Bebop Posted August 3, 2009 Posted August 3, 2009 Har någon av er hört talas om Tetra högtalare? Själv har jag aldrig sett eller hört dom. Läser just nu Ron Carters biografi som bl a berättar om sin HiFi-anläggning. Han lovordar Tetra och lyfter naturligt nog fram basåtergivningen. När jag går in och kollar deras hemsida, visar det sig att en annan basist, Dave Holland också valt dessa. Så även Herbie Hancock och Keith Richards med flera. Så vad gör man för analys av detta? Medveten marknadsföring (att lista och sponsra kända musiker ungefär som instrumentmakare gör) eller söker musiker något som inte hifi-nördar söker i sitt ljudideal ...? Någon som sett och hört dessa skapelser? Tetra Speakers Quote
Guest B-200 Posted August 3, 2009 Posted August 3, 2009 ATC och B&W gör samma med sin marknadsföring. Robbie williams med ATC och Dave Stewart med B&W vanligt förekommande knep i bräschen misstänker jag. Allt går att sälja med mördande reklam... Quote
Engelholm Audio Posted August 3, 2009 Posted August 3, 2009 Aldrig sett innan och när jag tittar på modell-programmet så upplever jag det lite brokigt, många olika modeller med rätt olika sammansättningar. Marknadsföring med basister är ju korkta - basister är ju dom som inte klarar spela gitarr! Quote
Bebop Posted August 3, 2009 Author Posted August 3, 2009 Marknadsföring med basister är ju korkta - basister är ju dom som inte klarar spela gitarr! Det är ju väl om det är så annars ingen Jaco Pastorius, Stanley Clarke, Charlie Haden, Ron Carter, Ray Brown, NHÖP, Arild Andersen ... Observera att jag gör inte tummen ner för högtalarna, de kanske är kanonbra(?). Jag skulle bli mycket förvånad om just Ron Carter går med på att marknadsföra något han själv inte gillar för maken till principfasthet som han står för har knappast skådats i musikbranschen ... Quote
Engelholm Audio Posted August 3, 2009 Posted August 3, 2009 Det är ju väl om det är så annars ingen Jaco Pastorius, Stanley Clarke, Charlie Haden, Ron Carter, Ray Brown, NHÖP, Arild Andersen ... Observera att jag gör inte tummen ner för högtalarna, de kanske är kanonbra(?). Jag skulle bli mycket förvånad om just Ron Carter går med på att marknadsföra något han själv inte gillar för maken till principfasthet som han står för har knappast skådats i musikbranschen ... ...eller Chucho Merchan! Nej jag har inte heller en aning om dessa burkar. YG Accoustic kör ju också musiker i sin reklam...pratar med Matts på Svanå får man snabbt veta att musiker varit med vid utvecklandet. Quote
Bebop Posted August 3, 2009 Author Posted August 3, 2009 ATC och B&W gör samma med sin marknadsföring. Robbie williams med ATC och Dave Stewart med B&W vanligt förekommande knep i bräschen misstänker jag. Frågan är vem som gjort valet. Det är ju viss skillnad att någon köpt något märke och sedan erbjöds att bli använd i marknadsföringen eller om tillverkaren valt åt artisten. Jag tror t ex inte att Fender har valt Eric Clapton. Tror snarare att det är åt andra hållet. Tycker inte att de exempel Du tar upp är så mördande ... Quote
minesota Posted August 3, 2009 Posted August 3, 2009 Frågan är vem som gjort valet. Det är ju viss skillnad att någon köpt något märke och sedan erbjöds att bli använd i marknadsföringen eller om tillverkaren valt åt artisten. Jag tror t ex inte att Fender har valt Eric Clapton. Tror snarare att det är åt andra hållet. Tycker inte att de exempel Du tar upp är så mördande ... Nåväl , en bekant till mig som precis som dig bott i nordamerika har Tetra 120 högtalare till sin hemmabio. Dom ser ut att vara välbyggda. Har sett reklam för Tetra i tidningen Jazztimes . DownBeat brukar även dem testa olika HIFIprylar förövrigt. Angående Jazzmusiker som gör reklam för saker så verkar det bli vanligare och vanligare. Många STORA saxofonister gör reklam för lurar som dom inte alls spelar på live. Flera gitarister har märkliga sponsorkontrakt. MÅNGA av de stora amerikanska jazzmusikerna tjänar pengar på att komma till Europa och spela allan med kostym när de står i jeans i NY och spelar så varför inte göra reklam för högtalare ? Dave Holland har gjort reklam för basförstärkare tidigare, Trace Eliot har jag för mig det var. It`s all about the money. /P Quote
