Jump to content

Recommended Posts

Posted

1cd3.jpg

Audio Research är en av Usa´s äldsta producenter av highend elektronik. Firman startades 1970 i Minneapolis med ett mål i sikte: to advance the state-of-the-art in music reproduction. Sunt mål tycker jag när man är i denna branch! :)

Så när de har från 1970 försökt att förbättra high-end elektroniken så undrar man varför de inte har hoppat på tåget med Upsampling/Oversampling. De flesta märken om inte alla har detta redan inbyggt eller erbjuder en extern enhet som fixar detta.

Själv blev jag helt salig när jag hörde CD3 Mk I på förra Arken mässan. Jag tyckte det lät fantastiskt på de stora tyska Audio Physic Kronos där cdspelaren självklart var en del av totalljudet. Redan då reagerade jag att den inte hade någon Uppsampling men var fortfarande mycket intresserad av den. Det ända exemplaret då fanns i Stockholm så det blev inte av att jag kunde testa den då.

8cd3.jpg

Så nu har Mk II kommit och jag fick min chans att testa den. Jag har haft enheten i över en och en halv månad. Första 200 timmarna gick att spela in den då den var mer eller mindre helt ny då jag fick den.

Jag blev först och främst imponerad av byggkvaliten där ordet pansarvagnsbygge dyker fram direkt! Inte många andra cdspelare som ligger nära denna kvalite. Topp luckan glider fram perfekt med ett litet "swoosh" ljud. Att det inte är en motor som öppnar luckan medger faktiskt till den goa känslan. Blir lite Vinyl känsla över det hela! :app:

3cd3.jpg

Kontakterna var av ypperlig kvalite och viktigt att säga är att enligt Audio Research så är Cd3an lika bra som ren cdspelare som transport vilket jag bara kan hålla med om. När jag körde den som transport med en Purist Audio Dominus Rev C AES/EBU till en dCS Elgar så visade den sina kvaliteer vilket jag kommer prata mer om senare. Det följde med en adapter till Rca för de som inte kan köra Bnc.

7cd3.jpg

6cd3.jpg

Fortsättning följer! ;)

Mvh,

Patrick "Neo"

Posted

Skall bli spännande! Uppsamplingen är väl inte mycket att bekymra sig om. Det finns olika skolor och en del hävdar att det låter bättre med uppsampling och andra att det blir sämre. Det finns till och med de som inte har något filter som Ack! dAck! som dessutom är batteridriven för att få total isolering från elnätet.

Posted

Fina bilder Neo

Är det inte så att Audio Note kör utan uppsampling och det är vill inte lågprisprylar direkt:Deras dyraste DAC kostar väl runt en halv mille tror jag.

Så ARC är inte ensamma.

Posted
Nu skall jag inte tippa detta off topic men dessa bilder talar sitt tydliga språk inför fortsättningen...

Manfrotto - fotografens bäste vän...

I kolfiber då va? ;):D

Posted

ARC's cdspelare är läckra. Detta objektet, CD 3, är idag en omöjlighet för mig pga toppmatningen. Jag har vinyl överst i min stapel prylar.

CD1'an minns än idag hur ett test blev utförst hos Dennis Brunby Hifi i Kalmar på ett par - Sonus Faber EA mk I! Minns ej förstärkaren men cdspelaren var en Holfi för i runda tal 10'000kr. In med ARC'n (CD1) och jag som satt på sidan (av sweatspoot, SS) kunde TYDLIGT höra hur det öppnade upp med rejält med luft i ljudet. Killen som SATT i SS tappade hakan...

Posted

Audio Research CD3 Mk II är som sagt en välbyggd pjäs. Allt är byggt för att hålla och den känns mer som ett proffsverktyg än en hifipryl. Tom lådan den kommer i är byggd för att klara av mycket stryk. Fjärren som medföljer är väl det ända som inte är gjort för att klara av ett krig. Den är gjord av plast och har inte alls samma tunga känsla som själva cdspelaren. Dock så fungerar den klanderfritt och det är ju det viktiga! :)

Spelaren är tung och inget skrammel hörs ifrån den. Den är relativt tyst när den är igång och när man öppnar locket så stannar cdskivan på direkten. Där pratar vi från full fart till stopp på nolltid! Knapparna som har en go retro känsla över sig fungerar också perfekt och inger kvalite.

