Conny T Posted September 18, 2009 Posted September 18, 2009 Hej allihop! Tror att denna fråga behandlats lite löst i olika trådar men har fler funderingar och nu vill jag finna en lösning på mitt problem. Sedan många år har jag samlat på mig massor av musik, kärleken till "oldies" är enorm och samlingen har blivit stor här finns allt från Elvis och femtiotals"gubbarna" Blues, Soul, sextiotal m.m. I många fall har det blivit samlingar från ACE i England och Rhino i USA Tja, jag tror ni fattar.....och naturliigtvis köptes båda Beatlesboxarna. Min plan är att lägga allt på hårddisk i okomprimerat skick MEN jag vill inte ha den på datorn, har inget behov att trådlös överföring, vill inte ha en Laptop vid sidan av min anläggning utan vill ha en "ren" hifiprodukt. Tyvärr är inte NAIM's lösning en option för 50 000:- någon sådan budget finns tyvärr inte. Jag skulle vilja ha en enhet designad för Hifi och då har det blivit lite svårare eller åtminstone utbudet verkar sjunka. Surfade runt på nätet och fann en del CD spelare med inbyggd hård disk, Yamaha har eller hade en modell, någon firma för mig okänd med namnet Olive har en variant och säkert finns det fler. Min budget är begränsad, samtidigt som kravet på att ljudet ska vara bra är högt (känns igen, eller?) Kan denna undermaskin dessutom bränna ut på CDR är glädjen total!!! Varför, jo efter circa 25 000 låtar med artister som i en del fall bara gjorde enstaka singlar utspridda över hela samlingen, olika genrer med mera känns det som en god ide att ha allt på hård disk, göra egna spel listor att kunna bläddra och hitta i samlingen på ett enkelt sätt, lägga in info om låtar artiser osv. (kan tänka mig att ha en stand alone skärm på väggen) och framför allt lagra samlingen på annan plats i källaren eller så.....vill inte göra av med för mycket skivor, men helt klart finns det plattor som jag kan släppa då många skivor har spår som överlappar varandra....(oftast när jag gallrar åker allt tillbaka i hyllan igen. Naturligvis tänker jag behålla min nuvarande CD spelare för finlyssning, men tror nämnda lagring ger större glädje och att man lyssnar mer på vad man har i CD hyllan. Hoppas ni förstå mitt problem eller rättare sagt hur jag vill lösa mitt problem. ALLA tips är välkomna för numera verka inte ens dessa lösningar finnas här hemma i Sverige. Conny T mannen som snart inte har plats kvar hemma Quote
Ekman Posted September 18, 2009 Posted September 18, 2009 Det var nog den mest svårtydda trådrubrik jag någonsin har läst Quote
plundin™ Posted September 18, 2009 Posted September 18, 2009 (Som Ekman näsvist påpekar får du gärna försvenska din trådrubrik!) Vad har du för budget, under 50KKr, men hur mycket? Yamaha CDR-HD1500, är ju i grunden en CD-brännare, jag är lite osäker på hur framtidssäker en sådan maskin är? Har förövrigt aldrig hört den... Min erfarenhet med integrerade hårddisksystem är att det fortafarande är ganska begränsat, den enda genomarbetade lösningen som jag sett hitintils är Bladelius Embla, men den är kanske lite utanför din budget! Blacknote DSS30 (20KKR) kunde vara ett alternativ, men vad jag kunnat luska ut har den ingen intern hårddisk? (Robban som säljer den kan kanske utveckla?) ... Olives produkter ser intressanta ut, men jag har inte sett någon av dom IRL! (Det är ljudtema som verkar hålla i dom i sverige?) Om du kan släppa att det måste vara en integrerad lösning så är fortfarande en SqueezeBox den billigaste och bästa lösningen! Om det finns det ju skrivet massor på alla svenska HiFi-foran! /ptr Quote
Björn-Ola Posted September 18, 2009 Posted September 18, 2009 De som finns är antingen för dyra eller har för liten hårddisk för att passa dig. Quote
Zalve Posted September 18, 2009 Posted September 18, 2009 http://www.arcus-audio.com har haft en tidigare haft en spelare med inbyggd HD och som kunde spela Wav, mp3 och flac. Tyvärr var den väldigt buggig, trots att den var uppbyggd runt linus. http://www.arcus-audio.com/produkte/premiumclass/dar300.php Nu ser det ut som de har fixat till designen,, För 2-3 år sedan när jag såg dem i München, så hade de dock höjt prislappen med ca 100% utan att göra nåt mer med hårdvaran. Vad priset ligger på idag har jag ingen aning om, http://www.arcus-audio.com/produkte/incant...audioserver.php Verkar finnas både media server och audioserver. jag gillade dock den integrerade spelaren med 2x60w och inbyggd HD Quote
