Jump to content

Sverigepremiär för Sasha!


Daniel

Recommended Posts

En av det stora nyheterna med Sasha var ju att den skulle bli billigare jämnfört med den gamla, men så verkar fallet inte bli i Sverige.

//rillo

Det tror jag är en $-effekt. Anders på HiFi-Ställer säge att dom är billigare än Watt/Puppy 8, men Daniel vet väl bäst ...

Link to comment
Share on other sites

Det tror jag är en $-effekt. Anders på HiFi-Ställer säge att dom är billigare än Watt/Puppy 8, men Daniel vet väl bäst ...

Jo men dollarn var ju högre på den gamla prislistan, den har ju sjunkit nu + att Sasha ska vara billigare överlag, hur kan den då ändå bli dyrare?

//rillo

Link to comment
Share on other sites

Jo men dollarn var ju högre på den gamla prislistan, den har ju sjunkit nu + att Sasha ska vara billigare överlag, hur kan den då ändå bli dyrare?

//rillo

Det senaste Watt/Puppy 8 priset på Audionords prislista var ett specialpris. De sålde ut alla resterande W/P 8 de hade kvar i form av material, element osv. Innan dess så kostade W/P 8: 399.000:-. Så visst är Sasha billigare.

Link to comment
Share on other sites

Riktpris $26,900

$26,900 x dagens kurs 7,2 + moms = 242,100 :- + frakt/tull

Hur kan dom då kosta omkring 350,000:- ? Lite väl mycket påslag va?

Om du citerar vad jag skrivit så var det Brittiska PUND (£) inte dollares ($)!!

Pundet ligger på cirkus 11.80 just nu! (Och det var inkl VAT)

/ptr

Link to comment
Share on other sites

I Kanada ligger dom på drygt 28,000 CAD (exkl moms). Skulle tro att den kalkyl Audionord gör ser ut ungefär så här. Möjligen har handlarn lite högre marginal i Sverige och genalagenten lägre, men det kan inte vara stora avvikelser.

Pris: 189,000 (Pris i Kanada utan moms men återförsäljarens marginal är inräknad och den antar jag är samma som här)

Frakt: 5,000

Tull: 10,300

Deltot1 : 204,300

Generalagent: 50,000

Deltot2: 254,300

Moms: 63,575

Pris: 317,875

Observera att i USA/Kanada säljer Wilson direkt till butikerna men i Europa krävs en mellanhand. Garantiåtagande är också annorlunda här, momsen högre, marknadsföring på flera språk etc. Det är samma sak på andra hållet. Europeiska tillverkare behöver en distributör i USA/Kanada som plussar på priset. Inte lika mycket som på andra hållet, men det har att göra med att de flesta tillverkare i Europa även arbetar med distributörer/agenter inom Europa vilket har att göra med språk, skillnader i lagstiftning och liknande.

Utifrån vad priset ligger på i USA/Kanada verkar faktiskt priset rimligt. There are no free lunch!

Link to comment
Share on other sites

Europeiska tillverkare behöver en distributör i USA/Kanada som plussar på priset. Inte lika mycket som på andra hållet, men det har att göra med att de flesta tillverkare i Europa även arbetar med distributörer/agenter inom Europa vilket har att göra med språk, skillnader i lagstiftning och liknande.

Att studera prislappar i amerikanska hifibutiker kan vara en överraskningarnas rundvandring :D åt bägge håll beroende på var produkterna är tillverkade.

Link to comment
Share on other sites

Det finns inga gratis lunch?

Sen är det väl Audionord och inte Nordost som är generalagent i Sverige :clown:

"There are no free lunch" vanligt uttryck i USA ungefär som att inget är gratis.

Självklart är det Audionord, vilket jag korrigerat nu.

Link to comment
Share on other sites

Engelskan är väl inte helt korrekt ;)

Nobel-prize winning Chicago-school economist Milton Friedman is famous for saying, "There is no such thing as a free lunch." Sci-fi novelist Robert Heilein also used the phrase in his book "The Moon is a Harsh Mistress."

The term means that nothing is free, and if something seems free, it's just that you're getting charged through a back-door means; e.g., a bar might offer you a free lunch but you pay for it in the price of drinks.

More likely is that it may be free to for some people, but someone else is picking up the tab.

Link to comment
Share on other sites

Då förstår jag. Har dock lite svårt att se att folk köper Wilson med den policyn....

