FZA Posted September 8, 2009 Posted September 8, 2009 Hej Alla! Jag undra om ni här på forumet har något svar på varför rör är så dyra i Sverige? Kollade efter 4st nya KT88 av märket Electro-Harmonix made in Russia (i Petersburg tror jag) Pris i Sverige ca 500kr/st Pris i USA ca 60$ för ett matchat par!! Ryssland ligger ganska nära Sverige. Hoppas ni har någon bra teori. /FZA Quote
plundin™ Posted September 8, 2009 Posted September 8, 2009 Kunde inte hitta någon svensk försäljare av EH KT88, men jämför man tex. Tesla/JJ KT88 så tar tubedepot $75* för ett matchat par, Akkelis tar 515:- i sin webshop, dvs Stefan är billigare före moms! (Ordinarie pris) .. Dock är Stefan lite dålig på att ange om priset är per rör eller per par (eftersom han säljer KT88 som matchade par får man anta att priset är per par!, Stefan får gärna korrigera mitt antagande..) Från USA måste du ju räkna med att du kan få både moms och importavgiftpåslag? Dessutom är inte EH ett USA-bolag? .. I det fallet har det ju ingen betydelse var röret är tillverkat, i bästa fall har röret bara passerat USA innan det levereras till den svenske distributören! .. Det betyder ju att det är avsevärt fler mellanled innan röret hamnar i din förstäkare! ... bara en liten teori från min sida... :cool: /ptr *jo jag såg att dom är på "sale" för $68... Quote
Neon Park Posted September 8, 2009 Posted September 8, 2009 Kolla gärna med gmf.se deras priser tyckte jag var okay förut men det ha ändrats Mvh Quote
FZA Posted September 8, 2009 Author Posted September 8, 2009 Tubedepot = 60$ matchat par. Nu hade jag lite tur med tullen! /FZA Quote
toobs Posted September 9, 2009 Posted September 9, 2009 Hej Alla! Jag undra om ni här på forumet har något svar på varför rör är så dyra i Sverige? Kollade efter 4st nya KT88 av märket Electro-Harmonix made in Russia (i Petersburg tror jag) Pris i Sverige ca 500kr/st Pris i USA ca 60$ för ett matchat par!! Ryssland ligger ganska nära Sverige. Hoppas ni har någon bra teori. /FZA Inga teorier, dock ett tips på ställe att köpa: http://www.tubeampdoctor.com/index.php?language=en De har bra priser jämfört med Sverige, obs de särskilda exportpriserna med EU-moms. Även med frakt blir det hyfsat, ca 605 av sverigepriserna. De har också KT-88 i Gold Lion remake för 44Euro styck i matchade fyrtal!!! Ligger härnäst på inköpslistan Toobs Quote
FZA Posted September 9, 2009 Author Posted September 9, 2009 Tack för tipset toobs!! Mycket vettiga priser!! Där ska det shoppas! Har redan KT-88 i Gold Lion. Vill prova lite annat. Tycker faktiskt att Gold Lion är lite för snälla. FZA Quote
Timbre™ Posted September 9, 2009 Posted September 9, 2009 Såg att man kan handla Sovtek i Memphis vilket kanske är en omväg men samtidigt ganska häftigt och därmed extra attraktivt för äkta soulvänner... :cool: Ett 6H30Pi går lös på 20 dollar och måste givetvis levereras i en TubeCube Pro Tube Protection System vilket betyder att emballaget kostar dubbelt så mycket som hela Supertube-uppsättningen till ett par BAT VK-150SE. TubeDepot Quote
toobs Posted September 10, 2009 Posted September 10, 2009 Har redan KT-88 i Gold Lion. Vill prova lite annat. Tycker faktiskt att Gold Lion är lite för snälla. FZA Aj då, Hade som alternativ Svetlana Winged C i KT-88 alt 6550. Någon erfarenhet av dessa? Kör nu med Electro Harmonix 6550. Sugen på att pröva annat...... Skulle vilja ha lite fetare ljud med något mer basdrag. Det går att ordna genom att skruva upp bias till 0,35 istället för angivna 0,3 - men det påverkar ju drifttiden negativt och det rätt rejält vad jag har förstått. Toobs Quote
FZA Posted September 10, 2009 Author Posted September 10, 2009 Toobs: Det är väl bara att öka bias och byta de billiga EH rören lite oftare Har ingen erfarenhet av Svetlana ännu. Det ligger på listan för nästa inköp. Jag använder min rörförstärkare i diskant och mellanregister så basen är inte prioriterad. En bra rörmix när jag körde fullregister var: Gold Lion KT88 Tungsol 12ax7 Golden Dragon 12at7 (vill man ha liteljusar JAN 12at7WC) Skillnaden mellan Gold Lion och EH KT88 är att jag upplever EH mer upplöst och skir. Gold Lion var det mer värme och glöd. Just nu föredrar jag EH KTT88. Smaksak alltså!! Som Jag har förstått så är 6550 lite snällare än KT88. Har doch ej provat, men kommer att göra det så fort de dimper ner i min brevlåda. /FZA Quote