minesota Posted September 18, 2009 Posted September 18, 2009 Hej Skulle inte en T+A client maskin vara intressant tillsammans med en Time capsule från APPLE . Jag har funderat på en sådan lösning framöver. 23 k för maskinen och 5 k för lagringen. Min tanke var också att uppgradering sedan kan göran med en fin DAC. Weis Minerva skulle ju sitta fint ! http://www.taelektroakustik.de/eng/ta2/e_s...usic_player.htm http://store.apple.com/se/product/MB996Z/A...;mco=Nzk2MjMwOA Quote
Conny T Posted September 18, 2009 Author Posted September 18, 2009 Hallå igen, Börjar med att be om ursäkt för tråd rubriken....men samtidigt gjorde denna susen eftersom jag redan fått flera svar Bugar och Bockar!! Studerar era länkar och tips med stor nyfikenhet. Budget, tja jag har inte ens börjat fundera på vad det kan kosta,men tankarna går väl så här: Eftersom denna teknik är "relativt" ny och under stark utveckling ny så känns det som om att framtiden kommer att ge många lösningar till (förhoppningsvis) billigare kostnader än idag..eller läs: Naims pris idag ligger på 50 000:- och går man på utvecklingen av CD spelaren DVD maskinerna och numera Blue Ray spelarna så kommer priserna att rasa samtidigt som funktionerna kommer att bli flera och bättre.......okey en vild gissning men jag tror jag ligger nära sanningen här. Men samtidigt vill jag inte vänta utan lösa problemet nu. Som jag beskrev tidigare hade en skärm på väggen eller ståendes vid sidan av hifi bänken för listor album och covers varit kanon. Har under dagen funderat på Squeeze box varianter, men har noll koll på vad marknaden har att erbjuda och vad som krävs, men återigen jag vill dedikera hela kittet åt "hifin" och inte blanda in min vanliga dator i sammanhanget. Dessutom, tappar en sådan lösning mycket i ljudkvalitet? Var hamnar man kostnadsmässigt? Arcus prylar verkar ju inte så långt borta från det jag funderar på, påminner lite om Olives lösning. Finns Arcus representerade i Sverige? Som beskrevs här i svaren så är Yamahas maskin mer eller mindre en brännare med HD, men inte mig emot så länge det går att lagra på HD och spela från denna. SONY har gjort en liten kompakt maskin med både inbyggd skärm och hård disk, ganska coolt tänkt. Vet inte om det går, men det borde ju inte vara raket teknologi att ansluta en extern hårddisk till en befintlig maskin, så funkrat det ju med en vanlig dator ju..... Jag tycks inte ensam om dessa tankar och vi kanske är flera som kommer att sitta med vår musik på hård diskar innan året är slut. Återigen jag är taksam för alla svar ni kan ge mig Conny T Quote
conan Posted September 18, 2009 Posted September 18, 2009 Jag har själv funderat på en variant som andra skulle tycka är helt galen ... - Köpa en gammal radiomöbel 1kkr - Ersätta innehållet med en mycket tyst stationär dator 4kkr - Koppla en fjärrkontroll till datorn 200kr - Sätta en liten TFT-skärm där radion haft stationsrutan 1kkr - Köpa ett Lynxkort eller liknande (det har jag iofs redan gjort) 10kkr Totalt borde ett sånt system hamna på kanske 16200kr. Lite eget arbete också ... hmm där är kanske haken ... användargränssnittet blir nog lite svårhanterligt. Quote
Conny T Posted September 19, 2009 Author Posted September 19, 2009 Har med en dåres envishet snurrat runt på nätet (det blev sent i natt och hela lördags förmiddagen har gått åt. Har nu nästan bestämt mig allt lutar åt Squeeze box viktigaste skälet är priset plus att utvecklingen går framåt och då känns det okey att inte tagit ut lån på nuvarande befintliga lösningar. Lite frågor och egna teorier har jag, och några har jag inte funnit svar på så jag hoppas att jag kan få hjälp av er här som hyllar S boxen. Om jag nu, med min enkla folkskola utbildning ändå fattat allt rätt så borde kedjan fungera enligt följande: Jag rippar en CD