Jerry Garcia Posted August 17, 2009 Posted August 17, 2009 Hej, Jag håller på att uppgradera hela min hifianläggning. Jag har redan bestämt mig för att skaffa en 2Xperience Comfort-skivspelare från Project. Den ser bra ut, den låter bra och jag kan köpa den i mig egen hemstad. Inget att fundera på där alltså. Mitt problem är att när det gäller förstärkare har jag helt snöat in på den här lilla rackaren: http://www.onahighernote.com/luxman/?c=8&id=33 Det är alltså en integrerad förstärkare från japanska Luxman. Den har fått toppbetyg i alla tester. Den har tonkontroller vilket jag tycker är väldigt viktigt men som märkligt nog saknas på många förstärkare. Den har hörlursuttag av mycket hög klass. Och inte minst, den ser otroligt cool ut! Kolla bara in de där blå VU-mätarna! Problemet är att dessa inte säljs i Sverige. Eller, det går tydligen att köpa dem här också men då kostar de uppåt 40,000 kr. Om man beställer från Japan eller USA får man samma förstärkare för drygt 20,000 kr. Sedan tillkommer frakt och den förhatliga tullavgiften men slutpriset blir likväl nästan 15,000 kr billigare. Det jag undrar lite är hur det är med strömförsörjningen. Tydliden får man nån typ av adapter på köpet om man bor utanför Japan. Är det något man behöver tänka på där? Jag har läst att de både kan försämra ljudkvaliteten och, än värre, om den där adaptern går sönder kommer min förstärkare att brinna upp direkt... eller i alla fall ta ordentligt med stryk. Finns det någon sanning i det där? Kan man koppla in skivspelaren till förstärkaren som vanligt eller behöver man någon adapter där också? Jag har otroligt dålig koll som ni märker. Är det någon som har bra eller dåliga erfarenheter av att importera hifi-prylar från USA eller Japan? Jag inser att det blir sjukt jobbigt om jag behöver skicka förstärkaren på reparation men utöver det? Jerry Garcia Quote
Jerry Garcia Posted August 17, 2009 Author Posted August 17, 2009 Lite fler bilder att spana in. Bilden längst ner föreställer en CD/DVD-spelare som jag också fundera på att köpa. Lite dyr dock, dyrare än förstärkaren. Jerry Garcia Quote
Timbre™ Posted August 17, 2009 Posted August 17, 2009 Det jag undrar lite är hur det är med strömförsörjningen. Tydliden får man nån typ av adapter på köpet om man bor utanför Japan. Är det något man behöver tänka på där? Det måste väl gå att få en EU-anpassad variant. Det gäller ju andra japanska märken och bör väl även gälla Luxman... T.ex. PriceJapan.com har med Luxman på listan och svarar på frågor via mail. Quote
calle_jr Posted August 17, 2009 Posted August 17, 2009 Tänkte beställa en Luxman-förstärkare Ett mycket trevligt beslut! Det spelades bland annat med Luxman Digital Universal Player DU-7 Improved, Luxman L-550AII och högtalare från Odeon Hornlautsprecher förra året på Hifideluxe; Jag har sett att Hifi Skåne har haft Luxman, men det var ett tag sedan och det verkade inte som de skulle behålla märket. //Another deadhead Quote
Timbre™ Posted August 17, 2009 Posted August 17, 2009 Är det någon som har bra eller dåliga erfarenheter av att importera hifi-prylar från USA eller Japan? Jag inser att det blir sjukt jobbigt om jag behöver skicka förstärkaren på reparation men utöver det? Det är ju den avvägningen man alltid får göra. Trygghet kontra lägre pris samt möjlighet att få känna på prylarna ställt mot internetbilder från någon website i avlägset land. Vi tar alla subjektivt grundade beslut och här finns ju inget principiellt rätt eller fel. Quote
Guest om.s Posted August 17, 2009 Posted August 17, 2009 Kanskje en telefon til den Norske importören kan väre til noen hjelp? http://www.audioart.no/luxman.php mvh Quote
