Jump to content

Midnattshifi i Norrbotten.


Timbre™

Recommended Posts

Guest Jorma

Rummet klarar inte större högtalare pga. storleken på rummet.

Det fanns alltså inga besvärliga resonanser vad jag kunde höra.

Med Svanå skulle rummet krympa ytterligare.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 248
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest johan

Jag tänkte ge lite mer info om volymkontrollen på C-2800 som Timbre nämde. Att man kan reglera volymen med fjärr är inget speciellt idag. Vad som däremot är deras egen AAVA volymkontroll.

Det är lite mycket att översätta så här har ni det på engelska. Tekniken används åxå på försteget C2400 men med något enklare layout.

The newly developed volume control called AAVA (Accuphase Analog Vari-gain Amplifier) is totally different from conventional controls using resistors. It allows

precise listening level adjustment while maintaining top-notch performance and sound quality over the entire range. Because the music signal does not pass

through variable resistors, it is not affected by changes in impedance. This means that high signal-to-noise ratio and low distortion of the signal are maintained.

Internally, a dedicated CPU selects the current switches that determine the gain of the amplifier. With regard to the music signal, the AAVA circuit is a fully analog

volume control.

AAVA operation principle

AAVA operates by feeding the music signal to a V-I (voltage - current) converter

where it is weighted in 16 steps [1/2, 1/22, ... 1/215, 1/216]. The 16 current steps

are turned on or off by 16 current switches, and the combination of switch

settings determines the overall volume. The switching operation is controlled

by a CPU according to the position of the volume control knob. The combined

signal current forms a variable gain circuit that adjusts volume. Finally, the

combined current is converted back into a voltage by an I-V (current - voltage)

converter.

AAVA resolution

AAVA adjusts the listening volume by means of 16 current switches. The

number of possible volume steps set by the combination of these switches is

2 to the power of 16 = 65,536. When maximum output voltage is 5 V, resolution

is an amazing 0.07 mV.

Minimal distortion and no thermal noise

Because AAVA is an electronic circuit, the music signal does not pass through

any variable resistors. Thermal noise caused by resistors is totally absent.

Because there is no impedance that affects the signal, S/N ratio remains at

the logical optimum. The circuit configuration also assures ultra-low distortion.

Simple circuit configuration

AAVA unifies the amplifier and volume control functions, resulting in a circuit

that is electrically very simple. Right and left channels are fully independent,

and frequency response does not change regardless of the volume control

knob position. Channel separation is excellent, and sonic performance remains

totally uniform over the entire range.

AAVA means analog processing

The AAVA circuit converts the music signal from a voltage into a current, alters

gain by means of current switches, and then reconverts the current into a

voltage.

Same operation feel as a conventional high-quality volume control

The actual volume control knob is linked to a variable resistor. However, this

resistor is only used to detect the absolute position of the knob. Operating the

control therefore feels exactly the same as with a conventional control, and

operation via the remote commander is also possible.

Attenuator and balance control also realized via AAVA

The functions of the attenuator and the left/right balance control are covered

by the AAVA circuit as well, eliminating the need for additional stages. Keeping

the configuration simple helps to maintain high performance and sonic purity.

Mer som kan nämnas om C2800 är att det är modul uppbyggt. Där sitter 2 moduler för varje ingång. Så tittar min i en så ser det ut som en fullknökad dator.

Tar man tex C290V så sitter där bara 4 kort , 2 tar balanserad signal och dom andra 2 tar RCA. Dessa kort är aktiva med rejäla trissor på som blir ganska varma. Inte dåligt för ett försteg.

Det var allt

Ha det bäst

J

Link to comment
Share on other sites

Så har det blivit lördag och dags för forumsträff... :cool:

Redan vid första handslaget kom känslan av att detta var en seriös och välplanerad Piteåsammankomst. Merkurius hade noggrant förberett allt hela vägen från köket ner i lyssningsrummet... :mm: Känslan blev bekräftad när vi stegade in bland skivor och utrustning och här är ingenting lämnat åt slumpen.

Norrbotten087.JPG

Link to comment
Share on other sites

I uppstarten spelades på en Yamaha CDX-1060 som transport till en dac DA9 från Göteborgsfirman Harmony Design. För- och slutsteg från Meridian och högtalarna, ett par JMLab Electra 920.1, var uppställda långt ut från bakväggen. På väggarna fanns textilier strategiskt utplacerade runt om.

Norrbotten111.JPG

Link to comment
Share on other sites

Lyssningsövningarna kom snabbt igång och närmast kameran i bakre raden sitter Hazard. Euphonias nyhetschef new order lutar sig behagligt tillbaka (:)) och längst bort sitter Kero. I främre träffen är det Jorma som syns mest men där finns även Peder47 och vår värd Merkurius. Det kommer fler bilder där alla syns ordentligt... ;):D

Norrbotten114.JPG

Link to comment
Share on other sites

Slutsteget som fick göra skäl för strömmen denna intensiva lyssningskväll är ett Meridian Stereo Power Amplifier 557. En dual mono design som lämnar 200W i 8 ohm. Steget kan även bryggkopplas och får då ur sig 680W i 8 ohm och 1000W i 4 ohm. Dubbel uppsättning högtalarutgångar inbjuder till biwiring.

