Timbre™ Posted September 16, 2009 Author Share Posted September 16, 2009 Rejäla bitar och lådorna är på 100 liter styck med avstämning till 28Hz. Frekvensgången är 20Hz-500Hz, -3dB. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted September 16, 2009 Author Share Posted September 16, 2009 De symmetriskt placerade basmodulerna har vardera 1000 W effekttålighet samt uppmätt verkningsgrad på 87dB/W/m. Här går det att flytta luft och det gäller att ha kontroll på rummets övriga inredning när gästlyssnare lätt drar upp volymen på höga amplituder. Det ena utesluter inte det andra och intrycken av känd musik på invanda och mer normala lyssningsnivåer blir även det ett kapitel för sig... :cool: Mersmak är bara förnamnet och därmed lämnar jag hifipressens alla superlativer åt sidan. Här kommer Bohuslän att få uppleva något osedvanligt exklusivt och speciellt växa fram. Likt stormar på Skagerrak skulle jag våga påstå. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
P-pan Posted September 16, 2009 Share Posted September 16, 2009 Dra på trissor ... , vilken pjäs. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted September 16, 2009 Share Posted September 16, 2009 därmed lämnar jag hifipressens alla superlativer åt sidan http://euphonia-audioforum.se/timbre/samli.../lindell087.JPG De verkar tala för sig själv på nå't sätt, även på bild. Finns det fler planerade lyssningserbjudanden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Lindell Posted September 16, 2009 Share Posted September 16, 2009 De symmetriskt placerade basmodulerna har vardera 1000 W effekttålighet samt uppmätt verkningsgrad på 87dB/W/m. En liten notis: Det är vadera element som har en effekttålighet på 1000w, den totala effekten per sida är således 4kW. Den totala känsligheten landar på ca. 87-88db per sida Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Lindell Posted September 16, 2009 Share Posted September 16, 2009 De verkar tala för sig själv på nå't sätt, även på bild. Finns det fler planerade lyssningserbjudanden? Vi kan väl försöka styra upp en liten träff inom snar framtid? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted September 16, 2009 Author Share Posted September 16, 2009 Vi kan väl försöka styra upp en liten träff inom snar framtid? Det finns ju onekligen en hel del sköna möbler att sitta i och vidsträckta golv att röra sig på samt gott om space. Välinspelad musik finns det gott om och här kan också skapas ljudtryck. De framåtriktade och resonansfria basportarna hjälper säkert till när basarna matas med 3,4kW av Class D-moduler från italienska Powersoft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mangew Posted September 16, 2009 Share Posted September 16, 2009 Det är laminerad MDF ihoplimmat under högt tryck i en limmpress. Vad är den laminerad med? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Lindell Posted September 16, 2009 Share Posted September 16, 2009 Vad är den laminerad med? Staplad är väl kanske ett bättre ord Sedan ihoplimmat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted September 16, 2009 Share Posted September 16, 2009 Vi kan väl försöka styra upp en liten träff inom snar framtid? I'm in! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Transient Design Posted September 17, 2009 Share Posted September 17, 2009 Hoppsan Tobbe! Det var till att ha kommit upp en bit på skalan sedan jag köpte dina gamla Volt-element från din studio... Bra jobbat! Har du någon bra sponsor till detta då det inte ser billigt ut att bygga? Vad kommer att vara slutpris till kund för ett par? Finns det planer på serieproduktion eller är detta en one off statement? Aktiva? Vänliga Hälsningar Lasse Transient Design, Alingsås (tidigare anställd på Golden Age Music) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest justaudiomagic Posted September 17, 2009 Share Posted September 17, 2009 Har sagt det förr, säger det igen - Oehört intressant !! En lyssning, viewing och feeling hade varit mycket intressant från min sida. Inte enbart som handlare utan självklart mest som entusiast Högtalarkabel? Påminner om Viablue på utseendet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted September 17, 2009 Author Share Posted September 17, 2009 I'm in! En liten vink om den futuristiska känslan utefter vänster kanal... :cool: Det går att avstå den övre basmodulen för storleksanpassning till mindre lyssningsrum och med lite fantasi ser man snabbt att det även håller rent designmässigt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