Bebop Posted August 17, 2009 Posted August 17, 2009 Visst finns Luxman i Sverige, även om samtliga modeller inte tagits hem ännu. Ett tips är att ringa Kent på Classic Design i Tingsryd. Jag är lite förvånad över priset. Efter att ha läst Harryup's Japan reportage verkar priserna i Japan vara rätt höga. Tycker också att 40,000 verkar högt för den förstärkaren. Jag har hört helt andra priser för den förstärkaren av en handlare som är på väg att introducera Luxman i Sverige. Jag skall kolla den kontakten (vill inte namnge honom eftersom beslutet inte är riktigt klart ännu). Att importera är OK men det finns en hel del fallgropar som jag gärna vill lyfta fram. De är inga absoluta hinder men Du bör ha tänkt igenom dom. - Service - räkna inte med hjälp från Luxmanhandlare i Sverige. - Se till att få alla kostnader på bordet och få avtalet bekräftat. Ring gärna även tullverket och försäkra dig om avgifter och andra bestämmelser. Tillåts Du t ex att ta in en icke CE-märkt produkt? - Reklamation om varan är skadad. Hur skall Du agera? Vem kontaktar Du? Lämpliga försäkringar? - Betalning. Hur överföra pengarna? Säkerhet för att varan verkligen kommer och om den inte kommer? - Att sälja den begagnad i Sverige? Räkna med rejält prisfall - Är den CE-märkt? Vad händer vid brand? (samma frågeställning om Du skaffar en step down transformator) Visst jag målar fan på väggen men "shit happens". Beträffande voltanpassning så understryker jag vad Timbre säger. Se till att få den EU-anpassad. Jag har själv bott i Kanada och körde där med step-down transformator. Jag hade en 2kW till slutsteg och ett par 300 W till övriga prylar. Visst, det låter men mycket av dynamiken försvann. Jag fick också en varning att använda de transformatorer jag hade. Det var enkla kinesiska transformatorer för drygt 2,000 kronor vars kvalitet har satt flera hus i aska. Jag tog chansen och de gick bra under de 3 år jag bodde där, men oj vilken skillnad det var när jag kom hem igen. Om Du skall köra med step-up transformater menar jag att Du kan lika gärna köpa en billigare förstärkare på hemmaplan, så pass mycket sämre blir det. Jag köpte själv lite prylar i Kanada och hade tillverkarens välsignelse. Jag fick köpa den för 110 Volt men efter 6 månader bosättning i landet ombesörjde de en konvertering till 230 Volt. Att köpa inom EU är en sak, men att handla elektronik utanför kan vara lite mer äventyrligt, framför allt när det handlar om 110-volt. Det är lätt att bländas av priset men i slutändan kan det bli rätt så dyrt. Lycka till oavsett vilket beslut Du tar. Quote
minesota Posted August 18, 2009 Posted August 18, 2009 Snackade med Classic design herrn för ett tag sedan. Han Berättade att han väntade med lansering av flera av produkterna från Luxman då han måste få dem CE märkta. Jag har kollat på Luxman med tidigare. 550 mk2 kostar £2,795 i UK. Då lät det ju lite dyrt med 40 000 kr för den mista i familjen. /P Quote
shaft Posted August 18, 2009 Posted August 18, 2009 Hej! Ett närbesläktat märke är ju annars ACCUPHASE som det finns bra kanaler både för nytt och begagnat. En E-305 eller liknande är ju byggd för "evigheten" ;-) och låter bra samt har tonkontroller etc. Dock ej blå VU-mätare..... /Shaft Quote
Guest Jorma Posted August 18, 2009 Posted August 18, 2009 Japan har 100 V i nätspänning och 50 eller 60 Hz beroende på vilken del av Japan det är och det går normalt inte att koppla om trafon till 240 V som vi har. Dom apparattillverkare som jag har snackat med detta om har fått specialtillverka trafona i apparaterna speciellt för Japan. Ska du köra med en trafo så bör den vara minst 10 gånger större än den som sitter i förstärkaren för att inte ge en begränsning/strypning. Den här har en trafo på 440 VA så en stepuptrafo på bortåt 5 kVA behövs för att inte få en försämring och då börjar det att kosta pengar och stor blir den också. Quote
