minesota Posted September 26, 2009 Posted September 26, 2009 Hej Jag letar efter en begagnad tuner. Har ni några förslag vad man skall titta på. Ska man tänka på nått speciellt. Skall främst ha den för att lyssna på Jazzradion och p3 live. Mvh Peter. Quote
Timbre™ Posted September 26, 2009 Posted September 26, 2009 Kan ju bara föreslå sånt jag känner till och mitt förslag blir att hålla ögonen öppna efter tidiga (70-talet) Yamaha, Kenwood och Accuphase. Quote
plundin™ Posted September 26, 2009 Posted September 26, 2009 Jag har väldigt god erfarenhet av Tuners ur Sonys ES-serie! Vad man rekomenderar hänger väll annars mest på vad du tänkt dig för budget! Det finns tex. en Mangnum Dynalab 90T på Hifimagasinet för 10KKr, ett fynd om man diggar radio! Hittar även en Kenwood KT-917 Rev (6,5KKR), men jag är osäker på hur den rankas bland Kenwoodkonnesörerna.. /ptr Quote
Bebop Posted September 27, 2009 Posted September 27, 2009 Jag har väldigt god erfarenhet av Tuners ur Sonys ES-serie! Hittar även en Kenwood KT-917 Rev (6,5KKR), men jag är osäker på hur den rankas bland Kenwoodkonnesörerna.. /ptr Det är en bra tuner som var föregångaren till Kenwood LO 1T (den Eliot har, fast han har tweakat sin). Båda såldes kring 1980 och riktpriset då var 5,900:-). 6,500 tycker jag är för mycket för en 30 år gammal tuner, även för en Kenwood, Accuphase eller Yamaha. Man skall också ha klart för sig att när vitala kretsar går sönder så är apparaterna i princip förlorade. En KT-917 finns på Ebay till ett startutrop på 350£. Jag kan också lägga till Sansui som hade fina tuners. När vi pratar dessa äldre modeller rekommenderar jag att söka via Ebay. Där finns ofta bra tuners till bra pris. Quote
Timbre™ Posted September 27, 2009 Posted September 27, 2009 Man skall också ha klart för sig att när vitala kretsar går sönder så är apparaterna i princip förlorade. Kikar man på senare tuners har vi denna nittiotalsmodell som säkert kan dyka upp på Ebay men knappast i Sverige då den förmodligen inte såldes i många exemplar. Kan inte påminna mig att Classé har tagit fram någon mer separat tuner. Quote
Niclas Posted September 27, 2009 Posted September 27, 2009 En kul sida med massor av info och reviews är : http://www.fmtunerinfo.com/ Quote
Timbre™ Posted September 27, 2009 Posted September 27, 2009 En kul sida med massor av info och reviews är : http://www.fmtunerinfo.com/ Där fanns ju en del att välja på... Dessutom bra med prisuppgifter på begagnat om man går i köptankar. Quote
Perka Posted September 29, 2009 Posted September 29, 2009 Det hänger helt och hållet på vad du tänkt att betala samt hur länge du orkar leta. Passa på att lyssna ordentligt i alla fall för tiden är inte nådig mot allt och alla. Quote
Recommended Posts