conan Posted September 17, 2009 Share Posted September 17, 2009 Skulle man kunna tänka sig att stapla basmodulerna på varandra och ha mellan/diskant på stativ bredvid? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Lindell Posted September 17, 2009 Share Posted September 17, 2009 Skulle man kunna tänka sig att stapla basmodulerna på varandra och ha mellan/diskant på stativ bredvid? Hej, Ja, det skulle funka om jag gör ett program till delningsfiltret där jag sänker delningsfrekvensen mellan bas/mid en aning samt ställer om time-alignen så det blir "perfect phase" mellan bas/mid..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kent_n Posted September 18, 2009 Share Posted September 18, 2009 Vad hadde ni för elekronik, går det att få ngn lyssningsrapport om hur ljudet upplevdes ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JonasR Posted September 18, 2009 Share Posted September 18, 2009 Är det i huvudsak tänkt för studio eller hemmabruk?? Med tanke på vikten så är det nog tänkt för markplan Det ser ut att vara välbyggt. Detta kan inte vara första gången Tobias bygger högtalare? Vi kan väl försöka styra upp en liten träff inom snar framtid? Ja, det skulle va intressant! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest justaudiomagic Posted September 18, 2009 Share Posted September 18, 2009 Att dela på basmodulerna o plarcera på var sida och ha hög/mellan delen på stativ kan oxå bli väldigt snyggt ! Framförallt kan man då välja att ha endast en modul (Till mindre rum) om man hellre vill ha det - Känns som det är väldigt genomtänkt av Tobbe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Lindell Posted September 18, 2009 Share Posted September 18, 2009 Det ser ut att vara välbyggt. Detta kan inte vara första gången Tobias bygger högtalare? Tack, Nej det är inte första gången jag bygger högtalare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Lindell Posted September 18, 2009 Share Posted September 18, 2009 Hoppsan Tobbe! Det var till att ha kommit upp en bit på skalan sedan jag köpte dina gamla Volt-element från din studio... Bra jobbat! Har du någon bra sponsor till detta då det inte ser billigt ut att bygga? Vad kommer att vara slutpris till kund för ett par? Finns det planer på serieproduktion eller är detta en one off statement? Aktiva? Vänliga Hälsningar Lasse Transient Design, Alingsås (tidigare anställd på Golden Age Music) Tjena Lasse, det var inte igår! Systemet är aktivt med en DEQX processor. Jag kör 3st slutsteg; Class-AB till diskant, Class-D till mid och bas. Serieproduktion blir det ju när du beställer 10 par av mig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest justaudiomagic Posted September 18, 2009 Share Posted September 18, 2009 Hur ligger frekvensomfånget på enbart mid/high modulen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Lindell Posted September 18, 2009 Share Posted September 18, 2009 Hur ligger frekvensomfånget på enbart mid/high modulen? Hej, Det är ställbart. Kör man mid/high som "stativare" så skulle man hamna på en 45-50Hz till 40k Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest justaudiomagic Posted September 18, 2009 Share Posted September 18, 2009 Hej, Det är ställbart. Kör man mid/high som "stativare" så skulle man hamna på en 45-50Hz till 40k Intressant !! Kan den som vill enbart köpa dessa "stativare" utan basmoduler? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Lindell Posted September 18, 2009 Share Posted September 18, 2009 Intressant !! Kan den som vill enbart köpa dessa "stativare" utan basmoduler? Yes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest justaudiomagic Posted September 18, 2009 Share Posted September 18, 2009 Smart tänkt Tobbe Kanske t o m kan köpa de stativare först för att komplettera med moduler sen - Gillar ditt sätt att tänka Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted September 18, 2009 Author Share Posted September 18, 2009 Tjena Lasse, det var inte igår! Jag kör 3st slutsteg; Class-AB till diskant, Class-D till mid och bas. En vinklad frontbild på slutstegsstapeln... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
A/Wing. Posted September 18, 2009 Share Posted September 18, 2009 Ja det värkar vara en väldigt genomtänkt konstruktion som kan passa till många konsumenter och rum när man kan sära på delarna så att det passar både stora som små rum. Jag hoppas man kan få lyssna på dom vid något demo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Lindell Posted September 18, 2009 Share Posted September 18, 2009 Ja det värkar vara en väldigt genomtänkt konstruktion som kan passa till många konsumenter och rum när man kan sära på delarna så att det passar både stora som små rum. Precis.....Det är därför jag kallar modellen "Reference Modular" Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Absolute Audio Posted September 19, 2009 Share Posted September 19, 2009 Kan högtalarna köpas med bara det aktiva delningsfiltret och inte slutstegen?? Hysteriskt snygga föresten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias Lindell Posted September 19, 2009 Share Posted September 19, 2009 Kan högtalarna köpas med bara det aktiva delningsfiltret och inte slutstegen?? Hysteriskt snygga föresten Tackar! Ja du kan köpa systemet utan slutsteg för att andvända dina egna favoritsteg. T.ex ett rörsteg till diskanten och miden och ett annat på basen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts