Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tänkte höra hur ni försäkrar era anläggningar. Jag står inför en uppgradering och summerar man ihop hela anläggningen så blir det ju en del pengar.

När det gäller hemförsäkring skriver dom ju ner värdet på denna typ av utrustning ganska kraftigt och defenitivt till en nivå som är en bra bit under marknadsvärde efter några år.

Så frågan lyder, försäkrar ni anläggningen separat eller låter ni den ligga under hemförsäkringen?

Posted

Försäkringar kan ju gälla olika beroende på vad du har tecknat för försäkring,i mitt fall så gäller ett visst belopp vid stöld o brand som nog täcker upp ganska bra (om jag inte minns fel)men vid eget förfarande så gäller sak försäkring max 40tkr,om man vill teckna separat sak försäkring så kan det bli ganska dyrt(men är kanske värt det?)själv anv jag bara vanliga hemförsäkringen med sak försäkring(max 40tkr)så det gäller att man inte klantar sig själv,då kan det bli dyrt om man har dyra saker hemma.

Bästa är nog att man kollar på sin egen situation o utgår därifrån,har man ex små barn,djur så kan ju risken för olyckor vara större än om man bor själv,olika bolag kan ju även ha olika regler,belopp beroende på typen av hemförsäkring

Posted
jag tror vi har fullvärde ! Låter för bra att vara sant, naturligvis är det om o men, med det. Är det någon som vet ?

Fullvärde år 1 brukar det vara sedan skrivs värdet ner med åldern.

En 10 år gammal stereo är i princip värdelös enl försäkringsbolagen.

Posted
Fullvärde år 1 brukar det vara sedan skrivs värdet ner med åldern.

En 10 år gammal stereo är i princip värdelös enl försäkringsbolagen.

Misstänkte att det var något åt det hållet..Tack för hjälpen.

Posted

Det var bra att du tog upp det här ämnet. Jag skulle kolla upp det här med mitt bolag för ett år sedan

men så föll det i glömska, så jag ska ta tag i det här nu. Min anläggning har ju ökat betydligt i värde det sista året.

Posted
Misstänkte att det var något åt det hållet..Tack för hjälpen.

Hittade det här i tryg hansas villkor:

Tabell för ersättningsnivåer

Grupp Ersättning i procent av nypriset

0-6 mån 6-12 mån 1-2 år 2-3 år 3-4 år Därefter

Skor och barnkläder 100 % 100 % 40 % 20 % 20 % 20 %

Kläder för vuxna 100 % 100 % 60 % 40 % 20 % 20 %

Glasögon 100 % 100 % 80 % 60 % 40 % 20 %

Video, videokameror och

skidutrustning

100 % 100 % 70 % 55 % 40 % 20 %

Mobiltelefon 100 % 70 % 60 % 20 % 20 % 20 %

Digital kompaktkamera 100 % 100 % 50 % 20 % 20 % 20 %

Radio, TV och andra

apparater för ljud- och

bildåtergivning, dock inte

datorutrustning. Cd, dvd,

cyklar för vuxna, golfklubbor,

pälsar och systemkamera

100 % 100 % 100 % 70 % 60 % 20 %

Armbandsur 100 % 100 % 100 % 100 % 60 % 20 %

Ledsen för det dåliga formatet..! Men vad den säger är att en stereo efter mer än 4 år ersätts med 20% av nypriset!

Posted
Ledsen för det dåliga formatet..! Men vad den säger är att en stereo efter mer än 4 år ersätts med 20% av nypriset!

Hmmm...dags för ett svettigt stor grogg..

Posted

Fullvärde innebär som påpekats att det sker nerskrivning för vart år. Hur mycket beror lite på vilken typ av skada och egendom (fast egendom eller lösöre). En del bolag har också olika typer av specialförsäkring, t ex en samling, en päls och kanske det är möjligt att få till det även på en anläggning. Bästa tipset är att kontakta försäkringsbolaget.

Det finns också s k Hem-Plus försäkringar (tidigare drulleförsäkringar) som ersätter skador man orsakar själv, t ex att man spiller en grogg i förstärkaren med kortslutning som följd. En del har också tillägg här att nyvärdet inte skrivs ner mer än 10,000:-

Att ett fullvärde skrivs ner är inte så mycket att säga om, det gäller ju även utanför försäkringsvärlden. En anläggning är värd mer än en gammal.