Bebop Posted September 10, 2009 Posted September 10, 2009 Som Jag har förstått så är 6550 lite snällare än KT88. Har doch ej provat, men kommer att göra det så fort de dimper ner i min brevlåda. /FZA Jag skulle vilja hävda att det är tvärtom, åtminstone när det gäller Svetlana som jag har till mina VTL. Kör själv med 6550C som pumpar ut mer kraft framför allt i basen. KT88 är lite snällare och rundare neråt och framhäve mellanregister lite mer mer. Luke Manley själv säger att 6550C är som en öppen sportbil medan KT88 är lite mer av en glidare. Quote
FZA Posted September 10, 2009 Author Posted September 10, 2009 Bebop, Intressant, på Mctintosh forumet säger de tvärt om: KT88 = Yang = strong, powerful 6550 = Yin = soft, lucid, smooth De säger oxå att Svetlana är väldigt lika Gold Lion. Jag ett par EH6550 på gång. Så då kan man testa själv mot mina EH KT88. Det ska bli kul! /FZA Quote
toobs Posted September 11, 2009 Posted September 11, 2009 Fantastisk tråd!!!! Så här mycket användbar info har jag aldrig sett samlad. Tack alla Känns utifrån Bebops inlägg som om Svetlana 6550 är vägen att gå. Att de dessutom finns till överkomliga priser på TAD (sist jag kollade) är ju inte så tokigt. TAD:s High-grade versioner av 12ax7 och 12au7 är förresten en uppgradering som jag är mycket nöjd med. Klar förbättring i omfång både nedåt ock uppåt och betydligt bättre kontroll - jämförty med kinapuffarna som satt som original (shuguang tror jag). Valde på chansning dessa istället för philips JAN NOS-rör (rätt eller fel) får väl prova att byta även dessa någon dag när andan faller på. En teknikfråga: Om man kör med uppskruvad Bias - sliten man då även småsrören eller är det bara effektrören som får "lida"?? Toobs Quote
FZA Posted September 11, 2009 Author Posted September 11, 2009 Nu har jag gjort en liten snabbtest mellan KT88 och 6550 av märket electro-harmonix. I min MC 275 så var 6550 lite snällare än KT88. speciellt i diskanten, men jag ska gardera med ev gainskillnader. Som jag upplevde det så var det mer gain i KT88. 6550 är mjukare och följsam i mellanregistret. 6550 är ett mycket bra rör som jag inte kommer att ha några problem att leva ett långt liv med. Den skillnaden som det kan vara i basen har jag inte provat eftersom jag delar från 350hz och nedåt med trasistorslutsteg. Tools: Tyvärr kan jag inte besvara din fråga om vad som händer med små rören om du kör lite hårdare med bias. Men det gör väl inte så mycket att gynna lite rörtillverkare /FZA Quote
Bebop Posted September 11, 2009 Posted September 11, 2009 Jag har kollat lite vad som sägs på nätet. Tydligen är "sanningen" inte så enkel och klar. Det finns åsikter och erfarenheter åt båda hållen. VTL, som jag kör med, rekommenderar Svetlanas 6550C (Wing-modellen) men tillhandahåller även KT-88. Som vanligt får man lita till sina egna sinnen. Man får heller inte glömma ingångsrören, de har också betydelse för slutresultatet. De kan lägga till och dra ifrån egenskaper. En del hävdar att även KT-90 är utbytbara mot KT88/6550C. Luke Manley avråder med det bestämdaste för att sätta dit sådan i VTL då de påverkar resistansen i kretsarna. En specifik detalj hos VTL är att man har halvledare i spänningsregleringen. Det innebär att man får en renare spänning med mindre apmplituder. Det å sin sida innebär att VTL kan skicka in mer spänning till rören och få ut mer effekt ur 6550C. Det kräver även större transformatorer. Det är möjligt att 6550C är bättre lämpade för den här kopplingen och att det också är en anledning för att man kör med 6550C. Jag frågade en gång varför just Svetlana. Svaret var att alla rör är dåliga idag jämfört mot 30-40 år sedan då rör användes mycket i militära system. Kvaliteten har sedan sjunkit undan för undan. Enligt Luke är dock Svetlana de minst dåliga, dvs de behöver kassera förre rör då de matchar dom. Eftersom de kör på så mycket spänning måste de ha de absolut bästa. De rör man får via VTL är körda 50 timmar i den förstärkarmodell som man köper till. Dom behöver