Jump to content

For the benefit of Mr Kite


calle_jr

Recommended Posts

 

beatles-logo-.jpg

 
Utifrån sin text i "Being for the benefit of Mr Kite" ville John Lennon att George Martin skulle åstadkomma ett cirkussound där lyssnaren kunde känna doften av sågspånen i tältet. Den psykedeliska texten bygger nästan helt på en gammal affisch Lennon inspirerats av, och spåret finns med på kanske det bästa album som gavs ut 1967, "Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band". Hur som helst har det förändrat många av oss och är en av anledningarna att The Beatles går till historien som världens genom tiderna största band med en miljard sålda album.

 

 

beatles-logo--.jpg
 

 

Jag kommer i denna tråd och med hjälp av olika källor sammanställa allmän info och kuriosaartad trivia om Beatles' fantastiska musik. Jag hoppas vi kan hjälpas åt att fylla på med den breda kunskap som finns bland forummedlemmar.

Vi börjar med de album och de pressar som spelades in som original studioalbum, så får vi se med er hjälp vart det leder.

:)

 
 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 219
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

 
please_me-logo-.jpg
 
Debutalbumet för The Beatles kom den 22 mars 1963 på skivbolaget Parlophone i både mono- och stereoversion.

Förutom material från två tidigare singlar spelades albumet in med en tvåkanals bandspelare i Abbey Road Studios i London den 11 feb 1963 under endast 16 timmar och med en budget på £400. Det är mindre än vad man idag får ge för en första- eller andrapress i gott skick!

Inspelningen lät sig påbörjas efter att singeln "Please Please Me" blivit en hit i England. Materialet utgjordes förutom de fyra spår som fanns på deras första två singlar, av fyra nyskrivna låtar och sex covers. Det var oväntat att majoriteten av låtarna var eget material signerat Lennon-McCartney (eller egentligen McCartney-Lennon), och de covers man valt för övrigt var även det beatlesifierat och kändes fräscht.
 

brian.jpg

Foto: www.beatlesource.com

Stilen varierades friskt från spår till spår med rock'n'roll, pop, r'n'b och till och med valstakter. Man kan tänka sig att fyra grabbar från Liverpool vid den här tiden ställde upp på det mesta för att få ge ut ett album. Den kanske mest omskakande "Twist And Shout" med Lennons fräcka röst varvas med två låtar från The Shirelles; "Boys" och "Baby It's You". Visst låter albumet idag lite väl prydligt och engelsk skolpojke, men det är fantastisk musik när man föreställer sig tillbaka till tiden och definitivt ett album man inte kan vara utan.
Producenten George Martin började med tio tagningar av "There's A Place" och nio tagningar av "I Saw Her Standing There", med handklappen pålagda i efterhand. Lennon var förkyld och George Martin var bekymrad för att hans röst inte skulle hålla, och de valde därför att vänta med "Twist And Shout" till sist på dagen. Låten gjordes i två tagningar med en ansträngd John Lennon, och det blev den första tagningen som hamnade på albumet.

Förutom de tio nya låtarna gjordes även en nyinspelning av "Love Me Do" och "P.S I Love You" som skiljer sig från de som ligger på singeln. Det är Andy White som spelar trummor och Ringo hör vi endast spela tamburin och maracas.

Det bör nämnas att det var managern Brian Epstein som betalade för att få spela in en demo med Beatles i Decca's studios. Liksom alla andra större skivbolag i England var Decca inte intresserade, men Epstein övertygade George Martin att lyssna på den och blev därefter erbjuden ett kontrakt på det lilla EMI-bolaget Parlophone. Enligt George Martin var det Epsteins entusiasm och övertygelse att Beatles skulle bli världskända som fick honom att kontraktera dem.

Lennon-McCartneys material har även använts av andra artister i Epstein-stallet, exvis låten "Do You Want to Know a Secret" som blev en hit med Billy J Kramer and the Dakotas.

Liksom de flesta engelska originalutgåvor, gavs Please Please Me ut både i mono- och stereoversion, och redan på denna första LP är de flesta spåren inspelade i äkta stereo.

Låtlista

Sida A

1. I Saw Her Standing There - 2:55

2. Misery - 1:50

3. Anna (Go to Him) (Alexander) - 2:57

4. Chains (Goffin/King) - 2:26

5. Boys (Dixon/Farrell) - 2:27

6. Ask Me Why - 2:27

7. Please Please Me - 2:03

Sida B

1. Love Me Do - 2:22

2. P.S. I Love You - 2:05

3. Baby It's You (Bacharach/David/Williams) - 2:38

4. Do You Want to Know a Secret - 1:59

5. A Taste of Honey (Marlow/Scott) - 2:05

6. There's a Place - 1:52

7. Twist and Shout (Medley/Russell) - 2:33

Alla låtar är skrivna av McCartney-Lennon om inget annat anges. Så krediterades alla gemensamma kompositioner av John och Paul fram till utgivningen av singeln "She Loves You", då signaturen ändrades till Lennon-McCartney.

beatlemania.jpg

Foto: www.squidoo.com

Stereoversionen gavs ut först 6 veckor efter monoversionen, och det är enda gången detta hänt med ett Beatles-album. Samtliga låtar gavs ut i äkta tvåkanals stereo med undantag av låtarna från Beatles första singel "Love Me Do/P.S. I Love You", som enbart ligger i så kallad simulerad eller fejkad stereo. Som regel ligger sången enbart i höger kanal i den så kallade äkta stereon. Monomixarna för de första sju albumen är dock att föredra, eftersom stereoversionerna är helknepigt mixade. Bandet brydde sig inte alls om stereo och arbetade helt och hållet i monomiljö. Lennon-McCartney var ytterst aktiva i (den primära) monomixningen, men lämnade steromixarna helt och hållet till teknikerna.

