sweetspot Posted August 14, 2009 Posted August 14, 2009 Hej. Nu går man i utbytestankar igen.........när man sagt att man inte ska......men är nog inte ensam om den sjukdomen Har på senare tid fastnat för McIntosh större monosteg. Är intresserad av 501,MC1201 och MC1.2KW. Kanske inte behöver kraften på dom senare men är så mkt coolare att se på. Det jag har funderingar på är om dessa bjässar gör själ för sitt pris och om man köper amerikansk hifi i den tyngre skolan hur det är med servicen om det mot förmodan skulle gå sönder. Dessa bjässar väger bly och en ev transport kan bli löljigt dyr om den måste tillbaks till hemlandet för reparation. Sen om det finns någon på forumet som kan förklara sklillnaden mellan 1201 vs 1.2kw. Tittar på begagnat marknaden då priset har fallit en del. //Sweetspot Quote
conan Posted August 14, 2009 Posted August 14, 2009 Det finns en artikel om McIntosh i senaste Stereophile (juli) - men det står inte så mycket mer än att McIntosh kunder är lojala och att utrustningen ofta går i generation till generation. Det står också att den inte skulle kunna tillverkas någon annanstans än i USA - trots att ägarna (Denon och Marantz) är japaner. Det är 4 A4 fulla med text. Det är väl bara att bättra på ryggskottet - och skaffa riktiga prylar ... Quote
Bebop Posted August 14, 2009 Posted August 14, 2009 Jag har ingen personlig erfarenhet, men jag har ett par vänner som båda kör med McIntosh. De köpte bl a en av deras CD/SACD-spelare för några år sedan som hade ett par barnsjukdomar. De fick utmärkt service. McIntosh släppte en ny modell utan sjuka och uppdaterade också de felaktiga spelarna. Dom fick sina maskiner servade via HiFi-Stället i Göteborg. Känner jag Anders Bengtsson rätt på "Stället" så säljer han inga prylar som inte kan tillhandahålla bra service. Om inget har ändrats ligger service centret i Danmark, se PS-Audio. Jag skulle slå Anders på HiFi-Stället en signal och Du kan ju också skicka ett epost till PSAudio. Audio Concept säljer också McIntosh. McIntosh har samma ägare som Denon och Marantz. Det är pålitliga företag och jag skulle inte backa för McIntosh pga service. Prismässigt är McIntosh förhållandevis billiga i Sverige jämfört med t ex Krell, VTL och MarkLevinson. Jag hörde 1201:orna i Köpenhamn för några år sedan tillsammans med Dynaudio Evidence - en mäktig upplevelse. 1201 är ersatt av MC 1.2. Här har Du en sammantställning av deras slutsteg McIntosh slutsteg Quote
Guest Audio Concept Posted August 14, 2009 Posted August 14, 2009 Hej. Nu går man i utbytestankar igen.........när man sagt att man inte ska......men är nog inte ensam om den sjukdomen Har på senare tid fastnat för McIntosh större monosteg. Är intresserad av 501,MC1201 och MC1.2KW. Kanske inte behöver kraften på dom senare men är så mkt coolare att se på. Det jag har funderingar på är om dessa bjässar gör själ för sitt pris och om man köper amerikansk hifi i den tyngre skolan hur det är med servicen om det mot förmodan skulle gå sönder. Dessa bjässar väger bly och en ev transport kan bli löljigt dyr om den måste tillbaks till hemlandet för reparation. Sen om det finns någon på forumet som kan förklara sklillnaden mellan 1201 vs 1.2kw. Tittar på begagnat marknaden då priset har fallit en del. //Sweetspot Sweetspot, kan ge dig några erfarenheter av MC och 501/1201. I allmänhet kan man säga att McIntosh är grundmurade produkter, solitt förankrade i lång produkterfarenhet och en kontinuerlig vilja att ge användaren en känsla av tidlös kvalitet, vilket de lyckats med. Till alla som funderar på att skaffa sig Mc - kan vi bara säga - bra val! :-) Man gör mao aldrig fel när man väljer deras produkter. Det man som alltid skall tänka på är dock matchning. Alla Mc produkter upp till 501 har en tydlig varm/soft karaktär, vilket helt klart är att föredra i relation till motsatsen. Har man högtalare som är "svampiga" i basen eller redan mörka i ljudet måste man prova först så att det inte blir för mycket. Från "nivån" Mc 501 och uppåt, så händer det annat. Här börjar "Mc-high-end". Med Mc 1201 så handlar det om kvalificerat high-end som tävlar med liknande produkter i samma prisklass - oavsett märke. Mc 1201 är en mycket fin förstärkare, en höjdare. Den låter neutralt/varmt, mycket dynamiskt, klarar allt och den går "som tåget"... ------ Vad gäller eventuella reparationer, så är en viktig sak att man alltid tar vara på Mc's lådor. De år mycket gediget gjorde med bottenplattor som skruvas fast i förstärkaren etc. Dessa är viktiga för att garantin skall gälla. Hursomhelst - under garantitiden täcks både transport och reparation av importören. Efter det sker reparationer bäst hos en lokal auktoriserat verkstad. Det fina är dock att McIntosh mycket sällan behöver skickas in för reparation. ------- Skillnaden mellan 1201 och 1.2 kW verkar bara vara att den senare tillhör nya serien. Gissningsvis så är de i mångt och mycket samma produkt. ------- Var du än är i landet - sök gärna upp närmaste McIntosh handlare och provlyssna. Tror att du kommer bli fantastiskt nöjd oavsett hur/vad du väljer. Lycka till. Mvh, Audio Concept Quote
