Jump to content

Stor Demo Helg på Balance 11 - 12 september 2009!


Balance

Recommended Posts

Jag kör det genom Googel det går mycket fortare att tanka över bilderna därifrån till Fotobucket.

Om det tar lång till så har Du antingen för slö lina eller för många pixlar. Du har förmodligen en funktion i bildprogrammet där Du kan ställa detta. Själv konverterar jag ner bilden till 800 pixlars width. Det blir inte skarpare om Du har fler.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 63
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Om det tar lång till så har Du antingen för slö lina eller för många pixlar. Du har förmodligen en funktion i bildprogrammet där Du kan ställa detta. Själv konverterar jag ner bilden till 800 pixlars width. Det blir inte skarpare om Du har fler.

Det gick långsamt för att vi lätt photobucket göra konverteringen.

Jag har pillat runt lite med min pappas konto på google och tror jag har kommit fram till vad som är felet.

Sättet vi länkade till bilderna via google var att vi gick in på picase webalbum, högerklicka på en bild och valde "copy image location" vilket har funkat bra för mig på andra forum och hemsidor men av någon anledning inte här.

Sen fanns det ett annat sätt att länka till bilderna från google, på mit konto stog det alltid "link to this photo" vid sidan av varje bild och "link to this album" bredivd varje album men på pappas sida stog det bara "länka till det här albumet" på båda. Det vissade sig att det blev så om man hade svenska som språk, verkar helt galet konstigt men när jag bytte till English(US) så funkade det.

Jag tror och hoppas att bilderna inte helt plötsligt ska sluta vissas på sidan efter en halv timma eller så.

Detta är A/wing son om någon undrar.

Link to comment
Share on other sites

Det gick långsamt för att vi lätt photobucket göra konverteringen.

Jag har pillat runt lite med min pappas konto på google och tror jag har kommit fram till vad som är felet.

Sättet vi länkade till bilderna via google var att vi gick in på picase webalbum, högerklicka på en bild och valde "copy image location" vilket har funkat bra för mig på andra forum och hemsidor men av någon anledning inte här.

Sen fanns det ett annat sätt att länka till bilderna från google, på mit konto stog det alltid "link to this photo" vid sidan av varje bild och "link to this album" bredivd varje album men på pappas sida stog det bara "länka till det här albumet" på båda. Det vissade sig att det blev så om man hade svenska som språk, verkar helt galet konstigt men när jag bytte till English(US) så funkade det.

Jag tror och hoppas att bilderna inte helt plötsligt ska sluta vissas på sidan efter en halv timma eller så.

Detta är A/wing son om någon undrar.

Hej,

Du har meget bedre udbytte af photobucket.com, men det er kun min vurdering.

Link to comment
Share on other sites

det ända bättre med photobucket vad jag kan se är att dom har 5GB och google bara har 1GB.

Sen är google/picasa webalbum så överlägset om du frågar mig, skulle man till exempel vilja ändra en bild som redan ligger på picasa webalbum och är länkad här behöver man inte ladda upp en ny eller ändra sin post. Har du laddat upp en bild genom picasa kommer alla ändringar som du gör på bilderna på din dator automatiskt föras över till picasa webalbum. Sen är det skönt att ha allt på ett ställe med samma login, jag själv har min kalender, adressbok med telefon nummer, RSS feeds, bilder, Kvitton och CV/Betyg och min mail via google och allt är syncat med min mobil så en dag innan ett möte som ja har i min kalender ska ske får jag ett sms.

sorry om det blev lite OT.

Link to comment
Share on other sites

Herfra kan jeg anbefale Imageshack :)

1) Man kan uploade så mange billeder man vil, altså er der ingen begrænsning

2) Opretter man en profil, så gemmes alle billeder man uploader helt automatisk

3) Billederne bliver ikke slettet

4) Det er nemt og koster intet. Så kan pengene bruges på hi-fi i stedet :D

/Christian

Link to comment
Share on other sites

Imageshack har en 5GB limit precis som photobucket och dom har båda en bandwidth limit på 10GB.

Om du skapar ett konto det vill säga annars har dom ingen limit men du kan dok inte sortera dina bilder eller ta reda på url:n till en bild om du tappat bort url:n

Imageshack får dock ett stor plus i kanten av mig för dom har ett plugin till picasa så man kan ladda upp till imageshack genom picasa.

Link to comment
Share on other sites

Imageshack har en 5GB limit precis som photobucket och dom har båda en bandwidth limit på 10GB.

Om du skapar ett konto det vill säga annars har dom ingen limit men du kan dok inte sortera dina bilder eller ta reda på url:n till en bild om du tappat bort url:n

Imageshack får dock ett stor plus i kanten av mig för dom har ett plugin till picasa så man kan ladda upp till imageshack genom picasa.

