Jump to content

Recommended Posts

Posted

Halloy!

Ska inhandla ett par nya frontar snart.

Har spanat lite på Jmlab electra 926 , Dynaudio Contour s3.4 och Sonus Faber grand piano home.

Vill ha en rätt neutral högtalare som inte sticker åt något håll, lyssnar på

Jazz, rock och pop.

Kommer att drivas med Korsun v8i.

Några rekomendationer?

Guest Zalve
Posted

Thiel 2.3 eller 2.4 kanske de heter spelar bra och ligger väl i denna prisklass.

Posted

"Att välja högtalare till någon, är som att välja fru åt någon."

...var det någon som sade. :D

Mitt förslag är ett par nya B&W Nautilus 805 med tillhörande stativ,

eller möjligen ett par begagnade 804:or.

Vad gäller fruar kan jag rekommendera skånskt. Funkar för mig :D

Posted
Thiel 2.3 eller 2.4 kanske de heter spelar bra och ligger väl i denna prisklass.

Har lyssnat på Thiel cs 2.4, helt ok!

Dock så är nypriset 50k ^_^

Guest Zalve
Posted
Har lyssnat på Thiel cs 2.4, helt ok!

Dock så är nypriset 50k ^_^

Så vi snackar HELT nya saker !?

Annars har HifiConsult ett par 2.3 i EK för 25k:-

Om man kollar på Stativare så finns den en del treliga saker.

(Om det är så att rummet sätter gränserna)

Revels lilla stativare F20/F22 :?: spelar riktigt trevligt.

Posted

Rummets storlek är ca <20kvadratmeter

Men en flytt är aktuellt så det kan bli större eller mindre.

Det behöver inte vara nya högtalare men det är inte så superstort utbud på begangnat direkt.

Posted

Hej,

Högtalarfunderingar är dom roligaste funderingarna enligt mig!

Min reflektion är emellertid att du har tre högtalare med ganska olika signatur. Jag tänker på basen och mellanregistret i synnhert. Mina erfarenheter är dock begränsade - kanske nån annan som håller med mig och kan fylla i lite?

Posted

Ja, jag säger som Engholm, mycket olika karaktärer på dessa tre som du hade som förslag. Äger själv ett par Grand Piano Home, och det är en mycket bra högtalare i sin ljudkatogori. Lite åt det mörka, med ett varmt mellanregister med mycket kropp.

Jmlabs modell har jag inte lyssnat på, men av de Jmlab som jag lyssnat på så har detta märke mycket hög detaljrikedom, ett rent men slankt ljud. Skall nog matchas med elektronik med värme och fyllighet, annars så skulle jag i alla fall bli mycket lyssningstrött.

Dynaudion är en mycket välljudande högtalare, och det är den modell som jag skulle valt om jag hade haft så mycket pengar, men den kräver nog mest av rummet av denna trojka dvs för litet rum så blir du nog dränkt av för mycket bas. Men i rätt rum så låter de riktigt bra. Har överlag ett grundljud lite åt det mörka enligt mina erfarenheter. Tänk också på att de har ju sålts för 29.000kr senaste tiden, kostar egentligen 38000kr. Och för de billigare priset så är det mycket högtalare för pengarna, helt klart.

Mvh Per

Posted

Jag har själv haft Grand Piano en kortare tid och har hört Dynaudio 3.4 vid två tillfällen, senast för några dagar sen. Dynaudion är en myket bra högtalare, enligt min mening en bättre högtalare än Grand Piano, en annan klass helt enkelt så där är inte valet för mig svårt, men den är ju oxå dyrare.

Rummet är alltid en viktig sak men mina erfarenheter säger absolut inte att 3.4 skulle vara svårare att få till ett ett rum än Grand Piano.

Har du möjlighet att jobba med rummet ( alltså inte har en sambo som säger "DÄR ska högtalarna stå !" :D ) så kan du få bägge att fungera bra tror jag.

JM Lab modellen har jag inte hört.

Posted

Nybbe!

Mycket och mycket, under halva nypriset - hade de varit i produktion som hade dom kostat 60 - 70 % av nypriset.