inte vara parmatchade men då måste hålla specen inom vissa ramar. Resten tar autobiasen hand om. Bea Lam at VTL says the KT-88's were passed over by them due for the most part to their softer bass response, although I think she liked their sound from the mids on up, but VTL thought the 6550C's were best overall. On to the sound: It was my sense that most users who had done the 6550/KT-88 comparison felt the KT-88 was a 'warmer-sounding' tube, but such was not my finding. Maybe these impressions were primarily formed in response to earlier 6550 versions, I don't know. To reiterate what I was hoping for, I felt that the 6550C's might have been a touch bright through the presence range, and also a little lean from the lower mids down to the upper bass. But since first beginning this thread, I've come to the conclusion that perhaps my choice of input tubes was mostly to blame for this result. the KT-88's give a slightly more distant spatial perspective, which I happen to prefer to the 6550C's more up-front presentation, Quote
toobs Posted November 6, 2009 Posted November 6, 2009 Jag har kollat lite vad som sägs på nätet. Tydligen är "sanningen" inte så enkel och klar. Det finns åsikter och erfarenheter åt båda hållen. Återuppväcker denna då jag snubblade över följande intersasnta tesr av rör: http://www.abouthifi.com/first_impressions_more.php?s=tWI Mycke nöje! Toobs Quote
Bebop Posted November 6, 2009 Posted November 6, 2009 Tydligen är "sanningen" inte så enkel och klar. Intressant läsning. F ö tror jag inte att det finns någon sanning annan än den man själv kommer fram till. Som jag påpekat innan har ju också ingångsrören betydelse, vilket om.s vittnat om i hans försök. VTL har t ex skiftat rör i försteget 6.5 till 12AU7 som är lite lenare uppåt än den tidigare använda 12AX7. En recensent tyckte dock att det blev för mycket av det goda, men efter ett tag var han överens. Detta är då kopplat till att slutstegen körs med 6550C. 12AX7 kan ju låta helt annorlunda med KT88:or i slutsteget. Sen har vi också allt annat att ta hänsyn till. Det är en härlig hobby vi har Quote
FZA Posted November 6, 2009 Author Posted November 6, 2009 Mycket bra sammanfattning som gavs i länken! Satt just nu och skulle rappotera lite rör rullning...... Jämförde med mina EH KT88 och Gold Lion innan jag gick in i Euphonia. Det är något "magiskt" med Gold Lion som inte jag inte förmår att beskriva. Jag har suttit nu i flera veckor och njutit av EH, men just nu är det svårt att gå tillbaka.. Mina EH 6550 ser jag nu som rena reservrör till en framtida Audio research förstärkare jag ska äga i framtiden. /FZA Quote
Guest Bernt Posted November 6, 2009 Posted November 6, 2009 Ang KT88 och 6550 så tycker jag att man ska vara medveten om att KT88 tål högre anodspänning (800V) än 6550 (600V), så kolla upp det först. Det går ett tag att köra över spec men plötsligt får man strömrusning och glödande anod och möjligen fler följdfel. Alltså: En förstärkare avsedd för 6550 går att köra KT88 men inte alltid tvärtom. På Hififorum har vi sambeställt då och då från Billington http://www.bel-tubes.co.uk/ som har rätt vettiga priser och även direkt från öststaterna i något fall. http://www.bhiab.se ha en del rör, bl.a ryska Sovtek KT88 för 360 kr och Elektro-Harmonix KT88 för 495 kr. Musikaffärer har en del rör också. Quote
Bebop Posted November 7, 2009 Posted November 7, 2009 Kan ju passa på att fråga er vad ni tror om 6922/E88CC till mitt riaa steg Audio Research. Börjar snart bli dags att byta. Om man köper via Audionord kostar de i handeln mellan 1,000 - 1,500 styck. Matchade par på nätet har jag sett t ex Siemens för 1,250 styck, TAD för 350:- styck, Sovtek 113:- styck (inklusive tull & moms). Några synpunkter? Quote
