gozzi Posted September 17, 2009 Posted September 17, 2009 Som sagt i rubrik, är helt novice på ämnet men känner att det är något som jag vill fördjupa mig i. Tänkt att köpa en skivspelare inom närmsta dagarna, visst är det MC man ska satsa på ? Behöver även en RIAA förstärkare, då mitt försteg inte har någon. Vilken spelare & RIAA ska jag satsa på ? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=184378 Kan detta vara något ? Quote
conan Posted September 17, 2009 Posted September 17, 2009 MC har förutsättningar till mycket bra ljud. MM kommer inte långt efter. Kanske är det en smaksak också. Jag jämförde Xperience och 9.1 när jag köpte spelare och gillade 9.1:an klart bättre. Prisskillnaden är ju några tusen upp, men jag tyckte det var värt de pengarna. Jämförelsen gjordes med Projects RIAA SE II och en Benz Ace L. När det gäller pickuper gillar jag Lyra bättre än Benz. Lyra är lite mer exakt, kräver lite mer av spelaren medan Benz är lite varmare i tonen. Annars är det inte fel att satsa på begagnat. På hifimagasinet.com ligger en Rega P3 med RIAA. Säkert inte fel och du kan komplettera med en ny pickup, kanske en Benz Ace. Kolla bara att RIAA:t klarar MC. Det ställer högre krav på förstärkningen och därmed också brusnivån. Quote
Leif Eriksson Posted September 18, 2009 Posted September 18, 2009 Ta kontakt med Mirre på Veteran HiFi, där finns en hel del, t.ex Simply Black och Clearaudio, han brukar även ha en del begagnagt. Mirre är dessutom väldigt sympatisk och har en service utöver det vanliga. Quote
iroise Posted September 18, 2009 Posted September 18, 2009 Har du inte redan lp att spela eller har vad man kan kalla smak för sådant som är svårskaffat så blir det djupaste dyket i plånboken! Är du intresserad av ganska vanlig musik i vanliga pressar så kommer det att funka bra Finns massor av bra musik som ej är dyr. Quote
Shamrock Posted September 18, 2009 Posted September 18, 2009 http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=184378 Kan detta vara något ? Hej, Jag har en Pro-Ject 2 Xperience med tillhörande Speed Box. Som RIAA kör jag en Pro-Ject Phono Box SE II. Mattias Stridbeck har byggt en ny analog nätdel till Phono Boxen. För mig passar den här kombinationen alldeles utmärkt. Jag kör med en Goldring G1042 MM. Rekommenderas starkt. Dessutom är den snygg att se på (tycker i alla fall jag). Jag vet att det finns en hel massa alternativ inom vinylvärlden och en väldigt massa kunniga medlemmar här på euphonia som säkert kan lämna fler kloka förslag. //Thomas Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.