Jump to content

Recommended Posts

Posted

KingRex är en liten tillverkare av hifi i Taiwan som på senaste åren har fått mycket positiv kritik för sina till formatet små produkter hos press världen över. Nu kommer de snart också till Sverige och priserna förväntas att bli mycket konkurrenskraftiga.

T20UWEB.jpg

KingRex tillverkar en serie mindre produkter med hög byggkvalitet och ljudkvalitet med låga (relativt) priser och kommer även under hösten med lite mera påkostade versioner med externa nätdelar mm. För dig som vill läsa mer om KingRex och deras produkter hittar lite mer info här:

www.kingrex.com

I första lasten kommer det följande produkter med preliminära priser:

USB-DAC: UD-01 (2000kr)

Försteg: PRE AMP (3700kr)

Integrerad förstärkare med inbyggd USB-DAC: T20 U (2500kr)

Separat nätdel: PSU (1800kr)

Sedan kommer senare även deras dyrare försteg, slutsteg mm under hösten att dyka upp!

Läs gärna tester på produkterna här:

http://6moons.com/audioreviews/kingrex2/u.html (Blue Moon Award!)

http://6moons.com/audioreviews/kingrex2/u.html (Blue Moon Award!)

http://6moons.com/audioreviews/kingrex6/preference.html

http://6moons.com/audioreviews/kingrex7/headquarters.html

Premiär för lyssning av KingRex i Sverige blir vid premiären av Akkelis Audios nya butik i Göteborg!

Mvh Lasse

Posted

JAM: Jag tror du har helt rätt, KingRex är jätteintressant! Du får gärna kontakta mig per e-post för mer info om de krav vi har på våra återförsäljare: post@transientdesign.se

Jag är lovad snygga bilder på KingRex och så snart jag får dem så lägger jag givetvis upp dem på forumet. Tills dess får jag hänvisa till deras hemsida eller till 6 moons.

Mvh Lasse

Guest patrikcaesar
Posted
JAM: Jag tror du har helt rätt, KingRex är jätteintressant! Du får gärna kontakta mig per e-post för mer info om de krav vi har på våra återförsäljare: post@transientdesign.se

Jag är lovad snygga bilder på KingRex och så snart jag får dem så lägger jag givetvis upp dem på forumet. Tills dess får jag hänvisa till deras hemsida eller till 6 moons.

Mvh Lasse

Jag har varit i kontakt med dem tidigare då Majec från REAL cable tog in ett par olika produkter för att testa.

Det är verkligen små trevliga produkter.

De funkade bra med Vivid, men så är dessa otroligt lättdrivna och linjära.

Kul!

Posted

Jag förstår att de passar bra ihop med Vivid med sin öppna och dynamiska spelstil. Den kombinationen vill jag gärna höra! Jag tar med några till Malmö så vi får testa :-)

Nu har jag fått en hel massa bilder från KingRex så jag ska bara gå igenom dem och se vilka vi ska lägga upp här.

Mvh Lasse

Guest justaudiomagic
Posted

De ligger löjligt bra i pris med tanke på dess kvalite !

Posted

KingRex använder teknik ifrån Tripath dvs Class-T. Här kommer en sneak-peak på deras nya kommande slutsteg: QS-1

QS-1_6WEB.jpg

Info rykande färsk dirket från KingRex:

"Meanwhile, we recently unveiled our newest Class T digital audio power amplifier, codenamed "Quintessence" and abbreviated "QS-1." KingRex QS-01, Based on Tripath TA-2022 chip , is capable of 2 x 80 watts at 4Ω with 80% energy efficiency. Please find below specification for your information.

KingRex QUINTESSENCE, QS-01 50Watt Stereo Power Amplifier

Maximum power output

50W @ 8 /1% THD+N

80W @ 4 /1% THD+N

THD + N ratio

0.06% @ 3W output

Dynamic Range

87dB

Frequency Response

20Hz~20KHz +0.6dB -0.2dB @ 8Ω

20Hz~20KHz +0dB -0.2dB @ 4Ω

Signal to Noise Ratio

87dB

Channel Separation

-58dB @ 1KHz

-50dB@10KHZ

Dimension

313mm x 190mm x 58mm

Mvh Lasse

Guest justaudiomagic
Posted

Än en gång, läckra små prylar :)

Guest justaudiomagic
Posted

Hörlursförstärkaren var läcker :mm:

Posted

Priserna är inte helt fastsatta för den Svenska marknaden ännu men rekommenderat pris i USD (+moms!) ligger enligt uppgift på $890. En gissning är att priset i Sverige landar runt 9000kr med moms och garanti i butik.

Mvh Lasse

Posted

Nu har jag hunnit räkna lite mer på priserna så här följer listan med hårt pressade priser för att anpassa dem efter världsmarknaden:

T20 2000kr

T20U 2500kr

PSU 1800kr

UD-01 1500kr

PREamp 3700kr

PREference 14 000kr

HQ-1 7000kr

QS-1 7000kr

SLAP 4000kr

Och så lite priser från JohnBlue:

JB3 Black 4000kr

JB3 White 4200kr

JB4 8000kr

JB8 40 000kr

TL066 20 000kr

Med reservation för valutajusteringar mm.

Mvh Lasse

Posted

Engelholm: Nä, du ser väl så snyggt de rundat av hålet runt elementet... :D Det är nog inte första tillverkaren som offrat lite ljud för designens skull? Kanske alla högtalare egentligen låter bättre klädda i tjock ylle-filt?

4.jpg

Såg på nåt reportage en gång där de trädde på ett enormt "afro-krull" runt hela högtalaren för att minska utstrålningen från kabinettet och minimera kantdiffraktioner. Tydligen mycket bra ljudmässigt men jag tror inte det sålde så värst många.

Mvh Lasse

• 4 weeks later...