oLjud Posted August 19, 2009 Posted August 19, 2009 Sitter och funderar hur det är med dem "extra" par högtalarutgångarna jag har på min McIntosh, går dem att använda för att "bygga ut" nuvarande högtalare eller blir det för mycket? Det är nämligen så att jag hade bestämt mig för att bygga DIY högtalare i en kommande kurs (2-vägs golvare), men då ekonomin verkar bli väldigt mycket sämre än väntat så blir det nog den billigaste och enklaste (nåväl kanske inte korrekt men ändå) typen av högtalare, nämligen en subwoofer. Min tanke är då att jag gör 2 styckna woofers och kopplar var och en till den lediga utgången för att komplettera mina Sonus:ar med lite baskraft. Men går det att göra så? vill ju inte att flera säkringar exploderar på Mac:en :S väldigt tacksam för svar Quote
Guest Jonne Posted August 19, 2009 Posted August 19, 2009 Sitter och funderar hur det är med dem "extra" par högtalarutgångarna jag har på min McIntosh, går dem att använda för att "bygga ut" nuvarande högtalare eller blir det för mycket? Det är nämligen så att jag hade bestämt mig för att bygga DIY högtalare i en kommande kurs (2-vägs golvare), men då ekonomin verkar bli väldigt mycket sämre än väntat så blir det nog den billigaste och enklaste (nåväl kanske inte korrekt men ändå) typen av högtalare, nämligen en subwoofer. Min tanke är då att jag gör 2 styckna woofers och kopplar var och en till den lediga utgången för att komplettera mina Sonus:ar med lite baskraft. Men går det att göra så? vill ju inte att flera säkringar exploderar på Mac:en :S väldigt tacksam för svar Går gör det nog men det blir inte bra.Dom kommer att spela med i hela registret. Quote
Engelholm Audio Posted August 19, 2009 Posted August 19, 2009 Sitter och funderar hur det är med dem "extra" par högtalarutgångarna jag har på min McIntosh, går dem att använda för att "bygga ut" nuvarande högtalare eller blir det för mycket? Det är nämligen så att jag hade bestämt mig för att bygga DIY högtalare i en kommande kurs (2-vägs golvare), men då ekonomin verkar bli väldigt mycket sämre än väntat så blir det nog den billigaste och enklaste (nåväl kanske inte korrekt men ändå) typen av högtalare, nämligen en subwoofer. Min tanke är då att jag gör 2 styckna woofers och kopplar var och en till den lediga utgången för att komplettera mina Sonus:ar med lite baskraft. Men går det att göra så? vill ju inte att flera säkringar exploderar på Mac:en :S väldigt tacksam för svar Om jag förstår dina tankar rätt kommer contentan vara att du parallellkopplar subbarna med dina Sonus'ar. Detta ger att impedansen sjunker en del. Är dina Sonus på 4 ohm och du har ett subb på 4 ohm landar du på 2 ohm. Är ena 4 och andra 8 ohm blir det 2.667 ohm. Det blir således en rätt tuff last för ditt steg. Quote
oLjud Posted August 19, 2009 Author Posted August 19, 2009 mm det blir nog lite för tufft för min Mac... förstod det nästan. aja, får ta å snacka med läraren och kolla vad han har för förslag på billigt bygge hehe tack för svaren! Quote
Recommended Posts