naturligtvis i wav format, själva överföringen mellan hårdisk och SB går digitalt och ljudet påverkas och kan inte här, då borde det ljud mässiga avgörandet bli den befintliga DAC'en i S boxen och alltså den "svagaste" delen i hela kedjan, har jag rätt eller fel? Om då denna DAC i S boxen är av lägre kvalitet, och kanske till och med av sämre kvalitet än i min CD spelare borde en ny extern DAC ge ännu bättre ljud än med min CD spelare? Har inte någon super hifi här hemma, det är Harman Kardons integrerade stärkare samt CD 970 som gäller, men på denna CD spelare kan man utnyttja DAC'en och plugga in andra enheter, dum fråga kanske men, borde jag då inte teoretiskt få samma ljud som med en skiva i CD spelaren.....då jag i bägge fallen använder samma DAC? Om så borde jag åtminstone inte få "sämre" ljud än idag, eller? Om jag inte vill ha en gammal dator ståendes i ett hörn, kan jag då välja NAS och hur funkar det? är det en tyst historia som jag kan gömma i ett skåp någonstans och som jag då jag lägger till skivor kopplar till min dator? Eller är det en datorburk som gäller? Inser att jag bör ha två hård diskar som speglar varandra som backup... Slutligen, ska jag satsa på Squeeze classic eller duett? Många frågor, men just nu är jag vääääldigt sugen på att komma igång, kan tänka mig att börja rippa mina skivor redan nu på en 1 TB hård disk Tusen tack på förhand!!!! Quote
helios Posted September 19, 2009 Posted September 19, 2009 Har nyss övergått till att ha all musik på HD. Detta fungerade för mig. Quote
Ekman Posted September 19, 2009 Posted September 19, 2009 Underbar särskrivning i rubriken. Scchhh ingen näsvishet nu Quote
plundin™ Posted September 19, 2009 Posted September 19, 2009 Jag tror inte att dacen i Squeeseboxen är särskillt dålig (Det är en Wolfson om jag inte minns fel?).. Men visst, den växer om man använder en bra dac! JAg kör samma dac till min CD-drive som jag gör till Duetten och den senare får arbeta ganska mycket, nästan lika mycket som LP12an! Jag köpte en Duet eftersom jag gillar att få upp omslaget på fjärken! Jag kör en en sexdiskars RAID 1 (dvs varje disk speglas så man får en autmatisk backup.) som NAS (≈3TB) .. Raiden står i en garderob, jag har valt att köra trådbundet nätverk eftersom jag upplevde att jag hade lite för mycket störningar när jag testade trådlöst (förmodligen för att jag inte orkade konfigurara på rätt sätt!).. Du får plugga på, länken som Helios gav innehåller masssor av matnyttigt + att det finns flera trådar med info här på Euphonia! Jag rippar oftast till FLAC eftersom jag inte hör någon nämvärd skillnad mellan Flac och WAV! ... Rippa plattor behöver du inte vänta med, ladda ner EAC eller dBpoweramp, båda är utmärkta rip-verktyg! Vad gäller kringutrustning, så har jag lyssnat en hel del på HK/HD - 970 kombinationen hos en av bästa kompisar (han är HiFi-ointresserad, men har ett par Carlsson OA-52), vi var rörande överrens om att Duetten lätt minst lika bra som HD-970 om inte bättre! /ptr Quote
helios Posted September 19, 2009 Posted September 19, 2009 Jag kör en en sexdiskars RAID 0 (dvs varje disk speglas så man får en autmatisk backup.) som NAS (≈3TB) .. /ptr Raid 0 är väl enligt def. bara striped och ingen spegling. Striped och spegling blir väl Raid 10? Quote
plundin™ Posted September 19, 2009 Posted September 19, 2009 Raid 0 är väl enligt def. bara striped och ingen spegling. Striped och spegling blir väl Raid 10? Det kan nog stämma, jag babblade bara upp tillverkarens info! Hur som helst funkar det klanderfritt! Efter att ha läst på lite till så inser jag att jag kör utan striping, så i princip är det tre speglade diskar.. /ptr Quote