Singlarna och albumet var det som utlöste beatlemania över Europa.
 

Foto från Beatles' första liveturné i USA den 11 februari 1964 på The Washington Coliseum Concert - två dagar efter de har medverkat i Ed Sullivan Show med 73 miljoner tittare. Vi ser här kanske det bästa spåret på hela LP:n. Lyssna på McCartneys basspel och kolla in Ringo på trummorna :)
- I Saw Her Standing There -

 

i_saw_her_standing_there.jpg

Foto: www.squidoo.com


Omslagsfotot till LP:n är taget av Angus McBean vid EMI's huvudkvarter på Manchester Sq., och omslagstexten är skriven av Tony Barrow. George Martin föreslog att albumet skulle heta "Off The Beatle Track", men detta förkastades, och Martin använde det själv 1964 för sitt album med George Martin & His Orchestra.

I USA släpptes albumet med namnet "Introducing The Beatles" den 22 juli 1963, men saknade spåren "Please Please Me" och "Ask Me Why". De inkluderades dock på återutgåvan 1964, men då uteslöts i stället "Love Me Do" and "P.S. I Love You".
 

DSC_0001-.JPG
DSC_0002-.JPG
DSC_0000-.JPG

 

Vi ser här eliots engelska original av Please Please Me i form av en sjättepress från 1965

 

DSC_4932-.JPG

Mitt eget ex är en sjundepress i stereo från '69 med boxad EMI-logga. Det är det första lacket på mastern YEX 94-1, med matrismoder #2 och stamper #50.
 
De bästa pressarna


Förstapressar

Med "The Parlophone Co. Ltd" etikett-text men utan "Sold in UK". Svart och guld etikett, med "Dick James Mus. Co" utgivningsanm för "Please Please Me", "I Saw Her Standing There", "Misery", "Do You Want To Know A Secret" & "There's A Place" samt E.J Day omslag.

1963 Parlophone PMC 1202 Mono.

1963 Parlophone PCS 3042 Stereo.
 

Andrapressar

Med "The Parlophone Co. Ltd" etikett-text men utan "Sold in UK". Svart och guld etikett, med "Northern Songs" utgivningsanm för "Please Please Me", "I Saw Her Standing There", "Misery", "Do You Want To Know A Secret" & "There's A Place" samt E.J Day omslag.

1963 Parlophone PMC 1202 Mono.

1963 Parlophone PCS 3042 Stereo.
 

Tredjepressar

Med "The Parlophone Co. Ltd" etikett-text men utan "Sold in UK" och "Recording first published 1963". Svart etikett med gul logo, gul text PARLOPHONE och i övrigt med silverfärgad text. E.J Day omslag.

1963 Parlophone PMC 1202 Mono skrivet med stor text på omslagets framsida.

1963 Parlophone PCS 3042 Stereo skrivet med stor text på omslagets framsida.
 

Fjärdepressar

Med "The Parlophone Co. Ltd" och "Recording first published 1963" etikett-text, men utan "Sold in UK". Svart etikett med gul logo, gul text PARLOPHONE och i övrigt med silverfärgad text. Garrod & Lofthouse eller E.J Day omslag.

1963 Parlophone PMC 1202 Mono skrivet med stor text på omslagets framsida.

1963 Parlophone PCS 3042 Stereo skrivet med stor text på omslagets framsida.

Stereoutgåvorna med svart/guld-etikett är mycket ovanliga. Enligt vissa källor gjordes endast tre stampers och endast 900 ex pressades med dessa.
 

Decca kontraktspress

1963 Parlophone PMC 1202 Saknar stamper-tecken (G eller D) "kl 3" i förhållande till matrisnumret. Vinylen är försänkt för etiketten.
 

Återutgåvor

1969

Med laminerat omslag och silver-svart etikett som visar en ruta med EMI-logon.

Parlophone PMC 1202 Mono.

Parlophone PCS 2042 Stereo.
 

1982

Tunn vinyl med gul-svart etikett och texten "mono".

Parlophone PMC 1240 Gatefold omslag. Mono.
 

DSC_4884.JPG DSC_4882.JPG DSC_4883.JPG

Foto: Daily Mail

 
Link to comment
Share on other sites

with-logo-.jpg

 

Beatles andra album spelades in bara fyra månader efter debutalbumet Please Please Me, och den gavs ut samma dag som Kennedy mördades - den 22 november 1963. Albumet var förhandsbeställt i en halv miljon exemplar bara i England. Trots många covers sitter man som klistrad när Lennon drar igång med "It won't be long". Detta var det första brittiska album som sålde över 1.000.000 exemplar i Storbritannien.

