Ekman Posted October 4, 2009 Share Posted October 4, 2009 Nja, det kan ju också vara så att deras konstruktion är tillräckligt bra. Det finns ju inga tekniska orsaker till att man inte skulle kunna göra det tillräckligt bra i maskinen från början. Så du menar alltså att de har nätfilter av hög kvalitet inbyggt i sina apparater? isåfall måste de vara ganska unika i branschen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
toobs Posted October 5, 2009 Share Posted October 5, 2009 Jag hörde ingen skillnad med och utan Clou Cables nätfilter. Det är vad jag vet om den saken. Jag plockade isär filtret något år efter att jag lagt det åt sidan för gott. Detta för att jag var nyfiken på vad det innehöll. Med risk för att idiotförklara mig själv får jag medge att jag själv hörde dramatiska skillnader när jag (för nästan 15 år sedan) kopplade in mitt Clou Cable nätfilter till min förra CD (TEAC VRDS10). Detta i form av svartare bakgrund och ett lugn över ljudet. Nu är jag möjligen inte den som reagerar nämnvärt negativt över det som allmänt skälls ut som dynamikförlust. Jag föredrar snarast en lite artig distanserad ljudbild än att få allt kastat i ansiktet med klorna utfällda...... I en värld av ständig polarisering som denna ligger väl sanningen någonstans mittemellan. Min tro är att det står och faller med hur bra strömförsörjningen i komponenten är från början. Det skall erkännas att jag valde att koppla dynamitgubben till min nya Marantz-CD utan att ens prova utan först. Kanske skulle göra ett test........ Återkommer i detta. Bly-öron? Toobs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Almen Posted October 5, 2009 Share Posted October 5, 2009 Nja, det kan ju också vara så att deras konstruktion är tillräckligt bra. Det finns ju inga tekniska orsaker till att man inte skulle kunna göra det tillräckligt bra i maskinen från början. Så du menar alltså att de har nätfilter av hög kvalitet inbyggt i sina apparater? isåfall måste de vara ganska unika i branschen. Vet inte om de är så unika med det, varför skulle de vara det? Det som är lite ovanligt är väl i sådana fall 20 års garanti. PS Angående Tillverkaren av mitt slutsteg rekommenderar att man inte använder något annat än en sladd emellan vägguttag och stärkare... Ja och det litar man ju ofta på Varför skulle man lita mer på en tillverkare som säger "Förresten, köp en nätrenare också (gärna vår egen)"? Jag skulle bara bli förbannad om man betalt en massa pengar för ett slutsteg och så visar det sig att de underlåtit att konstruera en tillräckligt bra nätdel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted October 5, 2009 Share Posted October 5, 2009 Analysen borde ju starta med att konstatera hur ren eller oren strömmen är. Jag bor ute på landet utan större industrier som servas av det ställverk som vi servas från. Jag inbillar mig att vi inte har några större problem här, i vart fall inget som fått mig att reagera, men säker är jag inte. Hade varit intressant att mäta upp 7 dygn med osciloskop och skrivare. Så här långt har jag nöjt mig med en isolerad Supra dosa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
toobs Posted October 6, 2009 Share Posted October 6, 2009 Analysen borde ju starta med att konstatera hur ren eller oren strömmen är. Kan ju vara därför jag märker stor skillnad: Här i Sundsvall finns pappersbruk pappersfabrik och aluminiumsmältverk (som ensamt drar ström som en medelstor stad...) Finns alltså lite skit att rena bort. Kanske skall satsa på batteridrift Toobs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts