Jump to content

Hovland calls it quits...


Guest Musicus

Recommended Posts

Du har rett, og etter de prisene Hovland kostet på slutten (HP200P & Radia ca 112 000,- Nok/stk) er det jo heller ikke små penger det snakkes om, i ett hardt ökonomisk segment, samt vil jeg tro at markedet har skrumpt merkbart det siste året.

Selv er det vel noe av det mest vellydende og estetisk tiltalende jeg har eid, men dessverre, det hjalp ikke når preén måtte på reparasjon to ganger og effekten en gang, under en fire-fem måneders periode, derav videre salget en gang i tiden :dry:

mvh

Link to comment
Share on other sites

Selv er det vel noe av det mest vellydende og estetisk tiltalende jeg har eid, men dessverre, det hjalp ikke når preén måtte på reparasjon to ganger og effekten en gang, under en fire-fem måneders periode, derav videre salget en gang i tiden :dry:

mvh

Bristande kvalité kan nog vara en stor bidragande orsak till konkursen ;)

- Håller med om att förstegen var riktigt snygga :mm:

Link to comment
Share on other sites

Bristande kvalité kan nog vara en stor bidragande orsak till konkursen ;)

- Håller med om att förstegen var riktigt snygga :mm:

Man får jo håpe for andres skyld at mitt ex (HP200P) var ett av de sjeldne, men det hjelper bare ikke med ekstremt flott design og lyd om ikke holdbareheten og kvaliteten er god nok.

Nå har jeg riktig nok sjelden lest om mange Hovland produkter med en slik ulykkes frekvens som det var på mine.

mvh

Link to comment
Share on other sites

Guest Audio Concept

Tror inte heller att det kan ha så mycket med det ekonomiska klimatet att göra, eftersom det är i ”svårare” tider att kvalitetsprodukter än tydligare framstår som det bästa att investera i. De varar längre och erbjuder mer lyssningsglädje när de ägs. Kvalitet fungerar alltid. Givetvis måste det finnas ett fungerande distributions och återförsäljar-nät mm - som gör att produkterna kan ses och upplevas i kunders närmiljö.

I svåra tider är det nog snarare vissa produkter tillhörande mellan och låg-fi som lider.

Ps. Har aldrig arbetat med Hovland – så kommentaren har inget med det märket specifikt att göra.

Mvh, Audio Concept

Link to comment
Share on other sites

Tror inte heller att det kan ha så mycket med det ekonomiska klimatet att göra, eftersom det är i ”svårare” tider att kvalitetsprodukter än tydligare framstår som det bästa att investera i. De varar längre och erbjuder mer lyssningsglädje när de ägs. Kvalitet fungerar alltid. Givetvis måste det finnas ett fungerande distributions och återförsäljar-nät mm - som gör att produkterna kan ses och upplevas i kunders närmiljö.

I svåra tider är det nog snarare vissa produkter tillhörande mellan och låg-fi som lider.

Ps. Har aldrig arbetat med Hovland – så kommentaren har inget med det märket specifikt att göra.

Mvh, Audio Concept

Om man leser Vice VD Alex C i artikkelen fra Stereophile, er det vel akkurat dette (uthevd av meg) de muligens har slitt noe med, og det er vel ett stort steg å gå fra dele tilverker (de har lagd deler i 20 år) til selv å lage hele produkter og ha hele dette salgs/distributions apparatet på plass.

mvh

Link to comment
Share on other sites

Ja alla drabbas mer eller mindre av den ekonomiska krisen. ta till ex Toyota som aldrig gått med förlust något år sedan dom startade, även dom går med förlust nu..

Bilar kan kosta som dyrare High End produkter i vissa fall, och det är klart att de allra dyraste kommer att i någon omfattning märka av krisen. Folk håller väl helt enkelt i pengarna mer nu än förut..

Läste att dom tunga hifi tillverkarna börjar tillverka billigare modeller av det tyngre sortimentet, är väl antagligen för att överleva..

Håller med om att det är häpnadsväckande att inte fler "tunga" företag stått på näsan..Men den som lever får se..

Link to comment
Share on other sites

Det har då alltid fascinerat mig hur många tillverkare av kvalitetshifi, altså dyr eller svindyr hifi, som det finns på marknaden.

Kvalitetsmärkena lockar med en oslagbar ljud- och byggkvalite, något som vi på detta forum har svårt att stå emot. En cd-släde som

glider tyst in och ut utan ett rasp, reglage som har den rätta fjädrande känslan, en exakt volymkontroll där volymen alltid gå att ställa

in just så där lagom man vill ha det, en bakgrundstystnad som man vore ensam ute i universum, osv osv. Är det värt pengarna?

Jajamän :D Har man råd? :blush

Link to comment
Share on other sites

Det har då alltid fascinerat mig hur många tillverkare av kvalitetshifi, altså dyr eller svindyr hifi, som det finns på marknaden.

Kvalitetsmärkena lockar med en oslagbar ljud- och byggkvalite, något som vi på detta forum har svårt att stå emot. En cd-släde som

glider tyst in och ut utan ett rasp, reglage som har den rätta fjädrande känslan, en exakt volymkontroll där volymen alltid gå att ställa

in just så där lagom man vill ha det, en bakgrundstystnad som man vore ensam ute i universum, osv osv. Är det värt pengarna?

Jajamän :D Har man råd? :blush

Haha, klockrent inlägg! :)

Vikten av en tyst CD-släde ska inte underskattas. Jag har en CD-spelare från Denon nu. Den låter alldeles utmärkt, men jag har aldrig riktigt tyckt om den, just för att 1) jag retar mig på att CD-släden låter som nåt från Claes Ohlson och 2) när CDn väl är inne och snurrar hörs det ett surrande ljud som också retar gallfeber på mig. En CD-spelare ska vara knäpptyst och så robust byggd att den skulle överleva ett kärnvapenkrig. När man nått upp till en viss nivå börjar skillnaden i ljudkvalitet bli ytterst liten mellan olika CD-spelare. Då är det designen och kvalitetetskänslan som avgör för min del.

Jerry Garcia

Link to comment
Share on other sites

Vikten av en tyst CD-släde ska inte underskattas.

Varför en släde? Den mest robusta lösningen är toppmatning a la Rega, MBL, Audio Research, Bow, Gryphon med flera. Med toppmatning reducerar man ett potentiellt problemområde (även om de naturligtvis bra slädkonstruktioner - men dom utgör en potentiell felkälla, i vart fall med tiden)

Link to comment
Share on other sites

Själv kör jag slädfritt numera, känns mer gediget liksom. Men Dcs har släde, Esoteric, Meitner, Boulder m fl. har det. Fler vägar bär till Rom :D

I alla fall OT från Hovlands dödsruna det här, men spelet mellan förnuft och känsla är alltid intressant tycker jag. T o m, eller speciellt, inom

hifi. Vilket är hönan och vilket är ägget när vi bestämmer oss för ett visst märke? Det vore kanske ämne för en egen tråd :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...