P-pan Posted September 12, 2009 Posted September 12, 2009 Det drar ihop sig till höst och kylande vindar. Vad passar då inte bättre än att värma frusna öron med ett par välljudande hörlurar. Ett gäng glada hörlursfantaster hade i helgen samlats till träff hos Audio Concept . Euphonia hängde naturligtvis med för att få sig en dos av både öppna och slutna skal. Quote
P-pan Posted September 12, 2009 Author Posted September 12, 2009 Det var ett otroligt väldukat bord vi anlände till i Audio Concepts lokaler denna lördag. Med butikens uppbackning av otroligt fina ljudkällor så skulle det väl inte bli annat än minnesvärda ljudupplevelser. Medhavda lurar och förstärkare av alla de slag stod i rader längs bordet och här fanns nog allt en hörlursfantast kan tänkas önska. Vi kikar väl lite för att se vad som bjöds på. Quote
P-pan Posted September 12, 2009 Author Posted September 12, 2009 Jag ska redan från början erkänna att jag i vanliga fall lyssnar väldigt lite via hörlurar. Att bara slänga sig in bland hörlursförstärkare och, som alltid, olika filosofier när man är novis kan bli lite rörigt. Men jag hoppas på stöd från några av de mer erfarna "luringarna" då det gäller text och specifikationer till det som vi kommer att se på bilderna. Och "rörigt" var det verkligen :cool: Quote
Bebop Posted September 12, 2009 Posted September 12, 2009 Verkar varit en tung och seriös hörlursmässa med hela världseliten på plats. Själv har jag aldrig fastnat för hörlurslyssnandet. Jag har i två omgångar försökt. Dels på 70-talet med ett par Koss-lurar som då tillhörde de tyngre märkena. Sedan gjorde jag ett försök till på 80-talet med ett ett par AKG-lurar. Lyssnade kanske max 10-timmar, sedan blev de hängande på spiken och på den vägen är det. Idag använder jag endast lurar då jag en och annan gång fastnar för en film och min bättre hälft vill sova i lugn och ro. Det finns hörlursmänniskor och friluftsmänniskor. Så är det nog. Därmed inte sagt att det låter illa med ett par bra lurar. Undrar vad det är som gör att jag inte kan med att lyssna med lurar. Quote
P-pan Posted September 12, 2009 Author Posted September 12, 2009 ... sedan blev de hängande på spiken och på den vägen är det. Idag använder jag endast lurar då jag en och annan gång fastnar för en film och min bättre hälft vill sova i lugn och ro. Det finns hörlursmänniskor och friluftsmänniskor. Så är det nog. Därmed inte sagt att det låter illa med ett par bra lurar. Undrar vad det är som gör att jag inte kan med att lyssna med lurar. Då änvänder vi hörlurar på liknande sätt. I mitt fall blir det framför datorn då kära sambon vanligtvis somnat. Kanske anledningen till ditt mindre lyssnande via lurar har varit att de sitter obekvämt på huvudet ? Många menar ju annars att man får ljudet "direkt" in i huvudet på något vis och därför inte gillar redskapet i sig. Quote
gcs Posted September 12, 2009 Posted September 12, 2009 De flesta hörlurarna kan inte återge basen lika bra som ett par stora högtalare. Därför tycker jag att det är skönast att lyssna med högtalare, men det hindrar ju inte att man har ett antal olika hörlurar. Jag lyssnar gärna på radio när jag åker till stan och då blir det HD25. Men vill jag finlyssna med hörlurar så blir det med ett par STAX. Jag tyckte även denna gång att STAX:arna lät bäst och var bekvämast på huvudet i dag när jag var där. Sennheiser HD800 låter också bra men obekväma. Jag borde ha tagit med mig mina något obekväma STAX:ar och jämfört med 007:an. Quote
conan Posted September 12, 2009 Posted September 12, 2009 De flesta hörlurarna kan inte återge basen lika bra som ett par stora högtalare. Därför tycker jag att det är skönast En del lurar ger betydligt bättre definierad bas än vanliga högtalare. Men det är klart att det sköna bastrycket som slår mot en i rummet blir lite eftersatt i lurar. Själv tycker jag det är lite jobbigt att ha lurar på ... men det är kanske en vanesak. Det ska bli intressant att följa med här och förhoppningsvis få lite goda intryck vad som är bra! Quote