Vad gäller sound och arr är det stora likheter med Please Please Me. Även på detta album är 8 av 14 spår Beatles' egna kompositioner. Skivan innehåller dessutom George Harrisons första solokomposition i form av "Don't Bother Me". Bara en vecka efter släppet kom singeln "I Want to Hold Your Hand"/"This Boy", som inte ingick på LP:n. Däremot togs de med på den amerikanska versionen Meet The Beatles. Meet The Beatles var deras första officiella LP på Capitol i USA. Den gavs ut den 20 januari 1964.

Samtliga Lennon-McCartney-kompositioner från With The Beatles fanns med på Meet The Beatles liksom George Harrisons Don't Bother Me. Dessutom ingick "I Saw Her Standing There", som i Europa var inledningsspåret på den första LP:n Please Please Me.

På With The Beatles finns sex coverversioner som inte är komponerade av Beatlesmedlemmar. Av dessa finns endast "Till There Was You", som sjungs av Paul McCartney, med på Meet The Beatles. "Till There Was You" är skriven av Meredith Willson och ingick ursprungligen i musikalen The Music Man. Redan den 1 januari 1962 spelade Beatles - då med Pete Best på trummor - in denna låt när man gjorde en provinspelning för Mike Smith på Decca. Denna inspelning har senare givits ut på LP:n The Complete Silver Beatles.

Den unge jazz-fotografen Robert Freeman har tagit det konstnärliga omslagsfotot. Kompositionen färdigställdes i matsalen på Palace Hotel, med en mörklila sammetsgardin som bakgrund och starkt naturligt sidoljus som kom från de stora fönsterna. Det amerikanska albumet Meet The Beatles hade samma omslag med Fab4 i mörka polojumprar, fast fotot var i blåton i stället för rent svartvitt.

 

freeman.jpg

Foto: Robert Freeman

Spåret "You Really Got a Hold on Me" är en intressant cover eftersom den sjungs som duett av John Lennon och George Harrison, vilket är mycket ovanligt.
Lennon-McCartneys komposition "Not a Second Time" med George Martin på piano har jämförts med Gustav Mahlers "Das Lied von der Erde" pga sina eoliska kadenser. Detta blev naturligtvis ett stående skämt inom gruppen.

Precis som i Please Please Me vilar Beatles inte på hanen, utan drar igång de typiska refrängerna redan i inledningsspåret ”It Won’t Be Long”. Här är en video;
 

   
Generellt sett lyser Lennons dominans till plattans utformning igenom sånär som på ett spår - "All My Loving". Den är typiskt signerad McCartney, och ska ha ha kommit till medan han rakade sig. På albumet sjunger t.o.m McCartney flera av harmonierna (live fick han dock hjälp av Harrison). "All My Loving" blev albumets stora hit. Den var egentligen komponerad som en country&western-sång, och stilen i Harrisons solo halvvägs tycker jag man skulle hållt sig till genom hela låten. Personligen är jag svagare för den här (kolla in Harrisons stepp precis i början);

 

Låtlista

Sida A

1.1.It Won't Be Long - 2:13

2.All I've Got To Do - 2:04

3.All My Loving - 2:09

4.Don't Bother Me (G Harrison) - 2:29

5.Little Child - 1:48

6.Till There Was You (M Willson) - 2:16

7.Please Mr. Postman (B Holland) - 2:36

Sida B

1. Roll Over Beethoven (C Berry) - 2:47

2. Hold Me Tight - 2:32

3. You Really Got A Hold On Me (S Robinson) - 3:02

4. I Wanna Be Your Man - 1:58

5. Devil In Her Heart (R Drapkin) - 2:27

6. Not A Second Time - 2:08

7. Money (J Bradford/B Gordy) - 2:47

Alla låtar är skrivna av Lennon-McCartney där inget annat anges.

 

En annan favorit är Chuck Berrys bluestolva "Roll Over Beethoven", världens kanske mesta coverlåt, som inleder sidan två i halvsnabbt tempo.

Överlag tycker jag att ”With the Beatles” är ett bättre album än det trots allt något stapplande debutalbumet.

 

DSC_0003.JPG  DSC_0004.JPG  DSC_4885.JPG

Foto: Daily Mail och www.dolphinmusic.co.uk


Det var under en konsert i samma period, på Prince of Wales Theatre, när Beatles framträder i samma konsertkväll som Harry Secombe, Tommy Steele, Max Bygraves, Marlene Dietrich och Pinky & Perky som John Lennon fäller den klassiska repliken; "Ni som sitter på de billigare platserna kan väl klappa i händerna. Ni andra kan rassla med juvelerna". :cool:

 

DSC_4870-.JPG
DSC_4869-.JPG
DSC_4871-.JPG
Mitt ex är en fransk press

från 1973.

 

DSC_0005-.JPG
DSC_0006-.JPG
Här ser vi Leif Erikssons

förstapress med krediteringen

till "Jobete" och felstavingen

av "You Really Got A Hold On

Me".

De bästa pressarna


Förstapressar

Svart och guld etikett, med "Recording first published" och kreditering till "Jobete" för "Money". G&L eller E.J. Day omslag. Stort text "mono" eller "stereo" på omslagets framsida.

