samuel noren Posted September 20, 2009 Posted September 20, 2009 Är det någon som har erfarenhet från att importera ifrån usa. måste man alltid tulla för det ? och hur går det att konventera ifrån 110 v till 220 v ? blir ljudkvaliten lidande ? Quote
samuel noren Posted September 20, 2009 Author Posted September 20, 2009 Importera vad? /ptr ett försteg Quote
eliot Posted September 20, 2009 Posted September 20, 2009 Är det någon som har erfarenhet från att importera ifrån usa. måste man alltid tulla för det ? och hur går det att konventera ifrån 110 v till 220 v ? blir ljudkvaliten lidande ? Jag köpte en version avsedd för den Europeiska marknaden och du måste nog räkna med moms och tull + postavgifter.... Quote
Harryup Posted September 20, 2009 Posted September 20, 2009 Vad har du tänkt dig köpa? Normalt sett är apparater sålda i USA inte multivoltage apparater, och då kan dom bli lite svåra att konvertera. Lösa trafos finns ju alltid, eller typ Power Plant. En annan enklare lösning kan vara att köpa en apparat i t.ex. Tyskland där mycket kan vara billigare. Då slipper du också tull och ofta svensk moms också. Finns regler om att säljer en butik över en viss summa på export till ett annat eu-land så skall detta lands moms debiteras istället. Den summa du får tulla är alla kostnader fram till gränsen och sen på det 25% moms på allt om du importerar ifrån länder utanför EU. mvh/Harryup Quote
Bebop Posted September 20, 2009 Posted September 20, 2009 Ett litet tips är att söka på tyska Audiomarkt Om jag minns rätt är tullen på stereoprylar 5,5 % vilken Du också får betala moms på liksom frakten. Du får nog räkna med 40-50 % extra kostnader för att ta hem den från USA beroende på vad frakten kostar. Sedan är det där med service, andrahandsmarknad, garantier och liknande att fundera på. När jag bodde i Kanada kostade allt 13,5 % mer än vad priser i tidningar angav (federal och lokal skatt vars nivå skiljer mellan provinserna) . Quote
calle_jr Posted September 20, 2009 Posted September 20, 2009 Du får nog räkna med 40-50 % extra kostnader för att ta hem den från USA Detsamma gäller Schweiz vilket jag surt blev varse en gång Lätt att glömma det om man handlar på t.ex Audiomarkt Quote
samuel noren Posted September 20, 2009 Author Posted September 20, 2009 Det är alltid bra att kolla innan man bestämmer sej och får höra andra med den erfarenheten tack Quote
theta Posted September 21, 2009 Posted September 21, 2009 Det är alltid bra att kolla innan man bestämmer sej och får höra andra med den erfarenheten tack Hej, jag importerade mitt försteg från conrad-johnson från USA för knappt ett år sen. Spearit Sound hade en annons på Ebay. Jag kontaktade dem om 110 till 220volt ombyggnad. De kontaktade i sin tur conrad-johnson som skickade över rätt säkringar för 220 volt till Spearit Sound som byggde om det till 220 volt innan de levererade försteget till mig. Försteget skickades sedan med FedEx, tror jag det var, och de ville ha tull och moms kontant vid leverans. Cirka 40% av ursprungsbeloppet. Amerikanska företag ska enligt lag alltid ange rätt belopp på fakturan och så är det. Försteget som jag köpte säljs inte i Sverige så det var pga detta jag beställde från USA. Jag tycker det är bättre att gynna de svenska handlarna så länge de kan leverera det man vill ha, i just detta fall kunde de inte det. Quote
Timbre™ Posted September 21, 2009 Posted September 21, 2009 När jag bodde i Kanada kostade allt 13,5 % mer än vad priser i tidningar angav (federal och lokal skatt vars nivå skiljer mellan provinserna) . Fick uppfattningen att de bästa affärerna görs på plats i t.ex. Florida. Där var det 15% discount direkt och vid rätt intresse & smak kunde det lätt bli tio till. Atlantic crossing var heller inga problem och jag fick erbjudande om ett Wireworldpaket fraktfritt från dörr till dörr. Nu var det visserligen ett tag sen men förhandlingsatmosfären var väldigt öppen och visitkort tycktes kunna öppna dörrar. Quote
Recommended Posts