Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har idag ett par VR4 gen 1 och funderar på att byta ut dom, tänkte mig en prisklass mellan 25 - 40k. Har kikat lite på Magnepan 3.6 men verkar vara svårt att hitta begagnat. Har ni några förslag på en högtalare som är värd att provlyssna ?

Posted

Det verkar finnas ett par 1.6 i Umea - om de inte redan är sålda.

Hifimagasinet

De är inte lika kraftfulla i basen som 3.6 - men en del säger att 1.6 är bättre ..

Bäst att lyssna och avgöra själv förstås.

Posted
Det verkar finnas ett par 1.6 i Umea - om de inte redan är sålda.

Hifimagasinet

De är inte lika kraftfulla i basen som 3.6 - men en del säger att 1.6 är bättre ..

Bäst att lyssna och avgöra själv förstås.

Har lyssnat en hel del på 1.6 och haft 3.5 / 3.6 förrut, enligt mig så spelar 3.6 or i en helt annan liga över hela registret, men tack ialla fall för tipset !

Men 1.6 or låter också rikigt bra, har precis fått min bror att köpa ett par MG 12. Dags för honom att börja gräva ner sig i hifi träsket.... :mm:

Posted

Om Magnepan är ett alternativ borde väl även Quad ESL-2905 eller den mindre ESL-2805 vara intressanta. Överallt där de testas får dom referensstatus eller i närheten. Inte minst i engelska tidningar men även i Stereophile och TAS. Om prislappen är för tung så finns ju de äldre 988 och 989 att hitta.

Min första reaktion på ditt inlägg är att jag är inte så säker på att Du hittar så mycket bättre än dom Du har med den prislapp Du satt upp. Då handlar det kanske mer om att byta ljudideal - att vandra i sidled. Om Du vill ta större steg uppåt så handlar det om helt andra pengar som jag ser det. Typ B&W 802D, Sonus Faber Elipsa, Dynaudio 5.4 eller C4, någon av Revels modeller, MBL 116, Wilson Sophia, Harbeth 40.1. Magnepan 3.6 och Quad som sagt.