Jerry Garcia Posted August 18, 2009 Author Posted August 18, 2009 Tack för alla svar. Mycket uppskattat! Fast Bebop och Jorma vet jag inte om jag ska tacka, era kommentarer har nämligen gett mig kalla fötter! Verkar onekligen som att det är bättre att försöka hitta en EU-anpassad variant. Jag har sett den för 3,000 EUR från Tyskland. Det kan nog vara värt att hosta upp 5,000 kr extra för att slippa få ångest över allt som kan gå fel. Men uppåt 15,000 kr extra -- nej, så mycket pengar har jag inte... Ja, Accuphase gör också fina apparater. Det är egentligen bara Accuphase, Luxman, Denon och kanske några till som verkligen tilltalar mig när det gäller designen. Även om det låter löjligt är utseendet rätt viktigt, apparaterna ska ändå stå i vardagsrummet... och är inte direkt några minisystem man kan gömma undan i en låda. Jag får fundera vidare. Egentligen har jag 25,000 kr som maxgräns för förstärkare. Luxman hade funkat om jag hade bott i Japan... Shaft, jag gillar ditt uttryck om apparater som är byggda för evigheten. Jag är inte så mycket för att uppgradera och byta ut hela tiden utan vill ha grejer som jag kommer att vara 100% nöjd med i åtminstone trettio år! Om.s, jag har sett att Luxman finns i Norge. Det hade ju funkat bra men den svenska kronan behöver stärkas lite mot den norska innan det kan blir aktuellt! Jerry Garcia Quote
Guest om.s Posted August 18, 2009 Posted August 18, 2009 Tack för alla svar. Mycket uppskattat! Om.s, jag har sett att Luxman finns i Norge. Det hade ju funkat bra men den svenska kronan behöver stärkas lite mot den norska innan det kan blir aktuellt! Jerry Garcia Hei.. Jeg ville nok alikevel tatt en telefon og snakket med Vidar på AudioArt, han strekker seg langt for å finne en tilfredstillende løsning, kanskje vanker det og en hyggelig rabatt, ellers har du rett i forholdet valutaene immellom ..... Nummeret finner du i linken, det kan jo være en god ide å høre med ham iaf mvh Quote
shaft Posted August 18, 2009 Posted August 18, 2009 Tack för alla svar. Mycket uppskattat! Shaft, jag gillar ditt uttryck om apparater som är byggda för evigheten. Jag är inte så mycket för att uppgradera och byta ut hela tiden utan vill ha grejer som jag kommer att vara 100% nöjd med i åtminstone trettio år! Jerry Garcia Jag har kört med min Accuphase E-409 i 13 år nu utan ett enda problem i alla fall. Blir glad varje gång jag ser den /Shaft Tyskland verkar ju vara ett alternativ för Luxman i alla fall. Quote
Bebop Posted August 18, 2009 Posted August 18, 2009 Tyskland verkar ju vara ett alternativ för Luxman i alla fall. Finns en begagnad på Audiomarkt för 2,250:- via tysk handlare med 20 månaders garanti - endast 4 månader gammal. Han skickar inte utomlands, men det kan väl vara värt en bilresa till Mulheim (mellan Essen och Duisburg). Det är drygt 70 mil från Malmö. Här har Du deras web address: Flor-Audio Quote
Harryup Posted August 18, 2009 Posted August 18, 2009 Många som skriver att dom inte exporterar gör det ändå när dom får klart för sig att Sverige ligger i EG så att det är bara att skicka på samma sätt som till en annan stad i deras eget land. Däremot kanske dom inte vill skicka grejor till afrika eller asien. mvh/Harryup Quote
