Ekman Posted July 23, 2004 Posted July 23, 2004 Jag har en liten lätt fråga om att efterdra elementen som man ju som bekant behöver göra lite då och då. på diskantelementet så sitter ju oftast en yttre ring med skruvar som håller fast själva elementet. Sen så sitter det oftast en inre ring också, frågan är alltså vad gör dom skruvarna och bör man efterdra dom också eller inte??? Quote
Neodynium Posted July 25, 2004 Posted July 25, 2004 Kan verkligen diskantensskruvar har rört på sig? Iof.. om lådan skakar på duktigt så kan ju de också ge sig efter ett tag.. alt om träet ändrar sig genom åren? Jag efterdrog skruvarna på mina Utopior jag hade innan... kunde skruva vissa skruvar 2-3 hela varv.. snacka att det blev bättre efter detta! Quote
Jan Posted July 25, 2004 Posted July 25, 2004 Som äkta DIY'er har jeg inte detta problem - diskanten er skiftet ut med en ny innen skruvorna går lös De indre skruvor er til centrering av svingspolen, så akta på at du inte lösnar dem om du inte har instrumenter och tålamod til en ny centrering. I visse diskanter sittar svingspolen til lige unner och den er MYCKET tynn! Jeg prövade på et sæt SS Revelator och det var när ved at kosta dem livet. Her skal man have en tongenerator på och pröva sig frem inntil svingspolen inte längre skraber på. Da disse skruvor går i metal, tror jeg inte dom lösnar seg. Quote
erik Posted August 8, 2004 Posted August 8, 2004 Det lönar sig verkligen att efterdra och jag skulle ta både yttre och inre. När det gäller anledningen till varfär diskanten behöver dras handlar det nog mest om att trä är levande och förändras över tiden pga fuktighet och temperatur. Ett tips är att fråga tillverkaren med vilket moment det skall dras då jag upptäckt att även för hårt åtdraget är illa. Erik Quote
wintermute Posted August 16, 2004 Posted August 16, 2004 Det är nog inte en fråga om att skruvarna lossnar spontant. Det som sker borde bl a vara att materialet "sätter sig" (viskoelastiska effekter och sånt), samt att ytråheten mellan de komprimerade delarna nöts bort. Prova gärna att efterdra skruvarna i en Billy-bokhylla efter något år; där har inte skruvarna skakat loss, men kan ändå efterdras ganska våldsamt. Quote
Akeg Posted August 16, 2004 Posted August 16, 2004 Jäklar i det, här har vi en kille som kan sin materiallära. Beträffande Billyhyllor vet jag att Du har rätt. Där kan man dra skruvarna tvärs genom hyllan om man inte passar sig. Men så har ju inte Ikea gjort sig kända för exklusiva materialval. Det där med ytråheten fascinerar mig, hur kan den minska om inte skruvarna rör på sig? För förutsättningen för att de skulle röra sig skulle väl vara att ytråheten minskade. Nu är inte jag någon ingenjör och kan inget om materiallära men borde inte förutsättningen för att ytråheten skall minska vara friktion och en slipeffekt av detta? Eller kan det hända saker med ytan enbart med tidens gång?? Nu är vi väl lite of topic men vi kan väl vända på steken. Hur tror Du "Wintermute" att man bäst håller skruvarna spända i en högtalarkonstruktion? :evil: Mvh Akeg Quote
wintermute Posted August 17, 2004 Posted August 17, 2004 I skruvförband i allmänhet brukar man rekommendera: Stor klämlängd (=långa skruvar) Få kontaktytor God ytfinhet För drygt tio år sedan modifierade jag en enklare högtalare genom att byta ut de skruvar som höll högtalarelementen (~grabber, skruvad i en gjuten plastbaffel), mot genomgående skruv med mutter på baksidan. Resultatet blev en tydlig uppsatramning i basen. /W Quote
Recommended Posts