samuel noren Posted September 21, 2009 Posted September 21, 2009 Är det någon som har bra respektive dåliga erfarenheter av strömfilter Quote
Timbre™ Posted September 21, 2009 Posted September 21, 2009 Är det någon som har bra respektive dåliga erfarenheter av strömfilter Ja, både bra och dåliga faktiskt. Intresset för nätfilter störtdök efter att ha provat diverse tidiga plastburkar från Lyngdorf till linjeelektroniken. Alla eftersträvansvärda karaktärer försvann i ett nafs på linjeförsteg och CD-spelare. Intrycken förstärktes med dynamitkubbar från Clou Cable och därefter var det fritt fall. Dynamikfattigt, platt och livlöst blev intrycken den gången. Nätfilter var portade i många år ända tills HiFiConsult lockade till test av Transparents PowerIsolators och förväntningarna var nog lägsta tänkbara men där blev jag en erfarenhet rikare. Anläggningens energitillförsel går via PowerIsolators och Transparents nätkablage än idag. Quote
Guest justaudiomagic Posted September 21, 2009 Posted September 21, 2009 Precis som Timbre säger så finns det bra, riktigt bra och dåliga strömfilter på marknaden - Oavsett prisklass! Många är tyvärr bluff så det gäller att låna hem o testa sig fram. EN hel drös på marknaden filtrerar tyvärr bort en hel del av dynamiken (Eller känslan är att dynamiken filtreras bort) o detta är absolut inget att föredra. Du kommer garanterat få en väldigt massa olika erfarenheter när det gäller nätfilter, självklart finns det de som är riktigt bra! Quote
eliot Posted September 21, 2009 Posted September 21, 2009 Det har funnits ett antal trådar om detta Nätrenartråden, Ren ström,en rättighet! (9 sidor!) Strömfilter, Skillnad på olika sorter? Shunyata Hydra 8 - Strömrening och distribution på hög nivå ExactPower EP15A Vs PS Audio Premier Power Plant? Vilken är utav dessa två likvärdiga kombatanter är det bästa valet? Jag har själv positiv erfarenhet av Audience Adept Response och Shunyata Hydra och dessa fungerar även till slutsteg Mvh, Eliot Quote
samuel noren Posted September 21, 2009 Author Posted September 21, 2009 Ja, både bra och dåliga faktiskt. Intresset för nätfilter störtdök efter att ha provat diverse tidiga plastburkar från Lyngdorf till linjeelektroniken. Alla eftersträvansvärda karaktärer försvann i ett nafs på linjeförsteg och CD-spelare. Intrycken förstärktes med dynamitkubbar från Clou Cable och därefter var det fritt fall. Dynamikfattigt, platt och livlöst blev intrycken den gången. Nätfilter var portade i många år ända tills HiFiConsult lockade till test av Transparents PowerIsolators och förväntningarna var nog lägsta tänkbara men där blev jag en erfarenhet rikare. Anläggningens energitillförsel går via PowerIsolators och Transparents nätkablage än idag. har du någon erfarenhet av nordost/thor ? mvh samuel Quote
Hasse Posted September 21, 2009 Posted September 21, 2009 Ett som, enligt mycket fina recensioner, definitivt INTE ska filtrera bort dynamiken och som nämns bland de bästa är Synergistic Research PowerCell Quote
Timbre™ Posted September 21, 2009 Posted September 21, 2009 har du någon erfarenhet av nordost/thor ? mvh samuel Nej, tyvärr ingen som helst. Quote
calle_jr Posted September 21, 2009 Posted September 21, 2009 har du någon erfarenhet av nordost/thor ? mvh samuel Jag har flera positiva erfarenheter av Nordost Thor i andras system. Liksom med flera andra strömrenare har jag dock aldrig fått varken Thor eller någon annan att fungera bra i mitt eget system Quote
DrKlang Posted September 21, 2009 Posted September 21, 2009 Ett som, enligt mycket fina recensioner, definitivt INTE ska filtrera bort dynamiken och som nämns bland de bästa är Synergistic Research PowerCell Jag kan instämma, men med egna erfarenheter. Använder f.n. Powercell. Gör vad den ska göra. I mitt fall värd pengarna, men man bör nog prova. Strömmen är olika på olika ställen. Quote
Peak Posted September 21, 2009 Posted September 21, 2009 Måske prøve vores Celestial Powercord ? Så har du ingen behov for filter Quote
