conan Posted September 5, 2009 Posted September 5, 2009 Här vill jag ha tips på möbler för hifi, både nytt och gammalt, men gärna vintage som man kan bygga om att passa dagens uppstyrda apparatformat. Ska den vara bred? Varför ska möbeln inte vara så hög? Varför låter ek bättre än björk? eller är det bara nonsens? Finns det nya möbler som ser ut som gamla? Varför måste dagens hifirack se så industriella ut med aluminium, stål, fjädrar, kompositskivor och liknande? Ja, kort och gott, en tråd om hifiracket genom tiderna! Quote
Timbre™ Posted September 5, 2009 Posted September 5, 2009 Utan att ens ha sett det i verkligheten blev jag väldigt förtjust i dessa hyllor som Harryup träffade på i Japan. Smaken är som baken och jag tycker att det var en robust och tilltalande design... :cool: Trä är odödligt i hifins värld. Quote
conan Posted September 5, 2009 Author Posted September 5, 2009 Trähyllor är väldigt trevligt! En mycket vacker radiomöbel är den här från 1935. Artikeln om denna mm publicerades i hd.se den 21 februari. När man rattade in en radiostation visades platsen på kartan. Idag är det kanske inte så intressant med detta - men radiomöbelns funktionalitet verkar ha varit fantasifull, elegant och ibland även praktisk - inte så stelt som mycket av dagens design. Quote
Guest patrikcaesar Posted September 6, 2009 Posted September 6, 2009 Jag var på en unik radio auktion. Man kan se ett klipp om detta på denna länken från SVT Sydnytt RADIO Vill man läsa eller vara med på nästa auktion kolla denna länken Samlingen Jag är själv storkund hos detta auktionsverk och sist jag hämtade upp mitt senaste Jugendköp, så fick jag reda på hur enorm denna samling är. Den är enligt Guiness den största i världen och de har bara skrapat på ytan genom den senaste auktionen. Själv la jag bud på ett par objekt, bla. en ROBERTS RADIO från 50-60 tal. Patrik Quote
conan Posted September 6, 2009 Author Posted September 6, 2009 Den är enligt Guiness den största i världen och de har bara skrapat på ytan genom den senaste auktionen. Själv la jag bud på ett par objekt, bla. en ROBERTS RADIO från 50-60 tal. Tack för länken!! Där hade man kunnat fynda, helt klart. Mycket var ju otroligt billigt - men visst - vad ska man ha en massa gamla radioapparater till? Jukeboxen med glaskupolen var riktigt snygg, som hämtad ur ett avsnitt av Startrek. Sett ur high-end-perspektiv är 30kkr riktigt billigt egentligen ... Quote
Recommended Posts