Jump to content

En fråga om högtalarplacering och rum mm..


minesota

Recommended Posts

Hej

Tänkte passa på att fråga lite om råd för att få ordning på lite grejer i mitt vardagsrum. Vad jag har problem med just nu är en puckel i mellanbasen samt att då en del av de högre registren nästan släcks ut. Vissa skivor är naturligtvis värre än andra. Särskilt exempelvis pop/rockmusik där mycket händer. Där blir ljudbilden lite rörig. Inspelningar från exempelvis ECM och mer sparsmakad musik fungerar dock mycket bra.

Högtalarna står nu 120 cm från sidovägg och 90 cm från bakvägg. Ser ni några uppenbara problem. Råd och tips tas tacksamt emot ! /P

Såhär ser det ut:

Untitled.jpg

bild.jpg

DSC02258.jpg

DSC02257.jpg

Link to comment
Share on other sites

Höjden på rummet skriver du inget om men standardhöjden 2,40 ger ca 71Hz i 1:a resonans.

Bredden 4,40 ger 77Hz i 2:a och längden 7,30 ger 70Hz i 3:e resonans.

Så mitt förslag är att försöka dämpa ut resonansen med en/flera Helmholtz-resonator, t.ex Svanås V4 eller V6,

eller om du är "lagd åt det hållet" bygga nåt själv.

Edit: ojämnheter i frekvenskurvan är inte lika illa som att nån frekvens ringer efter, vilket den med största sannolikhet gör runt 70Hz.

Link to comment
Share on other sites

Svejsan!

Punkt ett:

Jag är ingen expert.

Punkt två:

Jag försöker inte ens vara det. :)

Övriga kommentarer:

Resonanser i ett rum bygger på många fler faktorer än rummets dimensioner. Men det var väl inget nytt.

Som du ju ritat, så är tex väggarna i olika material. De rums-måtts-beroende resonanserna förutsätter väggar av fullständigt reflekterande material. Dvs väggar som inte släpper igenom något ljud alls. Man kan kolla hur väggarna beter sej genom att lyssna på andra sidan en vägg. Det som hörs där har alltså inte reflekterats av väggen. Kan vara lite besvärligt att testa om det handlar om ytterväggar, men det är bra att ha i åtanke ändå.

Rummet ser förvisso trevligt ut. Men vad jag ofta reagerar på när jag ser foton på rum är att det är så sparsamt möblerade. Jag får för mej att jag riktigt hör hur kalt det är. Nu kanske inte just basresonanser dämpas så mycket av fler tavlor och mer "utfyllnad" med böcker och annat, men jag skulle ändå rekommendera dej att "fylla rummet" lite mer.

Ett naturligt, välmöblerat rum med böcker, tavlor och gardiner brukar låta ganska bra!

PS och kanske OT:

Jag har också baspucklar och utsläckningar i mitt rum.

Jag "fuskade" och skaffade dipoler. De slår inte an resonanser på samma sätt som rundstrålare. Ljudet låter aldrig "trångt" i basen eftersom de inte bygger upp tryck i rummet på samma sätt som rundstrålare.

Link to comment
Share on other sites

+20 dB vid 63 Hz tar man inte bort med böcker, hyllor och möbler. :)

För bas:

Det handlar om placering av högtalarna som första steg. Som andra steg gäller att absorbera problemfrekvensen.

För resten (mellan och diskant):

Det handlar om placering av högtalarna som första steg. Möblering är en bra väg frammåt och det som kallas för förstareflexer är det man först skall fokusera på.

Link to comment
Share on other sites

+20 dB vid 63 Hz tar man inte bort med böcker, hyllor och möbler. :)
.

Nä, det tror jag definitivt inte att man kan göra.

Vad jag ville komma till är att få ordning på "hela" ljudet och därefter fundera på vad man behöver göra åt baspucklar.

Jag vet hur frustrarande det är att ha en såndär puckel. Det kan ju rent av dåna!

Jag har flyttat högtalare och mej själv till vansinne. Tillslut flyttade jag ut högtalaren helt.

:)

Hur är det mätt? En ton i taget?

Jag funderar på om inte flera toner samtidigt, som i musik, kan påverka resonansmönstren genom interferenser.

Ofta låter det ju mest resonant just då man testar med diskreta toner, och betydligt mer acceptabelt då man lirar musik.

Link to comment
Share on other sites

Hur är det mätt? En ton i taget?

Jag funderar på om inte flera toner samtidigt, som i musik, kan påverka resonansmönstren genom interferenser.

Ofta låter det ju mest resonant just då man testar med diskreta toner, och betydligt mer acceptabelt då man lirar musik.

RTA brukar vara uppmätt med brus.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...