kåbe Posted August 19, 2009 Posted August 19, 2009 Japan har 100 V i nätspänning och 50 eller 60 Hz beroende på vilken del av Japan det är och det går normalt inte att koppla om trafon till 240 V som vi har. Dom apparattillverkare som jag har snackat med detta om har fått specialtillverka trafona i apparaterna speciellt för Japan. Ska du köra med en trafo så bör den vara minst 10 gånger större än den som sitter i förstärkaren för att inte ge en begränsning/strypning. Den här har en trafo på 440 VA så en stepuptrafo på bortåt 5 kVA behövs för att inte få en försämring och då börjar det att kosta pengar och stor blir den också. Jag har importerat flera apparater från Japan då kursen var förmånlig. Det har inte varit några problem att konvertera trafon till 240V. Jag tror att de flesta apparater tillverkade för den Japanska hemmamarknaden är specade till båda frekvenserna. Problem som jag har stött på är att vissa butiker inte säljer till utlandet. Att betala i förskott till en japan är jag inte ett dugg orolig för, sannolikheten att bli blåst är mycket liten. Hederligare folk finns inte. Här kommer adressen till en butik som handlar med beg Hifi som jag har handlat av: www.Hifido.co.jp Mvh/kåbe Quote
Bebop Posted August 19, 2009 Posted August 19, 2009 Det har inte varit några problem att konvertera trafon till 240V. Det ka nog vara lite olika med detta också. I Kanada sa dom till mig att t ex McIntosh var lätt att fixa eftersom man inte behövde byta trafo. Audio Research däremot skulle byta trafon. VTL kopplar om men en hel del säkerhetskretsar måste också fixas - jag såg manualen vilken var tämligen omfattande. Andra förstärkare har bara en omkopplare innanför chassit. Quote
kåbe Posted August 19, 2009 Posted August 19, 2009 Det ka nog vara lite olika med detta också. I Kanada sa dom till mig att t ex McIntosh var lätt att fixa eftersom man inte behövde byta trafo. Audio Research däremot skulle byta trafon. VTL kopplar om men en hel del säkerhetskretsar måste också fixas - jag såg manualen vilken var tämligen omfattande. Andra förstärkare har bara en omkopplare innanför chassit. Det är säkert så, man bör kolla vad en konvertering kan kosta för just den produkten man avser köpa. Är det bara att flytta några kablar på lindningen (som i mina fall) är det inte dyrt. Mvh/kåbe Quote
Harryup Posted August 19, 2009 Posted August 19, 2009 I Kanada sa dom till mig att t ex McIntosh var lätt att fixa eftersom man inte behövde byta trafo. Har gjort detta på både Luxman och McIntosh på sjuttio och åttiotalet. Både Luxman och McIntosh var man då tvungen att beställa som multivoltage apparater. Om man bara beställde en för exempelvis Usa så fick man en med trafo för bara en lindning dvs. 110v. Annars så fick man sitta och flytta runt ett antal ledare. INget särskilt jobbigt men trevligt om man har ett schema. För att dåtidens S-märkning och skulle gälla var man tvungen att avsäkra apparaterna och byta till dubbelisolerade nätsladdar. Med dagens i många fall switchade nätdelar så kan man klara sig utan att göra något alls. mvh/Harryup Quote
Kent_n Posted September 1, 2009 Posted September 1, 2009 I senaste nummret av HiFi musik gör den Svenska importören av Luxman reklam, föresten samma importör som för Musical Fidelity. Quote
Bebop Posted September 1, 2009 Posted September 1, 2009 I senaste nummret av HiFi musik gör den Svenska importören av Luxman reklam, föresten samma importör som för Musical Fidelity. Dom finns numer på hyllorna hos Dirty Musik i Kristianstad. Både 100 Wattare och 20 Wattaren (klass A) finns för lyssning. Dom låter fantastiskt båda 2 men på olika sätt. 20-watteren jämför Don med en regnskog, full av dofter, värme och färger med 100 wattaren låter klart och detaljerat med fri sikt som vid en strandpromenad längs Åhus kust. Mäktigt och kraftfullt. Luxman är tillbaka på allvar! Quote
