Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej vänner!

Det här blir mitt första inlägg på Euphonia. Jag är alltid intresserad av goda inspelningar (vanligen den "svagaste länken" i en anläggning för övrigt) och visst har vi alla upplevt livlösa BMG/Warner/Universal produktioner kontra fina Chesky/Opus3/Deutche Grammophon produktioner. Vi som arbetar med musik i någon form (i mitt fall en hembaserad projektstudio) kan lätt tycka att det slarvas å det grövsta hos skivbolagen och med tanke på deras budget är det märkligt hur dåligt ljud det ofta är - anpassat för köksradio/bergsprängare/butikers PA-anläggningar snarare än ett 2-kanals fullrange hi-fi system. Dynamik någon?

Programmets inspelningskvalitet har med andra ord en helt och fullt avgörande roll, något som många kanske inte tänker på utan härleder felaktigt "oljudet" till sin egen anläggning och uppgraderingshysterin sätter genast igång. Anläggningen låter i själva verket inte sämre än den bästa inspelningen man kan få tag på! Därifrån kan man sedan tweaka fram en godtagbar kvalitet på återgivningen. Ofta är det inspelningen som är livlös och platt - inte din anläggning. De bästa skivorna jag har får man vrida upp volymen långt över vad man normalt har, vilket tillåter ett större dynamiskt omfång, samtidigt som smådetaljerna och nyanserna från inspelningsrummet kommer fram (andetag, strängljud, knarr från stolen och ibland tom steg!). Saker som väcker musiken till liv, just för att det låter verkligt.

Jag har med anledning av ovanstående ett stort intresse för Didrik DeGeer's underbara mikrofon "Didrik" som används vid "riktiga" stereoinspelningar. Dessa mikrofoner saknar motstycke! Tyvärr är de inte en "off the shelf" produkt som används här och var vilket innebär att (alldeles för) få inspelningar baseras på dessa underbara kopparburkar.

Min fråga till er är därför - Känner ni till vilka eller något/några nya eller gamla album som spelats in med Didrik mikrofoner? Jag är mycket intresserad att köpa några album mysig jazz (helst live) där man spelat in med denna överlägsna teknik.

http://www.happyjazz.com/pmr/

MarkNeedham.jpg

Didrik mikrofonen är den kopparfärgade uppe till höger i bild.

MVH,

Marcus

Posted

Det finns en skiva med Anna Nederdal och Max Schultz som är utgiven 1995 den är inspelad med D DG mikrofon(er).Skivan är utgiven på ett bolag som heter Nylon,skivnr.CDA-003.

Mvh

:D

Guest Jorma
Posted

Enligt texthäftet som är med i “Jazz at the Pawnshop”skivan från FIM som jag har hemma är det följande mokrofoner som har använts:

Neuman U47 cardiods, KM56.s, M49 Ccardiods:O.R.T.F

Didrik De Geer,s mikrofoner är inte nämnda.

Vid en sökning på nätet har jag hittat några inspelningar där Didrik de Geer,s mikrofoner använts:

"Dedicated to You" och "Live"

"Spain"

Här är en som Gert Palmcrantz har spelat in år 2001 med Didrikmikrofoner:

“Live at Stockholm Jazz Festival”

Det finns fler om man söker på

http://www.google.se/

eller andra sökmotorer.

Posted

Stort tack för tipsen, jag skall mjukstarta med att inhandla "Spain" och "Live" så får vi se vart det bär hän efter det.

Vore ju kul om Diana Krall, Jamie McCallum (går varm här hemma för närvarande), Norah Jones m.fl. ville spela in med Didrik mickarna, jag får en känsla att dessa produktioner ofta putsats till lite väl mycket i studion, även om de ofta håller mycket god ljudkvalitet jämfört med mycket av mainstream musiken.

För er med smak för indie pop/rock rekommenderar jag gärna Morrissey's nya underbara album "You Are The Quarry" (större än något av Smiths albumen) och Keane "Hopes And Fears" (genombra platta från början till slut, helt enkelt!).

B0001XLXHK.02.LZZZZZZZ.jpgB0001Z2RUK.02.LZZZZZZZ.jpg

Mvh,

Marcus

Posted

Jag upptäckte just att Josh Haden som spelar bas och sjunger i "Spain" också medverkar på Blue Man Group's - The Complex.

Det får nog bli en skiva med "Spain" :)

Guest johan
Posted

Vad hände föresten med Didrik o hans mickar ?? För en massa år sedan så ville ju alla använda hans mickar sen helt plötsligt så blev det tyst.

Kommer även ihåg att nån tidning hade genomgång hur mickarna var byggda , seriösa bygga !