Att dom tillverkas längre eller ej, spelar enligt mitt sätt att se det mindre roll - är det en bra högtalare så är det det. Gillar du Dynaudio ljudet så ska du inte tveka att ge dom en chans. Dynaudios ljud går igen i alla deras modeller. High Fidelity konstaterade i sin test av Confidence 2, att just ljudfilosofin och den sömlösa övergången mellan elementen var identisk mellan Confidence 2 och Contour 3.0. Självklart så skiljde dom sig åt vad det gäller upplösning och ljudkvalitet i övrigt - men ljudidealet var det samma.

Det är inte så många som höjer ett ögonbryn om någon betalar samma pengar för ett par nya Audience 82 och då anser i alla fall jag att man får en betydligt bättre högtalare om man köper Contour 3.0 - både vad det gäller byggkvalitet, matrialval och inte minst ljudkvalitet.

Av ren nyfikenhet hur mkt tycker du att ett par Contour 3.0 från 2001 är värda? Nypriset låg på 38.500 Kr innan dom slutade tillverkas och dom såldes en bit in på 2002.

Mvh

Jocke

Posted

¨Kero!

Dynaudion är en mycket välljudande högtalare, och det är den modell som jag skulle valt om jag hade haft så mycket pengar, men den kräver nog mest av rummet av denna trojka dvs för litet rum så blir du nog dränkt av för mycket bas.

Jag skrev att om jag hade så mycket pengar, så skulle mitt val också bli Dynaudio, dvs det är en klart bättre högtalare viss prisskillnad också 24000kr-38000kr, tydde ditt inlägg som om jag tyckte att de var jämbördiga, men jag kan ha missuppfattat dig.

Sen håller jag inte med om att Dynaudion är lika lätt som Sonus Fabern angående att få till i ett rum. Det beror helt klart på rummets storlek och förutsättningar därför att 3.4 har mer "basresurser" än Grand Piano Home.

Mvh Per

Posted

drkim!

Lite offtopic och jag ska egentligen inte sitta och komentera vad andra vill ha för sina grejer. Men om dina är ifrån 2001 så är det ett väll ett hyffsat pris du begär. Och jag skulle också välja dina framför ett par 82or utan minsta tvivel. Har faktiskt blivit förvånad att du inte fått dessa sålda för de är bra.

Jag och en kompis som ägt en del dyrare högtalare har pratat om detta, andrahandspriser. Och båda har märkt tydligt att så fort en produkt fått bäst i test i Hifi&Musik så stiger andra hands priserna löjligt mycket utan att folk egentligen har koll på om den aktuella produkten verkligen är "bäst" i sin prisklass. I dessa tester så brukar ju inte alla modeller i den aktuella prisklassen vara med, plus att det finns något som heter den personliga smaken också.

Men det är ju kul för oss som vill göra fynd på beg marknaden tex Monitor audio GR20 beg. 12.000kr Infinity Kappa600 beg.12.000kr. En är inte testad i Sverige den andra har fått bäst i test, liknande pris på beg marknaden, men enligt mig så är det klara skillnader i ljudkvalite.

Ja det var lite tankar, åter till tråden nu.

Mvh Per

Posted

fbk:

Jag har själv haft Grand Piano en kortare tid och har hört Dynaudio 3.4 vid två tillfällen, senast för några dagar sen. Dynaudion är en myket bra högtalare, enligt min mening en bättre högtalare än Grand Piano, en annan klass helt enkelt så där är inte valet för mig svårt, men den är ju oxå dyrare.

Du har absolut missuppfattat, läs igen. Jag pratar aldrig nånting om din åsikt, jag säger ju bara vad jag tycker, understryker även detta med ord som "Jag har" och "enligt min mening" och "för mig svårt".

Och även jag nämner prisskillnaden.

I dagsläget i sverige behöver du inte betala några 38000: för Dynaudio 3.4. Hos den handlare som försöker med det är det bara och buga och bocka och tacka för sig och gå till nästa.

Har inte hört Contour 1.4, däremot Audience 52SE som ligger på 11-12000:- nånstans. Trevlig högtalare helt klart.

Posted

Återigen, nu när jag fått medhåll i min reflektion, det är mycket olika högtalare du jämför.

Skall du inte bli besviken eller hamna i ett nytt byte innom kort bör du nog stifta bekantskap med alla tre alternativen och bilda dig en uppfattning.