1963 Parlophone PMC 1206 Mono.

1963 Parlophone PCS 3045 Stereo.
 

Andrapressar

Svart och guld etikett, med "Recording first published" och kreditering till "Dominion, Belinda" för "Money". G&L eller E.J. Day omslag. Stort text "mono" eller "stereo" på omslagets framsida.

1963 Parlophone PMC 1206 Mono.

1963 Parlophone PCS 3045 Stereo.
 

Tredjepressar

Med "The Gramophone Co. Ltd." och "Sold in UK..." etikett-text.

1965 Parlophone PCS 3045 Liten text "stereo" på omslagets framsida.
 

Fjärdepressar

Med G&L omslag, "The Gramophone Co. Ltd." etikett-text men utan "Sold in UK...". Helvit innerpåse alternativt sepiafärgad med LP-annonser.

1969 Parlophone PCS 3045 Liten text "stereo" på omslagets framsida.
 

Decca kontraktspress

1963 Parlophone PMC 1206 Saknar stamper-tecken (G eller D) "kl 3" i förhållande till matrisnumret. Vinylen är försänkt för etiketten.
 

Pye kontraktspress

1963 Parlophone PMC 1206 Mörkt rödskimrande och genomskinliga när de hålls mot starkt ljus.
 

Återutgåvor

1969

Med laminerat omslag och silver-svart etikett som visar en ruta med EMI-logon.

Parlophone PCS 3045 Stereo

1982

Tunn vinyl med gul-svart etikett och texten "mono".

Parlophone PMC 1206 Mono.

 
Link to comment
Share on other sites

Jag noterar att "With the Beatles" finns bara som förstapress med "Black and Yellow" label och Money "Credit to jobete", "Recording first published" och "Garrod & Lofthouse" eller "E J Day", allt enligt "Record Collector", Jag har en sådan i handen just nu.

Det är bara "Please Please Me" som finns på guld-svart enligt samma källa.

Eller finns det bättre uppgifter på annat håll??

Link to comment
Share on other sites

Både Calle_jr och jag har Record Collector men jag har dessutom Labelography - The Major U.K. Record Labels

749568-rescaledpic-250x353.jpg

där det finns mer uttömmande information. Där står att läsa om With the Beatles:

This LP was first released with incorrect song credit for "Money". It was credited to

Jobete Music, but was soon corrected to Belinda (Ltd.).

There was also a misspelling of "You Really Got a Hold on Me" which was spelled as

"You Really Gotta Hold on Me".

Det är helt rätt att första etiketten är Parlaphone Label#3 som är den första svart och gula alltså inte svart och guld ;)

Link to comment
Share on other sites

Mycket intressant och fylligt reportage Calle, ska följas å det noggrannaste :) . Vad gäller de nya remastringarna, finns det en monobox och en stereobox :?: Fick först intrycket att allt låg i samma.

Stereoversionen består av 16CD + 1DVD

emicdb99449.jpg

...medan "Beatles in Mono" består av 13CD och är Limited Edition

emicdb99451.jpg

EMI to press more 'Beatles in Mono'

Pre-orders consumed most of limited-edition set

After an online pre-order rush ate up most of the initial pressing of EMI Music's

limited-edition collection "The Beatles in Mono," the label is extending the

production run of the remastered 13-CD boxed set.

Se länk

En ny webbsida: Beatles.com

Link to comment
Share on other sites

Jag noterar att "With the Beatles" finns bara som förstapress med "Black and Yellow" label och Money "Credit to jobete", "Recording first published" och "Garrod & Lofthouse" eller "E J Day", allt enligt "Record Collector", Jag har en sådan i handen just nu.

Det är alltså en förstapress du har (lucky bastard ;) )

Har du möjlighet att ta ett foto av etiketten?

Link to comment
Share on other sites


image.png

 

A Hard Day's Night är Beatles' tredje album och det kom ut två veckor efter min födelsedag, den 10 juli 1964. A-sidan av albumet utgjorde soundtracket till gruppens första film, som i England också hette A Hard Day's Night. I Sverige hette den Yeah! Yeah! Yeah!

Det är tydligt i arrangemang och sound att Beatles har utvecklats musikaliskt på A Hard Day's Night. Detta är det första album som inte innehåller covers. Komposition, sound och arrangemang är nytt och fräscht, och det känns mer och mer särpräglat jämfört med samtida musik. Albumet är också det enda album som The Beatles gav ut där alla låtar är skrivna av Lennon- McCartney. Signaturen betyder dock inte alltid att låten helt och hållet är skriven i samarbete mellan de två. På detta album är Lennon helt dominerande vad gäller kompositioner. I många fall är låtarna skrivna på skilda håll, ibland kompletterade med en textrad eller ett stick av McCartney. För det mesta kan man höra vem som skrivit en låt på vem som sjunger ledstämman. 10 av de 13 låtarna på A Hard Day's Night är skrivna av Lennon, och endast 3 låtar av McCartney: "And I Love Her", "Can't Buy Me Love" och "Things We Said Today". Lennon sjunger lead på sex, McCartney på tre, Lennon-McCartney på tre och Harrison på en.