Jeg har nu altid kunne uploade alle de fotos jeg ønskede via Imageshack, og det med en hastighed der modsvare andre lignende sites.

Derimod har jeg tit set, at foto der er uploadet vis Photobucket, de bliver slettet efter 1-2 måneder.

Link to comment
Share on other sites

Balance%20034.JPG

Nu ska vi se om vi inte kan gå vidare efter allt fotostrul. Det var framförallt denna uppställning som drog mitt intresse till

att åka till Jönköping. Jag har haft nöjet att lyssna på Drakarna en gång förut hos Kenneth men då var inte hans lyssningsrum

helt optimalt när det gäller akustiken men här funkade det bättre.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Tjusig set up, den hade jag gärna lyssnat på speciellt om ni spelade

Little Feat lp'n "The Last Record Album", som står framför backen med Lp.skivor.

Det kanske var den som snurrade på skivspelaren just när bilden togs.

Basen på spåret "Long Distance Love" är inte och leka med.

Link to comment
Share on other sites

Tjusig set up, den hade jag gärna lyssnat på speciellt om ni spelade

Little Feat lp'n "The Last Record Album", som står framför backen med Lp.skivor.

Det kanske var den som snurrade på skivspelaren just när bilden togs.

Basen på spåret "Long Distance Love" är inte och leka med.

Jag spelade TLRA åtminstonne 3 gånger rakt igenom. Speciellt på lördagen med Kronzilla SXI som stärkare så lät det sublimt! Trots att det sitter en budget puppa på Sindren*... :D:D

/ptr

* en Shelter 501MKII

Link to comment
Share on other sites

Jag spelade TLRA åtminstonne 3 gånger rakt igenom. Speciellt på lördagen med Kronzilla SXI som stärkare så lät det sublimt! Trots att det sitter en budget puppa på Sindren*... :D:D

/ptr

* en Shelter 501MKII

Ja Lørdag kl. ca. 14.00 hvar der virkelig "hul igennem" der var kommet mere styr på tingene, det var rigtig godt ! Nu mangler vi bare at rummet kan optimeres med en Cement blander der læser et et tons cement ind til gulvet :D

Link to comment
Share on other sites

Ja Lørdag kl. ca. 14.00 hvar der virkelig "hul igennem" der var kommet mere styr på tingene, det var rigtig godt ! Nu mangler vi bare at rummet kan optimeres med en Cement blander der læser et et tons cement ind til gulvet :D

Ja golvet lutade betänkligt mycket till höger, så Peter fick justera fötterna på skivspelaren så mycket det gick.

Link to comment
Share on other sites

Jag spelade TLRA åtminstonne 3 gånger rakt igenom. Speciellt på lördagen med Kronzilla SXI som stärkare så lät det sublimt! Trots att det sitter en budget puppa på Sindren*... :D:D

/ptr

* en Shelter 501MKII

Ja en Ortofon i den større klasse ville have gjort "underbar"

Link to comment
Share on other sites

Ja en Ortofon i den større klasse ville have gjort "underbar"

Desværre kan jeg ikke rigtig lide Ortofons Pickups, de er stadig aldeles for kliniske!

For min del, smager det mere bedre med en Lyra (Titan i) eller en Koetsu, eller hvorfor ikke en My Sonic Lab Hyper Eminent!

Det er vidunderligt, at der er så meget at vælge imellem på det blomstrende pickup-markede!! :D:D

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Det var intressant att jämföra Vitus SS-101 och Kronzilla SXI; Vitusen har järngrepp men kanske saknar det yttersta av släpp, medan Kronzillan har det där perfekta släppet men fortfarande väldigt mycket grepp. Vilket som är bäst får nästan dagsformen avgöra! :D:D

En partiell skivlista :

Lenne Broberg (Mats Olssons kör & orkester) - Mälarökyrka (RCA/VICTOR FAS 798) - Singel

Smaklösa - Torsk-dance (Tasteless records TR-84003) - Singel

Penguin Cafe Orchestra - Music for a found Harmonium (Editions EG EDS 1) - Singel

Robert Wyatt - I'm a Beliver / Yesterday man (Virgin Wyatt-1a) - 10'' EP

Florida Fun - SNA (Sonett/Spotlight SMP-1) - 10'' MP

Sergei Prokofiev - Classical Symphony (No 1) / Efrem Kurtz & The Philharmonia Orchestra (HMV/EMI ASD 263) - LP

Max Reger - Variationer och Fuga i fiss-moll Op 73 / Lars Hagström på orgeln i Engelbrektsjyrkan, Stockholm (Uriel LP-5) - LP