Conny T Posted September 19, 2009 Author Posted September 19, 2009 det var ju ett hackande om rubriken... Vet ju inte hur jag bättre kunnat belysa mitt problem...men ni verkar ju ändå förstå, tackar för infon och kan säga att jag är väldigt övertygad nu, det blir en box och förmodligen en duett. Anledningen till att jag frågade är att båda alternativen går att köra med fjärren, visserligen till högre kostnad med i gengäld får man display både på box och i fjärren. Håller fullständigt med dig Plundin, att kunna se vad som spelas och dessutom få lite kringinfo om det man lyssnar på är en av fördelarna med ett sådant här system. Det enda jag inte riktigt försod i ditt svar Plundin var det här med Raid, inser att jag är helt kass på det här med datorer innebär detta att man inte har någon fysisk datorburk i sitt set up, utan kör från diskarna direkt? Det här med din kompis kör på HK det innebär i mitt fall inte att jag inte uppskattar väl ljud, snarare att pengarna gått till skivor...och barn , Själv kör jag högtalare från XTZ modell 99.36 efter att ha haft lite olika grejor som jag inte blev nöjd med. EAC är redan hemladdat och har börjat leka lite med programmet, borde kunna skaffa en stor extern hår disk i morgon men så är det ju det här med vad jag ska välja NAS eller en begagnad datorburk.....LÄste ditt inlägg igen och fattar nu...blir till att knalla in i en datorbutik och be dom lägga upp hur framtiden ska se ut........Detta är riktigt spännande.......finns det mer att tänka på? Quote
Martin Posted September 19, 2009 Posted September 19, 2009 Jag skulle satsa på detta. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=218193 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=460015 Om man nu inte vill ha en renodlad dator, dock är det helt klart det överlägst bästa alternativet. Själv har jag en Asus eee box, helt ljudlös. Men den står ändå i ett annat rum då jag inte vill ha dataprylar vid stereon Musiken ligger lagrad på en drobo. Ett extra plus för drobon, vilken kanonprodukt, rasar en disk byter man bara rakt av under drift, vilken storlek eller hastighet som helst. Quote
plundin™ Posted September 19, 2009 Posted September 19, 2009 det var ju ett hackande om rubriken... Vet ju inte hur jag bättre kunnat belysa mitt problem... Hacket är nog inte så mycket på innehållet som på den vidriga särskrivningen av "Hårddisk(av)spelning"! .. Särskrivning är tyvärr ett symtom på vår tidsålder! Det enda jag inte riktigt försod i ditt svar Plundin var det här med Raid En raid är egentligen flera sammankoplade hårddiskar i en burk som går att använda som NAS.. Min lösning gör en automatisk speglig av innehållet på halva diskvolymen.. Det är kanske en lite för kostbar lösning för dom flesta användare, min har tillkommit för att jag har andra behov av stor kapacitet och säker lagring! Det här med din kompis kör på HK det innebär i mitt fall inte att jag inte uppskattar väl ljud, snarare att pengarna gått till skivor...och barn , Min HK kommentar har inget med om det bra eller dåligt att göra ... Utan var snaraste ett försök att sätta in Squeeseboxen i ett relevant sammanhang! .. Jag kanske sköt mej i huvet, men det låter helt Ok hos min kompis trots hans HiFi-ointresse! Om du redan har ett nätverk så är väll en NAS-disk ett bra alternativ, annars blir det ju at skaffa nätverk oxå.. Tänk på att en Terabyte kan se mycket ut i teorin, i verkligheten är det ganska fjuttigt! :cool: :cool: /ptr Quote
Conny T Posted September 19, 2009 Author Posted September 19, 2009 Läste min egen rubrik, håller med det ser inte klokt ut att avstava orden som jag gjort......men det är något med internet som gör mig slarvig i skriftspråk ofta stavfel osv. Förmodligen för att det ska gå undan. Tog inte alls illa upp om HK, allt som har med livet att göra är bang for the buck och därefter hur man prioriterar och spenderar. Trådlöst nätverk finns här hemma. Det här med dator eller inte dator kanske jag ska utveckla, jag inbillar mig att en NAS lösning är tystare eller kanske helt tyst jämfört med en "burk" (är kanske helt ute och reser nu) då skulle jag i princip kunna ha dess i närheten av min anläggning (undangömda i ett skåp eller så) och koppla allt med tråd..När jag ska rippa och lägga in nya plattor borde jag ju via min laptop kunna ansluta via USB och överföra nytt material. Är jag rent ute och reser nu? Quote
