Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nu har den kommit, den ultimata presenten till alla som gillar att svarva vinyl och som samtidigt har en stor CD-samling.

IPL-laser 1/4

Med CD-drivverket spelas CD-filerna av och konverteras via en högupplöst D/A omvandlare. IPL-Laser 1/4 har även IPOD-docka samt USB-kontakt för gravering av andra ljudformat. Via menysystemet väljs vilka låtar som skall läggas på respektive sida. Graverververket har två graveringsenheter så båda sidorna tillverkas samtidigt. Ingraveringstiden är samma som avspelningen 33/45 rpm men kan även dubblas eller halveras beroende vilka krav som ställs. Graververket rymmer 20 skivor och färdig skiva matas ut i ett ställ varpå nästa skiva börjar graveras. Det innebär att enheten sköter sig själv efter att den laddats med ograverade skivor. Efter varje gravering som är helt mekanisk sker en speciell härdningsprocsess så att skivorna blir hållbara. Ograverade skivor köps från olika källor i Europa och USA.

Den surrar vid drift så tillverkaren rekommenderar placering i garage eller källare.

IPL-CDtovinyltransfer.jpg

IPL-LASER 1/4

Posted

Om jag har en CD skiva kan jag alltså föra över den till viny ! varför då ? Inspelningen lär knappast bli bättre än på CD skivan, för CD skivan är ljudkälla..

Men det är klart, för den som har allt måste det här vara den ultimata presenten...

Posted

Kul apparat ... men det är ju masteringen/mixen på vinylutgåvan man vill åt - inte den ofta torftiga masteringen på cd och sedan göra den än sämre genom att gå till vinyl.

Guest Audio Concept
Posted

.... 1:a April är lite försenad i år..... :-)

mvh, Audio Concept

Posted

Vore ju rätt kul att kunna ge bort en "Blandat skiva" till vänner, eller komma med en egen DEMOskiva på VINYL till en mässa,,

Fast jag är rädd att kostnaden för detta är betyligt mer än man kan tänka sig..

Posted

Det skulle vara kul att få denna apparat seriöst testad, dvs överföra en 24/192 mix till LP och till CD, samt jämföra de tre versionerna med varandra.

Posted

Det enda jag kan se att man vinner på att kunna göra en vinyl är att man inte har någon CD-spelare eller dator att koppla in.

Om musiksignalen är högupplöst digital så kan man ju möjligen lägga på en trivsam analog färgning på ljudet, skivspelaren lär ju inte kunna utvinna mer information ur signalen efter att man bandbreddsbegränsat signalen och gjort mono av den lägsta basdelen och sänkt signalbrus avståndet med åtskilliga dB.

Men man kan ju gilla det man hör ändå vilket alltid är huvudsaken. Och ens egen analogkopia kanske är bättre än den vinyl som man redan har.

Men min personliga åsikt är att man bör kika på digitalavspelningen om det blir bättre återgivning av att använda dylik apparat.

mvh/Harryup

Guest Audio Concept
Posted

... som sagt 1: april är sen i år... - det enda du kan göra med den maskinen är att släta ut rynkor, ta bort hår etc.... De enda ljuden som skulle uppstå är skrik av smärta när den eventuellt används - gissar jag..... :-)

mvh, Audio Concept

Posted
Om musiksignalen är högupplöst digital så kan man ju möjligen lägga på en trivsam analog färgning på ljudet, skivspelaren lär ju inte kunna utvinna mer information ur signalen efter att man bandbreddsbegränsat signalen och gjort mono av den lägsta basdelen och sänkt signalbrus avståndet med åtskilliga dB.

Vet ni att man räknar med en S/N försämring på 18dB från ett konventionellt grammofonlack till första generationens vinyl. Jag spelade för någon dag sedan en ECM CD Terje Rypdal - Blue. Det är säkert många av er som har den skivan och kanske till och med på både CD och vinyl. Jag har själv båda och kvaliteten på inspelningen är som vanligt mycket bra. Jag ställde nivåerna tills jag fick samma nivå mellan CD:n och vinylen. Jag kunde nu switcha mellan de olika skivorna. Ljuden var glädjande nog identiskt lika och jag uppmanar er som kan göra samma test. Med det vill jag bara säga att jag faktiskt inte förstår meningen med hemgravering av skivor. Det var ju något företag som för några år sedan byggde om en Technics skivpelare för gravering. Specialskivorna var dyra och frekvensomfånget var inte större än upp till 12KHz, signal/bruset vet jag inget om men det var säkert inget att skriva om. En gravermaskin är mer komplicerad än vad man kan tro. Det handlar om att graverdosan inte är linjär vilket gör att den måste motkopplas kraftigt för att dämpa resonanserna i hörbarhetsområdet. Det går åt mycket effekt och samtidigt kylning för att graverdosan inte ska skära ihop.

Posted
... som sagt 1: april är sen i år... - det enda du kan göra med den maskinen är att släta ut rynkor, ta bort hår etc.... De enda ljuden som skulle uppstå är skrik av smärta när den eventuellt används - gissar jag..... :-)

mvh, Audio Concept

Visst är det så AC.

Prylen på bilden är en laserbehandlingsmaskin för hud, (rynkor, födelsemärken m m)

Tyckte bilden såg lite kul ut och la till lite förbryllande text, hoppas att det roade någon.

Men visst vore det kul med en sån här apparat?

Posted

Fast det är kanske inte så mycket utopia som man kan tro..

En kompis hade en Vestax VRX-2000 när den debuterade i början av 2000-talet...

vrx2000.jpg

Funkade helt Ok, men frekvensomfånget var en aning begränsat, 12KHz om jag minns och tomdiskarna var svindyra.. :black:

Gjorde några få överföringar av analogband + någon CD, lät väl si-så-där...

Var mest tänkt för DJs som gjorde egna mixar vill jag minnas...

/ptr

Posted
Prylen på bilden är en laserbehandlingsmaskin för hud, (rynkor, födelsemärken m m)

Tyckte bilden såg lite kul ut och la till lite förbryllande text, hoppas att det roade någon.

Digitala rynkor... :?::) Trevligt att det var ett skämt... :o:D