Jeppe06 Posted August 16, 2009 Posted August 16, 2009 Hej, Jag har en fråga som säkert är på låg nivå för många här men jag kör ändå. Idag kör jag CD spelare direkt till slutsteg och är nöjd men ljudbilden men tänkte även köpa ett försteg i dagarna. Hur viktigt är ett försteg för helheten? Kommer det bli markant skillnad eller bara marginellt. Skulle det bli en större skillnad med en ny CDspelare(24bit) Idag spelar jag på: McIntosh Mc7270 McIntosh Mcd7005 Pen Audio Charsima och Chara. Tack på förhand Quote
Timbre™ Posted August 16, 2009 Posted August 16, 2009 Kommer det bli markant skillnad eller bara marginellt. Flera faktorer påverkar som t.ex. CD-spelarens utgångsimpedans/slutstegets ingångsimpedans, signalkablarnas längd och analogdelens förstärkningsgrad. Kan du reglera volymen via slutsteget... Trodde att förstegens tid var förbi när jag köpte min DAC med reglerbar volym ner till noll men den hade precis bara börjat och aktiva linjesteg får aldrig underskattas plus att du alltid kan köra CD-spelaren på max utgångssignal. Ta en noggrann genomgång av manualen i jakt på vad tillverkaren kan anse om direktuppkoppling. Hos mig har det inte fungerat med någon av de CD-spelare jag ägt men däremot alldeles utmärkt med en DAC från Wadia. Quote
Bebop Posted August 16, 2009 Posted August 16, 2009 Idag spelar jag på: McIntosh Mc7270 McIntosh Mcd7005 Du sitter ju på lite rarirteter från mitten av 80-talet.... McIntosh är väl ett av dom märken som har mest trogna köpare och ägare. Naim är ett annat ... Jag har inte hört dina prylar så jag kan inte uttala mig specifikt om dom men en generell kommentar kan jag ge utifrån mina erfarenheter. Slutsteget är nog det som låter mest likt en ny McIntosh eftersom den bygger på samma principer som idag även om det inte är exakt samma komponenter. Däremot har det hänt en hel del med CD-spelarna de sista 5-6 åren. Och på 25 år har det hänt ännu mer. Det handlar inte så mycket om 16 eller 24 bitars. Det är inte det som avgör hur det låter, det är helhetslösningen. Exempelvis har Audio Research stannat vid 16 bitars chips på sina modeller medan andra har 24 bitars. Oversampling och upsampling är heller inte avgörande av samma själ. I dina kläder hade jag kontaktat någon av McIntosh-handlarna (Audio Concept i Sthlm - HiFi-stället i Göteborg - finns kanske fler?) och försökt låna hem en av deras nyare spelare (för jag antar att Du vill fortsätta med McIntosh) och testat. Ännu bättre är om du provar ett försteg samtidigt. Kortsikgt ger det kanske mer att byta försteget (beroende på hur väl CD-spelaren matchar dagens). Generellt sett är försteg oerhört viktiga. En bra CD-spelare och slutsteg kan "förtvina" med ett dåligt försteg. Mycket klangkaraktären skapas i försteget och sedan förstärker slutsteget det försteget har målat upp. Lycka till. Quote
Jeppe06 Posted August 16, 2009 Author Posted August 16, 2009 Flera faktorer påverkar som t.ex. CD-spelarens utgångsimpedans/slutstegets ingångsimpedans, signalkablarnas längd och analogdelens förstärkningsgrad. Kan du reglera volymen via slutsteget... Trodde att förstegens tid var förbi när jag köpte min DAC med reglerbar volym ner till noll men den hade precis bara börjat och aktiva linjesteg får aldrig underskattas plus att du alltid kan köra CD-spelaren på max utgångssignal. Ta en noggrann genomgång av manualen i jakt på vad tillverkaren kan anse om direktuppkoppling. Hos mig har det inte fungerat med någon av de CD-spelare jag ägt men däremot alldeles utmärkt med en DAC från Wadia. Tack för svar. CD: Response 20-20kHz (+0.3 -0.3dB). Dynamic range 96dB. S/N 96dB. Separation 94dB. Distortion 0.003%. Sampling rate 176.4kHz. D/A conversion two 16 bit (quadruple oversampling). Error correction cross interleaved Reed Solomon code (CIRC). Output level 2.7V. Readout AlGaAs laser 800nm. Headphone impedance 8-1000 ohms. Steg: Input impedance 20k Volymen justerar jag via slutsteget dock ingen fjärr, yttligare en anledning varför det lutar mot försteg och inte nya Cd spelare i första hand. Quote
Jeppe06 Posted August 16, 2009 Author Posted August 16, 2009 Du sitter ju på lite rarirteter från mitten av 80-talet.... McIntosh är väl ett av dom märken som har mest trogna köpare och ägare. Naim är ett annat ... Jag har inte hört dina prylar så jag kan inte uttala mig specifikt om dom men en generell kommentar kan jag ge utifrån mina erfarenheter. Slutsteget är nog det som låter mest likt en ny McIntosh eftersom den bygger på samma principer som idag även om det inte är exakt samma komponenter. Däremot har det hänt en hel del med CD-spelarna de sista 5-6 åren. Och på 25 år har det hänt ännu mer. Det handlar inte så mycket om 16 eller 24 bitars. Det är inte det som avgör hur det låter, det är helhetslösningen. Exempelvis har Audio Research stannat vid 16 bitars chips på sina modeller medan andra har 24 bitars. Oversampling och upsampling är heller inte avgörande av samma själ. I dina kläder hade jag kontaktat någon av McIntosh-handlarna (Audio Concept i Sthlm - HiFi-stället i Göteborg - finns kanske fler?) och försökt låna hem en av deras nyare spelare (för jag antar att Du vill fortsätta med McIntosh) och testat. Ännu bättre är om du provar ett försteg samtidigt. Kortsikgt ger det kanske mer att byta försteget (beroende på hur väl CD-spelaren matchar dagens). Generellt sett är försteg oerhört viktiga. En bra CD-spelare och slutsteg kan "förtvina" med ett dåligt försteg. Mycket klangkaraktären skapas i försteget och sedan förstärker slutsteget det försteget har målat upp. Lycka till. Tacksam för ditt svar. Du har helt rätt bästa sättet att ta reda på vilken del som ska prioriteras är att provlyssna. Quote
per2 Posted August 18, 2009 Posted August 18, 2009 Om du har en gammal CD kan det vara ett bra alternativ att titta efter ett försteg med inbyggd DAC. Då skulle det bli en dubbel uppgradering eftersom det hänt mycket på det digitala området. Det finns några men begränsar urvalet rejält Quote
Guest Audio Concept Posted August 18, 2009 Posted August 18, 2009 Jeppe06, äldre Mc cd-spelare hänger i stort mycket bra med även i tävling mot nyare. Att du satsar på ett försteg är helt rätt väg att gå för dig. Det vinner du mest på - funktionellt såväl som musikaliskt. Du kommer att få ut mera av både cd och förstärkare. Lycka till. Mvh, Audio Concept Quote
Jeppe06 Posted August 19, 2009 Author Posted August 19, 2009 Jeppe06, äldre Mc cd-spelare hänger i stort mycket bra med även i tävling mot nyare. Att du satsar på ett försteg är helt rätt väg att gå för dig. Det vinner du mest på - funktionellt såväl som musikaliskt. Du kommer att få ut mera av både cd och förstärkare. Lycka till. Mvh, Audio Concept Tackar. Försteg får det bli. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.