datar Posted July 25, 2004 Posted July 25, 2004 Hej! Har visat bilder på ett DIY projekt på ett annat forum men tänkte dela med mig även på detta forum och kanske bidra med någon idé som andra kan ha nytta av. Såhär såg det ut från start: Sedan sågades bitarna till. Här valde jag ek. Dom limmas ihop två och två... Färdigt resultat... RHS profilerna jag inköpte borras med två hål på varje sida. Dessa målas sedan med hammarlack! Ekbitarna slipas med slipmaskin. Mer bilder kommer...... Quote
datar Posted July 25, 2004 Author Posted July 25, 2004 Då fortsätter vi... Här är ena RHS profilen färdigmålad och vi ser nu en förhandsblick om hur det komma skall: Första hyllplanet färdigdraget med skruv... Andra.... Tredje... Fyra stålbitar har inhandlats som ska agera ben: Här måttas dom upp: Färdigborrade och provas nu med en Träbit från ett hyllplan: Såhär ser det ut när jag borrat i hyllplanet: Längst inne sitter en fastskruvad "skruvmuff". Första hyllplanet fastmonterat mot benen: Mer bilder kommer... Quote
Timbre™ Posted July 25, 2004 Posted July 25, 2004 Nu när man äntligen har listat ut hur det skall bli känns det genast lugnare... Mycket välförberett skulle jag vilja säga. Quote
datar Posted July 25, 2004 Author Posted July 25, 2004 Här är alla tre hyllplanen färdigmonterade: Jag provar med en mycket gammal Pioneer förstärkare för att få en förhansblick om resultatet: Här har jag målat ena sidan av ett ben. Det blir bra! Här har jag gjort en träfot av ek: Ovandelen har även den fått en ekbit så man inte kan se ner genom benet = fult. Här är allt klart hemma hos mig och jag provar med glashyllor vilket visade sig vara till stor nackdel... Som fötter får IKEAS "rull" köksluckohandtag agera tills ekonomin tillåter Soundcare Superspikes: Färdigt resultat: Den totala kostnaden för hela projektet blev 1403,50,- En billig investering och jag är mycket nöjd och man hör klara skillnader i ljudbilden. Har dock aldrig jämfört med ett äkta Spiderrack! Tack för mig! mvh Johan Quote
Neodynium Posted July 25, 2004 Posted July 25, 2004 Man kan tillverka mycket själv om viljan och kunskapen finns! Skall bli kul och se hur den färdiga produkten blev! Quote
Neodynium Posted July 25, 2004 Posted July 25, 2004 Oj. .du var snabb! Blev ju riktigt bra! Har du fyllt benen med sand eller något liknande? Pröva det annars! Borde göra den ännu stabilare och bättre.. Quote
datar Posted July 25, 2004 Author Posted July 25, 2004 Hej! Timbre: jo bygget var ganska så förberett och allt utgick från en uppritat originalstorlek jag ritade på massa ihoptejpade A4 ark hehe :cool: Neodynium: Det som är kvar är att i stort sett sätta superspikes under prylarna och även sätta superspikes på varje fot.. mvh johan Quote
Timbre™ Posted July 25, 2004 Posted July 25, 2004 Vips, så elegant... :cool: Får man fråga vad slutsumman hamnar på borträknat tiden... Quote
stargazer Posted July 26, 2004 Posted July 26, 2004 Snyggt, mycket snyggt! Som tidigare ägare av ett spider-rack måste jag säga att du lyckats bra! Och med tanke på att ett motsvarande original kostar 6100 SEK (och när jag beställde mitt fanns inte ek som tillval ens) så borde du känna dig nöjd! Fast det är förstås svårt att matcha den tyska über-finishen... kolla gärna in mitt bildreportage som jag gjorde för något år sedan på Det Andra Forumet (Där Man Aldrig Vistas Numera) Fast det finns ju kopior från östern... cattylink har ett rack (mangew äger ett sånt) som är kuuusligt likt original-spider (undras om dom har någon lag om upphovsrätt i Kina??!??) för 98 USD Tack för ett inspirerande DIY-reportage! Mer Sånt! Quote
datar Posted July 26, 2004 Author Posted July 26, 2004 Hej! Tack för dom fina orden! Timbre: Slutsumman på hela projektet blev: 1403.50,- Så visst blir man ganska nöjd när Stargazer nämde priset på ett äkta men dock är nog originalet mycket mer "perfekt" då det även är serieproducerat. Men nöjd är man! Stargazer: jag följde allt när du packade upp lådan och byggde ihop ditt rack med Rocksan Caspian förstärkare och Cairn Fog(?) cd:n.. Om jag minns rätt? mvh Johan! Quote
stargazer Posted July 26, 2004 Posted July 26, 2004 datar> Stargazer: jag följde allt när du packade upp lådan och byggde ihop ditt rack med Rocksan Caspian förstärkare och Cairn Fog(?) cd:n.. Om jag minns rätt? Jo, du minns rätt... Men burkarna är bytta, nu lirar ett par Totem Model One Signature, dock driven av samma elektronik. cheers / stargazer, f.d. spider-ägare Quote
witzel Posted July 27, 2004 Posted July 27, 2004 Jeg synes de pinde forstærker/afspilller står på, ser lidt tynde ud. Men alligevel ser det ikke ud som om, at de giver sig ret meget. Det er et rigtig flot resultat du er kommet frem til, og prisen.. ja, det er jo imponerende. FLOT!! (jeg er selv så småt igang med et DIY rack, men det er lidt dyrere, ca 2000DKK.) Quote
Recommended Posts