sweetspot Posted September 19, 2009 Posted September 19, 2009 Hej på er, Har en fundering kring balanserade kontakter XLR. Ser att min cd försteg har en koppling och mitt slutsteg en koppling. Dvs att pin 1 = GND men pin2 och 3 skiljer sig på + och -. Vad innebär detta och hur påverkar det ljudet? Går det att köpa en omvandlare? Eller är det bättre i detta fallet att använda sig av obalanserade kablar? Tacksam för svar Quote
gcs Posted September 19, 2009 Posted September 19, 2009 Om det är så att ditt försteg har RCA ut och ditt slutsteg endast har XLR balanserat in, då kan du använda dig av en kabel med RCA i båda ändarna plus en XLR/RCA adapter. Den går att köpa på Kjell&Com eller Hifi kit och kostar 45:-. Om en av stärkarna är obalanserad så går det inte att göra om den förstärkaren till balanserad med mindre än att konvertera signalen via en buffertförstärkare eller en linjetransformator. Den senare är mindre bra eftersom man tappar i nivå. Det är f.ö knappast någon större mening med att göra något annat än i mitt första exempel, den med XLR/RCA adapter. Quote
sweetspot Posted September 19, 2009 Author Posted September 19, 2009 Jag har XLR överallt men det skiljer sig på pin 2&3. Quote
plundin™ Posted September 19, 2009 Posted September 19, 2009 I proaudiovärlden gäller idag AES/EBU standard, vilket är 1=Jord, 2=+(Hot) 2=-(Cold) ... alltid besiffrade på kontakten ... men hanen och honan har speglad besiffring, vilket ibland leder till missförståmd! .. Samma standard verkar gälla för HiFi, annars skulle man vara tvungen att tillverka kablar för varje möjlig konfiguration! På viss "äldre" USA-tillverkad utrustning är 2 & 3 omkastade... Men idag är detta ovanligt! Vad är det för grejjer du tänker snöra ihop? /ptr Quote
Chr. R. Posted September 19, 2009 Posted September 19, 2009 Du bør lodde et af stikkene om, således at de begge bliver "ens". Desværre er ikke alle producenter enige om hvorledes en XLR terminering skal laves, og der er ikke en vedtaget standard som for RCA stik. Dog termineres de fleste XLR stik således: Pin 1 = jord Pin 2 = positiv Pin 3 = negativ /Christian Quote
sweetspot Posted September 19, 2009 Author Posted September 19, 2009 Men frågan vad som händer om man växler + och -? Ska sätta är en Burmester cd/försteg med ett par Mcintosh slutsteg. Har kollat deras specar och det skiljer på stift 2 och 3. Quote
Chr. R. Posted September 19, 2009 Posted September 19, 2009 ... På viss "äldre" USA-tillverkad utrustning är 2 & 3 omkastade... Men idag är detta ovanligt! Vad är det för grejjer du tänker snöra ihop? /ptr Marantz gør desværre ikke som andre firmaer (f.eks. Cd-afspiller PM 11 S1). Quote
Chr. R. Posted September 19, 2009 Posted September 19, 2009 Men frågan vad som händer om man växler + och -? ... Man vender polariteten, så lod det ene stik om Quote
gcs Posted September 19, 2009 Posted September 19, 2009 På viss "äldre" USA-tillverkad utrustning är 2 & 3 omkastade... Men idag är detta ovanligt! Det är en gammal i USA studio standard som borde ha försvunnit förlänge sedan. Quote
Ekman Posted September 19, 2009 Posted September 19, 2009 Men frågan vad som händer om man växler + och -? Ska sätta är en Burmester cd/försteg med ett par Mcintosh slutsteg. Har kollat deras specar och det skiljer på stift 2 och 3. Det är Burmester som är felfasade har jag för mig, du får löda om din xlrkabel så du får det hela fasriktigt. Quote
plundin™ Posted September 19, 2009 Posted September 19, 2009 Det är ju ett tydligt statement från tillverkare som Burmester och Marantz att man inte skall/bör använda deras produkter tillsammans med gejjor från andra tillverkare! ... En trist attityd som bör bojkottas! :evil: :cool: .. Man skall inte underkasta sig sånnt tjaffs! Omlödning är receptet! /ptr Quote
Guest Jorma Posted September 19, 2009 Posted September 19, 2009 Jag har för mig att Accuphase också kör med omvänd polaritet. Quote
sweetspot Posted September 19, 2009 Author Posted September 19, 2009 Blir detta på samma sätt om man vänder + och - på högtalaren? Alltså ur fas? Räcker det då inte att byta + och - på högtalaren? Känns lättare. Mvh Sweetspot Quote
Guest Bernt Posted September 19, 2009 Posted September 19, 2009 Ja, det blir i stort sett samma. Verkiga problem uppstår väl bara om du har biamping. En del är känsliga för absolut fas. Men då ska man nog helst ha en switch på försteget så som Vacuum State har. Det finns också fall där man får distorsionsutsläckning med fasen åt ena hållet i vissa kombinationer av single end förstärkare och högtalare. Då blir det sämre om högtalarterminalerna vänds. (SE har ju i regel inte XLR-ingång, men ändå...) Quote
