Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej! Slutsteg Vincent SP-993 kör jag tillsammans med Jmlab Electra 946.

På framsidan av slutsteget finns en knapp som man kan välja mellan 4ohm eller 8ohm. Finns det någon som kan hjälpa en förvirrad hifinörd och svara med 100% säkerhet vad den knappen har för funktion??

Jag har märkt att om jag tex har den på 4Ohm så visar wattmätarna ca dubbelt så mkt mot för om jag har 8ohm inställt.

Snälla någon ge mig ett vettigt svar. Har funderat över det i 3år och inte kommit fram till något vettigt.

Mvh Stefan

Posted
Jag har märkt att om jag tex har den på 4Ohm så visar wattmätarna ca dubbelt så mkt mot för om jag har 8ohm inställt.

Sannolikt mäter egentligen mätarna spänning - och då måste man kompensera för om lasten är 4 eller 8 ohm. En gissning.

Posted

Jag gissar att det är så att du ska ställa in vad högtalaren har för ohm och då är väl 4&8 ohm det vanligatse och ett idealiskt slutsteg ska dubblera effekten vid halva motståndet då det borde vara det man ställer in!

Nu är det väl så att en högtalare kommer inte hålla sig exakt hålla sig på 4ohm och väldigt få slutsteg orkar dubblera på lägre siffror i praktiken!

Du kan ju maila Vincent och fråga annars! :)

Posted
Jag gissar att det är så att du ska ställa in vad högtalaren har för ohm och då är väl 4&8 ohm det vanligatse och ett idealiskt slutsteg ska dubblera effekten vid halva motståndet då det borde vara det man ställer in!

Nu är det väl så att en högtalare kommer inte hålla sig exakt hålla sig på 4ohm och väldigt få slutsteg orkar dubblera på lägre siffror i praktiken!

Du kan ju maila Vincent och fråga annars! :)

Ja precis man ska ju oftast matcha högtalarns impedans. Jag har mailat runt och frågat en massa olika vincent återförsäljare osv och alla svarar samma, ställ den i 8ohm så jag matchar högtalarna.

Men varje gång jag stänger av förstärkaren ändrar den tillbaka till 4ohm har testat det mesta och varje gång efter en avstängning är det 4ohm.

Manulen säger inte mkt. Säger bara att jag kan välja mellan 4ohm och 8ohm. Displayen är en display står det inte om det är watt den visar eller något annat. Men måste ju vara watt det är jag rätt säker på iaf

Posted

Displayen visar nog watt - det brukar ofta stå på den. Men, det är dyrare att bygga en krets som mäter watt eftersom visarinstrument normalt är konstruerade för att mäta spänning. Enklast är då att mäta spänningen över utgångarna via ett lågpassfilter och sedan spänningsdela för att få rätt spänningsområde till visarinstrumentet. Förstärkaren vet normalt inte själv om det är 4 ohm anslutet eller 8 ohm - så då måste man ställa in det så att visarinstrumentet får rätt inspänningsområde.

Sedan kan det ju vara så att man också ändrar en kompenseringslänk ut till högtalarna beroende på hur lasten är. I så fall borde det höras i högtalarna vid omkoppling.

Fast vi gissar bara ... kanske någon har ett kretsschema på steget, eller om Vincent själva kan svara för att undvika spekulationer?