Timbre™ Posted September 25, 2009 Posted September 25, 2009 Två nya värmekällor från Accuphase och fronten på A-65 påminner mycket om A-50V med sin rena design. Innanmätet visar sig inte vara helt identiskt om man studerar produktbladet. 2 x 60W klass A i 8 ohm. Quote
Timbre™ Posted September 25, 2009 Author Posted September 25, 2009 Den nya A-35 är en utveckling av A-30 men har kanske rötter tillbaka till P-260... 2 x 30W klass A i 8 ohm. Quote
Timbre™ Posted September 25, 2009 Author Posted September 25, 2009 Även P-260 kan lämna 2 x 30W klass A i 8 ohm men vid impedansdykningar under 2 ohm kippar detta slutsteg efter andan. 2 x 30W kan dock räcka långt i många andra sammanhang och vid 2 ohm kan A-35 prestera 2 x 120W enligt produktbladet. En arkivbild av Accuphase klass A anno 1980. Quote
Timbre™ Posted September 25, 2009 Author Posted September 25, 2009 Är själv ingen anhängare av snabba modellbyten och monoblocken M-8000 är fortfarande med i sortimentet. 250W klass AB i 8 ohm. Quote
Timbre™ Posted September 25, 2009 Author Posted September 25, 2009 A-65 fanns med på årets AV show i Hong Kong och frågan är om de har dykt upp i Sverige ännu... Quote
SorenG Posted September 26, 2009 Posted September 26, 2009 (edited) De är löjligt snygga både A-65 och M-8000. Helt i min smak Men för en som är oupplyst på Accuphase. Vad har de för ljudkaraktär? Edit: Stavfel Edited April 1, 2010 by SorenG Quote
Timbre™ Posted September 26, 2009 Author Posted September 26, 2009 De är löjligt snygga både A-65 och M-8000. Helt i min smak Men för en som är oupplyst på Accuphase. Vad har de för judkaraktär? Den frågan har blivit betydligt svårare att svara på än jag en gång kände till... Skillnaden mellan slutsteg och hur de kopplas upp tycks vara större än jag egentligen har insett även om kringutrustning och rum är identiska. Favoriten just nu är klass A-slutsteg i stereo och det skulle säkert gälla även för A-65. En observation gäller dock rakt över och det handlar om brusgolv... Tystare än så här blir det inte och det gäller såväl för- som slutsteg av senare modell. Det kan säkert vara svårt att avgöra huruvida A-65 är påslaget i monobryggad konfiguration över normalkänsliga högtalare och då handlar det om 240W/8ohm i mono. I stereo är det förmodligen knäpptyst. Quote
iroise Posted September 26, 2009 Posted September 26, 2009 Accuphase-prylar har alltid tilltalat mig oehört inte bara ljudmässigt utan även utseendet är fantastiskt, även Luxman slår an samma känsla hos mig och då menar jag utseendet, ljudet har jag inte så stor koll på i luxman-fallet! Quote
Klingan Posted March 31, 2010 Posted March 31, 2010 "Men för en som är oupplyst på Accuphase. Vad har de för ljudkaraktär?" Är också nyfiken. Har aldrig haft möjlighet att lyssna, men fått för mig att karaktären är varmt, stort och med en jäkla dynamik..helt enkelt en massa musik!? Quote
Timbre™ Posted March 31, 2010 Author Posted March 31, 2010 "Men för en som är oupplyst på Accuphase. Vad har de för ljudkaraktär?" Är också nyfiken. Har aldrig haft möjlighet att lyssna, men fått för mig att karaktären är varmt, stort och med en jäkla dynamik..helt enkelt en massa musik!? Det beror ju mycket på vad man jämför med och det enda jag är helt säker på är det avgrundsdjupa brusgolvet. Det är verkligen tyst när det skall vara tyst. Quote
Recommended Posts