Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det sorgliga är väl egentligen hur gamla masterband plattas till vid återutgivningar. Det startade redan med CD-skivans introduktion i början på åttiotalet och alla som beställde de första återutgivningarna på t.ex. Motown måste ha fått en chock. Det har väl blivit lite bättre med åren och det kan vi nog tacka bolag som Mobile Fidelity och till viss del Rhino Records för.

Posted
Det sorgliga är väl egentligen hur gamla masterband plattas till vid återutgivningar. Det startade redan med CD-skivans introduktion i början på åttiotalet och alla som beställde de första återutgivningarna på t.ex. Motown måste ha fått en chock. Det har väl blivit lite bättre med åren och det kan vi nog tacka bolag som Mobile Fidelity och till viss del Rhino Records för.

Håller med, Rhino Records får också extrapoäng för utbudet!

Posted
Hur står sig FLAC kvalitet? Tanken är ju att om man använder FLAC ska man inte förlora i kvalitet.

FLAC är komprimeringsformat för PC. När Du rippar en CD så komprimeras den med FLAC och när Du sedan spelar så dekomprimeras filen tillbaka till samma format som originalskivan. Kan jämföras med ZIP-komprimering av filer. FLAC's motsvarighet hos Apple heter AIFF.

Det som påverkar ljudet ligger knappast här, det är vad som händer efteråt, dvs olika gränssnitt typ USP, S/PDIF och FireWire. DAC och kablar spelar naturligtvis också roll.

Posted
FLAC är komprimeringsformat för PC. När Du rippar en CD så komprimeras den med FLAC och när Du sedan spelar så dekomprimeras filen tillbaka till samma format som originalskivan. Kan jämföras med ZIP-komprimering av filer. FLAC's motsvarighet hos Apple heter AIFF.

Det som påverkar ljudet ligger knappast här, det är vad som händer efteråt, dvs olika gränssnitt typ USP, S/PDIF och FireWire. DAC och kablar spelar naturligtvis också roll.

Tack,

jag var lite snabb med att ställa frågan. Gjorde en sökning på forumet och hittade massvis med bra info (som vanligt:-))

Posted
FLAC's motsvarighet hos Apple heter AIFF.

Inte riktigt, Aiff motsvarar WAV på en PC och är ett okompromerat ljudformat!

Motsvarigheten till Flac på en Mac heter ALAC (Apple Lossless Audio Codec) och har filändelsen .m4a

Detta sagt, så finns det mjukvaror till Mac som hanterar Flac native (det lär även finnas plugins till iTunes som tvingar den till att spela Flac! :D:D :clown: ) och viserversa på PC (Windows) eller Linux!

Den stora fördelen med Flac är att det är ett fritt filformat, dvs det finns inget stort konsortium bakom som skall ha royalties och kontroll varje gång du använder det, ergo är det det överlägset bästa codecen för musik (i det fall man behöver komprimera!).. Jag kan dessutom inte höra nån avgörande skilland mellan flackomprimerade ljudfiler och orginal wavar!

/ptr

Posted
DN:Patrik Henzel, musiker och producent med artister som Markoolio och A-Teens på meritlistan, skräder inte heller orden.

– I grund och botten handlar det om bristande respekt för musik. Den har nedvärderats till en nivå där folk är nöjda om de kan urskilja texten och lalla med. Då nöjer man sig gärna med en mp3-fil som innehåller en åttondel av informationen i ett cd-ljudspår.

Man kan verkligen fråga sig varför. Vad vinner artister på att låta sitt material förstöras innan det når konsumenten? Det slår bara tillbaka mot de själva.

Musiker kommer inte att kunna hantera sina instrument - det låter ju likadant hela tiden hur man än spelar.

Sångare kommer inte att kunna hantera sin röst - det låter ju likadant hela tiden hur man än sjunger.

I fallet Metallica har jag har svårt att hålla mig för skratt.

Först så går bandet ut och förklarar krig mot illegal spridning av musik via internet.

Sedan så släpper man sin skiva Deaf Magnetic ( ;) ) som bäst avnjutes i mp3-form.

Hur tänkte ni nu? Även de som betalar för sin CD får nåt som låter kass.

Visserligen finns en tanke att hårdrock skall låta högt, men det är ingen ursäkt för att göra en dålig produkt.

Jag köper lite nyproducerad musik idag, mestadels går jag runt i begagnatbutiker och kollar efter äldre utgåvor. Remastrat undviker jag så långt som möjligt, det har för mig blivit synomymt med dåligt.

Man kan bara hoppas att dynamiken hittar tillbaka till musiken.

Posted
Remastrat undviker jag så långt som möjligt, det har för mig blivit synomymt med dåligt.

Man kan bara hoppas att dynamiken hittar tillbaka till musiken.

Det bästa exempel jag kan komma på just nu är denna jubileumsutgåva.

direstraits002.JPG

Köpte den som USA-import till högt pris men skivan visade sig vara "Made in the E.U." :D och originalutgåvan låter fortfarande bäst. Finns även i en remastrad CD-version som snabbt distanseras. Ett exempel på att formatet inte löser alla problem.

direstraits001.JPG

Posted
Jag köper lite nyproducerad musik idag, mestadels går jag runt i begagnatbutiker och kollar efter äldre utgåvor.

Nu blev jag sugen att bränna tid på en skivmässa ... :)

Posted

Inspirerad av DN-debatten bestämde jag mig för att göra ett eget test om jag kunde höra skillnad på mp3 och flac (lossless)

Låten jag valde var AC/DC - The Honey Roll. Låten komprimerades med LAME (mycket bra mp3 encoder) till 192 kbps samt 128 kbps båda i fast bitrate.

Utrustningen jag har är Dali Mentor 8, NAD Master series (M25&M15) + HTPC. Spelade på rejält hög volym -20 dB på försteget.

Började först med att lyssna på FLAC spåret, därefter på 128kbps spåret. Sen slumpade jag ett av spåren och skulle gissa vilket det var jag hörde. Därefter tittade jag efter vad resultatet blev, noterade rätt eller fel och påbörjade en ny slumpning.

Här är mina resultat:

http://img25.imageshack.us/img25/5941/dscf0064czr.jpg