conan Posted September 19, 2009 Posted September 19, 2009 Vad innebär detta och hur påverkar det ljudet? Går det att köpa en omvandlare? Eller är det bättre i detta fallet att använda sig av obalanserade kablar? Bäst är förstås att köra XLR-XLR men RCA-XLR går också, ofta med gott resultat. Grejen är att skaffa en kabel av twinax-typ med två ledare omgiven av en skärm. Då är kabelns impedanser lika mellan hot-gnd och cold-gnd. På ett balanserat system (XLR-XLR) innebär det att ev. störningar som induceras i kabeln ser samma impedans mellan paren så att störningen blir lika på båda ledarna. När sedan försteget tar skillnaden mellan signalerna (hot - cold) så tar störningen ut sig själv. Mycket effektivt. Detta förutsätter att försteget verkligen kan ta skillnaden mellan hot - cold. Om högfrekvensstörningar inte dämpas på ingången till försteget så kan det till och med bli sämre resultat med XLR än RCA. Det beror i så fall på att försteget inte kan hantera störningsfrekvenserna. Hur vet man om ingången är korrekt byggd? Det är nog svårt att veta men man kan alltid prova att lägga en uppkopplad mobiltelefon på XLR-kabeln. I princip ska inte mobilknattret höras i högtalarna men lite grann är nog inga problem. Det är ett extremt test. Näst bäst är att skaffa en XLR-kabel, klippa av den och löda dit en RCA i änden. Koppla då ihop cold och gnd vid RCA:n. Hot går till mitten på RCA:n. Impedanserna blir inte helt lika, men störningsundertryckningen blir ändå ganska bra. Quote
sweetspot Posted September 19, 2009 Author Posted September 19, 2009 Bäst är förstås att köra XLR-XLR men RCA-XLR går också, ofta med gott resultat. Grejen är att skaffa en kabel av twinax-typ med två ledare omgiven av en skärm. Då är kabelns impedanser lika mellan hot-gnd och cold-gnd. På ett balanserat system (XLR-XLR) innebär det att ev. störningar som induceras i kabeln ser samma impedans mellan paren så att störningen blir lika på båda ledarna. När sedan försteget tar skillnaden mellan signalerna (hot - cold) så tar störningen ut sig själv. Mycket effektivt. Detta förutsätter att försteget verkligen kan ta skillnaden mellan hot - cold. Om högfrekvensstörningar inte dämpas på ingången till försteget så kan det till och med bli sämre resultat med XLR än RCA. Det beror i så fall på att försteget inte kan hantera störningsfrekvenserna. Hur vet man om ingången är korrekt byggd? Det är nog svårt att veta men man kan alltid prova att lägga en uppkopplad mobiltelefon på XLR-kabeln. I princip ska inte mobilknattret höras i högtalarna men lite grann är nog inga problem. Det är ett extremt test. Näst bäst är att skaffa en XLR-kabel, klippa av den och löda dit en RCA i änden. Koppla då ihop cold och gnd vid RCA:n. Hot går till mitten på RCA:n. Impedanserna blir inte helt lika, men störningsundertryckningen blir ändå ganska bra. Quote
Timbre™ Posted September 19, 2009 Posted September 19, 2009 Jag har för mig att Accuphase också kör med omvänd polaritet. Det gör dom och det är väl snarare en "japansk" polaritet mer än kopplad till enskilda tillverkare... Quote
sweetspot Posted September 20, 2009 Author Posted September 20, 2009 Det verkar vara långt ifån en standard :angry: I mitt fall kommer jag att växla plus,minus på högtalaren för att få det i fas igen. Bernt verkar hålla med mig. Har sett vad han kan så det är nog helt rätt väg att gå. Eftersom problemet verkar vara rätt vanligt undrar jag hur andra löst detta. Har inga problem med att löda om en kontakt men det känns ändå inte helt rätt på en dyr investerad kabel att göra detta ingrepp. Det borde finnas en xlr adapter som växlar ben 2 och 3? Quote
plundin™ Posted September 20, 2009 Posted September 20, 2009 Det borde finnas en xlr adapter som växlar ben 2 och 3? Har aldrig sett nått sånnt på Pro-Audiomarknanden (Neutrik verkar inte ha några)... Kolla med Kenneth Englund, det skulle förvåna mej om Purist audio design inte har nått sånnt i sortimentet! /ptr Quote
RC Ljud&Bild Posted September 20, 2009 Posted September 20, 2009 Ring till sladd på hificonsult och fråga angående den spelare du har innan du tar till lödpennan. Jag har för mig att på deras modell 001, så fanns det en jumper man kunde flytta på för att byta + - polerna. Quote
gcs Posted September 20, 2009 Posted September 20, 2009 Det man kan göra om man inte vill löda om en dyrkabel är att du köper en adapter av typen XLR-hona/XLR-hane, XLR-hona/XLR-hona eller XLR-hane/XLR-hane. Det är hylsor som man kan skruva isär för att sedan löda om polariteten. Dom här adaptrarna kostar under 100:- och du behöver alltså två sådana. Förr kunde man faktiskt köpa fasvändare. Jag har själv tillverkat fasvändare med hjälp av två vanliga XLR kontakter som man sammanbinder med tre oskärmade trådar. När lödningen är klar så skruvar man ihop de båda kontakternas ändar med varandra och då slipper man köpa adaptrar. Quote
Recommended Posts