Fast det gör dom ju uppenbarligen eftersom WP-serien har varit världens mest sålda high-end högtalare! (vet att jag läst det nån stans)

Sen verkar det som ni glömt att dom inte har samma moms i USA och att frakten på 274,42 kg över Atlanten förmodligen inte kostar som en bussbiljett!

Det går dock och importera själv och då åker man på tull och sånt och jag tittade på det nån gång på von schweikert(osäker stavning!) men det blev inte så vansinnigt stor skillnad i slutändan mot dom svenska priserna+ att vad gör man om det är något fel på just min högatalare? då får man skicka över den igen!

Nä jättekonstigt tycker jag nog inte det är att folk köper Amrikanska produkter i Sverige men man får ju naturligtvis betala en peng till Audionord och en peng till butiken men då kommer Audionord hem till dig och ställer upp dom också enligt konstens regler! Om det är värt detta får var och en bedöma!

Tittar man t.ex. på krells priser så är det ganska stor skillnad där också så en underliggande hypotetisk fråga i det här är om man egentligen får mer för pengarna om man håller sig till Europeiska tillverkare?

Är det föresten nån som provat importera själv från USA och vad blev resultatet?

Aktuell krona/dollar kurs måste ju påverka också föresten! :)

Link to comment
Share on other sites

Ah då är jag med på banan igen "there is no such thing as a free lunch" har jag hört förut.

Annars skulle det väl bli there is no free lunch.

Skolboksengelskan gäller inte överallt. Ett annat exempel på det är "You are what you is".

Link to comment
Share on other sites

Skolboksengelskan gäller inte överallt. Ett annat exempel på det är "You are what you is".

Det tror jag inte riktigt på i detta fallet ;)

you are what you is är ju ett uttryck i sig och dessutom ett Zappaalbum.

Jag har många amerikanska vänner och har varit över där ganska mycket och there are no free lunch låter stenfel i mina öron och

dessutom får man i princip inte en enda vettig träff om man googlar på det, verkar inte finnas en enda sida på nätet där de skrivit så.

Men strunt samma nu låter vi detta vara en Sashatråd i fortsättningen.

Link to comment
Share on other sites

Ekman har rätt - men det finns fall där grammatikaliskt felaktiga uttryck ändå är korrekta:

"Long time no see" is an English expression used when people haven't seen each other in a while. It has been in British usage since the early 1900s, deriving[citation needed] from Far East, specifically Chinese, pidgin, coming to the UK by way of the Merchant Service, reinforced by the Royal Navy. In Mandarin, the phrase 好久不見 (pinyin: hǎo jiǔ bú jiàn) can be translated literally as "long time, no see."

The North American use of the phrase probably comes from the same source but has been strongly influenced by two or three very widely distributed popular anecdotes. The 'OED New Supp.' cites the oldest use in literature in 1901 in "31 Years on Plain" by W. F. Drannan. 'When we rode up to him (an American Indian), he said: "Good mornin. Long time no see you".' It is used in Harry C. Witwer's 'Love and Learn,' 1924 (p. 73).

PS. "Googlar" man på "you are what you is" så dyker bara Zappas album upp ;)

Link to comment
Share on other sites

Det tror jag inte riktigt på i detta fallet ;)

you are what you is är ju ett uttryck i sig och dessutom ett Zappaalbum.

Jag har många amerikanska vänner och har varit över där ganska mycket och there are no free lunch låter stenfel i mina öron och

dessutom får man i princip inte en enda vettig träff om man googlar på det, verkar inte finnas en enda sida på nätet där de skrivit så.

Men strunt samma nu låter vi detta vara en Sashatråd i fortsättningen.

Det låter bra tycker jag. Om vi ska korrigera felstavningar, meningsuppbyggnad och grammatiska felaktigheter i alla trådar blir det inte mycket till Hififorum ;)

Link to comment
Share on other sites

Det låter bra tycker jag. Om vi ska korrigera felstavningar, meningsuppbyggnad och grammatiska felaktigheter i alla trådar blir det inte mycket till Hififorum ;)

Men å andra sidan skulle det bli en djävla ordning ;)

Sen den där gamla skolretoriken "tänk om alla gjorde så" är ganska kass, om alla gjorde samma sak oavsett vad det är eller i alla trådar så skulle forumet snabbt bli ganska enformigt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...