Norrbotten113.JPG

Link to comment
Share on other sites

Yamahas integrerade CD-spelare är mycket populära som transporter (jag har själv använt en CDX-1110) men när alla hade spelat igenom sin musik blev det dags för Japan att stå tillbaka för Italien. En Audio Analogue Maestro hamnade överst i bänken från Sound Organisation.

Norrbotten086.JPG

Link to comment
Share on other sites

En ny koncentrerad lyssningsomgång och här ser vi även Peder47 samt Merkurius.

Vi visste inte då att Merkurius är en mästare i köksregionerna, men vi skall återkomma till det.

Nu är det fritt fram för lyssningsintryck innan den stora kabeltillställningen tar sin början... :)

Norrbotten107.JPG

Link to comment
Share on other sites

Rummet klarar inte större högtalare pga. storleken på rummet.

Det fanns alltså inga besvärliga resonanser vad jag kunde höra.

Med Svanå skulle rummet krympa ytterligare.

Jorma:

Bara så att jag förstår - det var ESTETISKT som rummet inte skulle ha större högtalare alltså? Isf fattade jag helt fel.

Link to comment
Share on other sites

Rätt nätfas kontrollerad, medhavd musik genomlyssnad via två signalkällor och stunden har kommit för det heltäckande kabelbytet. En Harmonic Tech kopplas ur och det blir dags för Jorma Design No. 1 signal- och högtalarkablar.

Här ser vi kabelkonstruktören i aktion... ;)

Norrbotten103.JPG

Link to comment
Share on other sites

Pär, jag kan bli lite otydlig ibland när det är omfattande bildreportage på gång. Just nu har vi många och kul grejor på kö... ;):) Menade faktiskt både akustiskt och rent praktiskt/estetiskt. Inte så mycket utrymme kvar till akustiska åtgärder utan att bygga om rummet och den gamla regeln om litet rum/liten högtalare kan nog vara bra att ha i åtanke även här. Cremona passade perfekt men det hade förmodligen inte fungerat med ett par Amati för att ta ett exempel.

Link to comment
Share on other sites

Så där ja!

Nu har ni sett hur min anläggning ser ut… :) När jag kollat igenom bilderna inser jag hur mycket ”70-tal” det finns i rummet :clown: Detta är alltså hos mina föräldrar och i deras källare (som för övrigt används som förråd). Den enda som egentligen är bra med det där rummet är att det är svalt på sommaren :mm:

Timbre: Bra bilder som vanligt. Lite mörka dock…. det kanske beror på min dåliga dator. Nåväl hur tyckte ni det lät? Nyfiken :shy:

Link to comment
Share on other sites

Detta är ju helt sanslöst, helt otroligt... och alldeles alldeles underbart !!

En enorm eloge till Timbre först för att han startade detta forum, sen för att han kom upp till våra trackter, det var väldigt roligt att få träffa "legenden" och även Jorma så klart.

Sen ett lika stort tack till Timbre för alla dessa bildreportage. Detta reportage är ju helt sanslöst, det är det värsta jag sett och det finns i min stad, helt underbart !

Jag skulle vilja vräka ur mig superlativ.. men det blir bara för mycket så att alla superlativ stockar i halsen, jag återkommer när jag återhämtat mig ! :D

Ett stort tack så klart till ägaren av anläggningen som gav Timbre möjligheten att göra detta reportage åt oss.

Link to comment
Share on other sites

Guest Jorma
Jorma:

Bara så att jag förstår - det var ESTETISKT som rummet inte skulle ha större högtalare alltså? Isf fattade jag helt fel.

Det fanns helt enkelt inte plats för så mycket större högtalare rent fysiskt.

Rummet är inte så mycket större än det du ser på bilden.

Link to comment
Share on other sites

Guest johan
Nä, det är väl snarare det faktum att C-290V är fjärrlöst som är speciellt.

Nja där håller jag inte med. Hursom så är det 2 vitt skilda konstruktioner.

Även jag får fylla på med dom positiva ordalagen

*kanon reportage*

Link to comment
Share on other sites

Johan, härligt att vi inte tycker samma om allting... :D

Hej Merkurius och tack för senast! Det är inget fel på din dator, en del bilder är i mörkaste laget och lättar jag upp dom ytterligare ökar grynigheten. Det kommer mycket bilder på deltagarna och dessa klarade sig bra rent ljusmässigt.

Ljudmässigt upplevde jag ett detaljrikt, välkontrollerat och direkt ljud som man inte somnar till... :) Man missar inte vad som finns på skivan så att säga. För egen del söker jag den tillbakalutade spelstilen. Det är som alltid en smaksak.

Vi ses i höst... ;)

Legenden... :?::D Tack Kero, det är ju alltid roligast när man är mitt uppe i det hela.

Link to comment
Share on other sites

Guest Jorma

Det var en trevlig träff som Merkurius hade anordnat.

Rummet och anläggningen var intrimmade på bästa sätt med dom förutsättningar som fanns.

Och maten, ja den smakade förträffligt gott.

Kyckling trodde vi alla att den innhöll, men det var något helt annat, som jag

smakat på hemma en gång tidigare, men jag trodde också till en början att det var kyckling.

Det är alltid trevligt att träffa folk som man bara har sett tangentbordsskrifterna från på Euphonia. Och aldrig sett vare sig på bild eller i verkligheten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...