Ha det bäst

J

Posted

Anna nederdal skivan är riktigt mysig! Rekommenderas! (Max Schults lirar på Glenn Killing i Manegen för övrigt! :D )

Har för mej att nån Metallica platta e inspelad med didrik också.. Vad nu det ska va bra för. :cool:

• 4 years later...
Posted

Apropå Didrik Degeer: Lyssna om ni är intresserade på radions P1 nu mellan kl. 17:00 - 17:45. Det kommerett inslag i Studio 1 som handlar om Didrik degeer´s mikrofon tillverkning i en källare under Vasastan.

Posted

Jag håller inte alls med om att som han sa "stereo rör bara till ljudet". Jag kan passa på att puffa för en bra skiva som en kollega till mig har spelat in med garanterat endast två Didrik mikrofoner nr.17 & 18 och som han själv äger. Michael Andreasson - Elegi. Skivmärke MA Musikproduktion.

www.trumpet.nu

Posted

Hittade faktiskt en liveinspelning från söndagskonserterna som NK:s skivavdelning brukade arrangera på 4:e våningen på Hamngatan i Stockholm.

1622431.jpg

Blandade artister som Jan Lundgren, Bernt Rosengren, Magnus Lindgren, Jan Allan, Ronnie Gardner Fredrik Norén mfl.

Inspelad av Gert Pamcrantz med ett stereopar av Didrik De Geers mickar.

Övrigt så kan jag rekommendera ECM:s inspelningar från Rainbow Studio i Oslo med Kongshaug vid rattarna. Han brukar alltid få till det bra ljudmässigt.

Jag kan också hänvisa till min tråd på Musikforumet, Den moderna jazzens utveckling

Calm

Posted

En del kloka ord av Didrik De Geer i artikeln om distortion vs. frekvensgång. Om alla hifitillverkare specificerade distortionsspektrum och dynamisk förmåga så vore det lättare att välja ...

Att Metallica använde hans mikar kunde jag inte anat.

Neil Youngs Chrome Dreams II låter ju bättre än mycket annat men frågan är om han använt sådana mikar?

Det jag hittade på nätet vara bara lite text på "hifi-punkten.se" där Chris Isaak använt dem på Speak of the devil.

Lyssna på P1:s reportage

Posted

Jag har ramlat på ytterligare ett bolag som använder sig av Didrik mickar - Blue Coast Records.

Vad jag förstår används 2 st för röstupptagning. Här följer lite information om bolagets filosofi och tekniken som används vid upptag saxat från deras hemsida;

"About Blue Coast Records

Blue Coast Records’ first release features exceptional acoustic recordings performed live in the studio without the use of headphones, overdubs or digital effects. Label founder, and five time Grammy nominated producer/engineer, Cookie Marenco, assembled a cast of world-class performers, engineers and technicians familiar with her passion for audio excellence and appreciation of skilled musicianship. Her work in A&R at Windham Hill and live recording for Liquid Audio is known throughout the music community.

At a time when the world is overwhelmed with computer music of less than CD quality, Marenco joined with French engineer, Jean Claude Reynaud, to raise the standards of excellence in audio recording for the next generation of audiophiles. Mature listeners will welcome this true sound while new fans may experience acoustic music in its most lifelike form for the first time. While some audiophile labels deliver only great sound, Marenco captures quality performances while at the same time surpassing the artist’s own expectations.

The recording sessions for these experiments in sound led to a patent pending recording technique called Extended Sound Environment (E.S.E.). Originally conceptualized for the surround environment, E.S.E. makes use of room and direct microphone placement to optimize full tonal response from the instruments and character of the room while allowing the musicians to position themselves to hear without headphones. Attention to eliminating phase, blending the room and direct mics, creating balanced dynamics, monitoring while recording in surround all under Marenco’s production guidance brought stunning results that truly places the listener in an audio hologram of the music. Even untrained ears will find noticeable improvement in the stereo mixes.

The best of technologies new and old were used in the E.S.E. process. Sony provided their latest recording technology, Direct Stream Digital (dsd) - one bit recording at 2.4 million samples per second. To further optimize the signal path, speakers and silver cable manufactured by Jean Marie Reynaud for the French Aerospace Industry linked the mics to the preamps to the console and to the speakers. Millennia preamps and B&K mics captured the sound for the room and instruments. Of the 27 Didric mics existing in the world, two were used for vocals giving the artist freedom to move during recording while providing amazing detail. Marenco chose 2” analog tape with Dolby SR as the multi-track format after comparisons with digital were made. Analog tape still cannot be surpassed for sonic response."

----

Här kan man lyssna lite på material (i mp3) från deras eminenta samlingsplatta - The E.S.E Sessions.

SACD-hybrid finns att köpa från Audio Exitement för 259 kr. Rekommenderas högt!!

/Suomela