Jump to content

For the benefit of Mr Kite


calle_jr

Recommended Posts

export.gif
 

Det kom ut åtta export-LP i original. Beteckningen "CPCS" användes för US-baserade album, där "C" står för Capitol och "PCS" är i vanlig ordning stereoutgåvan från Parlophone;

 

 

17362.jpg

 

Something New 1965

Parlophone CPCS 101

Gul/svart etikett.

Förstapressen med "Parlophone co. Ltd." etikett-text.

Andrapressen med "Gramophone co. Ltd." etikett-text.

17363.jpg

 

The Beatles' Second Album 1966

Parlophone CPCS 103

 

Gul/svart etikett.

17364.jpg

 

Beatles VI 1966

Parlophone CPCS 104

 

Gul/svart etikett.

17365.jpg

 

The Beatles 1968

Parlophone P-PCS 7067/8

Gul/svart etikett.

Numrerad dubbel-LP med öppningen uppåt, gatefold med stereo-sticker, svarta innerpåsar, poster och 4 färgbilder.

17366.jpg

 

Yellow Submarine 1969

Odeon PPCS 7070

Gul/svart etikett.

Odeon-sticker på baksidan av Apple-omslag.

17367.jpg

 

Abbey Road 1969

Parlophone P-PCS 7088

Gul/svart etikett.

Parlophone-sticker på baksidan av Apple-omslag.

17368.jpg

 

Let It Be 1970

Parlophone P-PCS 7096

 

Gul/svart etikett.

17369.jpg

 

Hey Jude 1970

Parlophone CPCS 106

Silver/svart etikett, en boxad EMI-logga, laminerat omslag.
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 219
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

love--.gif

Love är ett samlingsalbum som släpptes i november 2006. Gruppens

legendariske producent George Martin och hans son Giles skapade nya

ljudbakgrunder baserade

på alla tillgängliga studioinspelningar med Beatles från Abbey Road Studios.

Musiken är specialgjord för föreställningen LOVE i Las Vegas, men

under resans lopp har George och Giles Martin också skapat ett nytt album med Beatles.

För de som skall åka till Las Vegas (t.ex CES-mässan) rekommenderas ett besök på Mirage Hotel och föreställningen LOVE. :)

Jag var där för ett år sedan och såg LOVE, det är en fantastisk show. Allt är kanske inte 100-procentigt men det finns många toppar.

Varje åskådare har en egen surroundanläggning bestående av 6st högtalare som sitter i ryggstödet framför och i den egna stolsryggen.

Man kan köpa biljetter för halva priset samma dag som det är föreställning, det finns minst 2 st biljetkontor som säljer dessa biljetter (Obs, finns ej på Hotel Mirage). Det finns ett biljettkontor mittemot Wynn (nära Venetian) och ett nära MGM.

Läs och se mer här

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Jag tycker denna fina tråd kan kompletteras med senaste nytt kring Beatles utgivningar. I november släpptes en vinylbox

med samtliga album så som de såg ut när de släpptes av EMI i England, inklusive etiketter. Graveringarna är baserade på de

digitala masters som gjordes inför motsvarande CD-box 2009.

cdolp.jpg

Frågan är hur de låter på vinyl? Där finns ju inte begränsningen till 16/44,1 men jag vet inte vilken upplösningen de kör signalen in DA-omvandlaren

och sedan till graveringen. Jag skulle kunna tänka mig att de utgår från en högre upplösning än Red Book :?:

boxsv.jpg

innehll.jpg

Jag har, som framgår av försa bilden, även CD-boxen som låter utmärkt (de 4 CD som jag har spelat). Det är viss risk att det blir samma sak med

vinylboxen. Den hamnar bland samlingarna som ett minne från min ungdom plus för att manifestera lite fåfänga.

allaalbum.jpg

boxobok.jpg

Vinylboxen har en limiterad utgåva på 50,000 ex.

boxogitarr.jpg

Link to comment
Share on other sites

http://imageshack.us/a/img14/2876/boxsv.jpg

Jag har, som framgår av försa bilden, även CD-boxen som låter utmärkt (de 4 CD som jag har spelat). Det är viss risk att det blir samma sak med

vinylboxen. Den hamnar bland samlingarna som ett minne från min ungdom plus för att manifestera lite fåfänga.

Tänk om det gjordes en box som även innehöll Lennons och i viss mån Harrisons fortsatta material :mm:

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Jonas Kullhammar Quartet - Låt Det Vara. 2013 Moserobie MMPLP086

180g vinyl LP

DSC_6610.JPG

DSC_6611.JPG

DSC_6612.JPG

JKQ har spelat ihop i 15 år, turnerat i hela världen och åstadkommit en massiv diskografi. Detta deras sista album spelades in på Atlantis Studio och släpptes igår.

På cd och som limiterad utgåva på lp.

Jag har inte hört albumet än, men får det i morgon.

Edit: Nya bilder.

Link to comment
Share on other sites

Mycket bra album!

Det är ju svårt att inte falla för det tipset... :mm:

Jag hittade ett annat exempel där Beatles inspirerat. Ett gäng bluesmusiker som då var signade för Telarc gav ut sin version av The White Album.

r0ba.jpg

Låt vara att alla låtar inte togs med, endast ett axplock.

v4g9.jpg

Plattan spelades in sommaren 2001 och gavs ut på nyåret 2002 (Telarc 83553). Lite ojämn men inte utan höjdare, t ex While My Guitar Gently Weeps med Joe Louis Walker. Urvalet ställer en del frågetecken. Det finns ju betydligt intressanter nummer på plattan än Ob-la-di...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

 

En mycket intressant intervju med Giles Martin.

Giles började successivt ta över efter George Martin för ca 20 år sedan, och jag tycker det finns ett stort värde i hans arbete åtminstone för Beatles senare katalog där det kan finnas 100-tals versioner och massor av outforskade inspelningar. Både "Love" från Las Vegas, "Sgt Pepper" och nu senast det vita albumet.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...