Handtagen tycker jag är riktigt snygga. Man minns dagarna med en massa studioprylar i 19tums rack. Några av dem hade också handtag! Retrodesignen fungerar utmärkt och blir tidslös. Viktigt i ett samhälle där nya saker blir gamla på någon månad (exempel mobiltelefoner).

11cd3.jpg

Posted

Väldigt fina bilder, Neo! :app: CD3'an är otroligt läcker på ett klassiskt, tidlöst sätt. Synd att den ska vara toppmatad (som så många andra läckerbitar, Sim audio eclipse, Gryphon Mikado etc etc) och dessutom synd att man (antagligen) inte har råd med den... vilket föranleder den lika tråkiga som obligatoriska frågan: vad kostar den?? (nej du behöver inte svara om du inte vill)

Posted

Stargazer: Tackar för berömmet! :) Jo.. toppmatade cdspelare brukar göra så man får möblera om! Men det är det klart värt!! :D Priset på den? Har vi Björn här från Audionord som kan svara på den frågan? Alt så ringer du honom. Tror vi pratar runt 65kkr SEK.

Posted

Audio Research CD3 Mk II spelade bra från första början. Jag lät den dock gå under många (runt 200 eller så) timmar innan jag började lyssna kritiskt.

Den testades både med Rca, XLR samt AES/EBU + Coax digital. Mest användes de analoga utgångarna där en balanserad Nordost Valkyria var den som gick mest under testen. Strömkabel som var användes under hela testen var en Nordost Vishnu. Valkyrian gick vidare till ett Stax system, SRM-007t + Omega II. Audio Research Cd3 Mk II spelaren stod på ett Audiopoint ställ. När den användes som en transport så användes en Dominus REV C AES/EBU kabel imellan Cd3an och en dCS Elgar 24/192 DAC. Viktigt att säga är att jag inte upsamplade signalen med en Purcell utan körde enbart med 16/44kHz under hela testen.

2cd3.jpg

Posted

Audio Research CD3 Mk II spelaren är en musikmaskin! Under hela testen så satt jag med ett stort leende och njöt. Mycket finns det att säga om ljudet, och det kommer snart! Först en liten bild till. :)

10cd3.jpg

Posted

Jag har alltid haft lite svårt för AR:s look. Har inte haft möjlighet att lyssna på ngn AR som fått mig att ha överseende med det... :clown: ...men förr eller senare så!

Följer tråden med lite extra intresse iom detta....det gäller att ha öppet sinne! ...och tråden låter ju lovande hittils....både vad gäller bild och text :) Gott Neo!

\\K-man

Posted

Lyssningsintryck del1:

I det Stax systemet jag använder så hörs det mesta, på gott och ont. Detta är ju självklart förträffligt när man testar hifi prylar men kan vara riktigt jobbigt när man är tvingad att gå tillbaka till något som är sämre efter en test. Man kan ju inte direkt missa något negativt som tillkommer.

Min nuvarande kombination är en relativt komplett sådan. Jag hade gärna haft ett par referens signalkablar imellan Staxen och dCS Elgarn och gärna en PsAudio el liknande som matar strömmen till enheterna. Annars har den känts rätt komplett faktiskt. Att slippa rummet och dess påverkan är självklart ett stort plus och gör det mycket enkelt att fokusera på själva hifi prylen man kopplar in och testar.

