Jump to content

På en vanlig Söndag ...


P-pan

Recommended Posts

  • Replies 77
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Tack för de fina orden,jo jag har en del MFSL på LP men även CD gjorde förut en liten jämförelse mellan E Clapton Just One Night på en vanlig LP-pressning och MFSL -guldutgåvan på CD och Lp-skivan åkte 8:or runt Cdn jag vet inte hur cdn var gjord det lät som EC stod mycket längre bort från mikrofonen och sjöng genom bomull mycket konstigt var det i alla fall

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Hos Neon Park är det väl MFSL på vinyl som gäller :mm:;)

- Kul att få följa med på hembesöket :app:

Jorå ...

NeonPark0814.jpg

... här är det mysjazz på fin-vinyl som gäller.

Även om en å' en annan "vanlig" Epic med Sade ibland slinker ut ur högtalarna.

Haugtussan var en av mina medhavda testskivor för dagen.

Sen så vet jag att det även spelas musik av lite annat slag ;) ...

NeonPark0815.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det är dags att avslöja de mest fysiska i anläggningen...

NeonPark0816.jpg

NeonPark0817.jpg

Hmm,

Undrar just varför det blir så mycket bas i mina trådar :D

NeonPark0818.jpg

Wilson Watt Puppy 7 :mm:

NeonPark0819.jpg

Bas som snuddar vid 20Hz området och hela skapelsen har en känslighet på 93dB ... uj uj :cool:

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som ett härligt system.

Har själv ett VT100 MK3 som jag är mkt nöjd med.

Att testa monoblock från samma tillverkare är man rejält sugen på, det får dock vänta lite.....

Spara pengar hette det visst :blush

Ref 2 och CD7 är dock gemensamma nämnare.

Fantastiska produkter som låter musiken träda fram!

Link to comment
Share on other sites

Är det ingen som vill vinna en skiva :o:?:

Vad tror du vi pysslar med just nu... :?::D

dbx fick ju begränad spridning på brusreduceringsmarknaden och hade väl starkast fotfäste i Japan... :?: Träkabinett plus vridkontroller påminner om Teac så jag går på den linjen. Någon Teac-modell... :?:

Link to comment
Share on other sites

Det var faktiskt bara TEAC/TASCAM som hade dBx typ 1 inbyggd i några av sina maskiner. Vi hade en TASCAM ATR60-8 en åtta kanalare på 1/2":s band. En proffsmaskin utrustad med dBx för simultant in och avspelning. En härlig maskin att jobba med för lite enklare musikinspelningar. Kapstan axeln var i kraftig keramik. Maskinen kostade på sin tid lite över 100.000:- .

Link to comment
Share on other sites

Maskinen kanske vore något för X2000 här på forumet

Gärna, har gjort plats på hyllan :D

Det är en fantastisk anläggning du har.

Dessutom blir jag alltid imponerad av människor som gillar Little Feat (Speciellt under Lowell George eran).

Vilket ditt Nick skvallrar om.

Som vanligt bra bilder av P-pan. :mm:

Link to comment
Share on other sites

Du är på rätt väg, P-Pan ... "Sistemi Acustici di Precisione" heter hyllorna.

Nä, nu känner jag att jag måste styra upp det hela... :-)

"Relaxa 1" är namnet på hyllorna, gjorda av det mytomspunna och, som det verkar, underjordiska företaget "Strumenti Acustici di Precisione"! Vem vet, maffian kanske har tagit dem. (Sicilienbaserat företag). Men jag har nog skymtat deras namn på någon CES-mässa för något år sen som utställare (kan varit 2007), även om från Sverige ditresta journalister och fotografer förbigått dem med tystnad.

Det ligger fortfarande en ruttnande hemsida uppe från den amerikanske distributören:

http://www.sapaudio.com/

Link to comment
Share on other sites

Det börjar närma sig final...

NeonPark0823.jpg

Objektivet på kameran har spökat till högtalarna märker jag så ni får ha lite överseende med förvrängningen.

Jag fortsätter att poängtera ... längst ner i det högra racket ser man flera av alla dessa ljudkällor jag tjatat om.

Avspelningsmöjligheter av Digital Audio Tape (DAT) och minidiskar måste man ju ha ;)

NeonPark0836.jpg

De här apparaterna kan jag ingenting om så här får andra kunniga på området gärna fylla på med info.

Link to comment
Share on other sites

Ja Little Feat var en fin grupp under 70-talet stödköper fortfarande deras nya skivor men dom är inte lika bra som dom tidiga skivorna.

Mvh

Jag har några av deras plattor, och det är utan tvekan bra. Men ingen lyfter riktigt.

Vilka bör man skaffa? ("Dom tidiga" är relativt)

Link to comment
Share on other sites

Jag har några av deras plattor, och det är utan tvekan bra. Men ingen lyfter riktigt.

Vilka bör man skaffa? ("Dom tidiga" är relativt)

För mej är det genomgående bara två eller tre låtar som funkar på varje Little Feat album, så jag gjorde blandband av plattorna redan på sjuttiotalet! .. Så det är ganska svårt att ge några riktigt bra stall tips, man måste nästan lyssna in sig! Fast "Waiting for Columbus" (Livealbum) funkar nästan alltid! :cool: även Lowell George's enda soloalbum (Thanks, I'll Eat It Here) är värt att spana efter...

/ptr

Little Featalbum med LG :

Little Feat (1971)

Sailin' Shoes (1972)

Dixie Chicken (1973)

Feats Don't Fail Me Now (1974)

The Last Record Album (1975)

Time Loves A Hero (1977)

Down On The Farm (1979)

Waiting for Columbus (1978)

Link to comment
Share on other sites

Min ser inte riktigt ut som den på hemsidan men det kanske finns olika modeller

Mvh

Nä, de på hemsidan är i en senare version. Till Sverige har nog bara den första varianten importerats. (Äger tre själv, och känner den dåvarande importören, därav min besserwisserattityd! ;-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...