Superduke Posted August 15, 2009 Posted August 15, 2009 Hejsan . Kanske en korkad fråga..men men ... Jag undrar : Jag kör ett bassvep från 100hz-20hz med 10sec intervall och nivåerna är olika och jag undrar ska alla frekvenser höras/låta lika starkt ? Jag har svag nivå vid 60hz och 40 , stark vid 70hz/50hz . Sen så har jag läst en del om denna apparat http://www.ljudia.se/Product/Product.aspx?id=80563 och den ska tydligen vara riktigt bra även för så kallade "audiofiler" Finns en del att läsa på audioreview + några andra tester dom är rätt saliga .. En sådan apparat kan "hjälpa" ett inte så bra rum till ett bra rum .. Mvh Quote
K-man Posted August 15, 2009 Posted August 15, 2009 Hej, ja...alla frekvenserna skall vara lika starka...då är det "korrekt". Dina olika nivåer kan vara en blandning av såväl utsläckningar, korrekta nivåer och resonanser. OM du upplever att några frekvenser har samma nivå är det troligen den korrekta nivån och de som sticker ut högre resonanser och de som låter väldigt svagt utsläckningar...eller möjligen högtalarens dipp.... ...i grova drag... \\K-man Quote
crion Posted August 15, 2009 Posted August 15, 2009 Tror denna "hjälper" bättre hörnplacerad.. Sladd, kommer ni ta in de nya baslådorna från Revel? Har en känsla att de kan vara next-level på basregionerna. Quote
Superduke Posted August 16, 2009 Author Posted August 16, 2009 OM du upplever att några frekvenser har samma nivå är det troligen den korrekta nivån Jo , 100hz , 90, 80, 50 är ungefär samma nivå 70hz förhöjd nivå . Den värsta är 60hz hörs knappt alls ;( , 30 0 40hz är för låga i nivå och jag har provat med olika högtalare med ungefär samma resultat ...Rummet är boven . Dsp subba kanske skulle vara något , men den måsta ha en stram och ren bas vilket många inte har dock.. Dessa funderingar Quote
calle_jr Posted August 16, 2009 Posted August 16, 2009 Redan om du kan tukta resonanserna vid 50 och 70Hz kommer hela registret att förbättras. Svårt att säga hur långt man kan komma med placering av hgt och lyssningsposition. Annars är Varitune V-4 effektiv. Därefter blir en sub med dsp ett lyft för rumsanpassning. Hur ser rummet ut och vad har det för mått? Quote
Engelholm Audio Posted August 16, 2009 Posted August 16, 2009 Hejsan . Kanske en korkad fråga..men men ... Jag undrar : Jag kör ett bassvep från 100hz-20hz med 10sec intervall och nivåerna är olika och jag undrar ska alla frekvenser höras/låta lika starkt ? Jag har svag nivå vid 60hz och 40 , stark vid 70hz/50hz . Sen så har jag läst en del om denna apparat http://www.ljudia.se/Product/Product.aspx?id=80563 och den ska tydligen vara riktigt bra även för så kallade "audiofiler" Finns en del att läsa på audioreview + några andra tester dom är rätt saliga .. En sådan apparat kan "hjälpa" ett inte så bra rum till ett bra rum .. Mvh Jag ägen en dylik (exakt samma?) Behringer. Inte alls impad och mitt ex är till salu! Att lyssna till enbart peakarna och topparna mellan 20 och 100 Hz är ett bra sätt för att förstå hur illa (eller bra?) det faktiskt är i basområdet. Du kan också roa dig med att spela enbart en frekvens där du upplever en förstärkning, ex 50 eller 70 hz, och abrupt trycka på PAUSE. Lyssna hur länge basen hänger kvar i rummet... Quote
eliot Posted August 16, 2009 Posted August 16, 2009 Jag skulle mäta mig fram - det är överlägset enbart lyssning! - Vi uppfattar olika frekvenser olika högt beroende på örats känslighet och att vi tolkar olika frekvenser olika högt. Det kunde emellertid vara intressant att lyssna på en frekvens och röra dig i rummet och se om ljudnivån varierar (interferens). När jag fick mina högtalare så var de mycket slanka i undre mellanregistret/övre basen medan de var överdrivna i basen. Genom att flytta högtalarna 8cm (mot lyssningspositionen) fick jag i princip rak frekvensgång. En god vän till mig hade mätutrustning och det var bra att se att mätningarna överensstämde med intrycket. Han hade också simulerat rummet och visade att just att flytta högtalarna skulle ha den effekten - praktik och teori i bra förening. Quote