Jerry Garcia Posted September 26, 2009 Author Posted September 26, 2009 Igår anlände ett 22 kilo tungt monster med posten. Tack Bebop som gjorde mig uppmärksam på Audio Markt-länken. Det är förstärkaren som du tipsade om som nu är i min ägo! Begagnad men i absolut perfekt skick. Jag vågade inte riktigt hoppas på att jag skulle bli helt nöjd. Jag hade inte hört förstärkaren innan jag hostade upp pengarna och dessutom är det svårt att bedöma utseendet / känslan enbart efter Internet-bilder. Men jag är otroligt nöjd. Rentav glad som en speleman. Det är den överlägset trevligaste apparat jag har använt! Trots att jag spelar den genom ett par risiga Jamo-högtalare från 1992 låter varenda skiva fenomenalt bra. Dessutom ser den otroligt cool ut, knapparna och rattarna ger ett robust intryck, de blå VU-mätarna sprider en varm känsla i hela rummet -- ja, den känns extremt lyxig helt enkelt! När jag hade packat upp monstret och flyttat in honom i hyllan fick jag dock en mindre chock. Var i helvete är loudnessknappen! Jag har sett otaliga bilder på den här förstärkaren och alla har haft en loudnessknapp längst ner till höger. Min har istället en som heter "separate". Efter lite efterforskning har jag kommit fram till att det verkar finnas två versioner av samma förstärkare. Vissa har loudnessknapp och vissa har separateknapp. Jag vet att loudnessknappar har dåligt rykte bland ljudgalningar, men eftersom jag har mängder av skivor med tunt, kallt, ihåligt ljud (många liveskivor till exempel) har jag alltid gillat möjligheten att boosta ljudet lite. Det här var en klar missräkning... ...tyckte jag innan jag testat dessa inspelningar på min nya förstärkare. Det visade sig att skivor som tidigare varit nästan olyssningsbara utan den där loudnessknappen intryckt nu låter varma och fylliga redan i normalläget. Dessutom kan man alltid öka/minska basen och diskanten via tonkontrollerna. Så det här är inget problem, jag BEHÖVER ingen loudnessknapp längre. Ah, skönt. Jag kan andas ut. Vad är då separateknappen till? Ja, fråga inte mig. Fråga en japan! Manualen är nämligen skriven på japanska. Sedan finns det en utprintad manual på tyska också men det hjälper mig inte nämnvärt. Jag ska maila Luxman och se om de kan fixa en engelsk version åt mig. Nästa projekt är att köpa nya högtalare. Jesus, jag vågar knappt tänka på hur bra min Luxman kommer att låta ihop med ett par förstklassiga högtalare! Hela min skivsamling har redan fått ett rejält lyft. Sedan måste jag skaffa en ny stereobänk också. Och en ny CD-spelare. Och en ny vinylspelare... Ursäkta den kassa bildkvaliteten men jag måste ju visa den ändå: Jerry Garcia Quote
Timbre™ Posted September 26, 2009 Posted September 26, 2009 Jag vågade inte riktigt hoppas på att jag skulle bli helt nöjd. Jag hade inte hört förstärkaren innan jag hostade upp pengarna och dessutom är det svårt att bedöma utseendet / känslan enbart efter Internet-bilder. Men jag är otroligt nöjd. Rentav glad som en speleman. Där tycker jag att du fångar distanshandeln i ett nötskal. Det kan ju även gälla ouppackade apparater som man aldrig har haft tillfälle att lyssna på. ...tyckte jag innan jag testat dessa inspelningar på min nya förstärkare. Det visade sig att skivor som tidigare varit nästan olyssningsbara utan den där loudnessknappen intryckt nu låter varma och fylliga redan i normalläget. Dessutom kan man alltid öka/minska basen och diskanten via tonkontrollerna. Så det här är inget problem, jag BEHÖVER ingen loudnessknapp längre. Ah, skönt. Jag kan andas ut. Vi har haft en epok av purism men något säger mig att tonkontroll och kompensation är på väg tillbaka. Vad är då separateknappen till? Ja, fråga inte mig. Fråga en japan! Manualen är nämligen skriven på japanska. Kan det möjligen vara så att man separerar för- och slutstegsdelen... Får du någon indikation om den aktiveras... Obs! Dra ner volymen först. Quote
