Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Jag spelar musikfiler på datorn via squeezebox duet. Squeezeboxen är ansluten till en Benchmarc Dac1 (ej usb-versionen), vilken i sin tur är ansluten till en Pathos Logos. Detta fungerar utmärkt och jag är mycket nöjd.

Dock "upptäckte" jag musikprogrammet Spotify nu i helgen. Via Spotify kan man lyssna på musik via internet, dock utan att spara ned musikfilerna på datorn. Tyvärr stödjer inte Squeezebox spotify (vad jag vet). Så mitt problem; hur skall jag ansluta min bärbara dator till stereon för att kunna lyssna på musik från spotify via stereon? Jag skulle ju helst vilja nyttja min Dac.

Skall jag köpa ett extern ljudkort som jag ansluter via usb till datorn? Och sedan via toslink till min benchmark dac? Räcker det i så fall att köpa enklast möjliga ljudkort med dessa in/utgångar? eller finns det annat att beakta? Eller finns det andra lösningar som är att föredra?

Någon som har tankar kring detta?

Posted
Hej!

Jag spelar musikfiler på datorn via squeezebox duet. Squeezeboxen är ansluten till en Benchmarc Dac1 (ej usb-versionen), vilken i sin tur är ansluten till en Pathos Logos. Detta fungerar utmärkt och jag är mycket nöjd.

Dock "upptäckte" jag musikprogrammet Spotify nu i helgen. Via Spotify kan man lyssna på musik via internet, dock utan att spara ned musikfilerna på datorn. Tyvärr stödjer inte Squeezebox spotify (vad jag vet). Så mitt problem; hur skall jag ansluta min bärbara dator till stereon för att kunna lyssna på musik från spotify via stereon? Jag skulle ju helst vilja nyttja min Dac.

Skall jag köpa ett extern ljudkort som jag ansluter via usb till datorn? Och sedan via toslink till min benchmark dac? Räcker det i så fall att köpa enklast möjliga ljudkort med dessa in/utgångar? eller finns det annat att beakta? Eller finns det andra lösningar som är att föredra?

Någon som har tankar kring detta?

Jag har hört ryktats att vissa ljudkort har digital ut via minitoslink i hörlursuttaget utan att skryta om det. Kan vara värt att undersöka. Annars skulle jag starkt rekommendera en Trends Audio DAC som kopplas via USB till en mängd olika digitala ut signaler, och låter riktigt bra. Kostar inte så mycket och finns på t.ex Accurate audio.

Posted

Det finns en plugin till Squeezebox som gör att man kan köra Spotify.

Kommer i hastigheten inte på vad den heter, men sök på slimdevices forum.

posta sen gärna lite om den, jag vill också testa den! :D

Posted
Det finns en plugin till Squeezebox som gör att man kan köra Spotify.

Kommer i hastigheten inte på vad den heter, men sök på slimdevices forum.

posta sen gärna lite om den, jag vill också testa den! :D

Jag har hittat en plugin som heter dsbridge. Googla på dsbridge och spotify så hitar man den. Enkel att installera, men det fungerar inte så bra för mig. Squeezebox buffrar om hela tiden. Tror dock inte att det beror på dsbride utan min lite snåriga nätverkslösning hemma ;-).

Ljudkvaliteten kan jag inte säga så mycket om eftersom jag inte lyssnat så mycket pga problemet ovan och jag fortfarande inte har premiumvarianten av spotify (320kbs).