Högtalarna inte bara låter olika utan ställer med säkerhet mycket olika krav på din förstärkare. JM Lab brukar generaliseras som lättdriven och med hög känslighet, DynAudio kan inte få nog med stabila effektmonster och Sonus...tja Timbre vet nog bäst! :D

Posted

Ja, misstänkte att jag hade läst uppåt väggarna, ber om ursäkt Kero :black:

Och jag misstänker också att för ca29000kr som 3.4 ligger på ungefär eller lite lägre. Så är de bland de allra bästa i sin prisklass, men sen handlar ju mycket om din smak Nybbe. Du kanske tycker bättre om JMLabs mer slanka sound, du måste provlyssna, annars så kan det bli byte snart och sådant är dyrt för plånboken ;)

Mvh Per

Posted

Om jag får sticka in med ett förslag om man vill ha en renspelande och kompetent modell som inte atr stor plats i rummet men fyller det med MYCKET musik så är ju Totem ett intressant val... Viist jag pratar i egen sak kanske men titta på dom i alla fall..... ;)

floorStand_hawk.jpg

Hawk modellen som ses här ligger från 25500:-

/Martin

Posted

EngelholmAudio: Jag håller fullständing med, dom flesta andra säkert oxå. Jag var på en liten tur förra veckan för att lyssna på högtalare, det enda jag kom fram till var att jag inte kom fram till nåt, det räcker inte ens med att lyssna i butik, man måste prova hemma. Annars blir det en chansning än hur man gör.

Men.. hör man en högtalare i butik och gillar den skarpt och köper den utan att ha provat lyssna kan man ju få till det ändå, men man kan få räkna med att jobba lite med rummet ifall det visar bete sig väldigt annorlunda mot demo rummet i butiken.

fbk: Det är lugnt... ;)

Totem är absolut ett av mina favorit märken, mycket roliga. Jämför man dom märken som nämns här så hör tre av dom till mina favorit märken. Dynaudio ( ja egentligen bara Contour serien ), Sonus Faber och Totem. Men alla dessa tre är väääääldigt olika, jag skulle vilja ha ett par av varje, plus ett par Maggisar som jag har nu då så klart ! :D

Ut och lyssna Nybbe, och försök få prova hemma.

Posted

Nybbe

Vi är ute i liknande ärenden du och jag - optimal golvare runt 20kkr och det finns mycket därute...Svårigheterna är ju som nämnts här i tråden att få till hemlåning, delvis pga av transport-, försäkrings eller policyproblem hos olika handlare. Därför plockar jag alltid ner min elektronik och kablar och lyssnar i affär. Lite bökigt är det men det är ändå bättre än att sitta halvnöjd senare...

Posted

Nybbe

Ett par tips till:

Själv har jag lyssnat runt en del och Ushers 6-serie har jag verkligen fastnat för- exempelvis tyckte jag de var betydligt bättre än Dynaudios 3.4 som jag jämförde med under lyssningen. De kräver dock en hel del golvutrymme.

PMCs OB1 kommer till hösten att finnas hos goldenagemusic i Alingsås och det är ett annat intressant alternativ att kolla upp. OB1 har i Engelsk press hyllats sanslöst. Priset lär dock hamna runt 30 kkr, men de har ett par FB 1 som är hamnar runt 20.

Ett tredje spännande alternativ är Meadowlark Audios Osprey som Martin H (se ovan) säger kommer att komma in till Hifi Art senare under hösten.

Själv kommer jag att lyssna på PMCs och Meadowlarks modeller innan jag slår till och beställer. The hunt goes on :cool:

/Anders

Posted

PMC är ett märke som de Engelska Hifi-pressen älskar milt sagt. Och det är kul att det kommer nya märken till våra bredgrader.

Posted
Nybbe

Ett par tips till:

Själv har jag lyssnat runt en del och Ushers 6-serie har jag verkligen fastnat för- exempelvis tyckte jag de var betydligt bättre än Dynaudios 3.4 som jag jämförde med under lyssningen. De kräver dock en hel del golvutrymme.

PMCs OB1 kommer till hösten att finnas hos goldenagemusic i Alingsås och det är ett annat intressant alternativ att kolla upp. OB1 har i Engelsk press hyllats sanslöst. Priset lär dock hamna runt 30 kkr, men de har ett par FB 1 som är hamnar runt 20.

Ett tredje spännande alternativ är Meadowlark Audios Osprey som Martin H (se ovan) säger kommer att komma in till Hifi Art senare under hösten.

Själv kommer jag att lyssna på PMCs och Meadowlarks modeller innan jag slår till och beställer. The hunt goes on :cool:

/Anders

Vart kan man få tag på Ushers 6-serie?