Fullvärde på lösöre i ett hus brukar gå inom den vanliga premien upp till en miljon. Man kan teckna sig för mer men det kostar mer och t ex Trygg Hansa ställer då lite andra krav på t ex lås. För själva huset innebär fullvärde i stort sett hela kostnaden för ett nytt hus

Jag frågade för många år sedan vad det skulle kosta att försäkra min skivsamling. Minns inte kostnaden idag, men det var inte billigt.

Väsentligt är också att man kan bevisa vad man har. Idag är det ju enkelt. Fram med kameran och spara några bilder på t ex Photobucket. Även kvitto är ju enkelt att scanna och lägga upp där.

Specialförsäkringar är ofta dyrt.

Posted

Min kontakt på försäkringsbolaget lugnade mig för ett par år sedan, men jag ställde nog inte rätt frågor.

Fler tips välkomnas, alltså!

t ex att man spiller en grogg i förstärkaren med kortslutning som följd.

Inga fler groggar alltså...

Posted
Fullvärde innebär som påpekats att det sker nerskrivning för vart år. Hur mycket beror lite på vilken typ av skada och egendom (fast egendom eller lösöre). En del bolag har också olika typer av specialförsäkring, t ex en samling, en päls och kanske det är möjligt att få till det även på en anläggning. Bästa tipset är att kontakta försäkringsbolaget.

Det finns också s k Hem-Plus försäkringar (tidigare drulleförsäkringar) som ersätter skador man orsakar själv, t ex att man spiller en grogg i förstärkaren med kortslutning som följd. En del har också tillägg här att nyvärdet inte skrivs ner mer än 10,000:-

Att ett fullvärde skrivs ner är inte så mycket att säga om, det gäller ju även utanför försäkringsvärlden. En anläggning är värd mer än en gammal.

Fullvärde på lösöre i ett hus brukar gå inom den vanliga premien upp till en miljon. Man kan teckna sig för mer men det kostar mer och t ex Trygg Hansa ställer då lite andra krav på t ex lås. För själva huset innebär fullvärde i stort sett hela kostnaden för ett nytt hus

Jag frågade för många år sedan vad det skulle kosta att försäkra min skivsamling. Minns inte kostnaden idag, men det var inte billigt.

Väsentligt är också att man kan bevisa vad man har. Idag är det ju enkelt. Fram med kameran och spara några bilder på t ex Photobucket. Även kvitto är ju enkelt att scanna och lägga upp där.

Specialförsäkringar är ofta dyrt.

Opps, klart värt att ringa upp o kolla....

Posted
Opps, klart värt att ringa upp o kolla....

Du borde inte vara så rädd för tjuvar, Kent, åtminstone inte att dom knycker förstärkare och högtalare. Det är för tungt. Mina monoblock väger 50 kg per styck och för att ta med sig högtalarna behövs både muskler och en större skåpbil. Min skivspelare väger också multum. Så jag är inte så orolig för dom delarna.

Jag tror tjyvarna är ute efter lättare grejor som också kan omsättas lite snabbare t ex kameror, BlueRay, plattTV, laptop o l. Säker kan man aldrig vara och man kan ju få saker förstörda. Brand, olyckshändelse, översvämning och skadegörelse vid inbrott tror jag är större hot för den typen av utrustning som både Du och jag har.

Posted
Hittade det här i tryg hansas villkor:

Tabell för ersättningsnivåer

Grupp Ersättning i procent av nypriset

0-6 mån 6-12 mån 1-2 år 2-3 år 3-4 år Därefter

...

Radio, TV och andra apparater för ljud- och bildåtergivning, dock inte datorutrustning. Cd, dvd, cyklar för vuxna, golfklubbor, pälsar och systemkamera

100 % 100 % 100 % 70 % 60 % 20 %

Reglerna ovan tillämpas inte om det leder till oskäligt resultat. För sådana föremål får du vad det kostar i allmänna handeln att köpa ny eller begagnad likvärdig egendom.