Låtarna "Can't Buy Me Love"/"You Can't Do That" samt "A Hard Day's Night"/"Things We Said Today" släpptes som singlar. En EP med "Long Tall Sally", "I Call Your Name", "Slow Down" och "Matchbox" spelades in och släpptes i samma veva som Hard Day's Night.

Robert Freemans fotokomposition med beatlarna i olika sinnesuttryck utgjorde både albumomslag och filmaffisch.

 

hard.jpg
Foto: Robert Freeman
Deras framträdande hos Ed Sullivan inför 73 miljoner tittare den 9 februari 1964 är en milstolpe i pophistorien. Beatlemania var ett faktum. Filmen och skivan var sommarens stora händelser (ja, förutom att jag kom och ställde till det då alltså) och George Harrisons inledande ackord i titelspåret förändrade livet för en hel generation.
Bland de tretton nya låtarna signerade Lennon-McCartney finns egentligen bara ett mindre bra spår - "I'm Happy Just to Dance with You". Det framförs av Harrison.

Titellåten har antagligen alla hört tusen gånger plus, men jag länkar videon ändå;

- A Hard Day's Night -

Jag levde i unga år i tron att min skiva svajade i "And I Love Her", McCartneys sydländskt klingande ballad. Jag vet nu att det är en klassisk tierce picarde, och den här typen av detaljer visar hur snabbt Beatles utvecklades under de första åren. Här är en video;

 

- And I Love Her -

Sida A är som sagt soundtrack från filmen, men det finns dolda guldkorn på sida B. På R&B-spåret ”You Can’t Do That” hör vi Lennon i högform, ”Things We Said Today” är en rytmiskt ombytlig poplåt från en

Låtlista

Sida A

1. A Hard Day's Night - 2:32

2. I Should Have Known Better - 2:44

3. If I Fell - 2:22

4. I'm Happy Just to Dance With You - 1:58

5. And I Love Her - 2:31

6. Tell Me Why - 2:10

7. Can't Buy Me Love - 2:14

Sida B

1.Any Time at All - 2:13

2.I'll Cry Instead - 1:47

3.Things We Said Today - 2:38

4.When I Get Home - 2:18

5.You Can't Do That - 2:37

6.I'll Be Back - 2:20

Alla låtar är skrivna av Lennon-McCartney.

osedvanligt vemodig McCartney; ”I’ll Be Back” är en sorgsen final där Lennon leker moll/dur-lekar och vänder ut och in på den gängse popformen.

McCartney blev lite pressad av amerikanska journalister att avslöja den verkliga betydelsen av "Can't Buy Me Love". McCartney förnekade att den handlade om prostitution och att "The idea behind it was that all these material possessions are all very well, but they won't buy me what I really want". Senare har han dock kommenterat att "It should have been 'Can Buy Me Love' " när man betänker allt som hänt mig pga pengar och kändisskap.

Beatles börjar i och med denna platta också att få ordning på stereomixen. Lyssna bara på Harrisons nya Rickenbacker. Det är en tydlig skillnad jämfört med tidigare album.

 

DSC_4887.JPG   DSC_4886.JPG

Foto: Daily Mail


När Beatles började sin tredje turné, denna gång med Roy Orbison, så var Orbison ett självklart affischnamn med "Dream Baby", "Only The Lonely", "Falling" osv, och hans låtar strömmade in på Top 10. En vecka in i turnén skrevs program om och affischer byttes ut så att Beatles hamnade som första attraktion. Bandet var dock mycket imponerade av Orbison, och Ringo sa; "We would be backstage, listening to the tremendous applause he was getting. He was just doing it by his voice. Just standing there singing, not moving or anything".

 

DSC_4889-.JPG
DSC_4890-.JPG
DSC_4888-.JPG
Mitt ex är en svensk press

från 1973.

De bästa pressarna

Förstapressar

Med "The Parlophone Co. Ltd.", "Recording first published 1964" och "Sold in UK..." etikett-text.

1964 Parlophone PMC 1230 G&L eller E.J. Day omslag.

1964 Parlophone PCS 3058 Stereo G&L omslag.
 

Andrapressar

Med "The Gramophone Co. Ltd.", "℗1964" och "Sold in UK..." etikett-text.

1965 Parlophone PMC 1230 Liten text "mono" på omslagets framsida.

1965 Parlophone PCS 3058 Liten text "stereo" på omslagets framsida.
 

Tredjepressar

Med G&L omslag, "The Gramophone Co. Ltd." etikett-text men utan "Sold in UK...". Helvit innerpåse alternativt sepiafärgad med LP-annonser.

1969 Parlophone PMC 1230 Liten text "mono" på omslagets framsida.

1969 Parlophone PCS 3058 Liten text "stereo" på omslagets framsida.
 

Återutgåvor

1969

Med laminerat omslag och silver-svart etikett som visar en ruta med EMI-logon.

Parlophone PCS 3058 Stereo

1982

Tunn vinyl med gul-svart etikett och texten "mono".

Parlophone PMC 1230 Mono.

 

hard_promo_soundtrack-.jpg

Här ser vi en promo-singel från

filmen. Denna såldes för £1.000.