K-man Posted September 19, 2009 Posted September 19, 2009 ...den enda resa du är på, är en härlig upplevelseresa i rippandets och streamandets värld! Hur man vill sätta upp det hela handlar nog en hel del om tycke och smak....och hur man vill integrerar med övrigt anläggning eller nätverk/internet. Själv kör jag diskar och netbook som är helt friställda från mitt nät som är kopplat mot internet...allt för att minimera t.ex. virusrisk. Om man kan hålla det helt säkrat så slipper man lägga på ngn antivirusprogramvara osv på netbooken, och slipper då en stor riskkälla till hackning... ...däremot är internetkoppling till stor nytta under rippning med t.ex. EAC...då det programmet hämtar t.ex. spårinfo så man slipper skriva massa taggar... \\K-man Quote
helios Posted September 19, 2009 Posted September 19, 2009 Byggde min "server" med en Intel Atom 330 mini-itx, compucase mini-itx 8K01BS 120W, Hitachi Deskstar 1TB och 2 GB minne. Programvara XP SP3, remote desktop och trådlöst till Klämbox 3 (1495 sKr ). Lycklig! Quote
Harryup Posted September 19, 2009 Posted September 19, 2009 Oavsett hur lösningar med inbyggd hårddisk låter så personligen skulle jag sky dom som pesten. Hårddiskinterface byts med tiden, och moderkort blir omoderna. Man vill inte gärna pensionera en HiFi-produkt "för tidigt" för att man kanske inte kan hitta en passande hårddisk efter en tid. Med datorer är det inget problem eftersom man behöver alltid en snabbare så en 4-5 år gammal dator som inte går att uppgradera är ganska ok eftersom en ny inte kostar som en musikdator förklädd till hifiprodukt. Dessutom så kanske jag hellre går till en datorkunnig person med en trasig server än till en hifihandlare. Ens skivsamling på disk tenderar ju att växa och det kommer bli fullt på diskar oavsett hur stora dom än är. Och "hifidiskar" är i regel inte särskilt stora tyvärr. Misstänker att det beror på att skall dom stå i vardags/lyssnings vill man inte ha 3-4 diskar eftersom dom låter och blir varma. Så för mig är server/nas lösning det enda acceptabla för då har man möjlighet att växa lagringsmässigt och att ta riktiga backuper. mvh/Harryup Quote
helios Posted September 19, 2009 Posted September 19, 2009 Viss kunskap kanske krävs. Man kan ju rippa på en dator och bara föra över en kopia till servern, m.a.o. spara säkerhets kopian på en annan dator. Har ett nätverk hemma bestående 5 trådbundna datorer, 2 bärbara trådlösa, klämbox, 1 nätverksskrivare och 3 st "smartphones" där allt fungerar. edit: Glömde HTPC'n (6) Quote
Conny T Posted September 19, 2009 Author Posted September 19, 2009 Kollade in touch kan inte hitta någon info om DAC på den, annars börjar den modellen tillsammans med kontrollern från duett utgöra en riktigt smart lösning. Display i större format på bänken eller väggen om man så vill och en display i "fjärren" när man sitter i soffan......supercoolt, någon som vet vilken dac som sitter i touchen? Quote
Harryup Posted September 19, 2009 Posted September 19, 2009 Viss kunskap kanske krävs. Man kan ju rippa på en dator och bara föra över en kopia till servern, m.a.o. spara säkerhets kopian på en annan dator. Jovisst går det, problemet är bara när man kommer upp i några TB. Då börjar det bli lite jobbigt och bakupen börjar bli lite dyr. Samt att det blir sorterade på båda datorerna när en skiva skall kompleteras i en artists mapp. mvh/Harryup Quote
Conny T Posted September 20, 2009 Author Posted September 20, 2009 Har nu snurrat runt på hela internet och har fått information från en kille som testat Touch, denna går att köra utan nätverk med en HD direkt in via usb. Detta bör innebära att allt mekande med nätverk osv. försvinner om det nu är det man vill, och det vill jag, baserat på mindre sträckor för transport ingen yttre påverkan osv. För mig är det inget besvär eller kanske snarare ett kärt besvär att lägga in nya plattor på HD'n. Dessutom har jag en djäkla massa musik som jag inte lyssnat på ens. Verkar som om jag börjar närma mig mitt ideal jag hade från början. Nu är bara frågan om denna är släppt på marknaden eller ska släppas, enligt det forumet jag fått min info från kommer denna inte ut tidigare än December, trots detta så finns den i en del webbshops. Låång väntan till December om så är fallet, men