calle_jr Posted September 13, 2009 Posted September 13, 2009 Det kommer kluriga P-pan-ordlekar i strida strömmar Vi kikar väl lite för att se vad som bjöds på. http://i240.photobucket.com/albums/ff234/P...Concept0860.jpg De där såg bekväma ut. Jag lyssnar heller aldrig i lurar numera. Kanske man ska koppla till en sub, som jag sett Timbre göra. Quote
iroise Posted September 13, 2009 Posted September 13, 2009 Kul reportage som jag skall följa men själv lyssnar jag aldrig i lurar, gillar det inte, har försökt men det funkar inte! Quote
IHS Posted September 13, 2009 Posted September 13, 2009 Kul reportage som jag skall följa men själv lyssnar jag aldrig i lurar, gillar det inte, har försökt men det funkar inte! Samma här. Men det finns fördelar; att aldrig behöva fundera över rumsakustiken, högtalarnas placering osv. Man befinner sig alltid i rätt position. WAF....ingen behöver reta sig på stora fula högtalare i vardagsrummet Quote
Timbre™ Posted September 13, 2009 Posted September 13, 2009 Jag borde ha tagit med mig mina något obekväma STAX:ar och jämfört med 007:an. Kan det möjligen vara så att du kör med SR-Sigma... Quote
gcs Posted September 13, 2009 Posted September 13, 2009 Kan det möjligen vara så att du kör med SR-Sigma... Lambda och SR 202. Quote
Guest Audio Concept Posted September 13, 2009 Posted September 13, 2009 Först av allt ett stort tack till alla som kom, deltagare och besökande. Det var riktigt kul att med deltagarnas medverkan duka upp ett hörlurs-smörgåsbord, som sträckte sig – på längden och bredden - och många meter under lanterninen i vårt stora rum. Vi fick stundtals bygga på höjden och det var inte många kvadratcentimeter lediga när den ena produkten (läs godbiten) efter den andra plockades fram. För alla som tror att ”vanlig-hifi” är en utstyrssport, då är det dags att tänka om. Den typiska hörlursintresserade, åtminstone på denna nivån, snackar serienummer, och äger gärna två lika produkter med olika serienummer eftersom det är viss skillnad i återgivning mellan dem. Jag överdriver en aning – men ni förstår säkert…. ☺ Tittar man t.ex på Head-Fi, som verkar vara det största forumet för hörlursintresserade så framstår hifi-forumen (för hifi) i stort lida av allmänt ointresse i jämförelse. Det är ett enormt stort intresse kring hörlurar och tillbehör, och diskussionerna är ivriga och många. Helt fantastiskt hursomhelst vilket kunnande de riktigt initierade visade upp, och engagemanget är sällsynt orienterad kring musiken. Man får en aning om, när första (felaktiga) intrycket av total prylfixering har lagt sig – att det absolut främst handlar om musikupplevelser för de medverkande. Så här går det ungefär till. Uppackning, inkoppling, val av musik. Efter det, tyst lyssnande till de olika anläggningar man vill testa sina lurar eller förstärkare med – i timmar. Favoritmusiken spelas under djup koncentration. Lunch intas sent på eftermiddagen. På en fråga om vi kan bjuda på kaffe får vi enbart sporadiska ”ja”. Här behövs inget koffein. Inlevelsen är djup och total. Den enda som behövde en riktig dos av ovan nämnda nervstimuli vad Gunnar, Conny och jag. Vi är vana med en butik ständigt fyllt av ljud och nu var det helt tyst och samtidigt en massa folk som lyssnade intensivt. Gjorde vi något fel – undrade vi…☺ Den enda vi hörde var GCS när han spelade via HD 800. Han spelade på dagens högsta nivå, och vi hoppas att han undkom övningen utan att skada sig…… Produktutbudet var riktigt intressant, vilket kanske är enklast att vi kommenterar eftersom bilder dyker upp. En par favoriter, som vi hoppas många kommer in och lyssnar till är t.ex hörlursförstärkaren från DNA, som fungerar riktigt bra med HD 800. En höjdpunkt för undertecknade var JHAUDIO, som levererar ”custom-in-ear” lurar. I dem finns två eller trevägssystem inkl delningsfilter. Allt inbyggt i en plastkapsel som man får 100% skräddarsydda efter sina egna öron. När de väl satt på plats gav de en häpnadsväckande realism, både vad gäller ljudtryck och ljudbild. JHAUDIO räknas också som den bästa in-ear luren idag och används även av stora delar av den professionella industrin, musiker osv. Allt som allt – riktig kul, och vi kommer att ladda upp med fler intressanta produkter för hörlursintresserade framöver. Mvh, Audio Concept Quote
