Rainman Posted August 10, 2009 Posted August 10, 2009 Vill bara berätta om en nedgradering som blev en uppgradering. Har under några år haft en vinylresa från en enkel Project Debut spelare,lite olika riaa och och en Project rpm 5 och diverse pickuper. Under sista året har jag spelat på en Project Perspex med Van den Hul internkablage och en Ortofon Rondo Bronze. Har under sista tiden tyckt att pickupen börjat tappa lite dynamik,den är 2,5 år har spelat rätt mycket.Har aldrig räknat på detta men det blir allt ett antal timmar i veckan. Har sett att Ortofon har en ny serie på gång som heter Cadenza.Men tänkte att jag kunde prova en billigare pickup ett tag,så jag skaffade en Ortofon 2M Black. Det är ju svårt att minnas en upplevelse som ligger över två bak i tiden,bytte ju dessutom spelaren förra året men vad jag minns spelade inte Rondon med denna dynamik,kraft,eller spårade som Blacken gör. Project 9cc Evelution armen är ju en lätt kolfiberarm,och Blacken har ganska hög compliance (mjuk) Kan det vara så att den styvare pickupen har det svårare i denna lätta arm ? Oavsett tycker jag ni som sitter på en Project kolfiberarm och kan tänka er att lägga några tusen på en MM pickup skall prova Ortofon 2M Black,den gjorde underverk i min anläggning. M.v.h. Rainman Quote
Bebop Posted August 10, 2009 Posted August 10, 2009 Du delar m a o den engelska tidningen HiFi Worlds erfarenheter som har Black som en av sina referenser. Någon annan tidning, minns inte vem, har också utnämnt den till bästa MM-pickup tillgänglig på marknaden just nu. Black är i princip en Ortofon Jubilee med med en MM-motor. Tidningars inspel kan ge vägledning men det blir extra intressant när användarna ger sina erfarenheter. Eftersom Bronze också är en prisad pickup så är dina erfarenheter extra intressanta, tycker jag. Quote
Rainman Posted August 10, 2009 Author Posted August 10, 2009 Du delar m a o den engelska tidningen HiFi Worlds erfarenheter som har Black som en av sina referenser. Någon annan tidning, minns inte vem, har också utnämnt den till bästa MM-pickup tillgänglig på marknaden just nu. Black är i princip en Ortofon Jubilee med med en MM-motor. Tidningars inspel kan ge vägledning men det blir extra intressant när användarna ger sina erfarenheter. Eftersom Bronze också är en prisad pickup så är dina erfarenheter extra intressanta, tycker jag. Ja jag delar absolut HIFI Worlds åsikter.Jag hade räknat med att kanske få lite mindre detaljer/upplösning men lite mer kraft med en MM pickup jämfört mot MC pickupen,men jag tyckter nog allt blev bättre.Därav av funderingen runt detta med compliance och tonarmens massa. Rainman Quote
calle_jr Posted August 10, 2009 Posted August 10, 2009 Kan det vara så att den styvare pickupen har det svårare i denna lätta arm ? Med sin höga komplians och relativt låga vikt ska Ortofon Black teoretiskt hamna på en resonansfrekvens på 9Hz ihop med Pro-Ject 9cc Evolution, vilket är mycket bra. Men med sin lägre komplians och högre vikt hamnar även Rondo Bronze där. Så jag tror inte att det är den mekaniska matchningen som är grunden till det goda resultatet (båda är bra). I och för sig kan tonarmens prestanda att fånga upp, dämpa och avleda vibrationer påverkas av pickupens massa och komplians, men jag tror främst det beror av hur mycket energi pickupen alstrar. Men vad använder du för riaa BTW, perspex (gjuten akryl) är ett intressant material som jag gärna skulle vilja testa i rack-sammanhang. Quote
Bebop Posted August 10, 2009 Posted August 10, 2009 Den stora fördelen med hög komplians är att spårningsförmågan är bättre. Det var lite av MC:arnas akilleshäl de första åren, men idag är det nästan ett säljargument utan värde. De flesta MC-pickuper ligger kring 15 vilket är fullt tillräcklig. Shelters pickuper ligger (låg?) nere kring 10-11 och hade lite spårningsproblem men det är inget jag sett eller hört något om på senare år. Så jag delar Calle_Jr analys. Resonansfrekvensen är viktigare och felaktigt matchning kan gör att pickupen wobblar och därmed "spårar ur". Det har hänt mig med Goldring Ref Gold (som har den tredje motorvarianten som kallas MI [Moving Iron] som var omöjlig att spela i Nottinghams Ace-arm. Quote
