Rightrider Posted August 26, 2009 Posted August 26, 2009 Har någon en ide om vad det är som brusar precis när Diana Krall ska till och börja sjunga på albumet "Love Scenes"? Kan det vara rörmicen som ljudtecknikern slår på??? Någon som vet? Rightrider, ny medlem. Quote
plundin™ Posted August 26, 2009 Posted August 26, 2009 Har standardutgåvorna (CD) av "Love Scenes" och "The Very Best Of" och jag kan inte uppfatta att det "slås på" något strax innan DK börja sjunga på "Peel Me a Grape" (Spår 2 på bägge), däremot ligger det ett "ganska kraftigt"* rörbrus från början av spåret och i hela låten... Det kanske låter olika beroende på vilket utgåva man har? FWIW, man slår aldrig på rörelektronik på det sättet, all elektronik, speciellt rör behöver vara "varm" för att prestera för fullt. Det händer att man drar upp en regel i denna situation, men oftast låter man micken ligga uppe hela tiden för att behålla atmosfären! /ptr * måste lyssna i lurar för att höra det.. Quote
Zalve Posted August 26, 2009 Posted August 26, 2009 Har någon en ide om vad det är som brusar precis när Diana Krall ska till och börja sjunga på albumet "Peel me a grape"? Kan det vara rörmicen som ljudtecknikern slår på??? Någon som vet? Rightrider, ny medlem. Som Diana Krall fantast måste jag undra om det är ett album som jag har missat ? "Peel me a grape" ? Låten med samma namn finns med på "Love Scenes", spår 2 "The Very Best of Diana Krall", även här spår 2 på båda skivorna (Troligen samma upptagen), så har jag ett grundbrus, men det är redan från spårets början. Quote
Timbre™ Posted August 26, 2009 Posted August 26, 2009 Många kommer förmodligen att plocka fram sina Love Scenes-album ikväll... Quote
Rightrider Posted August 26, 2009 Author Posted August 26, 2009 Det är jag med på. Jag menar att ljudteknikern verkar trycka på nån "mute"knapp eller så precis innan hon ska till :-) Albumet: Love Scenes Quote
Zalve Posted August 26, 2009 Posted August 26, 2009 Kan jag tänka mig. Undrar om jag har dem på musikservern, eller om jag får fortstätta köra med snikvarianten Quote
plundin™ Posted August 26, 2009 Posted August 26, 2009 Jag menar att ljudteknikern verkar trycka på nån "mute"knapp eller så precis innan hon ska till :-) Och vad enligt din uppfattning är det som "mutas bort?" ... Det svaga rörbruset som finns från inledningen av låten ligger där hela tiden även om det maskeras lite när dom spelar på som mest..! /ptr Quote
minesota Posted August 26, 2009 Posted August 26, 2009 Intressant. Lyssna också till spåret Black Crow på "The Girl In the Other room"( standard cd)med Krall. PÅ min skiva låter det som det är en Compressor som ligger och pumpar stenhårt på 2 ställen i de första 60 sekunderna. Blir lika förvånad varje gång jag hört det. /P Quote
gcs Posted August 27, 2009 Posted August 27, 2009 Jag var naturligtvis tvungen att lyssna själv på Black Crow. Det enda jag kan säga är att man möts i början under några sekunder av ett brus i vänster kanal. Ingen kompression som pumpar under den första minuten. Jag har också lyssnat på spåret med låg nivå eftersom det är då man har lättare att detektera sådana missljud. Quote
minesota Posted August 28, 2009 Posted August 28, 2009 Fasen va märkligt. Har lyssnat på det på flera olika anlägningar och det finns där. Kan det vara en kass cd-press som jag fått tag i? /P Quote
gcs Posted August 28, 2009 Posted August 28, 2009 Jag har lyssnat på CD-spåret från SACD versionen. Quote
Timbre™ Posted August 28, 2009 Posted August 28, 2009 Jag har lyssnat på CD-spåret från SACD versionen. Har lyssnat på bägge lagren i lurar och det bruset har helt gått mina öron förbi. Förmodligen beror det på att musiken lagt beslag på all uppmärksamhet och jag tycker att det här albumet är helt outstanding. Diana Krall, som har spelat in så många klassiska kompositioner av klassiska kompositörer, har själv komponerat de allra bästa melodierna i mina subjektiva öron. Narrow Daylight, Departure Bay samt efter många lyssningar även The Girl in the Other Room har blivit mina favoriter bland allt som Diana Krall har spelat in. Kärlek får aldrig underskattas och samvaron med Elvis Costello måste ha injicerat musikalisk inspiration... Quote
Recommended Posts