Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag behöver lite hjälp. Jag har bytt lite komponenter den senaste tiden i hifi-hyllan så nu verkar det som att fasen

ligger fel någon stans. Jag har försökt att lyssna mig fram till den rätta fasen genom att byta fram och tillbaka

på dom olika apparaterna men jag får inte till det. Så om det finns någon vänlig skäl som bor i gbg-området som är

duktig på att mäta sig fram till det så skulle jag bli glad om du kunde hjälpa mig. jag kör dig givetvis fram och tillbaka.

Posted
Jag behöver lite hjälp. Jag har bytt lite komponenter den senaste tiden i hifi-hyllan så nu verkar det som att fasen

ligger fel någon stans. Jag har försökt att lyssna mig fram till den rätta fasen genom att byta fram och tillbaka

på dom olika apparaterna men jag får inte till det. Så om det finns någon vänlig skäl som bor i gbg-området som är

duktig på att mäta sig fram till det så skulle jag bli glad om du kunde hjälpa mig. jag kör dig givetvis fram och tillbaka.

Hej,

Tror det kan finnas flera olika orsaker bakom detta.

Vad är det för symptom?

Är systemet jordat i nätjord?

Eventuellt kan man använda en så kallad "Phasenpenna" för att mäta upp vilket håll man skall vända nätkontakten. Man mäter då på en apparat i taget och den apparat man mäter på skall vara elektriskt helt frikopplad från andra apparater. Man mäter med "Phasenpennan" mot chassit och när den lyser som minst är nätkontakten kopplad åt "rätt" håll.

Phasenpennan kostar under 200 kronor

MVH

Alfa

Guest justaudiomagic
Posted

Finns även en penna du testar i själve IEC proppen på strömkabeln. Lyser pennan är fasen rätt om inte så vänd kontakten i uttaget

Posted

Ok, men hur vet du på vilket sätt maskinen är kopplad internt med en penna ?

För att veta vilket som är rätt måste du väll ha koll på det ?

Finns även en penna du testar i själve IEC proppen på strömkabeln. Lyser pennan är fasen rätt om inte så vänd kontakten i uttaget
Guest justaudiomagic
Posted
Ok, men hur vet du på vilket sätt maskinen är kopplad internt med en penna ?

För att veta vilket som är rätt måste du väll ha koll på det ?

Det framgår inte att det är i själva maskinen fasen är felkopplad?

Posted

Jag tror att grundfrågan är :

Sett från chasssikontakten, på vilken på skall pluss/minus ligga om jorden ligger i mitten?

IEC60320_C14.jpg

Finns det överhuvud taget någon standard?

A/Wing får korrigera mej om jag förstått fel?

/ptr

Posted

Jag har faspenna som du behöver till väggen och MF Electronic Phasendetektor PDV02 för att mäta var apparaten vill ha fas respektive nolla. Jag bor i Göteborg så hör av dig om du inte fixat problemet ännu. Man mäter alla delarna i anläggningen och jag uppever det som markant skillnad om det inte är korrekt någonstans.

http://www.mf-electronic.de/de/highend-zubehoer.html

Att mäta är att veta!

Posted

Precis så menade jag och detta står sällan i instruktionsböcker mm. /P

Sett från chasssikontakten, på vilken på skall pluss/minus ligga om jorden ligger i mitten?

IEC60320_C14.jpg

/ptr

Posted

Problemet ligger i det symmetriska nätfilter som alla apparater numera är försedda med. En kondensator på någon nF från fas till chassi och en lika stor mellan nolla och chassi. Om man inte har ett modernt hus med jordade uttag eller ansluter alla apparater i en jordad nätlist kommer chassit således alltid att försöka nå 117.5 V (halva nätspänningen). När man sen förbinder en stackars lågnivåkabel mellan två apparater kan all utjämningsström flyta i skärmen. Även om man har jordat nätkablen kan det bli lite spänningsfall i jorden som ändå skapar störspänningar.

Sen skall man inte glömma de fina amerikanska apparaterna med inbyggt nätfilter och extern 110 V spartrafo. Då kan man i värsta fall få skaffa en extra isolationstrafo för att bli av med strömmarna. Det fick jag göra med en Sunfire sub :angry:

Själv brukar jag mäta med en AC-millamperemeter mellan chassit på försteget och övriga apparater en och en innan jag kopplar ihop signalkablarna. Det har funkat hittills när man tappat kontrollen.