Rainman Posted August 10, 2009 Author Posted August 10, 2009 Med sin höga komplians och relativt låga vikt ska Ortofon Black teoretiskt hamna på en resonansfrekvens på 9Hz ihop med Pro-Ject 9cc Evolution, vilket är mycket bra. Men med sin lägre komplians och högre vikt hamnar även Rondo Bronze där. Så jag tror inte att det är den mekaniska matchningen som är grunden till det goda resultatet (båda är bra). I och för sig kan tonarmens prestanda att fånga upp, dämpa och avleda vibrationer påverkas av pickupens massa och komplians, men jag tror främst det beror av hur mycket energi pickupen alstrar. Men vad använder du för riaa BTW, perspex (gjuten akryl) är ett intressant material som jag gärna skulle vilja testa i rack-sammanhang. Jag har ett ASR mini basis riaa som är kopplat via Audioquest Colorado och Audioquest Columbia signalkabel till ASR emitter 1 förstärkare. Rainman Quote
calle_jr Posted August 10, 2009 Posted August 10, 2009 Hehe, det verkar som att du gillar akryl ASR Mini-Basis är ett riktigt bra riaa, och det har ju en hel rad byglar för ingångsimpedans och förstärkning. Så, det bör även gå att hitta rätt elektrisk matchning med båda pickisar, och jag ser ingen uppenbar förklaring till varför Ortofon Black låter bättre i ditt system Quote
Bebop Posted August 10, 2009 Posted August 10, 2009 Så, det bör även gå att hitta rätt elektrisk matchning med båda pickisar, och jag ser ingen uppenbar förklaring till varför Ortofon Black låter bättre i ditt system Frågan kan ju också ställas varför Bronze låter sämre än vad Du förväntat? Kanske Du gillar MM-pickupernas många gånger mer punchiga stil med t ex bra basattack. Eller stod vippomkopplarna fel eller är det kanske så enkelt att Bronzen var utspelad. En sliten pickup ger främst degradering i de övre registren. Men Black MM verkar också vara en förbannat bra pick up helt enkelt. I tester brukar sägas att man får fram med stora börsen för att hitta en MC som är lika bra. Quote
Rainman Posted August 10, 2009 Author Posted August 10, 2009 Hehe, det verkar som att du gillar akryl ASR Mini-Basis är ett riktigt bra riaa, och det har ju en hel rad byglar för ingångsimpedans och förstärkning. Så, det bör även gå att hitta rätt elektrisk matchning med båda pickisar, och jag ser ingen uppenbar förklaring till varför Ortofon Black låter bättre i ditt system Som sagt så har Bronzen spelats ett tag,kan vara minnet som spelar en ett spratt. Men nu är lyckan total Har provat lite olika inställningar,men skall nu bara njuta av vinylen ett tag, Rainman Quote
Rainman Posted August 10, 2009 Author Posted August 10, 2009 Frågan kan ju också ställas varför Bronze låter sämre än vad Du förväntat? Kanske Du gillar MM-pickupernas många gånger mer punchiga stil med t ex bra basattack. Eller stod vippomkopplarna fel eller är det kanske så enkelt att Bronzen var utspelad. En sliten pickup ger främst degradering i de övre registren. Men Black MM verkar också vara en förbannat bra pick up helt enkelt. I tester brukar sägas att man får fram med stora börsen för att hitta en MC som är lika bra. Det kan vara som du säger att jag gillar mm bättre,det är trots allt tre-fyra år sedan jag hade mm pickup och då i betydligt lägre prisklass.Bronzen har också spelats ett tag. Nu skall jag bara njuta av vinylen ett tag. Rainman Quote
calle_jr Posted August 10, 2009 Posted August 10, 2009 kan vara minnet som spelar en ett spratt. Annars brukar ju Rainman och minne vara en grym kombination Själv har jag drabbats av någon influensa med feber och elände. Ingen lyssning idag alltså. Quote
Rainman Posted August 10, 2009 Author Posted August 10, 2009 Annars brukar ju Rainman och minne vara en grym kombination Själv har jag drabbats av någon influensa med feber och elände. Ingen lyssning idag alltså. Ja jag lever väl inte riktigt upp till mitt alias i detta fall Hoppas att influensan snart går över. Rainman Quote
Absolute Audio Posted August 10, 2009 Posted August 10, 2009 Jag hade inte så fint utgångsläge som du, men för mej blev Ortofon Bronze ett riktigt fint tillskott till vinylriggen. Kan tänka mej att en Black blir ännu snyggare ljud. Kul att några satsar på MM pickuper fortfarande, även om de inte kan mäta sej med dyrare MC-pickuper så är de definitivt svåra att slå i de lägre prisklasserna. Quote