Timbre™ Posted August 3, 2009 Posted August 3, 2009 It`s all about the money. Frågan är om t.ex. Herbie Hancock eller D.D. Jackson har kommit på sina uttalanden alldeles själva... "Those speakers speak for themselves" och "Tetra Speakers restore the pleasure of listening" låter lite väl enkelt. Quote
Greensleeves Posted August 3, 2009 Posted August 3, 2009 Har någon av er hört talas om Tetra högtalare? ... Jag har aldrig hört talas om detta högtalarmärke, men spontant tycker jag att modellen Tetra 505 ser fin ut. Den får mig osökt att tänka lite grann på Carlsson- resp Larsen-högtalare, dvs. högtalare som är konstruerade för att spela med lyssningsrummet oavsett hur det senare ser ut. Quote
Timbre™ Posted August 3, 2009 Posted August 3, 2009 Jag har aldrig hört talas om detta högtalarmärke, men spontant tycker jag att modellen Tetra 505 ser fin ut. Den får mig osökt att tänka lite grann på Carlsson- resp Larsen-högtalare, dvs. högtalare som är konstruerade för att spela med lyssningsrummet oavsett hur det senare ser ut. Den får mig att även tänka på kanadensiska Reference 3A och håller 505 samma återgivningsklass blir det lättare att förstå musikerna... Quote
TTC Posted August 4, 2009 Posted August 4, 2009 De testas i Stereophile se nedan länk http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/805tetra/ Jag stannar kvar med mina Martin Logan Summit som jag tycker är det bästa jag hört. Har lyssnat på många högtalare i både i Sverige och i USA Lyssnar mycket på analogt/vinyl och jazz och då är Summit fantastiska, tycker jag Mvh/Tommy Quote
Harryup Posted August 4, 2009 Posted August 4, 2009 Jag har väl stött på 3 vanliga kategorier musiker-lyssnare då jag jobbade i butik. 1. Dom som är perfektionister, vilket man kanske tror är det vanliga men enligt min erfarenhet inte är det. 2. Dom som är som alla "andra" ibland hör man skillnad ibland inte. Den vanligaste gruppen. 3. Och dom som inte hör skillnad på någonting alls. En ganska stor grupp som sjunker så blixtsnabbt in i verket och framförandet av det att dom fyller på med sina inlärda lyssningsintryck att man kan byta vilken komponent som helst inklusive högtalare och dom hör ingen skillnad alls. mvh/Harryup Quote
conan Posted August 4, 2009 Posted August 4, 2009 Tetra 606 är ju byggda som dipoler när det gäller diskanten. Svårt att säga om mellanregistret hur öppet det är bakåt. Är det så att detta börjar bli en trend eller har denna konstruktionsprincip kommit och gått genom åren? Quote
Bebop Posted August 4, 2009 Author Posted August 4, 2009 Är det så att detta börjar bli en trend eller har denna konstruktionsprincip kommit och gått genom åren? Nola kör väl också med dipol!? Kanadensiska Mirage hade också dipoler som var rätt så prisade i kring slutet av 90-talet. Deras OM-6 hörde jag på demo under Hifi-mässa i Malmö 1998. De försvann från den stora scenen ungefär samtidigt som B&W lanserade sin Nautilus-serie 98/99. Se Stereophile från 1997 Mirage OM-6 Quote
conan Posted August 5, 2009 Posted August 5, 2009 Mirage OM-6 har separat basförstärkare - precis som om man adderar subwoofers i efterhand. Det är inte så tokigt egentligen - då går det att anpassa basen efter eget tycke och smak. Dock borde kanske tillverkare av högtalare som inte går ner till - säg 30Hz - se till att prova ut någon eller några subwoofers och rekommendera till köpare som önskar komplettera ... men det kanske inte alls ligger i tillverkarnas intresse? Quote
Recommended Posts