5cd3.jpg

Audio Research CD3 Mk II visade sig vara en riktig musikspelare! Vad menar jag med det? Jo det finns många cdspelare på marknaden där de har jobbat att få till ett speciellt sound, kanske där detaljer är fokus på, där basen visar framfötterna osv. Sådana spelare klarar jag inte av i längden. Man blir först imponerad av det uppenbara men märker sedan att den saknar annat vilket gör att man börjar reta sig på spelaren. Hittar jag något sådant i min egna anläggning så tröttnar jag på att spela musik. En musikspelare är en produkt som ger en njutning och presenterar skivorna som de spelades in. En spelare som "talar till en", som har en "själ". Låter jag flummig? ;) Musik är något vackert som berör en ibland på ett sätt som inget annat kan göra. Kärlek är ett ord som kommer upp! När allt det tekniska är rätt och man lyssnar på en bra skiva så kan en tår eller två dyka upp i mina ögon. Mitt hjärta börjar slå hårdare och andningen ökar. En spelare som ger en detta är en musikspelare, eller skall man kalla det en njutningsmaskin? :D

Vissa cdspelare ger mig inte sådana känslor alls. Istället så hoppas man att eländet skall ta slut snart och man ber ofta personen att sänka, om nu inte man äger spelaren själv då i mitt fall jag hade lagt av att lyssna överhuvudtaget. Sådana cdspelare har jag själv ägt och ofta trott att rummet var boven eller att kablarna var för dåliga eller att stället var dåligt eller inte anpassat för just min cdspelare. Jag har skyllt på högtalarna samt på mina egna öron. Dock när man väl får lyssna på en riktigt riktigt bra cdspelare så märker man snabbt vilket dynga man har haft inkopplad innan. Nu pratar jag iof om skillnaderna imellan supertopp spelare och mellanklass spelare. För andra så kanske en spelare jag inte klarar av en njutningsmaskin och en toppklass spelare någon dröm/fantasi för dem. Jag kan bara deklarera om mina känslor och upplevelser! Testa själva är något man alltid måste göra då vi ofta inte tycker/känner det samma! :)

En ny test referens för mig är en cd inspelning som jag har fått låna ifrån Timbre här på forumet. Det är en Dummy Head inspelning som fungerar bäst med hörlurar. De har använt en konstgjort människohuvud med micar där våra öron sitter. Dessa inspelningar är mycket kusliga och närmre själva rummet där musikerna var går nog inte att komma då man kan höra exakt vart de är i rummet. Nu pratar vi hela rummet! Qsound - Binaural = 0-5!! :cool:

Neumann har en sådan mic, KU-100! Här är en länk för de som vill läsa mer om den, Neumann KU 100

Skivan som jag pratar om heter The Space Sound Cd. Första spåret på denna skiva, Dummy Head Demonstration in the IRT, Dr. Theile, Sabine, Mike, är en perfekt inspelning för att testa utrustning med. Sabine och Gunther, som två av rösterna kallar sig, pratar till dig från olika ställen i rummet. Gunther går runt mest och knackar på dörrar, högtalare (i deras rum), samt öppnar ett fönster. Sabine förklarar hela tiden på engelska vad han säger och gör (han pratar på tyska).

Grejen med denna inspelning är att du hör vart de olika personerna är i rummet. Du känner att de närmar sig och hur de böjer sig över dig.. innan de har börjat prata alltså!! Går inte förklara hur superb denna inspelning är förren man själv har hört den. Några på forumet här har hört den hos Timbre och jag tror de flesta blev chockade rejält! :D

Med min uppsättning så har den fungerat klockrent. Man lurar sina sinnen totalt och hjärnan tror att folk står bakom en, att fönstret öppnar sig etc. Alla mina vänner jag har testat detta på har först blivit lite röda i ansiktet sen försiktigt kollat bakom sig. De flesta kurar ihop sig och ansiktsfärgen är om inte röd så vit! Jag har haft en vän som var tvungen att ta av sig lurarna, han klarade inte av det. Han mådde illa och kände av "åksjuka".