Almen Posted September 22, 2009 Posted September 22, 2009 Tillverkaren av mitt slutsteg rekommenderar att man inte använder något annat än en sladd emellan vägguttag och stärkare, så svaret på frågan är nej. Quote
Ekman Posted September 22, 2009 Posted September 22, 2009 Tillverkaren av mitt slutsteg rekommenderar att man inte använder något annat än en sladd emellan vägguttag och stärkare, så svaret på frågan är nej. Ja och det litar man ju ofta på De skriver så av anledningen att det kan gå riktigt riktigt illa om man kopplar in ett taskigt nätfilter men visst fasen kan det bli mycket bättre också. De vill inte att kunderna ska gå bort sig och skylla på deras produkt när det låter skräp. Quote
samuel noren Posted September 22, 2009 Author Posted September 22, 2009 Ja och det litar man ju ofta på De skriver så av anledningen att det kan gå riktigt riktigt illa om man kopplar in ett taskigt nätfilter men visst fasen kan det bli mycket bättre också. De vill inte att kunderna ska gå bort sig och skylla på deras produkt när det låter skräp. vad har du ekman till krellen ? Quote
Ekman Posted September 22, 2009 Posted September 22, 2009 vad har du ekman till krellen ? Inget nätfilter just nu jag kör bara med Nordosts nätkablar men det är en rent ekonomisk fråga, ett nätfilter kommer det bli förr eller senare. Jag hade Nordost Thor hemma på test nyligen och det funkade väldigt väldigt bra, men det är också det enda nätfiltret jag har testat här hemma förutom Supras enkla nätlist så jag kan inte uttala mig om hur den står sig mot andra märken/modeller men den är absolut värd att testa om man letar i dom prisklasserna. Quote
calle_jr Posted September 23, 2009 Posted September 23, 2009 Måske prøve vores Celestial Powercord ? Så har du ingen behov for filter Renar den ström Quote
Ekman Posted September 25, 2009 Posted September 25, 2009 Calle jr: Vad fick du för effekt med Thor i ditt system??? Quote
calle_jr Posted September 25, 2009 Posted September 25, 2009 Calle jr: Vad fick du för effekt med Thor i ditt system??? Inga katastrofala följder, men en tendens till anemi med plattare röster och mindre kraft. Den vägen vill man ju inte gå... Men med vetskapen om vad den kan uträtta i andra system har jag dock inte gett upp, jag måste bara komma på "tricket". Kanske en annan konfiguration med QBase / QX4 blir mer rätt för mig. Quote
Ekman Posted September 25, 2009 Posted September 25, 2009 Tack för svaret Calle, nej anemi och mindre kraft låter ju spontant inte riktigt som nordostljudet. Jag hade Thor hemma nu nyligen som sagt tyvärr gick mina högtalare sönder under testet men det lät riktigt lovande innan dess tyckte jag. Qbase och Q4 är en väg jag också har funderat på att gå men det blir ju nästan samma pris som en thor plus att man behöver en extra nätkabel. Quote
calle_jr Posted September 26, 2009 Posted September 26, 2009 Qbase och Q4 är en väg jag också har funderat på Jag har inte sett några priser i Sverige för QBase. Någon QX2 och QX4 kan man ju sätta både i serie och parallellt. För minimering av antalet nätkablar kan man ju ansluta QBase direkt från proppskåpet. Quote
Ekman Posted September 26, 2009 Posted September 26, 2009 Jag frågade faktiskt Ludwig igår och förutsatt att jag kommer ihåg rätt så var det 9900kr för Qbase4 och 12900kr för Qbase8. Tydligen så är detta inte en ren nätlist dock utan det finns nån skoj teknik i också, inget filter men den gör någonting iallafall. Quote
calle_jr Posted September 26, 2009 Posted September 26, 2009 inget filter men den gör någonting iallafall. Ja, de är stjärnjordade. Impedansen i alla uttag utom det som märkts "PRIMARY EARTH" är något lite förhöjd vilket gör att man dirigerar signaljord till stjärnan. Systemets komponenter skall därför kopplas in med utgångspunkt från detta uttag. Det går också att ansluta apparatjordkablar till samma stjärnjord via kontakten invid nätbrunnen. Quote
Ekman Posted September 26, 2009 Posted September 26, 2009 Japp det har jag sett men om jag har förstått det hela rätt så hade den ytterligare nån finess. Quote