Foto: www.popsike.com

shaft-.jpg

Här ser vi shafts förstapress från

1964 som kännetecknas av både

"The Parlophone Co. Ltd.",

"Recording first published 1964"

och "Sold in UK..." på etiketten
 

 DSC_4891.JPG

Foto: Daily News

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller de nya remastringarna, finns det en monobox och en stereobox :?:

Vad jag förstår kan stereoutgåvorna köpas separat, men "Beatles in Mono" är en box med de 10 monoalbumen som inte säljs separat.

För att citera Håkan Engström; "Man vill väl inte se Chaplin i färg"...

De LP som endast spelades in i stereo får man såklart komplettera med separat, men de spår som steromixades på Rubber Soul och Help finns med.

Vissa anser att även Yellow Submarine skulle inkluderats i boxen eftersom den gavs utan även i mono, fastän det inte var en separat eller annorlunda mix.

Link to comment
Share on other sites

Ja min "With The Beatles" är en förstapress med felstavning på "you really Gotta hold on me". "A Hard Days Night" är även den en förstapress, och "Please Please Me" är en fjärdepress, alla i Mono, vilket jag tycker att dom skall vara.

Jag har tagit bilder på "With The Beatles", men min kamera är inget vidare på att fota närbilder på etiketter och omslag, jag har inte heller något stativ, men om du PMár en mailadress så skickar jag.

Jag har aldrig lagt ut bilder på forumet så jag vet inte hur man gör, dessutom så är dom inte bra!

Link to comment
Share on other sites

Fick tag i stereoboxen idag. Monoboxen tycks vara slut överallt. Dirty hade beställt ett antal men han tilldelades inte en enda trots ute i god tid. Det får allt bli Chaplin i färg :) trots allt.

Som jag skrev i inlägg nummer 11 så kommer man att pressa fler mono-utgåvor - så hoppet är inte ute ;)

- Hur låter stereoutgåvan :?:

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Skivorna i monoboxen är förpackade i exakta kopior (replica) av originalkonvoluten,

vilket de inte är i stereoboxen. Bara detta är en anledning till att försöka få tag i monoboxen.

Monoboxen är dessutom japanpress.

Oh ja, jag fick tag i en monobox. :mm:

Tack Stockholms skivbörs.

läs gärna:

All music

Link to comment
Share on other sites

Hej

Nu har jag ju inte sett omslagen i din box, men i monoboxen ser de ut som lp omslag

och då menar jag exakt som de gjorde när det begav sig.

Fast givetvis mindre. :)

Stereobox: Each of the CDs is packaged with replicated original UK album art

Monobox: mini-vinyl CD replicas of the original sleeves with all original inserts and label designs retained.

Detta påverkar ju inte musiken, men iaf. :)

Link to comment
Share on other sites

Stereobox: Each of the CDs is packaged with replicated original UK album art

Monobox: mini-vinyl CD replicas of the original sleeves with all original inserts and label designs retained.

Jag har öppnat ett par CD nu och som jag förstår det så är omslagen lika på båda utgivningarna men klipp och klistermärken saknas i t ex Sgt Pepper. Dom finns dock med i det 20 sidiga häftet. För att inte störa kronologin i Carl_Jr eminenta tråd, så visar jag ett exempel i "Nyinköpta skivor".

Link to comment
Share on other sites


image.png

 

"Beatles For Sale", det fjärde albumet, gavs ut den 4 december 1964. Endast 5 månader efter "A Hard Day's Night". Det började spelas in mindre än en vecka efter det att "A Hard Day's Night" avslutats.

Efter att ha gjort albumet A Hard Day's Night med enbart egna låtar, blev Beatles tvungna att fylla ut sitt nya album med covers, precis som på de två första albumen. De hann helt enkelt inte skriva tillräckligt många låtar för de två album om året som de enligt skivkontraktet skulle producera. Beatles For Sale innehöll åtta egna låtar och sex covers. Två av albumets spår, "No Reply" och "Eight Days a Week", måste betraktas vara bland Beatles bästa låtar från de tidiga åren. Boy-meets-girl-texterna får stå tillbaka när John Lennon har träffat Bob Dylan och refererar till lyssnaren som en "friend". Både Beatles For Sale och de amerikanska utgåvorna tar sig till förstaplaceringar på topplistorna i Europa och USA.

Lennon lär ha sagt: "I remember Dick James coming up to me after we did this one (No Reply) and saying, 'You're getting better now - that was a complete story.' Apparently, before that, he thought my songs wandered off."

 

DSC_4896.JPG
Foto: Daily Mail

Beatles For Sale betraktas av vissa som en mellanplatta, gjord av ett slutkört band som inte ens orkat bidra med fler än åtta egna låtar och därför tvingats fylla ut med covers. Jag ser det hellre som en medveten tanke i likhet med Please Please Me och With, med en mix av eget material och covers som gör att man får en inblick i vad och vem det var som inspirerade Beatles. På detta album är det helt tydligt Carl Perkins, Chuck Berry, Little Richard och Buddy Holly. Men även i Lennons "I'm A Loser" märks influenser till folk och återkopplar direkt till Bob Dylan, även om det inte är en cover.
Visst kan man om man vill märka ett band som är slutkört av allt turnerande. Direkt i inledningen, en uppgiven ton i svartsjukedramat ”No Reply” som är något helt annat än de glada jajamensan-takterna i "I Saw Her Standing There" och "It Won't Be Long";
 


