Jump to content

Recommended Posts

Posted
Infraplanar

Det verkar inte helt tokigt med en respons från strax över 10Hz upp till kanske 250Hz.

Är det någon som hört panelen?

Hoppsan... Jag såg att jag glömde svara på din fråga...

Nej jag har tyvärr inte haft möjligheten att lyssna på den men tror att den har potential...

Har själv kommit underfund med att det faktiskt finns, (åtminstone på vissa live-inspelningar), information som kan hänföras till "rumslighet" i brist på bättre ord som klart ligger under de frekvenser där subwoofers normalt opererar.

Har därför tagit fram en tidig prototyp på vad jag hoppas skall bli ett system som just täcker "Infra-området" d.v.s. frekvenser under 16 Hz. Jag tänker mig ett system som går ner två oktaver under 16Hz, alltså ner till 4Hz. Man har ibland ifrågasatt om det inte kan vara skadligt att exponeras för så låga frekvenser. Svaret måste bli att eftersom vi kan "uppleva" frekvenser under 16Hz i vardagliga livet, bland annat genom kroppen, finns det som jag ser det ingen anledning att inte ta fram system som klarar det. Musik innehåller väldigt lite energi så långt ner men det adderar definitivt ytterligare en dimension! :)

Infra_03.jpg

Prototyp Infrawoofer

Mvh//BB

Posted
Man har ibland ifrågasatt om det inte kan vara skadligt att exponeras för så låga frekvenser. Svaret måste bli att eftersom vi kan "uppleva" frekvenser under 16Hz i vardagliga livet, bland annat genom kroppen, finns det som jag ser det ingen anledning att inte ta fram system som klarar det.

Mvh//BB

Att man kan uppleva låga frekvenser är ju helt klart,har för mig att det sändes ett program på Tv`n där en kvinnlig trumslagare som var döv inte hade några problem att spela hon "lyssnade" med kroppen.

Att det kan vara skadligt kan ju diskuteras,eft som jag själv har en Neurologisk sjukdom med bla spastisitet som egentligen betyder muskelspänningar så är jag betydligt mer känslig än vanliga friska personer i det området,låga frekvenser sätter igång det spastiska på ett enormt tråkigt sett,spastisiteten ökar mao,så för mig så mår jag ej bra av det oavsett om det är musik eller låga frekvenser från ex lastbilsmotorer.

I övrigt är det ju naturligtvis roligt om man kan få högtalare att verka så naturtroget som möjligt,men jag nöjer mig med en liten högre frekvensnivå :)