conan Posted August 16, 2009 Posted August 16, 2009 Jag tror man måste skaffa sig en riktig rumskorrigering som tar hänsyn till olika toners attack, längd och avklingning. En vanlig EQ dämpar bara problemtonerna till en gräns där rummet inte "spelar med" längre. Det blir sällan bra. Annars borde någon form av återkoppling kunna lindra problemen - men vad jag vet existerar inga sådana utrustningar där detta görs elektroniskt med hjälp av mikrofon. Troligen blir det en för långsam återkoppling. REL:s referenssubbar har en form av mekanisk återkoppling de kallar för ARM-loading samt att elementet och porten är riktade nedåt mot golvet, vilket ger en viss "resistans" mot rummet. Detta löser naturligtvis inte problemet med att huvudhögtalarna "boomar" eller släcker ut toner. Man skulle ju kunna koppla in ett lågpassfilter till huvudhögtalarna eller bygga om delningsfiltret för att kunna låta en sub ta hand om de lägsta frekvenserna. Mekanisk korrigering via basfällor är nog det bästa trots allt, om man har plats förstås. Quote
Superduke Posted August 16, 2009 Author Posted August 16, 2009 Hur ser rummet ut och vad har det för mått? Längd ca 7.5m Bredd ca 4.7 m. Placering av högtalare : Från sidovägg 1m . Från bakvägg ca 45cm . Mellan högtalarna ca 2.70 . Från ht till lyssningsposition ca 3.2 m . Sen så finns det 3 st dörröppningar bakåt i rummet och Högtalarna i fråga är Canton Ref 5 Golvare med dubbla 8" basar 7"mellanreg basport under foten och frekvensgången är 18hz-20000 -10db i basen vid 18hz . Jag har läst om man nu ska tro på allt man läser att basen är lite återhållsam efter 40hz .. Mellanbasen är mkt bra och bas överhuvudtaget är bra kvalite` på stram och fin , men som sagt mer botten skadar inte ... Quote
Harryup Posted August 16, 2009 Posted August 16, 2009 Annars borde någon form av återkoppling kunna lindra problemen - men vad jag vet existerar inga sådana utrustningar där detta görs elektroniskt med hjälp av mikrofon. Troligen blir det en för långsam återkoppling. Mekanisk korrigering via basfällor är nog det bästa trots allt, om man har plats förstås. Bernt har en tråd på Hififorum om hur han har byggt aktiva basätare, vet inte om han använder dom ihop med dom nya hornen. mvh/Harryup Quote
conan Posted August 16, 2009 Posted August 16, 2009 Bernt har en tråd på Hififorum om hur han har byggt aktiva basätare, vet inte om han använder dom ihop med dom nya hornen. mvh/Harryup Intressant ... mycket DIY på de sidorna. Om det varit för 15 år sedan hade jag nog provbyggt en liknande förstärkare ... men det är så mycket jobb. Man får prioritera. Roligt i alla fall att idén redan provats med lite varierande resultat. Quote
calle_jr Posted August 16, 2009 Posted August 16, 2009 Längd ca 7.5m Bredd ca 4.7 m. Då är det stor risk för resonanser vid 37, 46 och 70Hz. Quote
Almen Posted August 21, 2009 Posted August 21, 2009 Jag kör ett bassvep från 100hz-20hz med 10sec intervall och nivåerna är olika och jag undrar ska alla frekvenser höras/låta lika starkt ? Kort svar: Nej. Längre svar: Nej, eftersom vi uppfattar olika frekvenser olika starkt, se "Loudness Curves". Om man tittar på diagrammet här, så ser man att för att uppfatta en ton på 20 Hz som lika stark som en på 40 Hz så måste den vara ca 20 dB starkare. Jag har svag nivå vid 60hz och 40 , stark vid 70hz/50hz . Detta beror dock inte på loudness-fenomenet, utan på resonanser i rummet, och det är inte önskvärt. Quote