massor som ska rippas. Funkar nu allt som jag hoppas det ska göra och den har lika eller bättre specifikationer SB duett så får jag en nåja, större display förhoppningsvis funkar en Ipod som fjärr med display för covers m.m. eller duettens fjärr. Nu blir det till att lära sig allt om taggar, format (vill köra i wav. lagring kostar ju inte mycket numera dessutom praktiskt om man vill bränna ut filerna på cdr) och allt annat som hör till. lägger ut länken till forumet jag fått min info ifrån. Dessutom RUBRIKEN på denna tråd är numera ändrad, så nu får alla språkpoliser sluta gnä-lla Ser fram emot era synpunkter på ovan skrivna tankar....jag är ju helt novis...och tack till er alla för era råd och kommentarer hittills http://www.minhembio.com/forum/index.php?s...236551&st=0 Conny T Quote
Björn-Ola Posted September 20, 2009 Posted September 20, 2009 Ett bättre alternativ till Squeezebox Controller är att istället använda iPod Touch som fjärrkontroll. Det finns ett par olika program att köpa på iTunes Appstore för att fixa detta. Själv använder jag programmet iPeng. Handhavandemässigt är det överlägset Controller och mycket läckrare. Dessutom helt problemfritt att installera, det bara fungerar med en gång. Ovanligt! Det ihop med en Squeezebox Classic är oslagbart. Squeezebox Touch verkar läcker men kommer först i december. http://penguinlovesmusic.de/ Alternativ till Squeezebox är Apple Airport Express ihop med iPod Touch. Digitalutgången är optisk och något sämre än Squeezeboxens elektriska digitalutgång. Fördelen skulle vara priset och att om man saknar ett trådlöst nätverk så är den enkel att sätta upp eftersom den skapar sitt egna nätverk. Ett annat dyrare alternativ är Sonos. Sonos lösning har fördelen att den skapar sitt eget trådlösa nätverk som är helt stängd för andra. Även till Sonos kan man använda iPod Touch som fjärrkontroll isället för Sonos egna dyra Touch-fjärrkontroll. Den finns även som spelare med inbyggd förstärkare om man vill ha något enklare i sovrummet också. http://www.hifiklubben.se/produkter/traadloest_ljud/ http://www.hifiklubben.se/nyheter/hi-fi_klubben/2324.htm Quote
Harryup Posted September 20, 2009 Posted September 20, 2009 Skulle starkt avråda ifrån att spara i wav. Det är en standard och taggning ingår inte i denna standard även om vissa leverantörer gör det möjligt. En flac är en förlustfri packning av en wav och är ingen skillnad på då den packas upp vid avspelning. Flac stödjer fullt ut alla tagar. mvh/Harryup Quote
Conny T Posted September 20, 2009 Author Posted September 20, 2009 Tackar för alla tips, jag har sett varianten med Ipod touch, kikade på en sådan idag på Mediamarkt och jag håller med dig verka faktiskt mycket coolare än Duettens controller. Anledningen till att jag är sugen på Squeeze box Touch är att den bäde kan lira i nätverk samtidigt som den kan vara "stand alone" med hårdisk, alltså en extra option men visst det kräver väntan och dessutom vill man ju kolla vad folk tycker innan man själv lägger upp sina svårt förvärvade pengar, kan jag inte hålla mig så blir det kanske något annat som sedan kan få funka för DVD eller musik i andra rum. Måste få säga, har noll koll på format, men vet att MP3 i låg upplösning låter kasst. Anledningen till att jag tjatar om wav. är att jag inte vill "reducera" signalen, men samtidigt har jag ingen koll på det här med taggar heller. I min favoritvärld skulle jag vilja tagga varje spår på en CD med various artists exempelvis som: spårnummer 1: Gunnar Wiklund: 1966: Skivbolag Apple: Typ av låt: Ballad Album Svenska Dräpare Har mina plattor så i mitt skivregister från Collectorz.com, nåja alla är långt ifrån katalogiserade, är lite nördig på utgivningsår och original ettikett. Jag förstår att Flac komprimerar, men hur kan det då bli lossless? Hur återgår signalen till Wav. i ett senare skede, om jag konverterar till Flac och sedan vill ha wav. igen för att göra en fysisk CD måste väl nånog förlust uppstå ? Svårt som f-n det här för mig....45 varvare och BASF kasetter var betydligt enklare en gång i tiden........ Quote
Recommended Posts