(Ny om värdet på grund av ålder, slitage eller omodernitet har gått ned med 30% eller mindre. Begagnad om värdet gått ned med mer än 30%)

Posted

Jag har pratat med mitt försäkringsbolag om detta.

Jag påpekade att om man investerar 500-1milj på en anläggning så kan dom omöjligt värdera denna som en platt-tv efter 3-4 år.

Mycket kvalitétsprodukter från klassiska märken kommer att ha ett högre marknadsvärde än 20% av nypris om 10 år.

Vi kom till slut överens om att man låter generalagenten göra en värdering av anläggningen vid en ev. olycka.

Det är mitt tips. Kontakta ert bolag och förklara skillnanden mellan en Samsung-dvd och t.ex ett Burmester 911.

Och som Bebop säger. Fota, fota, fota. Jag har film, foto och kvitton i ett kuvert i bankfacket. Mer kan man inte göra.

/Per

Posted
Du borde inte vara så rädd för tjuvar, Kent, åtminstone inte att dom knycker förstärkare och högtalare. Det är för tungt. Mina monoblock väger 50 kg per styck och för att ta med sig högtalarna behövs både muskler och en större skåpbil. Min skivspelare väger också multum. Så jag är inte så orolig för dom delarna.

Jag tror tjyvarna är ute efter lättare grejor som också kan omsättas lite snabbare t ex kameror, BlueRay, plattTV, laptop o l. Säker kan man aldrig vara och man kan ju få saker förstörda. Brand, olyckshändelse, översvämning och skadegörelse vid inbrott tror jag är större hot för den typen av utrustning som både Du och jag har.

Nej det är klart, har även gallegrind, galler för fönster, och som du säger, tungt som attan..Men brand....eller blixtnedslag ,eller...otur...

Posted
Och som Bebop säger. Fota, fota, fota. Jag har film, foto och kvitton i ett kuvert i bankfacket. Mer kan man inte göra.

Calle_Jr - du har väl reportagebilderna i säkert förvar? :D

Posted

Jag hade inbrott i vår sommarstuga 2004 (såldes året efter). Det tog bl a Audio Pro A4.14 (1982) - Quad 44 (1982) - Marantz Receiver 2230 (1977) - Mission CD-spelare DAD-5 (1992). Jag bifogade mina kvitton som jag hade på allt utom Marantzen, bilder och annonskopior från framför allt HiFi News med begagnatpriser. Minns inte exakt vad jag fick ut, men jag var nöjd och jag tycker dom gjorde en rimlig bedömning.

Ju proffsigare man sammanställer vad man har, ju bättre service och enklare förhandling. Återigen kvitton och bilder är A och O. Bankfack kostar väldigt lite och utgör en god reserv eller lagra allt på en memory stick som Du förvarar utanför hemmet eller använd som sagt Photbucket eller backup tjänster över nätet. Ingår t ex i Nortons antivirusprogram typ Norton 360. Gör det NU. När olyckan är skedd är det för sent. :(

Posted
Calle_Jr - du har väl reportagebilderna i säkert förvar? :D

Ja, hyfsat, men tjuvaktiga personer med minsta anlag för bråck eller ryggskott göre sig inte besvär här heller :D

Posted

/Per

Ja, detta är ett bra förslag. Och så har jag gjort.

Jag har även tagit bilder på apparaternas baksida för att få med modell och serienummer.

Har bilder sparade på både CD-R och USB minne i bankfack.

Kvitton samt för mig andra viktiga papper ligger där också.

Posted
Ju proffsigare man sammanställer vad man har, ju bättre service och enklare förhandling. Återigen kvitton och bilder är A och O. Bankfack kostar väldigt lite och utgör en god reserv eller lagra allt på en memory stick som Du förvarar utanför hemmet eller använd som sagt Photbucket eller backup tjänster över nätet. Ingår t ex i Nortons antivirusprogram typ Norton 360. Gör det NU. När olyckan är skedd är det för sent. :(

Har inte gjort så..ännu..har ett bakfack..Lätt som attan att ta kvittorn-foton o.dyl för att lägga där.

Bebop: tack för dom självklara tippsen..