Kent_n Posted August 14, 2009 Posted August 14, 2009 McIntosh är ju så förb-skat läckra i sitt retro utseende..Bra helt klart... Quote
Drem Posted August 15, 2009 Posted August 15, 2009 Jag köpte ett par MC-501 och är grymt nöjd. Dom passar utmärkt ihop med mina Usherhögtalare. Quote
sweetspot Posted August 17, 2009 Author Posted August 17, 2009 Hej på er, Audio Concept - Tack för ett långt och bra svar. När jag befinner mig i Stockholm nästa gång blir det nog ett besök till er butik. Man blir med andra ord inte mindre sugen. Är det samma ljudbild på 501 och 1201 eller är det enbart kraften som skiljer? Behop - Sammanställningen tittas på och som jag ser det så är inte problem med utrustning som gör produkten dålig utan hanteringen för att lösa det för kunden som för är det viktigaste. Som i detta fallet dom verkar ha gjort på ett bra sätt. Har erfarenheter från både och. Dvs inte från återförsäljare utan från tillverkande företag i sig själv. Kommer antagligen att presenteras i ny tråd framöver. Kan tänka mig att mc1201 och Dynaudio var en härlig upplevelse. Conan - Att McIntosh var tillsammans med Denon och Marantz visste jag inte. Och stereophile ska läsas grundligt. Dream - lyssnade du även på 1201 innan du bestämmde dig för 501? Ska själv åka ut för att lyssna framöver men mer synpunkter välkomnas och intresset är fortfarande stort. // Sweetspot Quote
sweetspot Posted August 17, 2009 Author Posted August 17, 2009 Hej på er, Audio Concept - Tack för ett långt och bra svar. När jag befinner mig i Stockholm nästa gång blir det nog ett besök till er butik. Man blir med andra ord inte mindre sugen. Är det samma ljudbild på 501 och 1201 eller är det enbart kraften som skiljer? Behop - Sammanställningen tittas på och som jag ser det så är inte problem med utrustning som gör produkten dålig utan hanteringen för att lösa det för kunden som för är det viktigaste. Som i detta fallet dom verkar ha gjort på ett bra sätt. Har erfarenheter från både och. Dvs inte från återförsäljare utan från tillverkande företag i sig själv. Kommer antagligen att presenteras i ny tråd framöver. Kan tänka mig att mc1201 och Dynaudio var en härlig upplevelse. Conan - Att McIntosh var tillsammans med Denon och Marantz visste jag inte. Och stereophile ska läsas grundligt. Dream - lyssnade du även på 1201 innan du bestämmde dig för 501? Ska själv åka ut för att lyssna framöver men mer synpunkter välkomnas och intresset är fortfarande stort. // Sweetspot Quote
RobRoy Posted August 17, 2009 Posted August 17, 2009 Blev dock lite besviken över utseendet på de billigare McIntosh när jag fingrade lite på dom på AudioConcept. Dom ser så himla läckra ut på bild, inte lika läckra i verkligheten tyvärr. Quote
Drem Posted August 18, 2009 Posted August 18, 2009 Hej på er, Audio Concept - Tack för ett långt och bra svar. När jag befinner mig i Stockholm nästa gång blir det nog ett besök till er butik. Man blir med andra ord inte mindre sugen. Är det samma ljudbild på 501 och 1201 eller är det enbart kraften som skiljer? Behop - Sammanställningen tittas på och som jag ser det så är inte problem med utrustning som gör produkten dålig utan hanteringen för att lösa det för kunden som för är det viktigaste. Som i detta fallet dom verkar ha gjort på ett bra sätt. Har erfarenheter från både och. Dvs inte från återförsäljare utan från tillverkande företag i sig själv. Kommer antagligen att presenteras i ny tråd framöver. Kan tänka mig att mc1201 och Dynaudio var en härlig upplevelse. Conan - Att McIntosh var tillsammans med Denon och Marantz visste jag inte. Och stereophile ska läsas grundligt. Dream - lyssnade du även på 1201 innan du bestämmde dig för 501? Ska själv åka ut för att lyssna framöver men mer synpunkter välkomnas och intresset är fortfarande stort. // Sweetspot Hej, nej jag fick inte tillfälle att lyssna på 1201 utan det kom ett priserbjudande på 501 jag inte kunde motstå. Grannen har MC402 och jag har alltid gillat ljudet från den, också i det fallet ihop med större Usherhögtalare. Quote
Recommended Posts