Jump to content

Recommended Posts

Posted
1+1=2!

Kan det inte t o m bli 3? D v s lådans volym och princip spelar också in? Sätt ett element i en liten sluten låda eller samma element i ett veckat horn. Det låter mer ur hornet än ur den lilla lådan.

Posted

Horn kopplar membranytan effektivare till luften så att verkningsgraden stiger.

Mina bashorn har t.ex en känslighet på en bit över 100 med element som i sig ligger på 96dB.

Posted

OK

Jag skulle förstås lagt till att det inte är tal om horn och liknande utan traditionella dynamiska högtalare.

Jag kan ju ta ett mer specifikt exempel med mina egna högtalare som är specade 93.5 dB (2.83V/dB).

Det sitter en diskant från Dynaudio Esotar T330D i den: http://www.dynaudio.com/eng/auto/mobile/md330d.php och den är dämpad minst 2dB i filtret.

Hur får man till den specen?

Posted

Jag antar att man mäter ett element i "free space", dvs i ett ekofritt rum, fritt upphängd. Då får man 90db. I en låda är det ju mer prylar, baffeln, infästning, reflexkonstruktioner mm som spelar in.

Sedan verkar det vara 90dB vid 2kHz ... går man upp till 8kHz är känsligheten 94dB ...

Posted
Det sitter en diskant från Dynaudio Esotar T330D i den

Esotaren dök väl annars ofta upp i ganska energikrävande konstruktioner som t.ex. Dynaudios egen Contourserie och ett par Sonus faber-modeller inklusive Sf Extrema. Verkningsgrader ner mot 85dB/W/m

Posted
Esotaren dök väl annars ofta upp i ganska energikrävande konstruktioner som t.ex. Dynaudios egen Contourserie och ett par Sonus faber-modeller inklusive Sf Extrema. Verkningsgrader ner mot 85dB/W/m

Det är faktiskt det som fått mig förbryllad; alltså hur det kan bli så stor skillnad i verkningsgrad i (trots allt) ganska lika konstruktioner med samma element.

1+1=2!

Ja, men jag har bara en diskant.

1 minus dämpning borde ju inte kunna bli större än 1 (såvida man inte sätter på en tratt eller liknande).

Posted
Det är faktiskt det som fått mig förbryllad; alltså hur det kan bli så stor skillnad i verkningsgrad i (trots allt) ganska lika konstruktioner med samma element.

Det sitter en modifierad Esotar T330 i mina Guarneri Homage och de stativarna mår bra med rejäla slutsteg typ Classé CA-400 och Classé Omega. Verkningsgraden ligger på 88dB/2.83V/m.

Posted

En högtalare som är specad 30Hz - 20kHz +/- 3dB kan ju teoretiskt innebära att vid 1kHz har man 93dB känslighet och 87dB vid 10kHz ...

Sedan tillkommer ju överlapp mellan diskant och mellan - vilket kan öka känsligheten på högtalaren där överlappet sker. Det beror ju på hur konstruktören valt att matcha elementen och delningsfiltret.

Posted

Merlin VSM som också har Esotar anger känslighet på 89dB och Egglestone som kör med Dynaudios element, inkl Esotar har de flesta på 87 db.

Posted

Aha, det kanske börjar klarna...

Om man har större överlapp så kommer den låga verkningsgraden att kompenseras (1+1-principen). Detta i kombination med att för de högre frekvenserna (där det inte är överlapp), så har elementen högre verkningsgrad.

Kan det vara så?

Är det svårt att simulera en högtalares prestanda?

Posted

Jag har en känsla av att många tillverkare sänker känsligheten (filtrerar/dämpar elementen) för att öka på frekvensomfånget nedåt. Om det är så är bara min hypotes. Nån som vet?

Finns lite att läsa i Stereophile.