För att kunna lura hjärnan totalt så får man ju inte heller hitta något som gör att man förstår att det är en inspelning. Bakgrundsbrus är exempelvis inte bra då hela effekten försvinner. Vissa cdspelare och tom tyngre sådana (prismässigt) har ett rätt kraftigt bakgrundsbrus. dCS Elgar är knäpptyst dock och effekten blir ju självklart därefter! Jag har också märkt att destå bättre cdspelare destå lättare blir det att höra vart de befinner sig i rummet. Man hör också fler detaljer när de rör sig och påverkar rummet, exempelvis öppnar fönstret. Spelare som har en "boost" i basen gör att det blir en onaturligt stor person som står bakom en och man får ett obehag istället för en verklighetskänsla.

Med enkla ord. En bra och komplett cdspelare skall kunna lura en totalt med denna inspelning. En förutsättning är ju att resten av utrustningen klarar av detta vilket det gör hos mig enligt mig och många vänner som har testat denna superba dummyhead inspelningen.

Jag började med denna inspelning på Audio Research CD3 MkII spelaren. Jag ville se om den klarade av ge mig samma närvarokänsla som dCS Elgarn gjorde.

Brustaket var lågt, tom mycket lågt. Jag kan inte direkt säga att jag hörde något brus alls! Rösterna var bra och närvarokänslan var riktigt kuslig. Jag kunde med lätthet höra vart de var någonstans i rummet och när de böjde sig över mig så kunde jag inte låta bli att ta mig en liten titt bakåt för att checka om de kanske inte stod där ändå! Rätt kul att man fortfarande får den känslan att titta bakom sig ändå man har hört den säkert 100ggr nu. När han bankade på dörren så trodde jag att en dörr fanns där i mitt rum och när han öppnade ett fönster och man riktigt hörde "natten" utanför så trodde jag att jag skulle smälla av. Audio Research CD3 Mk II klarade av detta spår galant och jag blev MYCKET nyfiken på hur den skulle låta med andra skivor.

Nästa skiva som spelades var Patricia Barber, Companion, Mobile Fidelity!! :mm:

Fortsättning följer!!

Mvh,

Patrick

Posted

Patricia Barbers Companion, Mobile Fidelity är en av mina favoritplattor. Den kan också vara lite svår på viss elektronik och är pga detta också en av mina testplattor.

Med min referens, dCS Elgar 24/192 så finns det inget direkt att klaga över. Allt känns äkta och man kan släppa allt och bara njuta av musiken. Jag var mycket optimistisk efter testen med "Sabine och Gunther" skivan på Audio Research Cd3 Mk II spelaren. Presentationen blev annorlunda. Ljudbilden (musiker etc) kom närmre mig än vad jag var van vid med dCS Elgarn. Det fanns en viss mörkhet i ljudet också, dock såpass liten att jag inte kan säga om det är rätt eller fel. Det är nog upp till var och en som lyssnar och bestämma det. Själv lutade jag till att tycka att dCS Elgarn gjorde just denna skiva bättre.

9cd3.jpg

Som en intressant test så prövade jag att köra Audio Research Cd3 Mk II spelaren som transport vidare till en Purist Audio Dominus Rev C AES/EBU till dCS Elgarn. Nu satt allt rätt och spelade tom klart bättre än vad min gamla Sony CDP-X5000 klarade av.

Förrutom den lilla mörkheten samt att instrumenten låg närmre mig än vad jag var van vid så spelades Patricia Barbers Companion med passion!! Hela albumet spelades så klart i ett sträck. :app:

Fortsättning följer! :)

Mvh,

Patrick

Posted

Ett STAX-system är ju som gjort för sådana här tester. Där fick du ringat in karaktärsskillnader mellan två DA-konvertrar också. Mycket finurligt och bra! :mm:

Posted

The beat goes on är första spåret på Patricia Barber, Companion. I början skall man höra basen, handklappen (från publik), Barbers röst, Trummorna (handslag) och sedan själva trumsetet helt separerat från varandra. Här är det lätt att allt klumpar ihop sig och att efterklang på Barbers röst drunknar i allt annat eller att man bara hör några få handklapp ifrån publiken när i själva verket de klappar från 0.15 till 2.00 innan de tar en paus!