gcs Posted September 13, 2009 Posted September 13, 2009 Den enda vi hörde var GCS när han spelade via HD 800. Han spelade på dagens högsta nivå, och vi hoppas att han undkom övningen utan att skada sig…… nä det beror inte på att jag är hörselskadad utan det berodde på att den skivan som jag hade med mig var inspelad med mycket hög dynamik. Den börjar med små trianglar och fortsätter med orkesterns största bastrumma. Hemma med högtalare måste jag också dra på mer än vanligt så att man tydligt hör de svagaste instrumenten. Annars tycker jag att om man vill få lite live känsla, då måste man dra på lite så att man känner musiken i kroppen. Quote
P-pan Posted September 13, 2009 Author Posted September 13, 2009 Som sagts tidigare så var utbudet väldigt stort och vi kan ju börja med att tittat på några av hörlurarna som fanns för påseende. Lite åtskillda filosofier vad gäller åtslutande eller distanserade lurar. Akg's modell K1000 var en speciell lur som jag aldrig lyssnat till. Lite som att ha en radio på varje axel :cool: Den släppte dock igenom ganska mycket ljud från omgivningen så det var svårt att koncentrera sig på detaljer i ljudkaraktären men den lät väldigt klart och fint. Denna modell tror jag inte längre finns med i dagens AKG utbud så har du en hemma i byrån kanske den kan vara värd en slant. Grado's GS1000 är ju lite av en juvel med sitt fina träarbete. Lyssnade dock inte till denna. Quote
P-pan Posted September 14, 2009 Author Posted September 14, 2009 Vi slingrar oss vidare både ovan och under vårat delikata "Headbord" Det var ganska snårigt under det långa bordet men inget undkommer kamerans dokumenterande sensor Väl ovan bordsnivå igen hittar vi denna ... Rudistor RPX 33 och lurarna kan jag inte modell eller tillverkarnamn på Quote
P-pan Posted September 14, 2009 Author Posted September 14, 2009 Det har tyvärr tillstött lite problem ... Jag börjar tydligen närma mig smärtgränsen för vad man får ha på Photobuckets server... free space. För att inte äventyra att mitt lilla "konto" stängs av helt så blir det förmoderligen ett litet avbrott i tråden tills ny lagringsplats har ordnats. Men med lite tålamod så ska här snart finnas nya bilder från träffen Quote
Ranefjord Posted September 14, 2009 Posted September 14, 2009 P-pan: Bara du snabbar dig! =) Spännande tråd detta. Jag är otålig ! Quote
Timbre™ Posted September 14, 2009 Posted September 14, 2009 P-pan: Bara du snabbar dig! =) Spännande tråd detta. Jag är otålig ! Det är Euphonia som skall snabba sig och just nu pågår server investigations. Quote
IHS Posted September 14, 2009 Posted September 14, 2009 Väl ovan bordsnivå igen hittar vi denna ... Rudistor RPX 33 och lurarna kan jag inte modell eller tillverkarnamn på Är det inte Denons lurar? Quote
P-pan Posted September 14, 2009 Author Posted September 14, 2009 Är det inte Denons lurar? Det kan det mycket väl vara ... liknar kanske ett par D2000 ? Tycker mig minnas att detta par dessutom ska vara moddat enligt konstens alla regler, Struts kan säker fylla på med modell och vilka förbättringar som gjorts. Quote
Engelholm Audio Posted September 14, 2009 Posted September 14, 2009 Det har tyvärr tillstött lite problem ... Jag börjar tydligen närma mig smärtgränsen för vad man får ha på Photobuckets server... free space. För att inte äventyra att mitt lilla "konto" stängs av helt så blir det förmoderligen ett litet avbrott i tråden tills ny lagringsplats har ordnats. Men med lite tålamod så ska här snart finnas nya bilder från träffen Skiter det sig kan jag nog bistå med några MB utrymme... Quote