John Cage - Amores /Kroumata (BIS LP-272) - LP

Jean Sibelius - Symfoni nr 2 / Neeme Järvi & Göteborgs Symfoniker (BIS LP-252) - LP

Keith Jarrett - The Köln Concert, del 3 (ECM 1064/65 ST) - LP

Jan Johansson - Jazz på Svenska (Megafon MFLP s4) - LP

Chet Baker (Philip Catherine, gitarr/Jean-Lois Rassinfosse, bas) - Strollin' (Enja records 4016) - LP

Rune Gustafsson - Killing me Softly (Sonet SLP-2546) - LP

Red Mitchell and Friends (Caprice CAP 1161) - LP

Nick Lowe - Nick the Knife (F-Beat XXLP14) - LP

Godley & Creme - Birds of Prey (Polydor Stereo 2383 653) - LP

George Harrison - Somewhere in England (Dark Horse records DHK 3492) - LP

Crazy Backwards Alphabet - SNA ("Rysk" cover på ZZ Top 'La Grange') (SST Records SST 110) - LP

Little Feat - Last Record Album (Warner Bros BS 2884) - LP

Sedan spelade jag en del av Kenneths plattor, men där måste jag friska upp minnet innan jag kan kompletera listan!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Desværre kan jeg ikke rigtig lide Ortofons Pickups, de er stadig aldeles for kliniske!

Jag skulle vilja säga "ja" och "nej". Ortofon har inget direkt egenljud som t ex Benz där redan instegsmodeller ger märkets ljudsignatur. Sedan får man bara mer och mer av det, t ex bättre upplösning och högre dynamik men där ljudkaraktären är i stort sett densamma. Med Ortofon måste man veta vad man är ute efter och i regel har de en pickup för detta.

Exempel: Kontrapunkt A - varm, rund bas, behaglig. Kontrapunkt H - samma som A men ger fastare och mer distinkt botten. Kontrapunkt B ger ett helt annat ljud med mer fokus på mellanregister och krispig diskant. Kontrapunkt C är näst intill klinisk. Oerhört ren men kräver bra och välvårdade skivor för att låta som bäst. Jag kan inte hela deras sortiment, men huvudpoängen är att Ortofon har inget "husljud" - man måste veta vad man söker, annars kan man bli besviken.

For min del, smager det mere bedre med en Lyra (Titan i) eller en Koetsu,

Ligger inte dom på lite olika sidor om mittstrecket? Har fått för mig att Titanen är lite mer disikerande och Koetsu lite svulstig men med oerhört rent mellanregister. Ungefär som att Titan kan liknas vid en Kontrapunkt C och Koetsu vid Kontrapunkt A eller H.

Link to comment
Share on other sites

Ligger inte dom på lite olika sidor om mittstrecket? Har fått för mig att Titanen är lite mer disikerande och Koetsu lite svulstig men med oerhört rent mellanregister. Ungefär som att Titan kan liknas vid en Kontrapunkt C och Koetsu vid Kontrapunkt A eller H.

Jag kikar sällan efter "strecket" .. utan mer efter vad som ger rätt magkänsla! och mina förslagsidéer var baserat på sånt jag hört och gillat ..

Men om tillverkare sprider sig över hela smakspektrat så, inbillar jag mej att man gör sig själv en otjänst! :unsure:

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle vilja säga "ja" och "nej". Ortofon har inget direkt egenljud som t ex Benz där redan instegsmodeller ger märkets ljudsignatur.

Så bra, det är ett bra utgångsläge för mig. Det är nämligen så att jag märkt att gamla vinyler, då menar jag gamla från 60-talet och tidigare. Sådana skivor är oftast är lite basfattiga. Jag har i min rigg ett par avancerade EQ:n där jag har ställt in en lämplig inställning som passar bra som grund när jag vill spela äldre skivor. Jag får en bättre och snyggare bas, men kanske inte alltid så djup bas eftersom det sällan(aldrig) finns några lägre frekvenser under 40Hz. Det som finns är alltid rumble från skivan, inte skivspelaren. Jag har för det mesta haft olika puppor från Ortofon och just nu använder jag mest en OM40. Jag har också en MC Rondo Bronze men som jag ännu inte börjat att använda.

Link to comment
Share on other sites

Med den låtlistan förstår jag att ni smakat mycket go musik! Kronzilla och Drakarna har låtit underbart innan...fast då med monoblocken...kan anta att detta var i samma linje...? :)

På det hela taget ja! .. Fast vi saknade nog din närvaro ganska så mycket... Golvsvajjet hos Balance är inget att leka med! :unsure::dry:

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...