plundin™ Posted August 14, 2009 Posted August 14, 2009 Universalgeniet, gitarrlegenden Lester William Polsfuss, alias Rubarb Red, alias Les Paul har gått för att mösta sin skapare. Har blev 94 år. Må hans själ vila i frid! En av dom avgörande orsakerna till att jag blev besatt av gitarrer, var att Leas Pauls multikanal-pino-pong-inspelningar (ed frun Mary Ford) ofta spelades i mitt föräldrahem på sextiotalet. Jag kan fortfarande sätta igång och nynna på "Vaya Con Dios" eller "How High the Moon" och plötsligt hör jag Lesters gitarr mitt inne i hjärnan... Jag fick nöjet att skaka hans hand och kort berätta hur viktig han varit för mej som gitarrplonkare när jag vara i USA i sluet på 80-talet, fram tils för nått år sedan spelade han en gång varje måndagkväll på The Iridium Jazz Club in NYC. En legend har satt kurs mot de sälla jaktmarkerna, och allt vi kan göra är att hylla hans minne med att spela hans plattor! /ptr Quote
Bebop Posted August 14, 2009 Posted August 14, 2009 Kan inte annat än att stämma in även om det tog tid innan jag insåg hans betydelse för gitarren. Han får väl räknas som uppfinnare av den kommersiella elgitarren. Han var också först med att utnyttja flera kanaler vilket gav nya möjligheter att använda studion som kreativt laboratorium. En mycket säregen man och stor personlighet vars betydelse inte kan överskattas. Quote
Käera Posted August 14, 2009 Posted August 14, 2009 En mycket säregen man och stor personlighet vars betydelse inte kan överskattas. Ja det är lätt att tro att det "bara" handlat om en gitarr med ett namn vilket inte är fallet. Quote
Kent_n Posted August 14, 2009 Posted August 14, 2009 En gång i tiden ägde jag en Les Paul, alltså en äkta Gibson. Förstod inte vad det var o sålde den för ett superdåligt pris. Men å andra sidan gjorde köparen en bra affär, som jag förstod nu...suck Quote
Recommended Posts