Jump to content

Tänkte beställa en Luxman-förstärkare från Japan...

Jerry Garcia

Recommended Posts

Jag håller som sagt med dig vad gäller tonkontroller. De kanske inte behövs om man har en in i minsta detalj perfekt anläggning och enbart lyssnar på skivor med 100% perfekt ljudkvalitet. Men för mig är musiken alltid det viktigaste. Det skulle inte falla mig in att ignorera en bra låt bara för att den är dåligt inspelad eller mastrad. Och har man en del sådana skivor -- jag har till exempel runt 50 soundboardinspelningar med Elvis som ofta har ett väldigt platt och livlöst ljud -- är tonkontroller (och loudnessknappar...) mycket användbara. Vill man kan man ju alltid, i alla fall på min Luxman, koppla bort tonkontrollerna genom att välja "line straight".

En perfekt anläggning med bara perfekta skivor tror jag inte existerar IRL... :) Korrigeringarna gäller nog mer själva musikutgåvorna än hifianläggningar och rum i dessa dagar.

Iroise: Jo, det håller jag helt med om. Men jag ska uppgradera rubbet tids nog. Även stereobänken. Men det kostar ju en del slantar så jag får vänta lite med nästa inköp.

Conan: Det känns bra att vi är två här som gillar gamla hederliga VU-mätare! Det syns kanske inte på bilderna riktigt men de sprider som sagt en väldigt trevlig känsla i rummet. Det är väl nästan bara McIntosh, Luxman och Accuphase som kör med VU-mätare numera. Det är skandal. Förr var ju VU-mätare standard på förstärkare. Jag hoppas på en comeback!

Jerry Garcia