Jump to content

Recommended Posts

Posted

Läste just att Willy DeVille avlidit av cancer i bukspottskörtern, han var 55 år.

Ja, jag har lyssnat på honom sedan 1978. Hörde honom för första

gången på skivgrossisten på folkungatan, kom in efter jobbet och dom lirade

en platta som jag gillade - frågade vad dom spelade och det var Mink DeVille.

Hade aldrig hört talas om bandet men köpte plattan direkt, så i kväll blir det till att

lyssna på Mink DeVille - Return to Magenta.

DISCO_magenta.jpg

/Torbjörn

Posted

Tråkigt.

Har aldrig hört honom men har hört talas om att Pistola ska vara väldigt bra, är det ett bra album att börja med eller om man vill utforska hans värld?

Posted

Det var minsan en rejält tråkig nyhet, lyssnade på hans senaste skivsläpp (The Willy DeVille Acoustic Trio - In Berlin :mm::mm::mm: / :D:D:D:D ) bara härr om dan... Tillhör oxå dom som lyssnat på honom i olika skepnader sedan sjuttiotalet, höjdpunkten var kanske när jag hörde honom live i New Orleans -88...

/ptr

Posted
Tråkigt.

Har aldrig hört honom men har hört talas om att Pistola ska vara väldigt bra, är det ett bra album att börja med eller om man vill utforska hans värld?

Pistola är bra, den kan man börja med.

Andra plattor som man gott kan skaffa är

Willy DeVille

DISCO_loup_garou.jpg

Willy DeVille - Loup Garou] Running through the jungle

DISCO_horse.jpg

Willy DeVille - Horse of a different color

(Cover av John Hiatt låt)

DISCO_backstreets.jpg

Willy DeVille - Backstreets of desire I Call Your Name

Mink DeVille

Finns samlingar till rimliga priser

/Torbjörn

Posted

Minken, som vi kallade honom när det begav sig har gjort många bra album, men det bästa är IMHO Le Chat Bleu från 1980:

DISCO_lechat.jpg

Bör ingå i varje skivsamling. :mm:

Såg honom live på Ritz i Stockholm i samma veva. Väldigt bra konsert.

Posted

Triste nyheter, har hørt på ham siden midten av 80 tallet, og har vel klart å få hjem de fleste skivene hans, det blir noen nye runder med disse når man er hjemme fra semester`n....

mvh

Posted

Tragiskt att W är död, själv har jag ett kluvet förhållande till musiken, alla Lp innehåller några genialiska låtar samt sådana som inte når ända fram till mig. Som med Hiatt, Lofgren, Costello mfl. Som sagt tragiskt!

• 2 weeks later...
Posted

Ja, det var otroligt tråkigt med Willy. En sann hjälte som, till skillnad från många andra gamla hjältar, fortfarande gjorde otroligt bra musik.

"Pistola" är bra men inte skivan man ska börja med, "Le Chat Blue" och soloskivorna som Torbjörn räknar upp är betydligt bättre startpunkter. Kanske framför allt "Horse Of A Different Color". Jag tycker också att "Live In Berlin" är makalös. Lyssna bara på "Heaven Stood Still" här, den är helt... otrolig:

http://www.youtube.com/watch?v=-0OqtkVZeBI

Jerry Garcia

• 2 weeks later...
Posted

Hans första skiva som kom 1977 med titeln Cabretta är väldigt bra med Spannish stroll,Cadillac walk,Venus od ave.D bla,får ta o rota fram de gamla MDV skivorna

Mvh

Posted

En artist med magisk röst.....RIP

Han använde två artistnamn under sin karriär, Absoluta favoriten som måste finnas i varje musikälskares hem är skivan! Willy Deville (live)

Underbar produktion proffsigt ljud supermusiker och riktigt bra låtar! En av mina absoluta favoriter!

Låten Demasiado Corazon är grym! Makalöst trumpetsolo som gör en glad :)

Mvh Anders.S