Jag gillar den här plattan för den innehåller spår man aldrig hörde på radion. Varken Lennons "I Don’t Want To Spoil the Party" eller McCartneys "Every Little Thing" kan väl betraktas som utslitna? De har äkta Beatles-karaktär och man känner igen dem direkt, men de känns som "mina egna". Roseanne Cash gjorde en cover av "I Don’t Want To Spoil the Party" som gick i topp på country-listorna på 80-talet. Den första och kanske enda Beatles-sången som hamnat där. Här är en video;
 

- I Don't Want To Spoil The Party -


Tre av låtarna på albumet var tänkta att släppas som singlar, men det blev aldrig av. "Eight Days A Week" släpptes som singel i USA där den blev listetta. De andra två, "No Reply" och "I'm A Loser" släpptes aldrig som singlar. Enligt McCartney var titeln till "Eight Days..." inspirerad av en kommentar från en chaufför som körde honom hem till Lennon; "I usually drove myself there, but the chauffeur drove me out that day and I said, 'How've you been?' – 'Oh working hard,' he said, 'working eight days a week.'". Vi tar en video här med;
 

- Eight Days A Week -
Låtlista

Sida A

1. No Reply - 2.15

2. I'm A Loser - 2.31

3. Baby's In Black - 2.02

4. Rock And Roll Music (C Berry) - 2.30

5. I'll Follow the Sun - 1.46

6. Mr. Moonlight (R L Johnson) - 2.33

7. Medley: - 2.33

a) Kansas City (J Leiber/M Stoller)

b) Hey, Hey, Hey, Hey (R Penniman)

Sida B

1. Eight Days A Week - 2.43

2. Words Of Love (B Holly) - 2.12

3. Honey Don't (C Perkins) - 2.55

4. Every Little Thing - 2.01

5. I Don't Want To Spoil The Party - 2.33

6. What You're Doing - 2.30

7. Everybody's Trying To Be My Baby (C Perkins) - 2.23

Alla låtar är skrivna av Lennon-McCartney, där inget annat anges.


Detta var det sista albumet i sitt slag. I de efterföljande ändrar Beatles riktning, lämnar sina rötter och börjar experimentera med olika stilar och ljud. Vissa anser att det är först då Beatles blev intressanta. För mig är det helt och fullt fascinerande, och jag gillar dem alla.

 

DSC_4898.JPG  DSC_4897.JPG

Foto: Daily Mail


Arbetsnamnet för filmen "A Hard Days Night" var "Beatlemania", och alltihop måste ha varit påfrestande för Ringo och de andra. Bland annat berättas det att inspelningen försenades av en dispyt om obetalda statister. Situationen löstes till sist med att 350 statister fick tre pund och tretton shilling var samt gratis lunch för sina insatser. Bland statisterna fanns en pojke vid namn Phil Collins... Till höger ser vi George röka cigarr på sin 21-årsdag.

 

DSC_5021-.JPG

Robert Freemans tredje omslagsfoto till Beatles

DSC_5022-.JPG
 
DSC_5023-.JPG

Garrod & Lofthouse gatefold
 

De bästa pressarna

Förstapressar

Med "The Parlophone Co. Ltd", "Recording first published 1964" och "Sold in UK" etikett-text. Garrod & Lofthouse gatefold omslag.

1964 Parlophone PMC 1240 Mono skrivet med konturtext på omslagets framsida.

1964 Parlophone PCS 3062 Stereo skrivet med konturtext på omslagets framsida.
 

Andrapressar

Med "The Gramophone Co. Ltd" och "Sold in UK" etikett-text.

1965 Parlophone PCS 3062 Gatefold omslag. Stereo skrivet med konturtext på omslagets framsida.
 

Tredjepressar

Med "The Gramophone Co. Ltd" etikett-text, men utan "Sold in UK". Innerpåse sepiatonad med LP-annonser alternativt helt vit.

1965 Parlophone PCS 3062 Garrod & Lofthouse gatefold omslag. Stereo.
 

Återutgåvor

1969

Med laminerat omslag och silver-svart etikett som visar en ruta med EMI-logon.

Parlophone PCS 3062 Gatefold omslag. Stereo.

1982

Tunn vinyl med gul-svart etikett och texten "mono".

Parlophone PMC 1240 Gatefold omslag. Mono.

Lägg märke till att det endast är förstapressarna och återutgåvorna från 1982 som kom i monoversion.
 

DSC_5024-.JPG

Mitt ex är den engelska första-

pressen från 1964. Övriga

originalpressar gjordes endast i stereoversioner.

shaft_for_sale-.jpg

Här ser vi shafts stereoversion

av densamma med YEX 142-1

och YEX 143-1.
 

 
DSC_4895.JPG

Foto: Daily Mail

 

Eftersom turnén är mindre betungande än vad Fab Four är vana vid, får de gott om tid att koppla av innan de ska göra sitt andra TV-framträdande i Ed Sullivan Show. Visa av erfarenheten från förra USA-besöket håller de sig på betryggande avstånd från fansen i en lyxyacht utanför Miamis kust. Ett vansinne svepte över hela USA. Allt som hade med Beatles att göra sålde och över ett halvt ton Beatlesperuker och 24.000 tapetrullar med Beatlesmotiv flögs snabbt till USA.

