alecs Posted September 17, 2009 Posted September 17, 2009 Hej Euphonia efter många år av läsning på forumet så kommer nu mitt första inlägg. Jag har nyligen köpt mig ett par focal 1007be och satt helnöjd, använde då ett par audioquest type 8 som har stannat kvar sen jag köpte föregående högtalare. Iaf, blev erbjuden att prova ett par supra ply 3.4s (då andra har upplevt supra som en bättre passning till focal än audioquest) med sig lite kyligare ljud och öppnare diskant. Supran öppnade upp diskanten på ett sätt som inte audioqest gjorde vilket är mycket trevligt då man inte vill gömma denna helt underbara diskant, men jag saknar lite av det varma ljudet som audioquest gav mig, speciellt i mellanregistret. Någon som har någon rekomendation på kabel som jag bör prova för att uppnå detta så kallade mål? Tack för mig! Min utrusning i övrigt: Marantz cd ( snart bladelius) Kem 100 försteg , nuforce ref 9 monoblock , aurora kablar interconnect , lenco l75 (moddifierat efter audiogon) Quote
Timbre™ Posted September 17, 2009 Posted September 17, 2009 Min utrusning i övrigt: Marantz cd ( snart bladelius) Kem 100 försteg , nuforce ref 9 monoblock , aurora kablar interconnect , lenco l75 (moddifierat efter audiogon) Har aldrig haft några Focalhögtalare hemma men har goda erfarenheter av Aurora E i kombination med KS-3033 från Kimber Kable. Monocle X kan säkert vara ett intressant alternativ då dessa verkar vara bra på att behålla fyllighet/värme. Utgående från din beskrivning skulle jag undvika silverledare. Quote
Bebop Posted September 17, 2009 Posted September 17, 2009 Håller med Timbre om Kimber. Kan också slå ett slag för Siltechs London, Paris och New York samt Transparents kablar, även de billiga varianterna - t ex The Link (1,250) och The Wave (2,750). Samtliga dessa ligger kring den neutral till lite varmare sidan om det kalla utan att för dens skull låta bulligt. Ger fin ljudbild och välavstämd upplösning mellan registren, vilket jag tror kan matcha ditt system. Quote
Hasse Posted September 17, 2009 Posted September 17, 2009 Eftersom du gillar ljudet från din AQ kan du ju även testa kablarna ovanför din modell. Jag tänker främst på deras high-end serie AudioTruth från senare delen av 90-talet som ibland dyker upp begagnade till hysade priser. Jag jämförde Argent, som är en silver/koppar hybrid, mot just Kimber´s 3033 och där tycker jag att AQ-kabeln drog det längsta strået. Argent är klart öppnare och mer detaljrik än "Midnight" och neråt. AudioTruth är "äldre" kablar som står sig bra än. Som kuriosa kan nämnas att Robert Harley (TAS) fortfarande använder sin AudioTruth Diamond IC till och från Quote
alecs Posted September 17, 2009 Author Posted September 17, 2009 tack för alla svar Kimber är ett märke jag har sneglat lite åt ett tag nu. Vad tror ni om kimber 8tc? http://www.kimber.com/Products/LoudSpeaker...C/8TC_Spec.aspx Ligger bra till prismässigt vilket är ett starkt kort för en nybliven student mvh alex Quote
Guest Jonne Posted September 17, 2009 Posted September 17, 2009 tack för alla svar Kimber är ett märke jag har sneglat lite åt ett tag nu. Vad tror ni om kimber 8tc? http://www.kimber.com/Products/LoudSpeaker...C/8TC_Spec.aspx Ligger bra till prismässigt vilket är ett starkt kort för en nybliven student mvh alex Tror inte att 8TC blir bra till Focal och din elektronik.Jag hade sneglat åt Kimber MONOCLE-XL (beg) Quote
figge Posted September 18, 2009 Posted September 18, 2009 Skiljer inte så mycket mellan 8 tc och Monocle X. Mer bas. Quote
Timbre™ Posted September 18, 2009 Posted September 18, 2009 Tror inte att 8TC blir bra till Focal och din elektronik.Jag hade sneglat åt Kimber MONOCLE-XL (beg) Audiokablar är som gjort för att kolla igenom begagnatmarknaden. Monocle X/XL kan säkert dyka upp till bra priser. Quote
Guest Jonne Posted September 20, 2009 Posted September 20, 2009 Skiljer inte så mycket mellan 8 tc och Monocle X. Mer bas. Precis Tror Focal mår bra av värmen/fylligheten som den ger. 8TC låter bra i många anläggningar.Bäst har det blivit med högtalare som drar åt det varma/fylliga hållet, där den stramat/öppnat upp. Detta är bara vad jag tycker Quote
Guest om.s Posted September 20, 2009 Posted September 20, 2009 Jeg skulle våge meg på å anbefale en test av Purist Audio, Musaeus eller Elementa Advance ht kabler, jeg vil tro de vil kunne tilføre noe av den "fylden/varmen" du etterlyser. Nå skal det sies at jeg ikke har testet disse hjemme i eget oppsett, men hørt de i andre oppsett der de har gjort meget godt fra seg, disse dukker da også opp til en hyggelig pris brukt fra tid til annen også. mvh Quote
A/Wing. Posted September 20, 2009 Posted September 20, 2009 Jag hade dom gamla Electra 936 som jag också körde med audioquest och upplevde samma känsla som du att dom var lite kyliga i toppen,bytte till Transparent super och fick mer värme i toppen men inte tillräckligt för att jag skulle bli nöjd. Jag hade nog inte rätt elektronik till dom högtalarna. Quote
alecs Posted October 7, 2009 Author Posted October 7, 2009 Hej, tänkte bara säga att nu har nya kablar kommit på plats, tack för alla rekommendationer. Det blev ett par purist audio som (om.s) rekommenderade och ojoj vilken kabel sitter helnöjd! Jag är så imponerad att jag måste testa resten av sortimentet. Men som sagt tack för alla svar. Mvh Alex Quote
Recommended Posts