Engelholm Audio Posted August 21, 2009 Posted August 21, 2009 Kort svar: Nej. Längre svar: Nej, eftersom vi uppfattar olika frekvenser olika starkt, se "Loudness Curves". Om man tittar på diagrammet här, så ser man att för att uppfatta en ton på 20 Hz som lika stark som en på 40 Hz så måste den vara ca 20 dB starkare. Frågan är om dom ändå inte SKA låta lika starkt för att man skall uppfatta ljudet som linjärt! Frågan ställs nog egentligen ur perspektivet och det skall gå upp och ner om vartannat i basområdet. Loudnesskurvan är ju jämnt stigande medan högtalare+rummets total brukar vara berg å dalbana. Quote
Almen Posted August 21, 2009 Posted August 21, 2009 Frågan är om dom ändå inte SKA låta lika starkt för att man skall uppfatta ljudet som linjärt! Njae... Är inte riktigt med på vad du menar nu, eller om jag har uttryckt mig oklart. Om man vill uppfatta det linjärt (höra tonerna lika starkt), så skall de så klart låta lika starkt. Men det är väl en truism? Om man spelar lika starka toner (som det oftast är på ett svep) så skall man inte uppleva dem lika starkt om man vill ha linjär återgivning, utan man kommer att uppleva dem olika starkt ungefär enligt loudness-kurvan. Frågan ställs nog egentligen ur perspektivet och det skall gå upp och ner om vartannat i basområdet. Loudnesskurvan är ju jämnt stigande medan högtalare+rummets total brukar vara berg å dalbana.Ja precis, det var därför det blev två svar. Hoppas att det var tydligt. Quote
Superduke Posted August 21, 2009 Author Posted August 21, 2009 Jag har svag nivå vid 60hz och 40 , stark vid 70hz/50hz . Detta beror dock inte på loudness-fenomenet, utan på resonanser i rummet, och det är inte önskvärt. Det värsta är helt klart vid 60 hz det andra är rätt ok beroende på hur man ser på saken förstås Men det svåra är vad göra åt saken och rummet ... Jag har lite svårt att möblerna på annat sätt ..Kan det möjligen hjäpa att ta ut högtalarna längre från bakvägg kanske..ska testa det ... Mvh Quote
Harryup Posted August 21, 2009 Posted August 21, 2009 Jag skulle försöka mäta upp rum. Att bara gå på hörseln är riktigt svårt. Att höra att det finns en dip är inte heller helt lätt. Kanske det är omgivningen som är höjd. XTZ mätgrejor kostar ingen förmögenhet och funkar riktigt bra då man vill ha svar på hur rummet ihop med högtalaren beter sig i tidsdomänen också. första avsnittet av 8 och kan ge lite tips på hur man kan arbeta med subbar och sidosystem mvh/Harryup Quote
A/Wing. Posted August 21, 2009 Posted August 21, 2009 Jag skulle tagit hem en som kan och är duktig på att mäta upp ditt rum det gjorde jag och det är något som jag inte ångrar. Det behöver kanske inte vara så stora ingrepp som måste göras för att du ska få ordning på basen. Jag har fått ett väldigt väl fungerande ljudrum som jag är väldigt nöjd och nu är det bara småjusteringar kvar. Quote
conan Posted August 21, 2009 Posted August 21, 2009 Njae... Är inte riktigt med på vad du menar nu, eller om jag har uttryckt mig oklart. Om man vill uppfatta det linjärt (höra tonerna lika starkt), så skall de så klart låta lika starkt. Men det är väl en truism? Om man spelar lika starka Jo, de ska låta lika starkt. Om man skaffar sig ett normalt öra enligt ISO 226:2003, då ska man höra en 20Hz ton lika starkt som en 50Hz ton osv. Dock är det olika ljudtryck som åstadkommer 20Hz och 50Hz så de upplevs lika starkt. Svårigheten är att sådana standardöron är lite besvärliga att köpa i hifibutiken. Testa ditt öra här. Quote
Almen Posted August 22, 2009 Posted August 22, 2009 Jo, de ska låta lika starkt. Om man skaffar sig ett normalt öra enligt ISO 226:2003, då ska man höra en 20Hz ton lika starkt som en 50Hz ton osv. Dock är det olika ljudtryck som åstadkommer 20Hz och 50Hz så de upplevs lika starkt. Svårigheten är att sådana standardöron är lite besvärliga att köpa i hifibutiken. Testa ditt öra här. Japp, och en annan svårighet är att ett sinussvep sällan är loudnesskompenserat. Quote