Jerry Garcia Posted September 26, 2009 Author Posted September 26, 2009 Tjena Timbre, Ja, det har något med för- och slutsteg att göra. Så här står det: "Dient der Trennung des Vor-Verstärkers und der Endstufe." Tror inte det är något som jag kommer att använda. Jag håller som sagt med dig vad gäller tonkontroller. De kanske inte behövs om man har en in i minsta detalj perfekt anläggning och enbart lyssnar på skivor med 100% perfekt ljudkvalitet. Men för mig är musiken alltid det viktigaste. Det skulle inte falla mig in att ignorera en bra låt bara för att den är dåligt inspelad eller mastrad. Och har man en del sådana skivor -- jag har till exempel runt 50 soundboardinspelningar med Elvis som ofta har ett väldigt platt och livlöst ljud -- är tonkontroller (och loudnessknappar...) mycket användbara. Vill man kan man ju alltid, i alla fall på min Luxman, koppla bort tonkontrollerna genom att välja "line straight". En gång köpte jag en vinylspelare på distans. Efter den missen lovade jag mig själv att aldrig mer köpa den här typen av varor på det sättet. Det här var ett specialfall, priset var för bra för att jag inte skulle nappa. Dessutom finns det ändå ingen som säljer Luxman i min närhet. En liten chansning men den gick hem. När det gäller högtalare och vinylspelare tänker jag dock göra min inköp i Göteborg. Här finns åtminstone tre utmärkta affärer för det ändåmålet. Nu är jag så frälst på Luxman att jag ska köpa deras DU-50 Universal Player också. Den har slutat säljas (tror den anses omdern i dessa HDMI- och Bluraytider) så där blir det återigen att leta begagnat! Jerry Garcia Quote
calle_jr Posted September 26, 2009 Posted September 26, 2009 en in i minsta detalj perfekt anläggning och enbart lyssnar på skivor med 100% perfekt ljudkvalitet. Grattis förresten! Quote
conan Posted September 26, 2009 Posted September 26, 2009 finns det ändå ingen som säljer Luxman i min närhet. En liten chansning men den gick hem. När det gäller högtalare och vinylspelare tänker jag dock göra min inköp i Göteborg. Här finns åtminstone tre utmärkta affärer för det ändåmålet. Nu är jag så frälst på Luxman att jag ska köpa deras DU-50 Universal Player också. Den har slutat säljas Små chansningar kryddar livet lite extra ... skulle själv vilja ha en förstärkare med äkta VU-mätare! Quote
Guest om.s Posted September 26, 2009 Posted September 26, 2009 Grattis! godt det løste seg på ønsket måte til slutt ... mvh Quote
Ekman Posted September 26, 2009 Posted September 26, 2009 Grattis verkligen en läcker förstärkare. Min åsikt är dock att har man en riktigt riktigt bra och välbalanserad anläggning så kan man spela även riktigt mediokra inspelningar med behållning utan att använda sig av tonkontroller. Det fick vi bevis på under Sashademon igår när vi lyssnade på Metallicas Death Magnetic. Quote
Jerry Garcia Posted September 26, 2009 Author Posted September 26, 2009 Thanks! För att fira lite extra tog jag en bild till. Kvaliten är inte lika horribel den här gången. Jag fick med fjärrkontrollen också. Just den är jag faktiskt inte helt nöjd med, och även här tycks det finnas två versioner -- det finns en mindre och smidigare i svart också. Men det är smällar man får ta. Jerry Garcia Quote
iroise Posted September 26, 2009 Posted September 26, 2009 Grattis till nyköpet! Tycker det synd att gömma undan den i ett skåp, tycker inte du? Quote
Recommended Posts