Guest Bernt Posted November 7, 2009 Posted November 7, 2009 Bhiab har EH och JJ 6922 till rimliga priser, men om de matchar vet jag ej. Billington har en del amerikanskt ser jag. Min erfarenhet av Audio Research är att de driver småsignalsrören så hårt att de slits ut fortare än i andra steg. Värt att notera i den här rörfamiljen är att 6922/E88CC tål högre spänning än 6DJ8/ECC88. På den tiden jag använde 88-familjen av småsignalsrör så tyckte jag nog att de västtyska rören var mest förtroendeingivande. (Står det IMPORT på röret ska man nog se upp, de var tillverkade i öst och hade inte samma kvalitet sägs det) Min favorit var Telefunken E188CC. Tyvärr är alla de rören rent barnsligt dyra på nätet numera, undantaget är PCC88 som är samma som ECC88 fast med 7V glöd, där tror jag man kan få kvalitetsrör för småpengar. Men de pallar nog inte i Audio Research. Varning! En del föreslår 6N1P som ersättare till 88-or men glömmer/vet inte att 6N1P drar dubbla glödströmmen och därför kan överhetta transformatorn. Ryska varianten av 6922 heter 6H23. Quote
EAR Posted November 7, 2009 Posted November 7, 2009 Några synpunkter? Du kan ev höra med Bubbel som ju finns i din närhet då jag vet att där finns en del rör som passar in Quote
EAR Posted November 7, 2009 Posted November 7, 2009 PCC88 som är samma som ECC88 fast med 7V glöd, där tror jag man kan få kvalitetsrör för småpengar. Men de pallar nog inte i Audio Research. Borde de inte vara tåligare iom att glöden ligger under deras egentliga värde???Mao så borde väl Pcc88 passa bättre eller??? Sådana har jag några i TFK Quote
Guest Bernt Posted November 7, 2009 Posted November 7, 2009 Borde de inte vara tåligare iom att glöden ligger under deras egentliga värde???Mao så borde väl Pcc88 passa bättre eller??? Sådana har jag några i TFK Nja, de har inte samma anodspänningstålighet som 6922. Tror jag. Quote
EAR Posted November 7, 2009 Posted November 7, 2009 Nja, de har inte samma anodspänningstålighet som 6922. Tror jag. Du har rätt Ecc88 ligger på 100V och Pcc88 ligger på 90V Quote
Guest Bernt Posted November 7, 2009 Posted November 7, 2009 OK, och 6922 ligger betydligt högre. Quote
toobs Posted November 9, 2009 Posted November 9, 2009 Kan ju passa på att fråga er vad ni tror om 6922/E88CC till mitt riaa steg Audio Research. Börjar snart bli dags att byta. Om man köper via Audionord kostar de i handeln mellan 1,000 - 1,500 styck. Matchade par på nätet har jag sett t ex Siemens för 1,250 styck, TAD för 350:- styck, Sovtek 113:- styck (inklusive tull & moms). Några synpunkter? Inga synpunkter, men väl en länk: http://tangotubes.com/ Dom har rätt mycket av den rörtypen vad jag minns. Har själv TAD 12ax7 och 12 au7 i min integrerade Audiospace och är nöjd - men det är ju jämfört med originalrören som väl inte var top of the line förståss.... Är iofs själv lite sugen att inhandla ett par Mullard E88cc (som TangoTubes har) till min nyinköpta X-Can V8 - men jag får väl låta den gå ett tag med Siemens JAN-rören som följde med. Någon som har erferenhet av rörbyte på X-Can? Toobs Quote
Erik Andersson Posted November 9, 2009 Posted November 9, 2009 De ryska 6922 rören tål faktiskt hela 250 volt, de har i regel mycket låg brusfaktor och mikrofoni. På grund av de anledningarna finns det egentligen ingen anledning att använda ECC 88, PCC 88, E88CC mm. Röret 6N1P är ingen ersätnning för 6922 det rörets egenskaper liknar mest en ECC 85 vilket är ett mindre trevligt rör i audiosammanhang. Quote
toobs Posted November 10, 2009 Posted November 10, 2009 Ang KT88 och 6550 så tycker jag att man ska vara medveten om att KT88 tål högre anodspänning (800V) än 6550 (600V), så kolla upp det först. Det går ett tag att köra över spec men plötsligt får man strömrusning och glödande anod och möjligen fler följdfel. Alltså: En förstärkare avsedd för 6550 går att köra KT88 men inte alltid tvärtom. Hej, Begriper inte riktigt detta med anodspänning. Hur vet man vad den är? Min Audiospace skall enligt märkning justeras till 0,3V på rören. Jag kör på 0,325 för att ljudet blir lite fylligare då. Blev lite orolig att jag nu skall riskera rören. Kör 6550 istället för originalen som var KT88. Tacksam om du kan kasta ljus över detta. Sitter för övrigt fyra 12au7 och en 12ax7 i den , där den sistnämnda lyser rätt kraftigt men de fyra knappt glöder alls. Kan man säga något om vad de olika rören gör utifrån detta? Tacksam för alla pärlor som kan kastas åt mig Toobs Quote
Akkelis Audio Posted November 10, 2009 Posted November 10, 2009 KT88/6650 shootout http://www.abouthifi.com/first_impressions_more.php?s=tWI Quote
Recommended Posts