Jump to content

Recommended Posts

Posted

Gränslandet mellan natt och dag... :cool:

Norrbotten004.JPG

En plats att uppleva stillhet och ro, att hämta kraft och få distans men även att känna glädje och gemenskap.

Norrbotten002.JPG

Häng med oss till Norrbotten och det norrländska hifilivet.

Det kommer att bli mer hifi än ni någonsin kan drömma om... :o;)

NorrbottenRed004.jpg

• Replies 248
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Posted

Extra roligt som Norrbottning när sådana som Timbre och Jorma inte bara kommer upp till oss utan dessutom gör läckra reportage!

Utan att överdriva (norrbottningar överdriver väldigt sällan ;) ) kan jag utlova en hel del godis, gott folk!

/ stargazer, fortfarande upprymd...

Posted

Kul med reportage från hemtrakterna, äntligen lite miljöer man kan känna igen sig i.

Synd att jag var upptagen med jobb/marknad (Ökx) hela helgen annars hade jag säkert kollat in vad ni pysslat på med.

ps. mygg, varför blandar alltid folk söder om dalälven in mygg i disskussionerna om norrbotten. De finns, de hör till, de är inte alls farliga :cool: ds.

Guest Jorma
Posted

Det var färre mygg däruppe än vad jag har hemma ibland.

Det tog faktiskt ett par dagar innan jag såg den första myggan.

När Peder47 var med, så gick myggen på honom och lämnade oss andra ifred.

Dom norrländska myggen verkar lite kräsna och väljer tydligen folk som är uppväxta på torkat renkött och surströmming.

Färskfiskätare som vi från Göteborg smakade tydligen inte bra :D

Posted
Dom norrländska myggen verkar lite kräsna och väljer tydligen folk som är uppväxta på torkat renkött och surströmming.

Färskfiskätare som vi från Göteborg smakade tydligen inte bra :D

Jorma: Färskare än direkt upp ur älven, rensa, en klick smör, rulla in i folie och på elden. Så äter jag min fisk allt som oftast ;)

Posted

Vyerna ligger bara tjugo timmar bort... :)

Avgång 17.00 från Göteborgs Central och man kliver av utvilad och fräsch vid middagstid dagen därpå... :D

Mygg är kanske inte det första man tänker på vid ankomsten till Luleå.

Norrbotten007.JPG

Härligt att få sträcka på benen och träda rakt ut i lugnet.

Norrbotten010.JPG

Ovanligt välplanerad tripp och Peder47 väntade på stationen med ordnad hyrbil och allt.

Rena rama lyxsemestern skulle jag vilja kalla det.

Norrbotten014.JPG

Gott om utrymme för Jormas omfattande kabelbagage... ;)

Norrbotten013.JPG

Posted

Som vanligt tog det inte lång tid förrän hifikonversationen var i full gång... :)

Peder47 med Jorma i Stadsparken och Luleå Stadshotell i bakgrunden - en icke obekant plats i hifisammanhang.

Norrbotten006.JPG

Guest Jorma
Posted

Ok, Mangew, men vi kanske var för salta för norrlandsmyggen. :)

Myggen i Karesuando däremot är värre och inte så kräsna.

Där var det så mycket mygg att dessa bilder hade blivit suddiga av myggen.

Här är Timbre in action för den perfekta bilden.

Posted

Efter att väskorna lämpats av på hotellet blev det rekognoseringstur i Luleå med omnejd. Gytzaudden är en plats för partaj och musikframträdanden. Idag var det lugnt.

Norrbotten012.JPG

Från Ormberget kan man segla rakt ut i vegetationen... :)

Norrbotten009.JPG

Vad är det här för en slags anordning egentligen... :?:

Luleå Domkyrka fjärran i bakgrunden.

Norrbotten011.JPG

Posted

Bodenhifi... :)

Ja, så var det dags. Exklusivt på Euphonia vankas en skivsamling utöver det vanliga, ett genomarbetat lyssningsrum och en välkomponerad anläggning som får det att vattnas i munnen.

I morgon tittar vi in... ;)

Norrbotten008.JPG

Posted

Helt underbart att få se så proffsiga bilder tagna ur en "sörlännings" perspektiv här uppe hos oss, det ser ju riktigt trevligt ut ! :)

Posted

Ja, det finns en del alternativ... :)

Fågelskådartorn... :?:

Tack Kero och fbk, nu kliver vi av naturstigen och in i lyssningsrummen.

Så här kan en skivsamling se ut... :cool:

Norrbotten017.JPG

Guest Jorma
Posted

Du ser inte alla på en bild fbk.

Timbre in action igen :)

Posted

Ja, nu det går inte att smyga undan bakom kameran längre... :)

För att kunna lyssna på all denna sköna musik behövs ju ett par hörlurar eller ett par högtalare.

Här är det högtalare som gäller och till vänster under hyllan hittar vi hörnabsorbenter från Svanå Miljöteknik.

Norrbotten015.JPG

Posted

Now Hear This...den största modellen i en serie där jag själv har ägt ett par NHT 2.5i. Lite bekant alltså, även om dessa NHT 3.3 spelar i en högre division. Gemensamt är att de enligt handboken skall placeras mot bakvägg vilket aldrig har fungerat. Inte här heller som synes utan vår värd har lyssnat sig fram till denna fristående placering.

Norrbotten016.JPG

Posted

Smyger vi bakvägen in mot elektroniken går vägen via två par nyligen anlända Purist Audio Design Venustas högtalarkablar. Biwirekonfiguration fullt ut.

Norrbotten023.JPG

Posted

Arkenaktuelle Jim Aud har börjat torrlägga sitt kabelsortiment... :) Ferox-skärmad och vattenfri är Venustas det senaste tillskottet i Puristfamiljen. I detta system var det PAD Venustas från CD-spelare till högtalarterminaler.

Norrbotten022.JPG

Posted

Venustaskablarna leder raka vägen till ett par Advantage S-250X monoblock vilket innebär signatureutförande med bl.a. större nätdel. Matchande stereobänk från danska Audiomagic.

Norrbotten026.JPG