P-pan Posted September 14, 2009 Author Posted September 14, 2009 Tack Engelholm och alla ni andra som skickat PM i frågan ... ni är värda guld Jag tror jag lyckats skapa ett nytt konto på en annan server så jag försöker köra tillfälligt via den tills en mer permanent lösning är ordnad. Ergo... rejäla grejor :cool: Som kan vara Kopplad ? till denna för mig helt okänd förstärkare. Ergo har väl sin egen kontaktstandard eller går det att välja även vanlig "plugg" ? Hur som ..det låg lurar och sladdar över hela bordet så det var inte lätt att hålla koll på vad som gick till vad Härlig blå färg som livar upp de annars så klassiskt färgade lådorna. Tyvärr har jag ingen bra helhetsbild över denna juvel... Det blir ju lätt att man försöker smyga omkring och inte störa de som sitter och lyssnar och om man går förbi och tar nästa godsak på bordet är det lätt att glömma den första Quote
struts Posted September 15, 2009 Posted September 15, 2009 Rudistor RPX 33 och lurarna kan jag inte modell eller tillverkarnamn på Lurarna heter Lawton LA2000, en kraftigt moddad variant av Denon AH-D2000. Utförlig information om vad som ändrats återfinns på Lawton Audio:s hemsida. Quote
struts Posted September 15, 2009 Posted September 15, 2009 Ergo har väl sin egen kontaktstandard eller går det att välja även vanlig "plugg" ? Ergo modellerna 1 och 2 innehåller dynamiska element och sladden är terminerad med en vanlig 1/4" (6,3mm) stift. Ergo AMT (Air Motion Transformer) kräver sin egen AMP2 förstärkare (se bild ovan t h). Quote
Guest Audio Concept Posted September 15, 2009 Posted September 15, 2009 DNA från Donald North kommer snart att finnas för leverans. En rörbaserad amp som fått ett mycket trevligt rykte i USA - också tillsammans med HD 800. Kostar 13900.- Mvh, Audio Concept Quote
P-pan Posted September 15, 2009 Author Posted September 15, 2009 Det här var som sagt min första hörlursträff / visning och jag måste säga att de verkar ha sina fördelar med att vara dedikerad hörlursfantast, det blir ju så mycket enklare att testa ny utrustning. Antingen tar man med sig sina lurar för att testa en annan förstärkare, bara plugga i och ur. Fysiska lagar så som befintlig eller hemmavarande akustik, invinkling eller avstånd till bak/sidovägg är som bortblåst ... kan det bli mer praktiskt ? Har man uppgraderingstankar då det gäller lurarna så är det ju bara att samla ihop ett gäng runt sin medhavda förstärkare och påbörja utvärderingen. Och allt i lugnan ro sittandes i en och samma stol (jämför med flängandet på en hi-Fi mässa t.ex). Eftersom mitt kall denna dag var foto blev det inte mycket av med det egna testandet, glömde dessutom att ta med mina egna hörlurar Jag lät istället läckergommen bedövas av mer emotionella värden De flesta känner väl till den här tillverkaren ... Förr var det mer kvalité och tyngd bakom förvaringsboxarna... Quote
Timbre™ Posted September 15, 2009 Posted September 15, 2009 Förr var det mer kvalité och tyngd bakom förvaringsboxarna... Frågan är hur många sådana boxar det finns i vårt avlånga land... Förmodligen fler än man tror eller så är det några som vandrar runt. Quote
P-pan Posted September 15, 2009 Author Posted September 15, 2009 Frågan är hur många sådana boxar det finns i vårt avlånga land... Förmodligen fler än man tror eller så är det några som vandrar runt. Det är nog inte många skulle jag tro och är jag inte felunderrättad så är tillverkningssiffran 250 st ... worldwide. Oavsett så matchar den vilken cigarrlåda som helst och det engelska biblioteket vinner säkert en hel del på att låta den här... ... pryda sidobordet bredvid Chesterfield fåtöljen. Quote
P-pan Posted September 16, 2009 Author Posted September 16, 2009 ORPHEUS ... Det här måste ju nästan vara en av de snyggaste volymkontroller som gjorts ? Jag ska erkänna att det tog en stund innan jag fattade att det inte bara var en av fötterna till förstärkaren . Quote
Recommended Posts