Jump to content

Lindell Audio - Bohuslänsk hifikultur.

Timbre™

Recommended Posts

• Replies 115
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kan högtalarna köpas med bara det aktiva delningsfiltret och inte slutstegen??

Hysteriskt snygga föresten :mm:

Som tidigare nämnts är beteckningen på det aktiva delningsfiltret/processorn DEQX och det är en långväga komponent då tillverkaren är baserad i Sydney, Australien. Bland kunderna nämns Abbey Road Mastering Studios, högtalartillverkaren NHT samt Jeff Rowland Design Group.

Här ser vi ett öppnat elektronikkassaskåp och det finns mycket information att hämta på hemsidan tillhörande DEQX High Definition Audio. Observera det exotiska inslaget till höger... :)

lindell117.JPG

Det spelades mycket spännande musik och inte minst fick jag uppleva en version av The Moon Is a Harsh Mistress som helt enkelt var outstanding. Här fanns mer på detta album och den inspelningen har Tobias full koll på. Det serverades även tre suveräna jazz/soul-stycken och så här i efterhand har jag räknat ut att det måste handla om Dianne Reeves producerad av George Duke.

För egen del var skivvalet kanske det mest förutsägbara denna säsong... :)

lindell135.JPG

Med ett högtalarsystem av det här formatet är det väldigt frestande att dra på i amplitud men i nuläget kändes det bättre att ta det lugnt detta rum som snabbt träder in i handlingen. Mycket lösa prylar som direkt hör av sig :) när volymen klättrar upp mot livenivå. Vanans makt är stor och Joe Sample/Randy Crawford avnjöts på ordinarie ljudstyrka (d.v.s. ganska lågt... :)) och för min del blev det lättare att skapa en uppfattning om själva systemets prestationsnivå.

En kort men intensiv musikalisk resa skulle precis ta sin början.

lindell139.JPG

Soul Shadows är ingenting man dansar till utan Joe Sample sitter ensam vid ett piano. På de inledande spåren görs en hel del krumbukter :) och oväntade utspel. Pianot har tyngd och uttrycket "live in studio" är bara förnamnet på den upplevelse som väntade. Dessutom går de tre frekvensregistren att balansera mot varandra i jakten på den perfekta klangbalansen och den inställningen kan arkiveras för respektive CD även om jag föreställer mig att bra inspelningar låter bäst rakt av. Denna Joe Sample-produktion för Verve Records håller fin klass och här fick jag även en "fysisk" närvarokänsla som jag inte har upplevt med mina hörlurar. Kanske dags att koppla in subwoofern igen... :?::)

lindell114.JPG

Dom ser onekligen resliga ut! Du har ingen bild med en person ståendes vid sidan? Det brukar ge en bra känsla...även om personer kan var väldigt olika stora... :D

\\K-man

Det fanns med i planeringen men glömdes bort när musiken började flöda. Fjärrkontrollen var annars på plats... :D

Ingen av bekanta medlemmar kan utan stege lägga näsan över kanten på den övre modulen. Frågan är hur många som

når upp med händerna... :?::)

Nästa album har lite mer dansutrymme och idag har ytterligare en medlem fallit för Feeling Good... :) Ett tänkbart alternativ till valet av enda skiva på en öde ö. Här finns allt från stillsam jazzblues till svängiga bossanovatakter där drivet släpptes fram på ett överrumplande sätt i detta Bohussystem. Enormt känslosamt när Randy Crawford sjunger duett med sig själv i Lovetown och små rytmiska hojtanden i End of the Line framfördes på ett nästan overkligt närvarande sätt. Inga detaljer går dessa högtalare förbi. Stunset i Rio de Janeiro Blue växer för varje genomlyssning och här tog det ett jättekliv framåt. Det blev till att koppla in Compensator 1 när jag kom hem... :) Den något glesa All Night Long blev precis den monumentalt utstansade final som jag hade förväntningar på och alla känslor fångas upp i ett gigantiskt panorama där varje aktör får precis det utrymme som behövs för att skapa atmosfär och spelrum. Mycket av övrig musik som spelades var obekant men jag satt ändå bara och njöt av ljudpresentationen. Även Dire Straits On Every Street växte i flera dimensioner under denna lyssningssession.

lindell112.JPG

Verkar ur skönja ur dessa ord att Timbre verkar mer än nöjd med denna bekantskap :)

Hur som helst så har denna magiska tråd totalt trollbundit mig!!

...och precis när jag trodde att allt var över öppnades åter dörrar till magiska valv. Denna tråd kommer att avrundas med några teasers på vad som skall dokumenteras under ordnade former i bohuslänskt dagsljus. Alla stativnissars dröm... :?::)

lindell146.JPG

Guest justaudiomagic
...och precis när jag trodde att allt var över öppnades åter dörrar till magiska valv. Denna tråd kommer att avrundas med några teasers på vad som skall dokumenteras under ordnade former i bohuslänskt dagsljus. Alla stativnissars dröm... :?::)

lindell146.JPG

:mm:

Nu ser det ut som om Dynaudio kommit med i konfigurationen ...

Ja... och jag kunde inte hjälpa att tankarna gick till en extrem högtalarbekantskap som hängde med i många år. Där fanns Dynaudio representerat men det här ser ut att vara samma tweeter som vi precis har lyssnat på.

lindell148.JPG

Här kommer bilden i kolorversion :) med belysta element och Ref 5 är som sagt bestyckad med Raal Ribbon-tweetern men Dynaudiovibbarna kommer egentligen från Frankrike då Dynaudio för närvarande inte saluför sina element. Det handlar om dubbla 5,25 tums woofers och delningsfrekvensen ligger runt 2,8kHz.

Frekvensomfånget är 45Hz-40kHz och det finns en basport baktill.

lindell145.JPG

Lite jugend över det hela. Hade passat fint hos Don :)

Det är dessutom en Euphonia Exclusive :cool: :) då denna högtalare ej kommer att gå i produktion i sin nuvarande form.

Det handlar alltså om engångskonstruktioner för vidare utveckling och då måste vi fylla på med ljus... :)

lindell165.JPG