Guest Audio Concept Posted August 10, 2009 Posted August 10, 2009 Det som kan "spela en ett spratt" är skillnaden i utgångsnivå. Den gamla låg kanske på 0.5 mV och den nya på 5mV. Även om du ställer in det korrekt, och ditt phono-steg är utmärkt - så är det lätt att känna som om det vore mera krut i MM pickupen med hög utnivå - när du jämför två PU's - MM och MC på ungefär samma prisnivå. Dessutom har den nya Shibata nål, bättre material, etc, vilket nog kommer att medföra bättre spårning, större frekvens och dynamik-omfång än den gamla. När det blir större skillnad i pris då glider MC PU'arna lätt från i kraft av förfinad återgivning, dynamik mm. Håller absolut med - de nya Ortofon PU'arna är riktigt bra. Mvh, Audio Concept Quote
conan Posted August 10, 2009 Posted August 10, 2009 Projects spelare är ganska enkelt byggda så det finns alltid en risk att man råkar vrida på armen, ställa spelaren lite snett (ej i våg), vrida tornet när man justerar VTA mm. Den mycket lätta armen är känslig för allt sånt. Det lönar sig att kolla att armen kan balansera helt fritt över skivan. Med det menar jag att stöter man till den fritt balanserande armen så ska den fortsätta sin rörelse tills det tar stopp (längst in mot skivcentrum eller längst ut mot armhållaren eller liknande). Minsta lilla beröring ska kunna starta rörelsen. Quote
Rainman Posted August 11, 2009 Author Posted August 11, 2009 Har fått många bra synpunkter,Tack. Kan kanske vara så att när den värsta euroforin,(om det stava så) lagt sig och man ser lite nyktrare på saken ligger en hel del i vad Audio Concept med flera säger,att det är utnivåer och inställningar som "sprattlar" lite grann. Det skiljer inte så många tusenlappar mellan Rondo Bronze och 2M Black,men jag tycker nog att Blacken kör ifrån Rondo Bronzen trots allt. Kanske man skall testa Cadenza eller något liknade i lite högre prisklass när de kommer,Cadenzan kommer ju också i en Black version med samma slipning tror jag.Frågan är dock hur långt kommer man med denna tonarm,är det någon ide? Rainman Quote
Absolute Audio Posted August 11, 2009 Posted August 11, 2009 Det skiljer inte så många tusenlappar mellan Rondo Bronze och 2M Black,men jag tycker nog att Blacken kör ifrån Rondo Bronzen trots allt. Utryckte mej lite snabbt, jag har en 2M bronze. Modellen under 2M Black Quote
Rainman Posted August 11, 2009 Author Posted August 11, 2009 Utryckte mej lite snabbt, jag har en 2M bronze. Modellen under 2M Black Jag har haft Både 2M RÖD OCH BLÅ och nu SVART och nu ligger det några år tillbaka med de två första men min mening är att det är ett litet lyft varje gång,så jag kan tänka mig att Bronzen spelar fint Det är detta jag gillar med "Vinylträsket" att det händer så mycket vid förändringar,till skillnad från cd formatet. Rainman Quote
Bebop Posted August 11, 2009 Posted August 11, 2009 Kanske man skall testa Cadenza eller något liknade i lite högre prisklass när de kommer,Cadenzan kommer ju också i en Black version med samma slipning tror jag.Frågan är dock hur långt kommer man med denna tonarm,är det någon ide? Såvitt jag förstod artikeln om Cadenzorna i HiFi World, som kommer Cadenza Black ersätta Ortofon Jubilee. Det innebär att den lägger sig strax under PW-modellan med ett pris kring 17-20' (skulle jag tro). Förmodligen kommer man att kunna dra ut mer info ur den pickupen än vad din arm förmår leverera. Det är i vart fall min gissning. Kanske en Cadenze Bronse är rätt modell. Kostar i UK 1,000£ Quote
Rainman Posted August 11, 2009 Author Posted August 11, 2009 Såvitt jag förstod artikeln om Cadenzorna i HiFi World, som kommer Cadenza Black ersätta Ortofon Jubilee. Det innebär att den lägger sig strax under PW-modellan med ett pris kring 17-20' (skulle jag tro). Förmodligen kommer man att kunna dra ut mer info ur den pickupen än vad din arm förmår leverera. Det är i vart fall min gissning. Kanske en Cadenze Bronse är rätt modell. Kostar i UK 1,000£ Ja så är det troligen.Blir väl så att nästa stora steg blir både ny spelare,arm och pickup,men då får nog "sparbössan" fyllas på lite mer först. Rainman Quote
Recommended Posts