samuel noren Posted October 4, 2009 Author Posted October 4, 2009 Exact Power EP15a är det någon som har provat den ? Quote
Strmbrg Posted October 4, 2009 Posted October 4, 2009 Jag har ägt ett nätfiler från Clou Cable. En såndär "dynamitgubbe" som Timbre sa. Jag kunde inte notera någon förändring överhuvudtaget. Tror förändringen - om den existerar - är så liten att det skulle krävas en snabbswitch för att uppfatta den. Nu hinner jag glömma mellan omkopplingarna. Jag blev nyfiken på innehållet och tog isär den: Den innehöll lite sand. Inte ens halvfullt. En spole och en konding, har jag för mej. Det var allt. Filtret kostade niohundra spänn tror jag. Quote
gcs Posted October 4, 2009 Posted October 4, 2009 Jag blev nyfiken på innehållet och tog isär den: Den innehöll lite sand. Inte ens halvfullt. En spole och en konding, har jag för mej. Det var allt. Det var några där som tjänade en massa pengar. :clown: Quote
Strmbrg Posted October 4, 2009 Posted October 4, 2009 Det var några där som tjänade en massa pengar. :clown: Man kan ju hoppas det! I värsta fall var prylen så osmart tillverkad att inte ens tillverkaren vann något på den. Nå, jag är kluven till om det är rent lureri eller om tillverkaren faktiskt ärligt tror på sin mojäng. Quote
Bebop Posted October 4, 2009 Posted October 4, 2009 Nå, jag är kluven till om det är rent lureri eller om tillverkaren faktiskt ärligt tror på sin mojäng. Vad skall den innehålla för att Du skall bli nöjd? Jag har själv Transparent Ultra på alla signalkablar och Transparent Powerlink super till signalkällor samt Powerlink Plus till slutsteg. Jag behövde inte snabbswitcha för att upptäcka oerhörda skillnader mot de kablar jag hade innan (Siltech). Provade också Cardas och Nordost, men de föll mig inte riktigt i smaken i min utrustning. Om det är sand, kondingar, spolar, kontakter, isolering, tvinning eller legering som gör skillnaden har jag ingen aning om. För mig räcker det med att konstatera att det låter bra, inte varför. Quote
Strmbrg Posted October 4, 2009 Posted October 4, 2009 Vad skall den innehålla för att Du skall bli nöjd? Jag har själv Transparent Ultra på alla signalkablar och Transparent Powerlink super till signalkällor samt Powerlink Plus till slutsteg. Jag behövde inte snabbswitcha för att upptäcka oerhörda skillnader mot de kablar jag hade innan (Siltech). Provade också Cardas och Nordost, men de föll mig inte riktigt i smaken i min utrustning. Om det är sand, kondingar, spolar, kontakter, isolering, tvinning eller legering som gör skillnaden har jag ingen aning om. För mig räcker det med att konstatera att det låter bra, inte varför. Jag har ingen aning om vad den skall innehålla för att jag skall bli nöjd. Jag hörde ingen skillnad med och utan Clou Cables nätfilter. Det är vad jag vet om den saken. Jag plockade isär filtret något år efter att jag lagt det åt sidan för gott. Detta för att jag var nyfiken på vad det innehöll. Det hade gärna fått innehålla banan, om det hade givit en ljudförbättring. Det är inte omöjligt att jag inte hörde filtrets effekt pga tex: Att jag inte hör tillräckligt bra. Att jag har svårt att koncentrera mej. Att jag inte lyssnade efter rätt saker i ljudet. Jag utesluter ingenting. Quote
calle_jr Posted October 4, 2009 Posted October 4, 2009 det skulle krävas en snabbswitch för att uppfatta den. Det finns det på Quantum QX. Bild: www.russandrews.com Quote
Almen Posted October 4, 2009 Posted October 4, 2009 Tillverkaren av mitt slutsteg rekommenderar att man inte använder något annat än en sladd emellan vägguttag och stärkare, så svaret på frågan är nej. Ja och det litar man ju ofta på De skriver så av anledningen att det kan gå riktigt riktigt illa om man kopplar in ett taskigt nätfilter men visst fasen kan det bli mycket bättre också. De vill inte att kunderna ska gå bort sig och skylla på deras produkt när det låter skräp. Nja, det kan ju också vara så att deras konstruktion är tillräckligt bra. Det finns ju inga tekniska orsaker till att man inte skulle kunna göra det tillräckligt bra i maskinen från början. Quote
Recommended Posts