Barbers röst är mörk.. men får inte bli för mörk då det börjar låta onaturligt och konstigt. Här blev som sagt Barbers röst lite mörkare än vad jag är vad vid med min dCS Elgar men fortfarande mycket njutbar. Det lät också som hon var närmre sin mic när hon sjöng. Basen kändes lite kraftigare än på dCSen vilket iof kan vara pga att även den blev lite mörkare. Att basen fick lite mer kraft och must var absolut inget som kändes konstigt eller fel skall ju sägas.

Klappen ifrån publiken skall kännas äkta och inte digitala. Man skall höra seperata klappljud ifrån olika personer och hur de faktiskt fungerar på vissa ställen som en trummis då de nästan försöker göra sin egna melodi med klappljud, knappast medvetet ifrån dem alla så klart men det låter bra och kul! Här hade Audio Research Cd3 Mk II spelaren inga problem alls.

Hammodorgeln som Barber spelar på kan vara riktigt jobbig på vissa system. Det skall inte vara en jobbig upplevelse att lyssna på hennes spelande. Här briljerar Cd3an och inte ens de högsta tonerna på HÖGA volymer känns jobbiga utan detaljer, övertoner samt det speciella " Hammod snurr/vibration" ljud hörs på alla toner.

Själva rummet och efterklanger, ekon kommer också fram fint. Även här pratar vi om en lite mörkare klang än dCS samt ett litet litet mindre rum presenteras med Cd3an. Nu pratar vi mycket små skillnader dock!

Fortsättning följer:

Mvh,

Patrick

Posted

Har kikat lite själv på AR:s cd spelare. Man kan köpa dom till riktigt bra priser "over there" så det här var väldigt intressant, tack så mycket.

Det behövs väl inte sägas ännu en gång men jag gör det ialla fall, grymt snygga bilder !

Posted

Intressant och se att AR inte har hoppat på SACD/DVDspåret, utan fortsätter att förbättra CD-formatet. Att dom vågar :o:o

Posted

Kero: Tack för berömmet! :) Är du intresserad av en Cd3a så kan Audionord och Björn Wiman hjälpa dig samt ge dig mer information. :mm:

IHS: Jag tycker det är kul att de vågar! De har verkligen lyckats med sin maskin också.

Posted

Black Magic Woman, spår 7 på Patricia Barbers Companion är en lång och faktiskt mycket komplex låt. Allt börjar lugnt men drar sedan igång och blir milt sagt ösigt. Detta är också ett bra spår för testning då det är långt ifrån alla anläggningar som klarar av att få fram detta spår på ett njutningsbart sätt genom hela låten som är på 11.01 minuter!

Här är det viktigt att klangerna behåller sin "färg" samt att inget komprimeras i ljudbilden när det är som mest ösigt/stökigt. Inga av instrumenten skall heller drunkna alt försvinna bakom andra (rummet kan ju ställa till mycket här). Hammod orgeln får inte bli vass eller jobbig och Barbers röst skall inte heller bli för svulstig eller tjock. Man skall med lätthet kunna följa de olika musikerna när de spelar sina olika instrument samt höra publiken ibland när de skrattar till, klappar eller bara stökar i bakgrunden. Själva rummet skall ju höras också.

Detta spår var mycket njutbart med Audio Research Cd3 MkII spelaren. Jag fick köra om spåret för att kritiskt lyssna igen för första gången satt jag bara och njöt av musiken. Den hanterade alla stycken med lätthet och det var bara att sitta där och njuta. Var inte lätt att hitta skillnander imellan dCS Elgar och Cd3an på detta spår då bägge spelarna (dCS Elgar är en Dac, en Sony CDP-X5000 används som en transport) gjorde ett sådant fantastiskt jobb.

När publiken applåderar på slutet har jag stor lust att applådera själv!! :app:

Fler intryck kommer!

Mvh,

Patrick