Posted

IEC60320_C14.jpg

/ptr

Ja det är så jag tänker. Men det är ju inte säkert det blir rätt om jag lägger fasen på alla apparaterna till det högra eller det vänstra stiftet så hjälper

ju inte det om apparaterna är kopplade olika internt.

Posted

Det går inte att säga vilket sätt som är bäst att koppla apparaternas fas. Det man kan göra är att dra en jordfläta mellan alla apparater så att de hamnar på samma potential. Dåliga signalkablar med hög impedans kan lätt få problem med brum och sånt ifall apparaternas chassin inte är på samma potential.

Ifall apparaterna är skyddsjordade, vilket många är, så får även icke skyddsjordade apparater ett skydd. Ev. spänningssatt chassi på en apparat får då en återledning till proppskåpet via jordflätan och skyddsjorden på den andra apparaten. Vad jag vet är det inte förbjudet att koppla ihop olika apparaters chassin ... ?

Nu kanske någon undrar om man har balanserade in/utgångar på sina apparater? Fixar inte balanseringen brum och sånt? Svaret är nej. Man måste se till att utgång och ingång är hyfsat lika potentialmässigt. Med det menas en skillnad på kanske inom 10V eller så. Ifall ett chassi håller 127V och ett annat är på 0V så är risken att den balanserade ingången bottnar. Det är inget som går sönder normalt sett, men det brummar en del. Lösningen är att jorda ihop apparaterna så bra man kan - men det kan vara lite mer "slarvigt" med balanserat (XLR) än om man kör vanlig RCA. För RCA-kablar är det viktigt med benhård jordning för bästa signalöverföring.

Jag vet inte om det är så - men kablar verkar vara av olika kvalitet och tillverkare kanske tar till knep att öka impedanserna för att få till en viss filterfunktion i kabeln. Detta kan vara helt förkastligt och introducera brum eller brus.

Posted

Känner till en installation med aktiva filter och separata slusteg där man som sista utväg var tvungen att dra en extra tjock separat jordsladd till varje chassie och till satelit och kabel-TV anläggning för att få tyst på allt.

Själv kör jag med skärmade nätkablar ifrån proppskåpet och fram till varje apparat.

mvh/Harryup

Posted

I de få fall jag sett fasen märkas ut i instruktionsbok, så har den anbefallts på det vänstra stiftet i bilden ovan. När jag försökt mäta "strålningen" från chassit på övriga apparater samt lyssningstestat, så har även övriga apparater i mitt system visat sig ha samma standard. Jag har en minnesregel som säger att om man tittar in i IEC-änden av apparatkabeln, så skall det Vänstra stiftet vara fas om man håller IEC-proppen så den bildar ett V. V-Vänsterregeln som jag brukar kalla den. Jag vet dock att detta varierar mellan tillverkare.

Posted

En reflektion i ämnet gäller amerikanska och brittiska väggkontakter. De kan ju bara appliceras på ett sätt. Kanske därför just amerikanska apparater ofta prickar in V-Vänsterregeln!?

Posted

Nu har jag fått ordning på nätfasen, jag gjorde som Matrixen beskrev det så nu funkar det riktigt bra.

Fasen låg fel driven och slutsteget med ett hårt och dissat ljud som följd. Nu har jag ett ljud som är harmoniskt

följsamt med full kontroll genom hela registret en bas som jag aldrig har fått uppleva i det här systemet tidigare

ett mellanregister som är öppet och behagligt och en diskant som sträcker ut ordentligt.

Nu är det roligt att lyssna på musik igen.

Jag får passa på att tacka för hjälpen jag fick från er.

Posted
Nu har jag fått ordning på nätfasen, jag gjorde som Matrixen beskrev det så nu funkar det riktigt bra.

Fasen låg fel driven och slutsteget med ett hårt och dissat ljud som följd. Nu har jag ett ljud som är harmoniskt

följsamt med full kontroll genom hela registret en bas som jag aldrig har fått uppleva i det här systemet tidigare

ett mellanregister som är öppet och behagligt och en diskant som sträcker ut ordentligt.

Nu är det roligt att lyssna på musik igen.

Jag får passa på att tacka för hjälpen jag fick från er.

Vad jag kommer ihåg, så följde mitt gamla Classéförsteg vänsterregeln också. Inte förvånande att det blev skillnad. Att testa nätkablar tex blir lite löjligt jämfört skillnaden med korrekt och fel fas, åtminstone på de flesta apparater. Återigen, viktigt att komma ihåg att fasens placering och hur stor inverkan en korrekt inkopplad sådan har varierar mellan tillverkare.