torbjorn Posted August 7, 2009 Posted August 7, 2009 Läste just att Willy DeVille avlidit av cancer i bukspottskörtern, han var 55 år. Ja, jag har lyssnat på honom sedan 1978. Hörde honom för första gången på skivgrossisten på folkungatan, kom in efter jobbet och dom lirade en platta som jag gillade - frågade vad dom spelade och det var Mink DeVille. Hade aldrig hört talas om bandet men köpte plattan direkt, så i kväll blir det till att lyssna på Mink DeVille - Return to Magenta. /Torbjörn Quote
Kent_n Posted August 7, 2009 Posted August 7, 2009 Nej var tråkigt, har precis som du följt honom sedan -70 talet, mkt bra artist. Köpte en DVD med honom för ca: 1 månad sedan.. Quote
Ekman Posted August 7, 2009 Posted August 7, 2009 Tråkigt. Har aldrig hört honom men har hört talas om att Pistola ska vara väldigt bra, är det ett bra album att börja med eller om man vill utforska hans värld? Quote
Käera Posted August 7, 2009 Posted August 7, 2009 Tråkigt,har lyssnat på Mink De Ville länge men inte särskilt ofta,så nu får man ett bra men tråkigt tillfälle... Quote
plundin™ Posted August 7, 2009 Posted August 7, 2009 Det var minsan en rejält tråkig nyhet, lyssnade på hans senaste skivsläpp (The Willy DeVille Acoustic Trio - In Berlin / ) bara härr om dan... Tillhör oxå dom som lyssnat på honom i olika skepnader sedan sjuttiotalet, höjdpunkten var kanske när jag hörde honom live i New Orleans -88... /ptr Quote
torbjorn Posted August 7, 2009 Author Posted August 7, 2009 Tråkigt. Har aldrig hört honom men har hört talas om att Pistola ska vara väldigt bra, är det ett bra album att börja med eller om man vill utforska hans värld? Pistola är bra, den kan man börja med. Andra plattor som man gott kan skaffa är Willy DeVille Willy DeVille - Loup Garou] Running through the jungle Willy DeVille - Horse of a different color (Cover av John Hiatt låt) Willy DeVille - Backstreets of desire I Call Your Name Mink DeVille Finns samlingar till rimliga priser /Torbjörn Quote
x2000 Posted August 7, 2009 Posted August 7, 2009 Minken, som vi kallade honom när det begav sig har gjort många bra album, men det bästa är IMHO Le Chat Bleu från 1980: Bör ingå i varje skivsamling. Såg honom live på Ritz i Stockholm i samma veva. Väldigt bra konsert. Quote
Guest om.s Posted August 7, 2009 Posted August 7, 2009 Triste nyheter, har hørt på ham siden midten av 80 tallet, og har vel klart å få hjem de fleste skivene hans, det blir noen nye runder med disse når man er hjemme fra semester`n.... mvh Quote
iroise Posted August 8, 2009 Posted August 8, 2009 Tragiskt att W är död, själv har jag ett kluvet förhållande till musiken, alla Lp innehåller några genialiska låtar samt sådana som inte når ända fram till mig. Som med Hiatt, Lofgren, Costello mfl. Som sagt tragiskt! Quote
Jerry Garcia Posted August 17, 2009 Posted August 17, 2009 Ja, det var otroligt tråkigt med Willy. En sann hjälte som, till skillnad från många andra gamla hjältar, fortfarande gjorde otroligt bra musik. "Pistola" är bra men inte skivan man ska börja med, "Le Chat Blue" och soloskivorna som Torbjörn räknar upp är betydligt bättre startpunkter. Kanske framför allt "Horse Of A Different Color". Jag tycker också att "Live In Berlin" är makalös. Lyssna bara på "Heaven Stood Still" här, den är helt... otrolig: http://www.youtube.com/watch?v=-0OqtkVZeBI Jerry Garcia Quote
Neon Park Posted August 30, 2009 Posted August 30, 2009 Hans första skiva som kom 1977 med titeln Cabretta är väldigt bra med Spannish stroll,Cadillac walk,Venus od ave.D bla,får ta o rota fram de gamla MDV skivorna Mvh Quote
Govinda Posted August 30, 2009 Posted August 30, 2009 En artist med magisk röst.....RIP Han använde två artistnamn under sin karriär, Absoluta favoriten som måste finnas i varje musikälskares hem är skivan! Willy Deville (live) Underbar produktion proffsigt ljud supermusiker och riktigt bra låtar! En av mina absoluta favoriter! Låten Demasiado Corazon är grym! Makalöst trumpetsolo som gör en glad Mvh Anders.S Quote
Recommended Posts