Sanfrid Posted August 17, 2009 Posted August 17, 2009 Jag har sett att många köper äldre begagnade vinylskivor, vilket jag själv även gör. Det jag undrar är hur nya vinylskivor är i kvalitet? Många artister släpper ju även sina nya verk på vinyl. Jag ser att exempelvis Ginza har en hel del nytt på vinyl. Quote
Bebop Posted August 17, 2009 Posted August 17, 2009 Jag har sett att många köper äldre begagnade vinylskivor, vilket jag själv även gör. Det jag undrar är hur nya vinylskivor är i kvalitet? Många artister släpper ju även sina nya verk på vinyl. Jag ser att exempelvis Ginza har en hel del nytt på vinyl. Jag har satt en princip att köpa nyinspelad musik på CD. Jag menar att det är en myt att vinyl alltid är bättre än CD. En och annan nyinspelad LP blir det också och dom är bra också. Musik som är inspelad och mastrad för utgivning på LP köper jag på vinyl, dvs musik inspelad före ca 1985. Det är få remastrade CD-utgåvor från denna tid som kommer i närheten av vinyl. Som alltid finns det undantag men dom är få. De största problemen hade CD-skivorna fram till ca 1995. De lät inte så roligt alltid, men det var det enda alternativet för ny musik då vinylutgivningen låg i botten. Sedan dess har det blivit bättre och bättre, men det är först de senaste 6-7 åren CD har blivit riktigt bra. En del hävdar att det inte är så stora skillnader mellan CD-spelare, men efter min senaste investering (Audio Research CD5) kan jag dementera detta. Andra på forumet har vittnat om liknande efter att ha köpt t ex MBL. Det är förmodligen billigare att få bra ljud från vinyl än från en CD. Att köpa begagnad vinyl handlar också om att köpa "konstverk" - man köper ett album. Man väljer mellan originalpressningar och återutgivningar, mellan Europapress och Amerikapress, 180 grammare och 200 grammare, 33 och 45 varvare, halffartsgraveringar. Den känslan har aldrig CD-mediet skapat hos mig. För mig är det inte antingen heller. De båda medierna går hand i hand och kan existera vid sidan om varandra. Jag har ungefär 50/50 i mina hyllor. Quote
Sanfrid Posted August 17, 2009 Author Posted August 17, 2009 Tack för svar. Har ni några tips på bra butiker i Stockholm med bra utbud på vinyl (både beggat och nytt)? Quote
Bebop Posted August 17, 2009 Posted August 17, 2009 Tack för svar. Har ni några tips på bra butiker i Stockholm med bra utbud på vinyl (både beggat och nytt)? Här finns en tidigare Euphoniatråd som jag tror är rätt så aktuell fortfarande. Ställ kosan mot St Eriksplan med näsan mot Fridhemsplan så hittar Du en hel del. Skivbutiker Stockholm Quote
P-pan Posted August 17, 2009 Posted August 17, 2009 Är du ute efter ny vinyl av pop/rock karaktär så kanske Media Markt kan vara något. Finns ju både lite här och där i vårat avlånga land ... Butiker i Sverige Det jag har handlat på M-M har över lag spelat med god kvalité Quote
Jerry Garcia Posted August 18, 2009 Posted August 18, 2009 Hej! Jag köper en hel del ny vinyl, även om det oftast är återutgåvor av gamla skivor. Vinylbolag som Rhino, Speaker's Corner och Simply Vinyl kan man lita på. Bengans i Göteborg har mycket ny vinyl i sitt sortiment. Det är fortfarande en fantastisk butik över huvud taget, den är nästan bättre än under skivhandelns storhetstid. Riktigt trevligt att gå omkring i deras stora, öpnna lokal och spana efter skivor. När det gäller näthandel är den här sidan matnyttig: www.diversevinyl.co.uk Jerry Garcia Quote
GurraG Posted November 16, 2009 Posted November 16, 2009 Här har jag med hjälp av andra försökt sammanställa en så komplett lista över Stockholms butiker som möjligt! Butiker i Stockhom på Recordnerds.se /Gurra Quote
Sanfrid Posted November 16, 2009 Author Posted November 16, 2009 Här har jag med hjälp av andra försökt sammanställa en så komplett lista över Stockholms butiker som möjligt! Butiker i Stockhom på Recordnerds.se /Gurra Tackar! Quote
Almen Posted November 16, 2009 Posted November 16, 2009 De största problemen hade CD-skivorna fram till ca 1995. De lät inte så roligt alltid, men det var det enda alternativet för ny musik då vinylutgivningen låg i botten. Sedan dess har det blivit bättre och bättre, men det är först de senaste 6-7 åren CD har blivit riktigt bra. Haha, jag säger precis tvärtom! I alla fall om vi pratar om pop/rock-branschen. Där har det gått utför efter mitten på 90-talet i samband med att den digitala ljudbehandlingen blev bättre. (Ja, det är en paradox.) De första CD-utgåvorna av pop och rock (80-talet) kan vara justa överföringar av masterbanden, men är det "remastered" efter 1994 kan man nästan vara säker på att dynamiken är förstörd. Vad gäller klassisk musik är det väldigt blandat. Där beror det i större utsträckning på kvaliteten i själva inspelningen eftersom man inte macklar så förbaskat med mastringen där. Jazz är väl ett mellanting där det finns raka överföringar från 50-talet som låter gudomligt jämte dem som förstörsts med kraftig brusreducering, och modernare som har bibehållen dynamik likväl som det komprimeras ibland. Quote
Bebop Posted November 16, 2009 Posted November 16, 2009 Haha, jag säger precis tvärtom! Vi har all olika erfarenheter. Så mycket pop och rock finns inte i mina hyllor men väl flera tusen jazz och klassiskt från ca 1950 - fram till idag. Musik som var inspelad och mixad för utgivning på vinyl köper jag på vinyl och musik inspelad idag skaffar jag på CD och det är inte tu tal om att det låter bra mycket bättre nu än för 10-15 år sedan. Dynamikkomprimering är förmodligen mer frekvent på listmusiken. Quote
Almen Posted November 16, 2009 Posted November 16, 2009 Dynamikkomprimering är förmodligen mer frekvent på listmusiken. Oh, ja! Som sagt, klassisk musik brukar låta bra i det avseendet. Quote
Recommended Posts