conan Posted August 22, 2009 Posted August 22, 2009 Japp, och en annan svårighet är att ett sinussvep sällan är loudnesskompenserat. På HIFI-news test-LP finns ett sådant loudnesskompenserat svep - men det är så snabbt att man inte riktigt hinner reagera på hur det faktiskt låter i detalj. Quote
Superduke Posted August 22, 2009 Author Posted August 22, 2009 Hejsan . Efter lite omplacering av högtalare "lite längre ut, ca 90cm diskant" samt en annan test skiva så blev det bättre Nu är det bara 20hz som är för låg nivå på , men det är en svår nöt att knäcka .. Nu låter faktiskt 40 0ch 60 hz rätt lika , 30hz en aning lägre dock .. Ska försöka dämpa 70hz lite , sen så är jag nog rätt nöjd ialf för tillfället Det är en riktigt bra punch och fina anslag i Canton burkarna hur som helst . Tack för all respons ! Mvh Huset jag bor i är i trä och om jag skulle mura upp en vägg mot befintlig vägg sas i tegel ca 1.20 hög skulle det göra lågbasen någon nytta funderar jag över ? Skulle gå att göra det rätt snyggt med en ekskiva ovanpå En tegelvägg måste väl vara bra ur flera ljud aspekter ojämn yta = mindre reflexer ? Samt bättre "stöd" för basen..? Som sagt bara funderingar än så länge . Mvh Quote
Almen Posted August 26, 2009 Posted August 26, 2009 Hejsan . Efter lite omplacering av högtalare "lite längre ut, ca 90cm diskant" samt en annan test skiva så blev det bättre Nu är det bara 20hz som är för låg nivå på , men det är en svår nöt att knäcka .. Nu låter faktiskt 40 0ch 60 hz rätt lika , 30hz en aning lägre dock .. Ska försöka dämpa 70hz lite , sen så är jag nog rätt nöjd ialf för tillfället Det är en riktigt bra punch och fina anslag i Canton burkarna hur som helst . Tack för all respons ! Mvh Grattis! Som sagt, bättre med lite bra bas än mycket dålig. Huset jag bor i är i trä och om jag skulle mura upp en vägg mot befintlig vägg sas i tegel ca 1.20 hög skulle det göra lågbasen någon nytta funderar jag över ? Skulle gå att göra det rätt snyggt med en ekskiva ovanpå En tegelvägg måste väl vara bra ur flera ljud aspekter ojämn yta = mindre reflexer ? Samt bättre "stöd" för basen..? Som sagt bara funderingar än så länge . Mvh Om du tänker dig en vägg bakom högtalarna för att styva upp så är det nog rätt tänkt om du vill ha mera bas. Å andra sidan skulle det möjligtvis kunna hjälpa till att exitera basresonanser. Som diffusor är nog en tegelyta för symmetrisk för att fungera riktigt bra och reflexerna i sig minskar nog inte, men det kanske någon akustiker kan kommentera. Quote
Hasse Posted August 26, 2009 Posted August 26, 2009 Grattis! Som sagt, bättre med lite bra bas än mycket dålig. Så sant som det är sagt. Quote
Superduke Posted August 26, 2009 Author Posted August 26, 2009 Jao , det får man väl hålla med om Jag läste en intressant specc om mina Canton och basarna i dom då .... Maximum excursion (increase over previous design) AM-180 /32 mm (60% increase) AW-200 /44 mm (70% increase) Dessa 8" basar sitter i mina burkar .. AW-320 /60 mm (100% increase) Har jag fattat det rätt så är slaglängden 44mm ? Quote
Engelholm Audio Posted August 26, 2009 Posted August 26, 2009 Jao , det får man väl hålla med om Jag läste en intressant specc om mina Canton och basarna i dom då .... Maximum excursion (increase over previous design) AM-180 /32 mm (60% increase) AW-200 /44 mm (70% increase) Dessa 8" basar sitter i mina burkar .. AW-320 /60 mm (100% increase) Har jag fattat det rätt så är slaglängden 44mm ? 60 mm är rätt mkt och jag gissar att dom avser mekaniskt max, inte vad som är linjär slaglängd inom perfekt magnetfält (talspolehöjd - gapet / 2...typ). Quote
Almen Posted August 27, 2009 Posted August 27, 2009 Det är ungefär som att ange en förstärkares effektförmåga vid fyrkantvåg ut. Tillagt: Vid sinus in, alltså. Quote
Recommended Posts