Link to comment
Share on other sites

Avkodning av en engelsk EMI-matris

 

Jag har med gränslös hjälp av eliot satt ihop lite info om hur man får fram kompletterande information om pressningarna från EMI med hjälp av den kryptiska graveringen i det döda vaxet.

Om vi ser en LP:s tillkomst som en sexstegsprocess;
 

  1.  När musiken är inspelad och färdigmixad har man ett masterband
  2.  Mixningen på masterbanden graveras på en lackfolie
  3.  Med lacket tillverkas en nickelplatta (fader)
  4.  Med en nickelplatta kan modermatriser tillverkas
  5.  Av en moder tillverkas en pressmatris, så kallad stamper (stämpel = negativ) eller son.
  6.  Det färdiga resultatet är skivan.


Originalmixen EQ:as innan den kopieras till ett masterband. Normalt sett tillverkas även en säkerhetskopia, om det skulle inträffa att masterbandet skadas. Om skivbolaget har flera fabriker eller dotterbolag kan en sub-master till varje fabrik tillverkas. Sub-mastern EQ:as igen i samband med tillverkning av ett lack. EQ krävs på grund av skillnaden i ljudåtergivning mellan ett band och en skiva, och lacket kan därmed bli föremål för kompression och begränsningar.

Lackfolien får ett överdrag av tunn silverfilm och hamnar i ett galvaniskt nickelbad. Man kan därefter dra av en nickelplatta som har en exakt negativ kopia av de egentliga spåren som finns på den slutgiltiga LPn. Lackfolien överlever inte denna process! Från denna "negativa" nickelplatta blir nu - även detta på elektrolytisk väg - modermatrisen tillverkad. Denna har åter den "positiva" spårstrukturen som den ursprungliga lackfolien (och den slutliga LPn). Från dessa modermatriser tillverkar man sedan pressmatriser.

Från en nickelplatta kan det bara göras ett begränsat antal modermatriser och från varje modermatris kan man bara göra ett begränsat antal pressmatriser.

För att man ska veta vilken pressning det är anges därför både lackfolienummer, modermatrisnummer och stampernummer i det döda vaxet.

 

DSC_4932--.JPG

 


SIX O'CLOCK

Tänk på vinylskivan som en klocka. Vrid "klockan" så att koden som börjar med XEX eller YEX står på Kl 6. Detta är masterkoden och lackfolienumret. På min Please Please Me står det "YEX 94-1". Här betyder YEX 94 att det är en press från en stereomaster av Please Please Me, och -1 anger att det är det första lacket.
 

THREE O'CLOCK

Kl 3 står det en kod för stampernumret. Man använder förkortningen för "The Gramophone Co Ltd" som kod för numret:

 

KOD NYCKEL
G 1
R 2
A 3
M 4
O 5
P 6
H 7
L 8
T 9
D 0


På min Please Please Me står det "OD" vilket då alltså betyder stamper #50. Det kan verka helt galet varför man inte skriver numret direkt, och den enda anledning jag kan komma på är att man vill undvika förväxling med modernumret.
 

NINE O'CLOCK

Kl 9 står modernumret. Detta är en löpande siffra där 1 anger att det är moder #1, 2 anger moder #2 osv. På min Please Please Me står det "3", och det är alltså moder #3.
 

DSC_4934-.JPG DSC_4935-.JPG DSC_4938-.JPG
Masterkod och lacknummer Stampernummer Modernummer


Vad har ni för lack, mödrar och stampers :?:

 

Link to comment
Share on other sites

På "Please Please Me" är det:

XEX 421-1N

Moder 4 och 5

Stamper GGH = 117 och GGP = 116

På "Hard Days Night" är det:

XEX 481-3N

Moder 5

Stamper GDR = 102 och GGP = 116

På "For Sale" är det:

XEX 504-3N

Moder 3

Stamper RTH = 297 och APH = 367

Jag grävde fram en lupp och tror även att jag löst mysteriet med "With The Beatles":

XEX 448-1N

Moder 3

Stamper GM = 14 och M=4

Link to comment
Share on other sites

Please Please Me (Stereo)

Lack 1 båda sidorna, YEX94-1 respektive YEX95-1

Moder 2 och 1

Stamper 40 och 35

Lägre nummer på masterbandet i stereo än det i mono....

Let It Be (med rött äpple på skivomslaget=förstapress)

Lack 2U båda sidorna

Moder 1 och 2

Stamper 38 och 19

Sgt. Pepper

Lack 1 och 2

Moder 2 och 3

Stamper 463 och 61

På både Let It Be och Sgt. Pepper har jag siffran 6 ingraverad under 1 resp. 2 för modern på sidan 1....

Link to comment
Share on other sites

Det var inte lätt att se men ...

With the B....

XEX 482-3N

GTM - 194

M - 1017

A Hard Days...

XEX 482-3N

Pressad i Danmark ...utan moder och stamp No.

Antar att det är en nyutgåva.

For Sale

XEX 503-3N

G - 1

M - 1

Please Please ...

XEX 421-1N

RHR - 272

M - 15

Revolver

XEX 605-2

TP - 96

M - 6

Härlig tråd för övrigt .... :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...